Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Pinnanlaatumerkki vesileikkaus

Aloittaja PPJL, 19.02.16 - klo:09:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PPJL

Miten olette nähneet laitettavan pinnanlaatumerkit, kun samaa kappaletta vesileikataan ja koneistetaan? Pinnanlaadulla ei ole väliä, mutta tuleeko siihen pinnanlaatumerkkiin "vesileikkaus" tms?

Itse suunnitellut 10v, mutta nyt vasta tuli tuollainen mieleen. Olisi hyvä tehdä ihan kirjaopin mukaisesti moinen....

saulij

Koneistusmerkki riittää. Vesi/laser/polttoleikattuihin pintoihin laitetaan "ei koneistusta"-merkki, jos koneistusta ei tarvita. Sen voi laittaa myös yleispintamerkiksi, jos koneistettavia pintoja on vähän.

ttontsa

Otsikkotaulun päälle yleensä merkitään koko piirustusta koskeva yleismerkki, joka pätee siis kaikkiin pintoihin joissa ei ole erillistä mainintaa. Tämän jälkeen sulkuihin luetellaan kaikki piirustuksessa käytetyt pintamerkit.

Itse laittaisin aihion poltto- tai vesileike kuviin otsikkotaulun päälle vaan 7m fontilla kehystetyn tekstin "VESILEIKATTU". Tai toinen olisi laittaa kehykseen otsikkotaulun päälle tuo yleispintamerkki ja v:n sakaran päälle teksti "vesileikattu"

Kaikkiin pintamerkkeihin voi lisätä ton v:n yläsakaran viivalle ohjetekstejä

Itse olen veivannu metso/valmet kuvia liki 15 vuotta. Sangen vähän työkuvissa näkee "suusanallista" ohje tekstiä. Sinälläänhän työkuva on vain ohje valmistajalle ja mielestäni mitä enemmin siinä on yksiselitteistä helposti ymmärrettävää informaatiota sitä parempi. Standardienmukaisuus on tietty hienoa mutta empä näe syytä miksei asioita voisi ilmaista teksti kentinkin? Jos laitat vaikka jonkun polttoleikatun reiän reunaan pintamerkin ja viitetekstin hiottu, niin tuppaa tulemaan aika kallista, kun taas se mitä suunnittelijana tarkoitat on todennäköisesti " Kaikki reikien terävät särmät pyöristetään käsivaraisesti support hiomakoneella R~1mm, grit 240"

Aimo Pere, koneenpiirustus 2, ihan hyvä kirja..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Snowfly

Tuossapa tietoa ja pari esimerkkiä:

PPJL

Lainaus käyttäjältä: saulij - 19.02.16 - klo:11:05
Koneistusmerkki riittää. Vesi/laser/polttoleikattuihin pintoihin laitetaan "ei koneistusta"-merkki, jos koneistusta ei tarvita. Sen voi laittaa myös yleispintamerkiksi, jos koneistettavia pintoja on vähän.

Näin itse olen tehnytkin. Materiaalitiedoissa lukee sitten vesileikattu tms. Pinnanlaatujen käyttö ja piirustusmerkinnät ovat itselle tosi selviä muuten paitsi tuo rupesi tänä aamuna suunnittelupöydällä mietityttämään.

Ville Vaho

Aihio määritellään vesileikatuksi, pinnanlaatu merkki niihin pintoihin mitkä koneistetaan.

Yleisesti pienet osamäärät tehdään umpijöötistä ilman vesileikkausta, esim. protot. Säästää äkkiä rahdissa menetetyn koneistuksen, lisäksi ulkoinen muuttuja jää toimitusvarmuudesta pois. Jos kuvassa on merkattu pintoihin vesileikkaus, täytyy siinä sellainen olla. Suunnittelijaa harvemmin häiritään tarjouksia kysellessä, kuvan mukaisia tehtävä!

Luin tänään lehteä jossa suomen teollisuutta ja tulevaisuutta itkettiin, kun on niin kallista työläistä...
Kouluja käydään ja tyhmemmäksi tullaan. Edes siivoomaan ei pääse ilman koulua...

Esim. koneistamoista saataisiin lisää tuottavuutta kun ne märkäkorvaiset/kaavoihin kangistuneet suunnitteliat koneistaisivat edes yhden piirtämänsä kappaleen oikeasti. Esim. moni hitsattava osa tulee halvemmaksi valmistaa umpinaisesta jyrsimällä. Tai päivastoin... Pinnanlaatu 1.6 on yleistä hitsausviisteissä ja väisteissä.

Esimerkki sylinterin silmukka:

Hitsaamalla
- sahaus, sorvaus x2, jyrsinkoneella tasaus ja nipan kierre.
-lattaraudan sahaus, hitsausviiste, reijän poraus
-hitsaus

Valamalla
-valu (kaikkine työvaiheineen)
-mahdollinen rahti
-sorvaus x1, jyrsintä/poraus x2

Billetti:
-Sahaus
-sorvaus x2
-jyrsintä x3

Jokaiselle löytyy hyviä puolia. Billetti säästää rahtia, valu tekee koneistuksen nopeaksi, hitsaamalla säästyy ainetta, vaiheaika on lyhyt.
Jokaiselle löytyy huonoja puolia. Billetin vaiheaika on pitkä ja materiaalia lastuksi, valu on kallista pienissä erissä ja muutokset hankalia, hitsisauman ulkoinen havitus ja kestävyys.

Itse suunnittelin omaa tuotetta viimeiseen malliinsa, vähensin vaikeasti koneistettavia uria kun tajusin kuinka hankala ne on tehdä. Lopputuloksena vähemmän osia, helpompaa ja halvempaa koneistusta ja nerokas ajatus mitä voi käyttää muuallakin..
-vilderi

PPJL

#6
Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 19.02.16 - klo:19:24
Aihio määritellään vesileikatuksi, pinnanlaatu merkki niihin pintoihin mitkä koneistetaan.

Yleisesti pienet osamäärät tehdään umpijöötistä ilman vesileikkausta, esim. protot. Säästää äkkiä rahdissa menetetyn koneistuksen, lisäksi ulkoinen muuttuja jää toimitusvarmuudesta pois. Jos kuvassa on merkattu pintoihin vesileikkaus, täytyy siinä sellainen olla. Suunnittelijaa harvemmin häiritään tarjouksia kysellessä, kuvan mukaisia tehtävä!

Luin tänään lehteä jossa suomen teollisuutta ja tulevaisuutta itkettiin, kun on niin kallista työläistä...
Kouluja käydään ja tyhmemmäksi tullaan. Edes siivoomaan ei pääse ilman koulua...

Esim. koneistamoista saataisiin lisää tuottavuutta kun ne märkäkorvaiset/kaavoihin kangistuneet suunnitteliat koneistaisivat edes yhden piirtämänsä kappaleen oikeasti. Esim. moni hitsattava osa tulee halvemmaksi valmistaa umpinaisesta jyrsimällä. Tai päivastoin... Pinnanlaatu 1.6 on yleistä hitsausviisteissä ja väisteissä.

Esimerkki sylinterin silmukka:

Hitsaamalla
- sahaus, sorvaus x2, jyrsinkoneella tasaus ja nipan kierre.
-lattaraudan sahaus, hitsausviiste, reijän poraus
-hitsaus

Valamalla
-valu (kaikkine työvaiheineen)
-mahdollinen rahti
-sorvaus x1, jyrsintä/poraus x2

Billetti:
-Sahaus
-sorvaus x2
-jyrsintä x3

Jokaiselle löytyy hyviä puolia. Billetti säästää rahtia, valu tekee koneistuksen nopeaksi, hitsaamalla säästyy ainetta, vaiheaika on lyhyt.
Jokaiselle löytyy huonoja puolia. Billetin vaiheaika on pitkä ja materiaalia lastuksi, valu on kallista pienissä erissä ja muutokset hankalia, hitsisauman ulkoinen havitus ja kestävyys.

Itse suunnittelin omaa tuotetta viimeiseen malliinsa, vähensin vaikeasti koneistettavia uria kun tajusin kuinka hankala ne on tehdä. Lopputuloksena vähemmän osia, helpompaa ja halvempaa koneistusta ja nerokas ajatus mitä voi käyttää muuallakin..

Tämä on niin totta. Itse koneistajana ihmettelin pinnanlaatujen kanssa. Yksi perusvirhe on myös, että pitkään akseliin laitetaan tiukka pinnanlaatu. Johan menee aikaa.. Suuria toistuvia sarjoja tehtäessä olen pyytänyt antamaan palautetta jos jotain työtä nopeuttavaa ideaa löytyy.

Tässä tapauksessa vesileikkaus on perusteltua. Protot varmaan tehdään koneistamalla kokonaan mainitsemasi seikan vuoksi.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk