Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Alumiinipronssin työstö

Aloittaja Karhumäen Puuhapaja, 27.12.17 - klo:09:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karhumäen Puuhapaja

Minkälaisia kokemuksia itsekullakin on alumiinipronssin työstöstä ja työstöarvoista. Sain kaverilta muutaman konepajan ylijäämäkalikan "Ampcoa", tarkempi mallinimike ei ole tiedossa. 

Tarkoitus on tehdä perhokelaan jalka (jalkoja)  ja ensihavaintojen perusteella on ainakin:
- helkkarin työläs sahata,
- otsajyrsimellä lähtee tulisia lastuja,
- 10 mm tapilla taas muotoa syntyy lähes samoin kuin alumiiniin, alumiinin työstöarvoista pois n. 20 %
- ⌀ 3mm reikää poratessa, reikä tyssäsi n. 7 millin syvyyteen, ikäänkuin olisi karkaistunut työstettäessä. Leikkuunopeus 15, kierrokset 2500, nosto 0.3 (peck)
- kuumenee aivan helkkaristi työstettäessä.

Varsinainen probleema on että pitäis saada 4 kpl n. 6 milliä syviä reikiä ⌀ 1.5 mm, joihin 2mm kierteet.  Tähän erityisesti kaipaisin vinkkejä.

Ville Vaho

Jotain 1.3/1.5mm reikää tuli kyseiseen aineeseen 50mm pitkän tangon läpi tehtyä, ei ollut haastetta. Enemmän häiritsi 0.3mm paksu seinämä 20mm matkalla.

Täytyy katsella millä arvolla on kairattu, samalla poralla meni kevyesti 600mm reikää. Normi laadukas HSS pora.
-vilderi

JuKa

Tere,

Teetin pari TR9x70 trapetsimutteria paikallisella sorvarilla ja kun hän kuuli että se materiaali on alumiinipronssia, niin kuului syvä huokaus ja muutama kirosana. Hän totesi, että on työstettävyydeltään kuin happonen teräs... Ja ainakin muttereita sorvattaessa ääni oli aivan karmea, joka sorvauksesta kuului. Ei ilman kuulonsuojausta pystynyt olemaan samassa tilassa lainkaan... Tinapronssi on kuin voita tuon rinnalla...


Jussi

Karhumäen Puuhapaja

Ei oikein itselle sopivaa täsmätietoa tästä materiaalista tahdo löytyä.  "Virallinen" ohje kertoo 20-30% syöttöä lisää rosterin arvoihin, mutta sitten vastaan tulee netin syövereistä juttuja kaikenlaisista vaikeuksista mm. porauksessa.

Jos on vinkkiä käytetyistä työstöarvoista pienille porille, niin kiitollisena otan vastaan.

Se aina vähän tahtoo syödä miestä, kun päivän työ menee pilalle poranterän katketessa ja jäädessä reikään ikiajoiksi ;O) 

Varsinkin alle 2 milliset terät tuntuvat aina katkeavan siten, ettei kantaa jää näkyviin senvertaa, että sais otetta.

Snowfly

Pikaseltaan kun vilkaisee...
Valupronssin tietoja:
CuAl10Fe2, alumiinipronssi Murtolujuus 500-600N/mm^2
Lisäksi alumiinipronsia käytetään silloin kun väsymislujuudelle laitetaan suuret vaatimukset...

Lisäksi:
LainaaKupariseosten lastuttavuus riippuu lähinnä lyijyseostuksesta, mutta myös kahdesta faasista muo‐
dostuvat lyijyttömät tai vähälyijyiset punametallit ovat suhteellisen hyvin lastuttavia.
Kupariseoksista valettuja kappaleita hitsataan vain korjaustarkoituksessa; kova‐  ja pehmeäjuottoa
käytetään vähemmän kuin muokatuilla lajeilla. Valukuparien valettavuus on heikonpuoleinen,
mutta kupariseoksilla se on parempi.

LainaaAlumiinipronssit. Sisältävät tavallisesti 8‐12 % alumiinia. Suuremmilla seostuksilla rakenteesta
tulee hauras. Alumiinipronsseilla on kupariseoksista parhaat mekaaniset ominaisuudet, jotka
säilyvät myös korkeammissa lämpötiloissa. Lujuus säilyy noin 450 °C:een ja metalli alkaa hapettua
ratkaisevasti vasta 900 °C:n tienoilla. Ne ovat myös kipinöimättömiä ja sopivat tämän vuoksi räjäh‐
dys‐  ja palovaarallisissa paikoissa käytettävien työkalujen materiaaliksi. Alumiinipronsseilla on
hyvä syöpymiskestävyys happamissa liuoksissa (lukuunottamatta typpihappoa), mutta ne kestävät
huonosti alkalisia ympäristöjä. Niitä käytetään erityisesti potkureissa, koska niillä on kuten muilla‐
kin alumiinipronsseilla hyvä meriveden ja kavitaation kestävyys. Alumiinipronssit sopivat hyvin
pienien koneenosien kokillivaluun. Alumiinioksidikalvoista seuraa valuteknisiä ongelmia, etenkin
painetiiveyttä edellyttävissä valukappaleissa.

Yhteenveto:
Materiaalisten ominaisuuksien myötä itse olettaisin seuraavat asiat vaikka en ole materiaalia kertaakaan koskenut
1. Tylsällä terällä materiaali karkenee äärimmäisen nopeasti. On kyse sitten poraus,sorvaus tai jyrsintä.
2. Sorvauksessa itse varmaan testaisin keramiikka palaa tai alumiini palaa terävemmän leikkuusärmän takia...
3. Jyrsintä tapilla tulee olemaan perseestä kerta käytännössä terän pitää olla pakasta vedetty... huonosti leikkaavalla tapilla (käytetty) lopputuloksena on äkkiä karkeneva palikka ja katkennut tappi
4. Runsas leikkuunesteen käyttö paineella jos mahdollista...
5. Normi kierretapin itse varmana pitäisin kaukana tästä aineesta... jos tähän pitäis tapilla kierrettä vääntää...


Löydettyä tietoa:
Porauksessa jotkut suosittelevat tälle materiaalile erin pituisia leikkuusärmiä... jotta reijästä tulee isompi entä itse terä... kerta materiaali laajenee ja supistuu työstettäessä leikkuunesteen tunkeutuvuuden myötä vaihtelevasti...

Karhumäen Puuhapaja

Kiitoksia vinkeistä.  On tosiaan vähän opeteltava materiaali, mutta toisaalta tämmösessä hyötytaideprojektissa helkkarin hyvältä valmiina näyttävä materiaali.

Tämmösellä oppisopimuksella:

1.5 mm Bosch HSS-CO, eli kobolttiterällä sain reiät kairattua, 1600 kierrosta minuutissa ja syöttö 10, nosto 0.3, leikkuuöljyä ja 2 mm kerrallaan yhtä reikää, sitten vaihto toiseen reikään ja seuraavalla kierroksella taas pari milliä lisää.  Kerralla yhden reiän teko ei tahdo onnistua.  Noin saa aina putsattua välillä reiän sekä syötettyä nestettä.

M2 Kierteetkin syntyy kiinalaisella kierretappisarjalla (3 eri kokoa) , kunhan jaksaa käsin puoli milliä kerrallaan vääntää ;O)

Maltti näyttäis olevan valttia ja työstössä pitää koetella ihan huolella vältellä kappaleen ja työkalun kuumenemista. Mulla kun ei ole muuta nestesyöttöä kuin suihkupullo ja öljysprayt, niin näyttäis helpottavan kun ruiskauttaa "rost flashia" jyrsinnän väliin ja/tai pitää pieniä taukoja, ihan kappaleen jäähdytystä varten.

Alumiiniterät näyttää purevan ja leikkaavan siististi kunhan saa vain riittävän  jäähdytyksen toimimaan.

Snowfly

Kuulostaa sellaiselta nysväykseltä että firmassa teetettynä tulis persnettoa varmasti :D

pave

Itse olen sorvannut jonkin verran Oy Johnson Metall Ab:n tuotteita. Aikoinaan oli vaikeuksia saada venttiilinohjaimet kestämään H-D:n kansissa. (Kuinkas muuten) Edellisen firman tuote JM-7 oli ratkaisu. On muuten vittumainen aine työstää! Kovaa kuin kivi.

Hyvää Uuttavuotta kaikille ja katkolastuja.

saulij

Alumiinipronssi on tosi hankala aine työstää. Meillä töissä tehdään silloin tällöin osia ko materiaalista. Nyt on tekeillä putken taivuttimeen tuurna Ø209x600. Siinä on Ø4 n. 80 mm syviä reikiä.

Ampcon sivulta löytyi työstöarvoja:

https://www.ampcometal.com/documents/ampco_machining_recommendations.pdf

Ampco 18 vastaa Johnson Metallin JM-7

Karhumäen Puuhapaja

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 29.12.17 - klo:11:21
Kuulostaa sellaiselta nysväykseltä että firmassa teetettynä tulis persnettoa varmasti :D

Sitä on firmojakin monenlaisia, törmäsin tässä hiljan tapaukseen kun kaveri sorvasi m3 titaanisten koneruuvien kantoja pienemmiksi ja asiakas haltioituneena ihmetteli, että siinäpä vasta todellinen käsityöläisammattilainen, kun pitää ruuvitkin käsityönä sovittaa mieleisikseen.

No samassa kataloogissa, josta vahingossa valitsi vääränlaiset, olis kyllä ollut ihan käypäsiäkin ruuveja tilattavissa, mutta pääasiahan on että homman maksava asiakas on iloinen.


Karhumäen Puuhapaja

Näin nyrkkipajakokemuksella tuon ampcon suurin haaste näyttää olevan todella voimakas taipumus kuumentua ja sen mukanaan tuoma lämpöeläminen. Alumiiniin lämpöhän leviää melko tasaisesti ja kun kuumenee, niin koko työkappale lämpiää melko tasatahtiin, Alupronssissa näyttää tapahtuvan myös nopeampaa "pistelämpiämistä".

Heti kun pieni poranterä menee senverran syvälle aineeseen, että leikkuuneste ei yllä tehokkaasti viilentämään, jumahtaa terä kiinni ja katkeaa.  Poraamalla yhtä reikää muutama milli kerrallaan tai pistämällä porauskiertoon noston kokonaan ulos reiästä näyttää onnistuvan (paremmin).

Kierteiden teko on p*****stä. 

Oppia ikä kaikki  ;)

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk