Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

G koodi convertteri

Aloittaja Kai, 20.12.15 - klo:01:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kai

Moi,tuli pieni ongelma kun pitäisi saada scm groupin record router tekemään nc päätteistä g-koodia.
Topsolid ja alphacam on ainakin camejä joilla saa suoraan .pgm päätteistä koodia,jota se hyväksyy.
Eihän mulla ole tollasia enkä voi hankkia,mutta tietääkö kukaan onko sellasta convertteria joka muuntaa X9:n .nc päätteistä koodia tohon .pgm päätteiseen.

Isto


Snowfly

#2
Lainaus käyttäjältä: Kai - 20.12.15 - klo:01:22
Moi,tuli pieni ongelma kun pitäisi saada scm groupin record router tekemään nc päätteistä g-koodia.
Topsolid ja alphacam on ainakin camejä joilla saa suoraan .pgm päätteistä koodia,jota se hyväksyy.
Eihän mulla ole tollasia enkä voi hankkia,mutta tietääkö kukaan onko sellasta convertteria joka muuntaa X9:n .nc päätteistä koodia tohon .pgm päätteiseen.
Siis sillä tiedostopäättellä ei ole oikeastaan mitään väliä käytännön kannalta.
Monesti koneissa vaan määritellään että kone osaa etsiä vain näitä tiedostonpäätteitä.
Sama kun notepadillä tehdyn txt tiedoston nimeät .nc:ksi niin se on ihan sama asia.

Mutta se mikä on tärkeää miten se koodi kirjoitetaan eli postprosessointi. Kerta komennot eivät todellakaan ole joka koneella samat.
Lisäksi kyseessä on vissiin puuntyöstö cnc? Tällöin sanon suoraan että käskykanta on täysin eri verrattuna metallin työstökoneisiin.

Sulla oli vissiin mastercam x9? Sille on mahdollista koodata postprosessori, mutta se ei ole helppoa.

Nm. Parille puu cnc:lle koodannut postprosessorin ja se käskykanta on täysin eri verrrattuna metallin työstökoneisiin. Lisäksi olen mastercam:lle kerran kirjoittanut postiksen ja se oli työlästä... tämä johtuu mastercam:in laajoista ominaisuuksista ja työstöradoista.

Eli oikeasti unohda sen convertterin etsiminen...

Itse suosittelisin jonku yksinkertaisemman cam:in hakemista ja sille sitten koodaa postiksen.

Vai onko routterilla tarkoitus ajaa koristelevy 3D muotoja?

Kai

Onko kyse siitä että kun on esim Topsolid niin siinä on oletuksena sopiva posta.
Eli pitääkö vain hankkia sopiva cam ja radat sillä.

Snowfly

Homma selviää parhaiten kun liität tähän ketjuun sille koneelle tehdyn ohjelman... sitten liität saman postattuna mastercam:llä niin näen suoraan pystyykö sen manuaalisesti muuttaan...
Lähinnä joku sen koneen ohjelma että tiedän koneen käynnistysrutiini komennot...
Mastercam:llä käytä sitä postaa jota käytät omalla cnc koneellasi....

Kai

Xilog Plus on softa jolla siihen scm recordiin tehdään radat,eli ei mulla ole mitään sellasta joka olisi sama  x9 llä
Ei niitä saa auki millään muulla kuin xilogilla,jos sen avaa notepadilla ei saa mitään selvää.ei se näytä missään gkoodia tai muutakaan selvää koodia.

Snowfly

Laita vain ne tiedostot...
Ei ole väliä vaikka se x9 postaama ei ole samanlainen...

Jätä se ymmärtäminen minun murheeksi :)

Kai

Kelpaako mikä vaan Xilog plussalla tehty ja mikä vaan mastercam X9.llä tehty?

Snowfly

Paras olis kun ohjelma olisi tehty samasta kappaleesta samallaisilla työstöillä.
Itse olen monesti postiksia koodatessani käyttänyt seuraavaan näköistä testikuvaa.
Vaikka kuva on yksinkertaisen näköinen, niin sillä tulee ilmi koneen mahdollinen peilauksen tarve, kaari ajot ja viiva ajot.

Mikäli ohjelmaan ei ole käsiksi pääsy mahdollisuutta että voisi tehdä tuollaiset testi radat, niin silloin mikä vaan ohjelma käy kummastakin softasta kunhan käytettävien akselien määrä on sama.
Eli ettet vahingossa postaa 5-akselista työstöä mastercamillä vaan että ajoradat sisältää vain xyz ajoa :)

Kai

Voi sylvi,, ei tänne saa lähetettyy mitään, kun g koodin pätkästä tulee herja että se on liian iso.

Snowfly

Kirjotetaanpa kaitsullekkin pieni joululahja jälki junassa...
Kaivelin nettiä niin löysin jollekkin scm koneelle tehdyn ohjelman pgm muodossa.

Vähän aikaa asiaa tutkiskeltuani asiaa homma oli selvä.

Teillä se SCM kone haluaa sen koodin binääri muodossa. Tämän takia se näytti niin oudolta.

Sitten hyviin uutisiin.

Voit tehdä ohjelmat mastercam:llä ainakin tämän hetkisen teoriani mukaan  ;)
Tosin tämä vaatii pari välivaihetta... mutta nämä pystyn neuvomaan vasta sitten kun tiedän seuraavat asiat:
Mikä xilog versio on käytössä siellä scm:llä? => Ohjelmassa valikosta Help ja About Xilog.... Niin aukeaa ikkuna jossa lukee versio numero.
SCM koneen takana pitäis olla tyyppi kilpi jossa on sarjanumerot yms... Tästä kuva jossa näkyisi kaikki tiedot.
Mikä mastercam versio sulla on käytössä? Mielellään tarkka versionumero joka muistaakseni lukee käynnistyksen yhteydessä tai valikosta Help ja tietoa mastercamistä. En pääse tällä hetkellä mastercamiin käsiksi, jotta voisin tarkistaa asian.



Kai

Moi,nää tulee pahasti myöhassä kun en lukenu tota sun juttua ennenkuin nyt.

Xilog Plus versio 1.11.017
Kone on SCM record 100
Mastercam X9

Snowfly

Katsoin tuota asiaa nyt...
Mastercam X9:llä ei onnistu postata SCM:lle
Sitten katsoin post prosessin kirjoittamista, niin nostan käteni pystyyn... ovat siirtyneet javascripteihin postprosessorin koodaamisessa ennen ollet C#:llä koodattuja

Kai

Onko Alphacam freeware versiosta mitään apua.
topsolid on se softa mitä ne tyrkyttää siihen,,ja siinä on toimiva posta.
Mulla on toi freeware Alphacam ja siellä on ainakin kaksi scm- postaa jotka voi valita.kun generoi koodia.

Snowfly

ArtCAM 2011
Tuollanen olis yhteensopiva sen SCM:n kanssa... google kertoo lisää ;)

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk