Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Moottorin kytkentä

Aloittaja Tauru, 01.09.14 - klo:22:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tauru

Ei ehkä aivan oikeassa osastossa, mutta kuitenkin liittyy enemmän tai vähemmän 'sähköinen syöttövaihteisto' -projektiin.
Minulla on moottori, jonka saa myyjän mukaan pyörimään kahdella nopeudella. Sain vuosia sitten kuvan kytkennästä ja maininnan minkälaisella kytkimellä saisin homman toimimaan, en kuitenkaan löydä sitä enää.

Osaisiko siis joku kertoa miten kytkentä tehdään tamusta moottoriin ja mikä kytkin siihen kannattaisi laittaa väliin vai eikö mitään eli olisiko viisainta pyörittää vain yhdellä nopeudella? Tarkennoksen vielä että tamun kytkentä on selvä (manuaali on olemassa) mutta miten piuhat pitäisi laittaa moottorin kytkentärasiassa?

Toinen kysymys kuuluu että kannattaako vaihtaa nykyisen sorvin 0.75kW moottorin tilalle uusi moottori, alla olevan kuvan mukaisin speksein. Nykyisessäkin on portaaton nopeudensäätö mutta kaipaisin hieman enemmän vääntöä ja huomattavasti nopeamman pysäytyksen. Tamun avulla saisin myös rakennettua ergonomisemman ohjauksen moottorin käynnistykseen ja suunnanvaihtamiseen.


Kremmen

3-vaiheisissa moottoreissa on 3 kenttäkäämiä joiden päät on tuotu ulos kuuteen naparuuviin. Yhdessä rivissä on yhdet päät ja toisessa toiset, mutta kuitenkin niin että päiden välillä on yhden käämin "porrastus". Näin kone on helppo kytkeä tähteen yhdistämällä liuskoilla toisen puolen naparuuvirivi, tai kolmioon yhdistämällä liuskoilla vastakkaisen puolen ruuvit jolloin käämit kytkeytyvät kolmioksi.
2-nopeusmoottoreissa kukin staattorikäämi on kaksiosainen niin, että käämin keskipiste on tuotu toiseen riviin ja käämin päät on jo valmiiksi kytketty kolmioon ja kytkentäpisteet tuotu ulos toiseen riviin. Tämmöinen kone on tarkoitettu ajettavaksi nopealla nopeudella tähdessä ja hitaalla nopeudella kolmiossa, mitä osoittaa merkintä YY/D (eli tupla-tähti/kolmio). Tämä leima löytyy sinunkin koneestasi.

Joka tapauksessa, toivottavasti naparuuvit on merkattu, ja Romppainen on perinteisesti käyttänyt kääminpäistä merkintöjä 1U, 2U; 1V, 2V; 1W, 2W. Nopealla nopeudella kone kytketään kaksoistähteen oikosulkemalla navat 1U,1V,1W ja vaiheet syötetään napoihin 2U, 2V, 2W. Hitaalla nopeudella konetta ajetaan kolmiossa, jolloin oikosulkuliuskoja ei käytetä ja vaiheet syötetään napoihin 1U, 1V, 1W.
Jos käämit on täysin symmetriset niin homma onnistuu ihan sitenkin, että vaiheet kytketään toiseen riviin ja toinen rivi viedään kytkimelle joka joko oikosulkee navat toisiinsa tai jättää ne ilmaan. Eka tapaus on nopea ja toka hidas. Muistaakseni Strömbergin koneet toimii näin kytkettynä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Tapani Honkanen

#2
Jaa tällä laillako?

Mitä tulee tuommoisen moottorin tehoista, niin minulla on pari kaksinopeusmoottoria. Niissä on sillä pienemmällä nopeudella teho alle puolet maksiminopeuden tehosta (ainakin pienemmässä, Siemens). Jos teho olisi puolet, niin momentti olisi noin suurin piirtein sama. Kun tuossa kuvan Siemensissä tehot on 0.9 kW ja 0.18kW, 2840/1460 rpm, niin tuon pienemmän nopeuden momentti on vain 40 % suuremman nopeuden momentista. Sen käytöstä jossakin sorvissa ei liene etua, edes tamulla tehostaen.

Toinen moottori on 3/1 kW, 1400/940 rpm, 380 Y/Y

Ja kun olisi vähän katsonut tuota Taurun moottorin arvoja, niin siinähän on pienemmän nopeuden momentti on noin 50% suurempi. Onkohan niin, että noita kaksinopeusmoottoreita käämittään miten sattuu tai tarpeen/käyttötarkoituksen mukaan. Tietysti puhallinkäytössä puolet nopeudesta pois, niin tehontarve on vain kahdeksasosa.

Tauru

No löytyykö joku kytkin jonka avulla voin vaihtaa nopeutta/kytkentää ilman että otan ruuvimeisselin käteen ja vaihdan moottorin kytkentärasiassa johdotuksia?

Jamiko

Lainaus käyttäjältä: Tauru - 02.09.14 - klo:10:04
No löytyykö joku kytkin jonka avulla voin vaihtaa nopeutta/kytkentää ilman että otan ruuvimeisselin käteen ja vaihdan moottorin kytkentärasiassa johdotuksia?
eikös tuohon riitä ihan kolmelle vaiheelle tarkoitettu kontaktori josta pistetään toiset lähdöt oikkariin ja toinen lähtö jää auki.

Tuleeko noilla kytkennöillä myös momenttia lisää, sillä virallisessa jyrsimessä on joku tuollainen kytkentä ja hitaalla puolella on paljon parempi vääntö??

fixaaja

On tuolle nimikin..Se on Dahlander-kytkentä! Siihen löytyy mm. kraus-naimerilta suoraan kytkin..Ja ABB motor guide kertoo loput!

Tauru

Dahlander-kytkennästä taitaa tosiaan olla kysymys.

Sitten vielä yksi kysymys, minulla on 1-vaihevirtaan kytkettävä tamu, onko kuinka oleellista että seinän ja tamun väliin laitetaan EMC-filtteri?

fixaaja

Sanoisinpa että riippuu myös tamun laadusta, johtimien tyypistä, koteloinnista, johtojen kytkentä pituuksista jne. Jos kaikki kunnossa niin tuskin tarvitset suodinta. Mutta jos radiot surisee ja naapurit katselee oudosti niin kannattaa moinen filtteri hommata. Vuosia on pärjätty ilmankin :) Tosin oli kytkentätaajuudetkin pienempiä..

Tauru

Taidan kokeilla sitten ensin ilman filtteriä.
Kuka myy noita Kraus-Naimerin kytkimiä pääkaupunkiseudulla tai netissä yksityisille?

PekkaNF

Jos ajattelit laittaa jonkun kytkimen/releen tamun ja mottorin väliin, niin siitä voi seurata ongelmia jos kytkin vaihtaa tilaa jos tamun lähtö on aktiivinen.

Toisaalta ehkä invertteri sisältää kaiken tarvittavan:
http://www.practicalmachinist.com/vb/transformers-phase-converters-vfd/vfd-questions-odd-2-speed-motor-740-3200-rpm-261799/
http://www.practicalmachinist.com/vb/transformers-phase-converters-vfd/dual-speed-cold-saw-vfd-combo-how-wire-287944/

Pekka

Tauru

Jep, tarkoitus on laittaa kytkin tamun ja moottorin väliin. Tavoitteena on kierrosnopeusalue 30-3000 rpm riittävällä väännöllä alakierroksilla ilman että tarvitsee hihnoja vaihdella.
Kannattaa sanoa jos tämä on tällä moottorilla aivan mahdotonta toteuttaa. Moottorin nopeusaluetta ei tarvitse ajonaikana vaihdella kytkimestä eli en usko että ongelmaksi muodostuu tamun aktiivisuus ja kytkimen kääntö.

fixaaja

En tiedä mitä tamua aiot käyttää mutta jos tamulle ajetaan ns ID ajo joka "oppii" moottorin ominaisuudet. Nyt jos vaihtaa moottorin eli laittaa eri käämit niin maksimaalista vääntöä ei ole luvassa. Kytke se moottori sille pienemmälle nopeudelle ja ylikellota mielummin taajuutta. Ei tarvi kytkimiä  ja saat ehkä parhaan väännön.

Tauru

Tamu on Omron SYSDRIVE 3G3JV
manuaali löytyy: http://industrial.omron.com.br/uploads/arquivos/3G3JV_User_Manual.pdf

Taisin havitella liikoja tältä yhdistelmältä, toisaalta ylikellotuksella saan varmaan riittävästi kierroksia hitaammallakin käämityksellä.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk