Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

3-akselisen aloitus

Aloittaja KONSTRUKTÖÖRI, 11.07.07 - klo:21:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

KONSTRUKTÖÖRI

Terve!
Kaipaisin kokeneemmilta vinkkejä...
Suunnittelen työalaltaan 700*1300mm2, 3-akselista jyrsintä päivittäiseen puuntyöstöön.
Kannattaako laittaa enemmän kuin 1 ruuvi akselia kohti? Jos 2, niin 1:llä vai 2:lla moottorilla? Jos 2:lla onko erityistä huomioitavaa korttiin kytkettäessä?
Millaiset stepperit (I, U)? Moottoreita on kestomagneettisia, hybridejä ja reluktanssisia. Mikä näistä? Pitääkö olla bipolaarinen vai unipolaarinen?
Ohjauksesta... CAD:llä kuvat > Lukeeko Mash 3 kuvan vai tarvitaanko joku ohjelma G-koodin tekoon?
Mitä kaikkia kortteja tarvitaan (ohjaukseenko Gecko) ja mikä on niiden tehtävä? Joko tämän jälkeen stepperit?
Jos tarkka ehdotus osista huomioiden päivittäinen käyttö ja joku inhimillinen budjetti, ois kova juttu! :o
Mielenkiinnostanne kiittäen.

Oh5hrm

tere,
puretaanpa hiukan tota sun kysymystä,vaikka täälä porukkaa on jotka tietää edemmän(ei vielä ole itsellä minkään näköstä konetta).
Jaetaan ekana kahteen osaa sähköset ja mekaaninen osaa. Jotta pääset tutkimaan lisää projektia.
Halvalla projekteissa ei pääse. Oikotietä ei ole onneen  ;) kaikki valinnat vaikuttavat kaikkeen (esim. tarkkuus).

Mekaaninen:
Aluksi valittava pöytätyyppi. laitteissa on 2 pöytätyyppiä ja loput ovat näiden sovelluksia. ei ainakaan tule enempään periaatteita mieleen.

1.kiinteäpöytä, työstökone liikkuu xyz suunnissa.
2.Kiiteä työstökone, pöytäliikkuu xy suunnassa ja työstökone liikkuu z suunnassa.

Kummallakin on omat hyvät ja huonot puolet. Pöydän mitat ja rakenne vaikkuttaa moottoreiden kokoon.
2 ruuvilla olen nähnyt ainoastaan tapauksia että liikutetaan pidempää sivua. 2 ruuviä=2 mootoria. on toki nähnyt jonkun säästö budjettikoneen että vedetty hihnalle ja liikutetaan yhdellä mootorilla.
Tässsä kohtaa pitää taas heittää itsekkin kysymys ilmaan. mitenkäs kun on 2 moottoria niiden sykronointi? ettei lähde vetämään pöytää vinossa? Pöytä puolen hinnoista sen verran että kalleimat osat tuntuisi olevan lineäärit ja ruuvit. mitä pidempiä suhteessa aina kalliimpi.
 
Sähköset:
Moottoreiden (Nm) tehot vaikuttavat sähköiseen suunitteluun aika paljon. Käyttääkö servo vai askelmoottoreita ? kummallakin taas hiukan erillaiset ohjaus systeemit.
Nyt pikaseen tulee sähkösiä osia mieleen mitä tarvitset ovat. lähdetäänpä tuolta ohjauksen puolelta pc:tä päin katsoen. Interface/breakout boards ->Mootoriohjaimet esim. geckot->Moottorit (3-4kpl)
Interface/breakout boards olisi hyvö olla opto erottimella (suojaisi konetta). sitten vielä muuntajia ja katkasimet yms.
Näiden hinnoista, karkeasti laskettuna interface 20-100€,geckot n.120€/kpl, Moottorit (5Nm) 100€/kpl
eli hyvin nopeesti puhutaan 500€ --->XXXX€ sähköosien osalta. 

Ohjelma puolelta en todellakaan voi sanoa että tietäisin paljoa, mutta sellanen käsitys mulla on dfx acad kuvat, jyrsintä ohjelmat kääntävät g-koodille(kieliähän on paljon muitakin).


Joten suosittelen lukemaan foorumia ja netistä löytyviä projekteja hiukan kun käyt laitettasi suunittelemaan.
toivottavasti tästä sepostuksestä jotain irtoaa...  ;D

KONSTRUKTÖÖRI

Kiitos vastauksesta! ;D
Olen lukenut 3kk aikana netistä kaikki suomenkieliset sivut mitä olen löytänyt jo useempaan kertaan, mutta infoa pitäs saada lisää. ???
Saksankielestä en ymmärrä kuin kuvat ja enkkukin melko tuskaa!
Koneestani tulossa alumiinirunkoinen ja kiinteäpöytäinen. X=700, Y=1300 ja Z=100.
Kaksiruuvisesta pähkäilin, että mikäli hihnalla siirtyy voima niin aiheuttaako hihnan venymä ongelmia?
Tarvitseeko 2 moottorisessa muuta kuin summata virrat ja katsoa että kortilla riittää poveria sen mukaan?
Eniten minua kiinnostaa toimivien koneiden käyttäjien kokemukset moottoreilta tarvittavasta kapasiteetista huomioiden se päivittäinen käyttö, (I, U)? Pitäisi siis jyrsimen liikkua riittävällä vauhdilla. Riittääkö 4,5A ja 4,5V vai käykö vähemmänkin?  :o Stepperit ovat nykyään varmaankin lähinnä hybridejä.
Mikä muuten on ton "Interface/breakout boards" tehtävä?

saulij

Mukavaa "nähdä" täällä uusia "kasvoja"

Kaksiruuvinen käyttö on varminta rakentaa yhdellä moottorilla ja hihnakäytöllä. Näin ei tule synkronointi ongelmia. Toki kahdella moottorillakin onnistuu. Kannattaa haastatella vaikka Martzista http://www.martsola.com. Hänellä näkyy Z-akselilla olevan kaksi moottoria.

Nykyisillä bipolaarimoottoreiden (yleensä 4- tai 8-johtoisia) ohjaimilla virtalähteen jännitteen pitää olla 20-25 kertaa moottorin jännitte. Täytyy tietysti huomioida ohjaimen jännitteen kesto. Tällöin voimaa riittaa suuremmillakin nopeuksilla. Nopeuksia laskiessa kannattaa muistaa, että stepperin suurin momentti on suunnilleen 300 r/min kohdalla ja maksimi kierrosluku yleensä alle 1000 r/min. Kierrosluku riippuu ohjaimesta (= mikroaskelluksen suuruus 1/2, 1/4, 1/8 jne), ohjelmasta (= pulssinopeus) ja tietysti kuljetettavasta kuormasta/kitkoista.

"Interface/breakout board" on kortti, jolla suojataan tietokoneen LPT-porttia jännitepiikeillä/oikosuluilta. Sama kortti useimmiten myös puskuroi lähdöt (nostaa jännitteen 3,3 V -> 5 V). Kortilla on yleensä ruuvattavat liittimet johtojen liittämistä varten, helpottaa asennusta. Esim. http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product_info.php?cPath=33&products_id=49 on ihan kelvollinen bob Geckojen kanssa. Mulla on vastaava vanhempi malli.

Sauli


Martzis

Lainaus käyttäjältä: saulij - 13.07.07 - klo:13:34
Kaksiruuvinen käyttö on varminta rakentaa yhdellä moottorilla ja hihnakäytöllä. Näin ei tule synkronointi ongelmia. Toki kahdella moottorillakin onnistuu. Kannattaa haastatella vaikka Martzista http://www.martsola.com. Hänellä näkyy Z-akselilla olevan kaksi moottoria.

Mulla oli tosiaan aluksi erillinen askelmoottori kummallakin z-akselilla. Jos noin tekee, niin kannattaa ainakin pistä vielä hihna akselien välille pitämään moottorit synkassa. Muuten menee akseli vinoon jos toinen motti lipsuu. Minulla oli tarkoitus tuollainen hihna laittaa, mutta sitten korvasinkin samaala kertaa askelmottorit yhdellä servolla joka pyörittää hihnaa. Olin kyllä varautunut servon kiinnittämiseen jo aiemmin ja askelmoottorit olivat tilapäinen ratkaisu jolla sain koneella tehtyä koneeseen tarpeellisia osia.

Jäin juuri lomalle, joten nyt ehkä ehtisin päivittää webbisivullenikin kuvia kuinka projekti on edennyt sitten viime päivityksen.

Pate

Moro
Ja sori KONSTRUKTÖÖRI kun lainaan sun ketjua mutta samalla asialla eli uutta jyrsinkonetta. Eka koneeni (UCN5804 tekele) alkaa olla siinä mallissa että ajattelin tekaista sillä http://www.marelmakina.com/stepl6203.htm tollaisia 3 kpl. Uuteen koneeseen siis 6203-ohjaimet, motit Nema23-kokoa (5,2VDC/1,4A/phase). Karaksi Bosch 600W yläjyrsin. Johteet ja ruuvit löytyy. Sitten ne mieltä askarruttavat:
1. optoerotinta en ole käyttänyt eikä ongelmia ole ollut joten sen tarpeellisuus? Tai onko olemassa mitään simppelimpää optoerotinta esim. tuohon http://www.aaroncake.net/circuits/interfac.asp malliin?
2. poweri, riittääkö esim. tehokas AT/ATX-poweri puukotettuna, siitähän saisi ohjaimellekin 5VDC?
3. mistä saisi Suomesta http://62.75.219.46/metall-p1936h205s260-375_x_20_mm_x_400_mm.html kohtuuhintaan? Vai onko tuo hinta kohtuuta, mun mielestä ei.
4. Turbocnc on toiminut hienosti. Mach-tutustuminen aluillaan, ensivaikutelma Ok/sekava. Onko muita ohjaussoftia jotka tutustumisen arvoisia, Mach varmaan hinta/laatu-suhteeltaan paras. Vai onko?

Pate

mkuivamaki

Ilman opto-erotinta pärjää mutta itse otin sen "varmuuden välttämiseksi" :D Mulla on NC-stepin HS-opto, ei ollut kallis investointi siltä varalta että emo menisi koneesta

Martzis

Lainaus käyttäjältä: Pate - 24.07.07 - klo:10:05
3. mistä saisi Suomesta http://62.75.219.46/metall-p1936h205s260-375_x_20_mm_x_400_mm.html kohtuuhintaan? Vai onko tuo hinta kohtuuta, mun mielestä ei.

Itselläni on jyrsimen pöydän pinta tosta matskusta. Sitä saa suomesta halvemmalla. Alla sähköposti jossa näkyy myyjän yhteystiedot.

15.7.2004:
#######
Tervehdys,

Olen sopimuksella ottanut hoitaakseni ISEL tuotteiden myynnin ja huollon Suomessa.

PT25/375 saatavana, hinta on € 165,00/m. Tarkistan varastotilanteen (en ole juuri nyt varaston lähellä). Jos tuote on tilattava, ottaa se aikaa 2-3 viikkoa ja silloin tulee lisää rahtikustannuksia jonkin verran.

Veijo Meriläinen
Oy Roboty Ltd
040 704 3742

veijo.merilainen@seikkailua.com
######

Pate

Lainaus käyttäjältä: Martzis - 24.07.07 - klo:23:30
Veijo Meriläinen
Oy Roboty Ltd
040 704 3742

veijo.merilainen@seikkailua.com
######

Maili muuttunut @roboty.fi päätteiseksi. Ja hinnatkin hieman nousseet mutta puolen metrin pätkä lähti suht edullisesti. Ja osien keräily jatkuu. 6203-ohjaimen piirilevyn jyrsintätestit onnistuneet erinomaisesti. Työkalustusta pitää vielä rustata. Optoerotin edelleen mietityttää, vai onko se vaan tilattava NC-Stepiltä kaikki tarpeellinen kun noi ohjainpiiritkin näkyy olevan Suomen hintoja halvemmat?

JRA

Lainaus käyttäjältä: KONSTRUKTÖÖRI - 13.07.07 - klo:12:46
Tarvitseeko 2 moottorisessa muuta kuin summata virrat ja katsoa että kortilla riittää poveria sen mukaan?
Eniten minua kiinnostaa toimivien koneiden käyttäjien kokemukset moottoreilta tarvittavasta kapasiteetista huomioiden se päivittäinen käyttö, (I, U)? Pitäisi siis jyrsimen liikkua riittävällä vauhdilla. Riittääkö 4,5A ja 4,5V vai käykö vähemmänkin?  :o Stepperit ovat nykyään varmaankin lähinnä hybridejä.
Mikä muuten on ton "Interface/breakout boards" tehtävä?

Käytimme juuri kahta servoa pöydän liikuttamiseen, mutta ongelmaksi tuli että servot alkoi tappelemaan keskenään paikasta (koko runko värisi ja molemmat servot otti yli 50% virtaa vaikka mitään voimia ei ollut). Tästä tietysti todettiin että ainakin runko on jäykkä ;). Ongelmasta olisi ilmeisesti päässyt paremmalla servo-ohjaimella, jos toisen olisi saanut momenttikäytölle tjsp..

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk