Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Smulin Jyrsinprojekti

Aloittaja Smuli, 30.08.07 - klo:16:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Smuli

Kiitoksia hyvistä kommenteista, lisää saa antaa.

Tulee mieleen että mahtaako tuo machin näyttämä 800mm/min olla todellista tuolla koneella?? Noita muoveja olen ajanut 600mm/min mutta onko se sitten oikeasti sen verran vauhtia? Kressin nopeus on ollut siinä 3 ja 4 pykälän välillä.

Alumiinia olen ajanut noin 150-200mm/min puolen millin kerroksissa ja kressin kierrokset siellä 3 pykälän paikkeilla.

Smuli

Piti oikeen tulla kattelemaan ja ihmettelemään mitä nuo machin antamat lukemat on. Tosiaan kun esim sheetcam:sta laitan nopeudeksi koodiin 300mm/min niin näyttää mach units/min kohdassa samaa.

Tyhjänä kun ajaa niin maksimi nopeudet akseleille on y: 909 units/min ja x: 808 units/min ja z: 565.

Voiko noihin lukemiin uskoa että ovat mm/min?? Kun katsoo youtubesta videota 800mm/min ajavaa konetta ni tuntus menevän aika haipakkaa?

Kressin 3 pykälän nopeus on 17000 rpm ja 4 21000rpm

Smuli

Spämmäilen tätä nyt oikein urakalla mutta puhelin ja tapatalk ni ei vissiin edit onnistu.

Niputin kressin takasin ja aloin testailemaan. Tähän astihan noi machiin asetetut nopeudet on tullu jostain machin laskureista tms. Nostin x ja y akselin nopeuden 1400.

Testasin sitten 1100mm/min tuohon pleksiin. No lastu lentää aivan erilailla eikä sula terään palloa vaikka kuinka kiusaa. Kokeilin millin lastulla ja kerralla läpi eli 4mm.

Samalla kokeilin alumiiniin. Syöttöä 800mm/min ja 1mm lastulla 3 ajoa. Lastu lentää komeesti. Ehkä joku 600-650 olis optimi.

Testi neliöt ovat mitoissaan niin lähelle kun kone on säädetty viivoittimella ja tönärillä. Se heittokello pitäs hakea ja säätää vikatkin sataset pois.

Eli olen ollut liian varovainen noiden nopeuksien kanssa.

Nyt vaan pitää enään tehdä päätös noiden kressin laakereiden kanssa, ne lämpee edelleen.

masaV

pöydästä kyse
itse tein niin että asensin pöytään 25mm levyn jonka ajoin puhtaaksi 10mm terällä sileäksi jolloinka ei jää kierouksia ja heittoja yhtään esim kallistuksen, kupruilun tms osalta vaan terä menee sileästi koko pöydän eli työstöalueen maxsimin ja reunoille työstöalueen ulkopuolelle jäi 3mm reunat joita vasten voi levy kpleen asettaa ja on aina suorassa,

tuohon vielä kun tekee reiityksen rasterin että 6mm reikiä määrävälein verkko ja alapuolelle lyöntimutterit nini saa aika hyvin kpleet kiinni tarpeen mukaan.

JuKa

Tere,

Mulla on Kress FME1050 karana kaivertimessani. En lukenut edellisiä viestejä, mutta jotain lämpö-ongelmaa sinulla ilmeisesti siinä on. Omassa käyttötunteja on melkoisesti, mutta en ole havainnut sen lämpeävän koskaan. Ikää taitaa olla kohta jo 10vuotta tuolla Kressillä.

Koneessani on luotettava maksiminopeus 1000mm/min. Ja tuota nopeutta käytän yleensä kaikkeen. kierrokset säätelen sitten sen mukaan miten lastu irtoaa. 6mm PC-levy menee 3mm tapilla parilla kierroksella ja kierrosnopeus on 2-3 nurkilla...

Mikä Kressiä vaivaa?

saulij

Lainaus käyttäjältä: Smuli - 09.03.16 - klo:19:34
Spämmäilen tätä nyt oikein urakalla mutta puhelin ja tapatalk ni ei vissiin edit onnistu.

Niputin kressin takasin ja aloin testailemaan. Tähän astihan noi machiin asetetut nopeudet on tullu jostain machin laskureista tms. Nostin x ja y akselin nopeuden 1400.

Testasin sitten 1100mm/min tuohon pleksiin. No lastu lentää aivan erilailla eikä sula terään palloa vaikka kuinka kiusaa. Kokeilin millin lastulla ja kerralla läpi eli 4mm.

Samalla kokeilin alumiiniin. Syöttöä 800mm/min ja 1mm lastulla 3 ajoa. Lastu lentää komeesti. Ehkä joku 600-650 olis optimi.

Testi neliöt ovat mitoissaan niin lähelle kun kone on säädetty viivoittimella ja tönärillä. Se heittokello pitäs hakea ja säätää vikatkin sataset pois.

Eli olen ollut liian varovainen noiden nopeuksien kanssa.

Nyt vaan pitää enään tehdä päätös noiden kressin laakereiden kanssa, ne lämpee edelleen.

Step/unit arvon voi laskea, kun  tiedetään ruuvin nousu, mahdollinen välitys, stepperin askelmäärä/kierros sekä mikrosteppien määrä. Ilmoita nuo, niin lasketaan sulle oikea arvo.

jsr8501

Machissa on toiminto johon syötetään haluttu akselin liike, painetaan ok ja mitataan todellinen liike, tämän jälkeen syötetään mitattu arvo kenttään. Nyt edellä mitatun akselin stepit on asetettu oikein.

JR


Smuli

Vastaillaas välillä.

Pöydän tosiaan tein 20~mm MDF levystä johon porailin 8mm lyöntimuttereille ristikon. Pöydän tosiaan voisi viellä ajella suoraksi, mutta pöydän päällä tulee muutenkin käytettyä vaneria ajettavien kappaleiden alla.

Kressin lämpiävät laakerit onkin sitten vähän oudompi juttu, sehän kävi huollossa laakreiden vaihdossa. Mutta koska totesivat huollosssa että lämpeää jopa uusilla laakereilla niin laittoivat vanhat takaisin. Muutamien testien jälkeen en enään huomannutkaan että laakerit olisivat lämmenneet niin että colletti olisi ollut huomattavan kuuma. Tiedä sitten mikä oli ongelma...

Aparaatti on useaan otteeseen säädetty machin omalla työkalulla. parin testin jälkeen totesin että 30e heittokellolla voi heittää vesilintua. 20mmx20mm testissä kappaleeseen tuli pahimmillaan heittoa yli milli. Sitten  säädin koneen niin että laitoin paikoilleen 1mm terän ja teräs viivoitinta apuna käyttäen säädin liikkeet kohdilleen. tällä menetelmällä sain 20x20 testistä aikaan kappaleen joka oli digitönärillä noin 0,15mm yli kokoinen, tämä välttää.

Talven aikana on tullut tehtyä myös sähköt kaappi uusiksi ja laitettua rajakytkimet toimintaan, nyt koneen saa ajamaan home pisteeseen yms.

PekkaNF

Virkistävää lukea välillä realistisia kokemuksia itse rakntajalta.

Nettihän on tarinoita joissa polvenpäällä hitsattu huonekalurunkuoinen (tai rautakaupan MDF), johteet epäistä, ruuvitanko biltemasta, romulaatikosta stepperit ja powerina vanhan läppärin poweri. Työalaan kuutiometri, viisi akselia ja tarkuus parempi kun mikrometri :)

Pekka

JuKa

Tere,

Eihän tuo steppimäärän laskeminen ihan kovin ihmeellinen asia ole, kyllä se pitäisi mennä kerralla tai ainakin neljännellä kerralla oikein. Steppejä ei saa mennä hukkaan... Jos käyttää vipukelloa pituuden mittaamiseen, niin pitää olla tarkkana, että missä asennossa vipun liike on liikutettavaan akseliin nähden. Jos kello on 45 asteen kulmassa liikuteltavaan akseliin nähden, niin mitta heittää. Ihan perus kellossa taas mitattava akseli ja kellon akseli pitää olla saman suuntainen....

Askelmoottorin askelmäärä jaetaan ruuvin nousulla ja tämän tulos on silloin step/unit.
Jos käytetään mikro askellusta, esim. 1/8, niin kerrotaan edellinen arvo kahdeksalla.
Jos ruuvin ja moottorin välissä on hihnavälitys, niin kerrotaan edellinen tulos vielä välityssuhteella.
Esimerkki:

Moottori 200step/r
Ruuvi 12x4
Mikroaskellus 1/8
Hihnapyörät 24/60 ja välityssuhde 1:2,5

200/4=50
50*8=400
400*2,5=1000

Vastaus on siis 1000step/unit

Voi olla joku virhe, ajoin just 800km ja takana 4h yöunet 😊

saulij

Normi mittakellon ja varsinkin vipumittakellon mittausalue on aivan liian pieni. Matkan täytyy olla ainakin 100 mm mieluimmin enemmän.

Ainoa oikea tapa määrittää Step/unit arvo "tarkasti" on laskeminen. Ruuvin laadusta riippuen ruuveissa on vaihtelevia nousuvirheitä, lineaarisia ja erilaisia aaltomuotoja. Suurempiin tarkkuuksiin pyrittäessä pöydän liike on mitattava laserilla ja käytettävä kompensointitaulukkoa.

Smuli

Missäs nykyään mennään näitten usb Bob/hid korttien kanssa? Alkaa olemaan ongelma kun nykynen kone verstaalla ei jaksa pyörittää 3d slicereita kunnolla niin pitäisi päivittää sitä. Sarjaportin löytäminen vaan alkaa olemaan vähän hankalaa uutta konetta metsästäessä ja ehkä siitä nyt kuitenkin jo 2018 vois kai ehkä luopuakkin.

Eli usb pohjaiseksi jos saisi  jyrsimenkin liitännän.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Smuli - 04.01.18 - klo:17:32
Missäs nykyään mennään näitten usb Bob/hid korttien kanssa? Alkaa olemaan ongelma kun nykynen kone verstaalla ei jaksa pyörittää 3d slicereita kunnolla niin pitäisi päivittää sitä. Sarjaportin löytäminen vaan alkaa olemaan vähän hankalaa uutta konetta metsästäessä ja ehkä siitä nyt kuitenkin jo 2018 vois kai ehkä luopuakkin.

Eli usb pohjaiseksi jos saisi  jyrsimenkin liitännän.
Aloittajan oppaaseen on listattu 2 toimivaa ratkaisua...

Kiinalaisia halppis kortteja voi ostaa ns. sikaa säkissä ebaystä halvalla... ehkä toimivat ehkä eivät...
Mutta kannattee muistaa että jos ohjaimessa on joku vika/bugi... ja tämän takia sitten menee joku 40e jyrsintappi poikki/pilalle tai vaihtoehtoisesti työstettävä kappale, niin ei se halpa ohjain enään niin halpa olekkaan...

Jarkko Nieminen

Melkeimpä itse suosittelisin vähän tarpeesta riippuen uc300eth, uc400eth tai smoothstepper ethernet korttia. Siihen sitten sopiva bob perään.

Ei tule ainakaan tämän puolesta snowflyn mainitsemia tilanteita eteen. Vaikka toki.... ainahan voi bitti mennä vinoon... ja sit törmätään.

Itselläni ei vielä ole koskaan smoothstepper pettänyt, eikä uc400 muutamien tuntien kokemuksella.
-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

HTL

Mulla on pari Pokeys57cnc korttia käytössä ja ne on kyllä pelittänyt hyvin.
https://www.poscope.com/product/pokeys57cnc/

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk