Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Sorvin kytkimen säätö (TOS SN40)

Aloittaja Kremmen, 03.10.16 - klo:09:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kremmen

Tervehdys lajitovereille,

Pari viikkoa sitten saatiin hommattua Helsingin Hacklabille jyrsimen kaveriksi kunnon manuaalisorvi, kaikkien tuntema ja rakastama tsekkiläinen TOS, tarkemmin mallia SN40 pitkä :)
Kone on nähnyt elämää, onhan se jo aikamoista vintagea, mutta mekaanisesti ihan hyvän tuntuisessa kunnossa, kaikki toimii eikä ole sikamaisen kulunutkaan mistään.

Kysymys foorumilaisille: onko kenellekään tuttua tämmöisen masiinan kytkimen säätö? Nyt joutuu jonkun verran hakemaan, että löytyy kohta jossa pakka pysähtyy; heittämällä suuntavipu keskelle se jää ilman muuta pyörimään. Eli koneessa on siis hihnapyörän akselilla kaksois-monilevykytkin jota ohjataan käyttövivustoon kytketyllä siirtohaarukalla. Vivustossakin on reilusti klappia mikä vaikuttaa varmasti, mutta tuntuisi kytkinkin tarvitsevan jotain säätöä. Asento jossa pakka on paikoillaan on aika tarkka; pienikin ylitys ohjausvivun liikkeessä ja se lähtee pyörimään toiseen suuntaan.
Eli pitäisi pystyä säätämään keskelle laajempi "kuollut" alue johon käyttövivulla osuisi helpommin. Tai sitten pitää säätää vivuston välykset pois, mikäli kytkin on oikeasti noin tarkka keskiasennostaan. Tähän kaipaisin asiasta tietävien kommentteja ja jopa neuvoja jos semmoisia löytyisi.


Tuon näköinen vehje: https://flic.kr/p/MyiLNM
Kuvia koneen siirrosta labille: https://flic.kr/s/aHskE9hALh
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Ville Vaho

Oliskos siellä jarru erikseen...? Ja kitkalevyt loppu.

Yhteen nelikymppiseen tossiin tarvis vaihtaa kyseinen osa, toimii nyt kuten kerroit..

En ole vielä työhön ryhtynyt, todennäköisesti tämän vuoden puolella. Joten kaikki materiaali on tervetullutta. Toki täältäkin tulee tietoa jos ensin ehdin perehtymään.
-vilderi

Kremmen

Ei ole tietääkseni jarrua. Kun kytkintä katsoo silmällä, niin siinä on kaksi levypakkaa joita käyttövipuun kytketyllä haarukalla kiristetään ja löysätään puolelta toiselle. Keskellä pitäisi olla neutraaliasento.
Levyt ei vaikuta kuluneilta koska kytkimet kyllä pitää hyvin molempiin suuntiin, ja netissä todetaan, ettei ne levyt (vain metallilevyjä) yleensä kulu juurikaan.
Eli lähinnä keskiasento jossa molemmat päästää pitäisi olla "leveämpi".
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

kupru

Ot.
Tulikos aamu ennenkuin kone oli talossa sisällä. :D
Pimeä näkyi tulevan kun siirsitte kärryn päältä alas..

Kremmen

No kyllä vuorokausi melkein siinä ehti vaihtua kun päästiin aloittamaan vasta viien jälkeen :) Aika "maanläheinen" vehje toi oli kun painoa liki 2 tonnia ja pihakin vielä kivasti viettävä, että yläpainoisen koneen kurvailu oli aika jännää puuhaa välillä.
Mutta sisälle tuli eikä tarvinnut kuin viimeistä oviaukkoa pikkasen muotoilla. Se ei haittaa koska kyseinen seinänpätkä lähtee pian muutenkin.

Suurkiitos taas jäsen Pavelle koneensiirtorullien lainasta! Ilman niitä tuon siirron olisi voinut unohtaa täysin mahdottomana.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

pave

Kivaa kun voi olla avuksi.

Tossin sisuskaluja en oo nähny, mutta kyllä itse hakisin sitä jarrua jostakin. Omassa Romanialaisessa on kaksi kytkinpakkaa, tosin sähköiset, mutta jarru löytyy myös. Jos se ei toimisi kara ryömisi jatkuvasti.

Hiekkaranta_92

#6
Moro!

Tommonen tuli internetistä vastaan: https://www.scribd.com/doc/22020535/TOS-SN40-SN50

Kuinkahan kireälle ne kytkimet on säädetty? Eli kun pistät karan vivusta käyntiin niin kuinka nopeasti ottaa täysin kiinni?
Kaikissa SN sorveissa joita olen käyttänyt on aika pitkään luistoa kytkimellä. Sillä on mukava sitten esim kierrettä sorvatessa hidastella...
ja samoin jarruttaa vastasuuntaan isoa pakkaa, kun pitää mittailla. Monessa sorvissa se ei todellakaan ole mahdollista.

Vanhemmissa koneissa ei selkeästi tunnu löytyvän "nolla" kohtaa, liekkö jossain jokin kuula jumissa. Tuoreemmissa koneissa vipu suorastaan naksahtaa keskiasentoon.

Kremmen

Kiitokset Pavelle taas kerran. Olin jo päättänyt, että ei tässä varmaan mitään jarrua ole ja samalla tuijotan lasittunein silmin juurikin jo aiemmin lataamaani dokkarin sivua 12. Samaa jonka Hiekkarantakin linkkasi tuossa. Sivulla 12 näkyvä rakenneosa 15 on pakko olla jarru. Siinä on samalla tavalla piirretty valkoinen alue kuin kytkimissä ja tiedän, että siinä kohdassa on kytkimen levypakka, kun olen kurkannut kannen alle. Eli veikkaan että tuossa on juurikin sen jarrun levypakka. Katselin jo aikaisemmin konetta siirrettäessä, että mikähän säätö rungossa on juuri tuolla kohdalla, mutta taitaapa olla jarrun kireydensäätö, joten sitä testailemaan seuraavaksi.

Kytkimet ottaa minusta kiinni juuri tuolla tavalla, eli ei mitenkään raivolla, mutta kun vivun painaa pohjaan asti niin kyllä ne pitää ihan napakasti. Pakkaa saa luistateltua juurikin käyttövipua herkistelemällä, mutta keskikohta ei tosiaan ole mitenkään hirmu selkeä. Vivussa on kyllä mekaaninen lukko keskiasennossa, mutta siinä on niin paljon klappia ettei käyttöakseli seuraa juurikaan tarkasti, eli ei ole keskellä vielä kun vipu jo lukittuu. Tuo on ihan sen vivun nivelen ongelma ja selviää sitä kiristämällä.
Toivotaan, että jarrun säätö auttaa pakan pysähtymiseen. Jälleen kiitos herätteestä Pavelle, moneskohan kerta jo lienee :)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

#8
P.S. ja maintsihan Villekin tuossa aiemmin että hänen vastaavan koneensa jarru tarvitsee säätöä. Jotenkin vaan ei rekisteröitynyt, että se samalla tarkoittaa, että koneessa ON jarru :)
Nyt kun tämä on hahmottunut, niin kuvista pystyy jopa päättelemään miten sen on tarkoitus toimia. Siinä on säädettävä vipu-jousisysteemi ja toivotaan että mekanismin säätö hieman kireämmäksi auttaa, ettei tarvitsisi miettiä levyjen vaihtoa.

Toisaalta joku jenkki Practical Machinist-foorumilla totesi, että TOS:in kytkinlevyt on pelkästään metallisia, eli kitkamateriaalilevyjä ei ole ollenkaan. Levyt ei siis varsinaisesti juurikaan kulu, sanoi hän. Ja saattaa olla oikeassa. Jos jarru on samanlainen niin voisi toivoa ettei sinäkään olisi levyjen vaihtotarvetta vaan pelkkä säätö riitäisi.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Erityisesti Villelle tiedoksi: Ajelin meidän sorvilla samalla säätäen jarrua, joka ei kuitenkaan oikein tuntunut vastaavan niin kuin olisi odottanut.
Minä sitten avasin sen kopan ja kun levyjen välistä näkyi vähän epäilyttäviä metallinkielekkeitä niin päätin ottaa leyt ulos lähempää tarkastusta varten.
No se oli sitten helpommin sanottu kuin tehty. Kaikki akseliin lukitut levyt olivat hukanneet veto-olakkeensa jotka oli yksinkertaisesti sulaneet ja hitsautuneet epämääräiseksi mössöksi. Levyt oli käyneet aika kuumana, osa oli hitsaantunut yhteen, osa menettänyt muotonsa ja osa katkeillut. Kuva selventänee tilanteen.
Laitoin Trenciniin varaosakyselyn, sieltä pitäisi saada kaikkiin TOSeihin edelleen paloja, mutta katsotaan mitä sanovat.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

ttontsa

Mulla SN50C turkkilaiskopio. Siinä on jarrun säätö sorvin takana. Suurinpiirtein pakan korkeudella, vivun päässä meisselikanta M8 pidätinruuvi  ja mutteri. Mutteri löysälle ja pikku askelin ruuvin säätöä. Vaihdoin ite 320mm pakan ja luonnollisesti pysähtymisaika kasvoi. Säädin jarrua tiukemnalle ja ilmeisimmin iski kiinnileikkautumisilmiö. Pari kiihdytys/jarrutusta pelaa ok mutta kolmannella ja neljännellä alkaa pysähtymään kuin seinään ja ääni oli sen mukainen että kohta jotain laukeaa. Ei auttanut kuin löysätä jarrua. Liekö joku öljynkierron aivopieru jarrun rakenteessa.

Löytyy omistajan opukset tuohon turkin ihmeeseen voisin kattoa jos aikaa liekenis skannailla.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

pave

Jos et löydä osia, voidaan laserilla leikata levystä kaverin avustuksella.

Kremmen

Kiitos jälleen Pave! Tämä oli suunnitelma B mikäli tsekit ei vastaa tai hinta on pyörryttävä. (tai tarkkaan ottaen ne taitaa olla slovakkeja kun Trencin on juuri ja juuri Slovakian puolella tänä päivänä). Eli saatan hyvinkin palata asiaan jos kysely ei tuota tulosta.

Tiedätkö sinä tai tietääkö kukaan muu, mitä materiaalia nuo levyt tarkkaan ottaen ovat? Paljaalle silmälle ne näyttää suunnilleen samalle materiaalille kuin perinteinen seinäkellon jousi, eli itse oletan niiden olevan jotain jousiteräslevyä. Ainakin ovat selvästi kovaa matskua mikä nyt ei liene yllätys. Toki matsku on hiukan paksumpaa, silmällä katsoen noin millistä tai karvan verran yli.

@ttontsa: juuri tuollainen on tämänkin SN40:n jarru. Karalaatikosta tulee ulos tappi joka tönii sitä säädettävällä välyksellä olevaa vipua aukoen ja sulkien jarrua. Eli mitä ilmeisimmin juuri samanlainen rakenne.
Tätä sorvia on ajettu vähillä öljyillä millä saattaa olla vaikutusta jarun jäähdytykseen. Öljyä kyllä oli useita litroja karalaatikossa, mutta ei tarpeeksi että tarkastussilmään olisi yltänyt. Mutulla öljyä oli ehkä vajaa puolet manuaalin mainitsemasta 9,5 kilon (n. 12 litraa) määrästä. Pitää vaan toivoa, että rattaat ainakin on saaneet voitelua, mutta uskoisin että ovat kun tässä kumminkin on öljypumppu ja nostoputket.
Kyllähän toi rallattaa pyöriessään, mutta ei minusta enempää kuin voi odottakin suorahampaiselta vedolta missä hammaskertoja on monta peräkkäin.

Jos niissä omistajan oppaissa kerrottaisi, mikä on jarrun vieressä olevan toisen tapin tarkoitus niin siitä olisi iloa. Siinä on siis semmoinen sisään/ulos liikkuva tappi jossa on lyhyt poikittainen kahvatanko selvästi käsin operointia varten. Voin koittaa ottaa kuvia tänä iltana niin hahmottuu ehkä paremmin. Sen verran pystyin käsikopelolla tutkimaan, että tanko liikuttaa välitömästi seinämän toisella puolella olevaa pientä kappaletta jolla on jotain tekemistä kytkimen kanssa. Kappale saattaa ulottua toisen kytkimen vetorattaaseen jolloin se ehkä lukitsisi sen toisessa asennossaan. Mutta pitää tutkia tarkemmin ellei manuaalissa suoraan sanota mitä se tekee.



Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Hiekkaranta_92

Saattaa hyvin olla että slovakit ei vastaa, vaan ohjaavat kyselyn kotisuomeen, machinerylle....

pave

#14
Jaahas..matsku. Ainoa mitä tulee mieleen teräs vs teräs sydeemeistä muistelen kiihdytysautoista, missä ei ole vaihteita ja kytkintä luistatetaan varttimaililla... Mekatsu aukoo joka repäisyn jälkeen kytkimen ja viilaa tai vaihtaa levyt. Sanoivat että mitä pehmeempää sen parempi, mutta fe52 pehmeempää ei löytynyt, niin mennään sillä. Tosin tässä ei juoksuteta öljyä sekaan ;D

Ja nämä ovat taas sellaisia mietteitä ja muisteloita, että vastuu on lukijalla.

Ps. Jos levyt tuntuu kovilta, ota huomioon, että ne on käynyt kuumana ja ehkä karenneet.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk