Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Sherline pyöröpöytä

Aloittaja Kai, 08.02.13 - klo:16:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kai

Heitän tän tänne uusiksi kun ei tullu mitään vastausta tuolta toiselta.

https://www.sherlinedirect.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=127&CFID=36140837&CFTOKEN=58250948

Sherlinen matoruuvin saa kuulemma tarkemmaksi jos sen hioo jollain hioma-aineella,tietääkö joku mitä sellanen aine olisi,ja mistä sitä saa?
Kai

NiVa

Moikka!

Esim. auton varaosaliikkeistä venttiilien hiomatahnaa. Yleensä kahta karkeutta samassa purkissa. http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-2012
Hionnalla varmaan ajatellaan ruuvin koneistusepätarkkuuksien tasaamista laittamalla hiomatahnaa ruuviin ja pyörittelemällä edestakaisin. Tässä kuluu ainetta ja se taas vaatiin ruuvin uudelleenasemointia. Mitenkä se ko. himmelissä tehdään on mulle arvoitus. Onko laakeripesät epäkeskeiset, josta voi välyksen säätää hionnan jälkeen???.
Toi hionta on kuitenkin jo marginaalihommaa jonka tekisin viimeiseksi jos muut säädöt ei auta.

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Kai

Kun pyöritin sitä siitä päästä mihin stepperi tulee ,niin siinä on pieni klappi,hyvin pieni mutta on kuitenkin,ja kysymys  kuuluu että miten se Mach 3 hoitaa sen välyksen kompensoinnin.
Ymmärsin että siinä ohjauksessa on välyksen poisto kompensaatio,onko niin vai tuleeko siitä klapista ongelma?
Kai

saulij

Kompensaatio löytyy kohdasta Config-Backlash

Kaikista välyksistä voi olla ongelmaksi, eikä kompensointi niitä poista. Paras olisi, jos saat välyksen pois.

JuKa

Tuo backlash compensointi ei toimi Machissa kuten pitäisi. Se ei aja ramppeja kun tekee välyksenpoiston ja
se on ongelma. Kun ei ole ramppeja, niin ainakin askelmoottorit stallaa...

Jussi

saulij

En ole tuota testannut.
Täytyiskö laittaa kompensoinnin nopeus tarpeeksi pieneksi, vaikka 1...5 %. Matkahan on lyhyt, maksimissaan muutaman ustepin.

JuKa

#6
Moi Saulij,
Ostin taannoin UC100-usb kortin, kun katsoin että siinä on myös backlash tuettu.
No ajattelin sitten että saan koneestani 0.03-0.05mm välykset poistettua tuon avulla.
Noh, kaikki meni käsiajolla hyvin, mutta kun koneella ajoi ohjelmaa niin klumps..
Se akseli jossa on välyskompensointi on päällä, pysähtyy ja pyöräyttää akselia välyksenverran
toiseen suuntaan kun akselin suuntaa vaihdetaan. Mach3 tekee tuon ilman ramppia ja se ei toimi askelmoottorien kanssa... Olen omassa koneessani kokeillut kaikki variaatiot ja en ole saanut sitä toimimaan.

Se oli ihan hyvä ominaisuus jos toimisi, mutta Machissa se ilmeisesti voi toimia, kun tuo kompensointi on tehty ohjelmassa väärin alusta lähtien. Ilmeisesti siihen ei koskaan tulekaan muutosta... Tai sitten Mach4 :)

Jussi

Ville Vaho

Välyksetön vaihde tai ruuvi ei pyöri!
Satku pari tekee eetvarttia.
-vilderi

Kai

Worm välys voidaan minimoida siirtämällä mato kotelon kulumisen kompensoimiseksi. Löyhdytä toinen kuusiokoloruuvia jotka nousevat pohjasta ja pidä mato kotelon runkoon kääntöpöydän. Kevyesti napauttamalla kotelo muovivasaralla siirtää asunto (ja kierukka-akseli) tiukemmin osaksi taulukkoon vaihde. Kun välys on vähentynyt vähemmän kuin 0,2 °, kiristä ruuvi.
Tuo yllä oleva alle viivattu on suoraan valmistajan ohje sen väljän kiristykseen.
Sain sen pois helposti, siis niin että väljää ei ole ollenkaan,mutta se on tietysti kireämpi pyörittää, eli täytyykö mun huomioida toi ostaessani steppereitä ,siis niin että ostaa vahvemmat ettei pyöritys kärsi voiman puutteen takia.
Ps. Yksi viisas väitti että Rolandin JWX10 pyöritys yksikkö jättää steppejä väliin, kun se on kiristetty välyksettömäksi.
Rolandin pyöritysyksikön stepperi on tosi heikko,niihin verattuna joita olen itse ajatellu ostaa.
Alla on linkki Amerikan poikien moottoriin joka pyörittä PW:n yksikköä.
http://www.kimcontrols.com/item/STPMTR17048?man=112

Se vahapalikka liukui siinä akselin päällä niin kaveri väitti että steppejä jää väliin.
Kai

JuKa

#9
Tuo alleviivattu teksti taitaa olla jollain kääntäjällä suomennettu... :D

Suosittelin ottamaan tuohon pöytään nema23 sarjan moottorin. Sherlinen linkissä kerrotaan että siihen sopii sellainen. Jos tuo matopyörän välyksen poisto tehdään niin että se ahdistaa, saattaa olla että se välys tulee sieltä pian takaisin kulumisen takia. Kiristäisin itse tuon valyksen niin, että veivistä pyörittäminen ei ole raskasta, eli ei mitään suurempaa esitjännitystä... Hihnavälityksellä toki voisit kertoa tuota moottorilta tulevaa voimaa, mutta silloin kyllä nopeus kärsii...

Jussi

Kai

Kun kiristin sen kuularuuvin niin kyllä se käsin pyörii, mutta  on kyllä tiukempi pyörittää, mutta kun ei ole mitään vääntömittaria niin en osaa sanoa onko se liian kireä.Se valmistaja puhuu alle 0.2 asteen välyksestä ,milläs senkään mittaa,no olen jo tilannu englannista yhden pyöritysyksikön joka pitäisi olla laadukkaampi,ja kevyempi,siis myös pienempi eli niillä kokeillaan, ja murehditaan sitten vasta kun tulee sutta, että mitä sille voi tai pitää tehdä.
Kai

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk