Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Vaihteiston valmistus

Aloittaja Mehulinko, 02.12.14 - klo:10:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mehulinko

Suunnittelen simppelin hammaspyörävaihteiston toteuttamista. Olen katsonut mallia 300-400kg jyrsinkoneiden vaihdelaatikoista. Nyt ihmettelen että miten noissa on voitelu useimmiten toteutettu? Onko laatikko piripintaan asti öljyä, roiskuuko öljy alhaalta ylös asti vai onko niissä paineöljyvoitelu?

HTL

Ei täytetä laatikkoa täyteen. Yks vaihtoehto on laittaa öljypumppu laatikonpohjalle ja siitä pumpulta vedellä vaikka kuparoidulla jarruputkella, voitelu putkia hammasrattaille. Muista laittaa laadukas sihti siihen pumpulle, kun noista uusista rattaista irtoaa hiukkasia paljon, varsinkin sisään ajovaiheessa

Mehulinko

Tuo taitaa ollakin se tavallisin tapa toteuttaa öljyn kuljetus voitelukohteeseen. Kiitos vastauksesta, jatkan suunnittelua! :)

Tapani Honkanen

Ohhoh sentään. Tulee ihan nuoruus mieleen. Aika harva pystyy vaihteistoa rakentamaan, olettaen, että se on työstökoneeseen kelpoinen. Ja vaikka se olisi kiinantuotteen laatuinenkin. Suunnittelu onkin kyllä sitten ihan helppoa, jopa minäkin ehkä vielä pystyisin siihen. Voisitko raottaa enempää tavoitteistasi. Käytetäänkö valmiita komponentteja vai onko kaikki "omasta päästä"?

Mehulinko

Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - 02.12.14 - klo:18:49
Ohhoh sentään. Tulee ihan nuoruus mieleen. Aika harva pystyy vaihteistoa rakentamaan, olettaen, että se on työstökoneeseen kelpoinen. Ja vaikka se olisi kiinantuotteen laatuinenkin. Suunnittelu onkin kyllä sitten ihan helppoa, jopa minäkin ehkä vielä pystyisin siihen. Voisitko raottaa enempää tavoitteistasi. Käytetäänkö valmiita komponentteja vai onko kaikki "omasta päästä"?

Suunnittelen kaksi- tai kolmivaihteisen vaihteiston rakentamista. Pyrin käyttämään toteutuksessa mahdollisimman paljon valmiita komponentteja, nekin tosin ovat pelkkiä aihioita ennen loppukoneistusta.

Kakkupala voi olla minulle liian iso ja saattaa jäädä syömättä, koska kokemuksen ja tiedon puute jarruttaa kovasti. Innostuksen ja lannistuksen tunteet vaihtelevat vuorotellen, mutta en vielä luovuta. :) Jos laatikon teoria ei ala toimimaan, niin sitten mennään toistaiseksi yhdellä vaihteella kuten vanhassa mummopyörässä.

pave

En mitenkään ala estelemään, jos halutaan rakentaa, mutta jos itse tekisin, menisin purkamosta hakemaan mopon, moottoripyörän tai auton vaihteiston ja ymppäisin sen kiinni. Sais helpolla toimivan ja kestävän pelin karkaistuilla, hiotuilla rattailla.

Mehulinko

Lainaus käyttäjältä: pave - 02.12.14 - klo:20:03
En mitenkään ala estelemään, jos halutaan rakentaa, mutta jos itse tekisin, menisin purkamosta hakemaan mopon, moottoripyörän tai auton vaihteiston ja ymppäisin sen kiinni. Sais helpolla toimivan ja kestävän pelin karkaistuilla, hiotuilla rattailla.
Tuokin ratkaisu on käynyt mielessä, eikä se mikään mahdottomuus ole. Ainoana tuossa on mielessä, että jos laatikko asennetaan epänormaaliin asentoon, pitää voitelu järjestää uudelleen. Saisihan romulaatikosta tosin paljon valmiita osiakin. :)

Ville Vaho

Jyrkkä ei valmiille laatikoille! Mihinkä se kehitys menis jos ei valmiiksi keksittyä valmista uudestaan...

Nimimerkillä kun väsää jotain niillä tarvikkeilla ja koneilla mitä nurkissa pyörii, keksii väkisin uutta ja edistyksellistä. Eikä sen tarpeen täyttäminen ole oleellista, tekeminen on...
-vilderi

mpr

#8
Tuohon omaan jyrsimeen laitoin takatuuppari kadetin laatikon pysty asentoon.
Osiksihan se ensin piti laittaa, pääaselia modifioida, ja vaisteiston jatketta lyhentää sovittaa sinne laakeri ja stefa että öljyt pysyvät sisällä. Laatikko on lähes täynnä öljyä (kytkinakselin laakerin vuoksi) Öljylle huohotin ylös.
On toiminut hyvin useita vuosia, on äänetön ja helppo käyttöinen. Olisko kadetin koneessa 30kW tehoa nyt laatikkoa pyörittää 3 kW sähkömoottori tamu ohjattuna, joten loota ei ainakaan ole alimitoitettu.
En nyt halua mitenkään yllyttää valmiin laatikon käyttöön, mutta kustannustehokkain se toden näköisesti on vrt (koneistukset, karkaisut, hionnat yms.) Tuon kadetin lootan sai kahvi paketilla romulasta.
Jaa niin vaihteiston ala päässä on nyt hammashihnapyörä ja karan päässä toinen ja noin 70mm leveä hammashihna välissä.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk