Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Karan nopeusnäyttö

Aloittaja Kremmen, 29.07.12 - klo:23:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kremmen

Voisi noita iC-NV-piirejä kokeilla mutta en ole löytänyt niille jakelijaa (en ole tosin juuri etsinytkään). Mistäpäin itse olet hommannut noita ja mihin hintaan?
Tiheärasterisiin mittasauvoihin noi soveltuu ja siihen ne on kai suunniteltukin. Itsellä on mielessä myös pyörivän resolverin tulkinta ja siihen haluaisin mielellään 6 bitin sijaan vähintään 12 tai ehkä jopa enemmänkin jotta absoluuttiaseman dekoodaus olisi tarkka. Elättelen toiveita, että parilla nopealla A/D-muuntimella ja ehkä Artix-7:lla saisi kilpailukykyisen ratkaisun. Semmoisen kehittämisessä olen tuota Zynqiä käyttänyt kun siinä se PL-osuus on juuri Artix.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

dzy

#316
Muistaakseni hommasin ic-nv:t elfalta ja joitain kiinasta aliexpressin kautta.

EDIT: Joo, elfalta olen osan noista hommannut. Ei mitään halpoja, yli 8€ kappale, mutta yksinkertaisia käyttää.
Tuon IC-Housen romuja käytetään yleisesti teollisuudessa, muun muassa TR-Electronicsin antureissa on näiden mittapiirejä, ihan legitiimi puolijohdevalmistaja siis.
Tuon IC-NV:N indeksi pulssi on käytännössä enable signaali, jos sen kytkee app noten mukaan niin niitä index pulsseja saa aina sini/cosini käyrän tietyissä kohdin, eli siis useita per kierros. Heidenhainin 11uApp index pulssi on alhaalla ei aktiivisena  (TNC:ssä siis alle 15v/2 jännitteellä, koska tuo 11uApp signaali kelluu siinä puolivälissä positiivisella jännitteellä) ja nousee komparaattorille sitten yli tuon jännitteen. Tuolla ilmeisesti tarkkaillaan myös mittasauvojen toimintaa minkä tuo TNC ilmoittaa mikäli parametroitu mitta ei ole kytkettynä. Index pulssi ei ole 11uApp, vaan sillä on eri raja-arvot.

Seppo K

Onkos tämä hanke hautautunut kun on hiljennyt keskustelu?

Palasin foorumille kun omissa kahdessa aiemmassa näytössä oli jotain ongelmaa, ja nyt törmäsin tähän.

Olen siis kiinnostunut uusimaan nuo nykyiset jos niitä ei helpolla saa pelittämään - ja vaikka saisikin.
Tuo viestissä jo mainittu näyttö sateliittina on kyllä sellainen jota odotan - sellaiset viritykset jo aiempaan tein mutta "rumasti" johdottamalla. Voisin nyt uusia  rakenteen fiksummaksi - ehkä.
Seppo Köngäs

Keke

Tervehdys.
Olikos tämän projektin tiimoilta mitään uutisia.
Tarvetta olisi tälle.

Kremmen

Tässä kävi vähän silleen kuin usein käy että yksityisyrittäjä joutui uhraamaan aikansa liike-elämän palvelukseen.
Monenlaista voisi kehitellä jos olisi paremmin aikaa, mutta kelpaisiko semmoinen jos tästä laitteesta tekisi päivitetyn version alkuperäisellä toiminnalla?. Tarkoittaa, että ominaisuudet olisi käytännössä samat kuin ekassakin laitteessa, mutta rakennetapa ja komponenttivalinnat päivän tekniikkaa.
Laite ei olisi enää rakennussarja vaan "valmis" puolivalmiste eli kotelointia vaille toimiva. Ja sähkönsyöttö siis otettaisi USB-laturista micro-USB-liittimen avulla tai vaihtoehtoisesti 12-24V riviliittimille. Näin vältettäisi verkkojänniteellä pelleily ja voi hyödyntää kaikilla nurkissa pyöriviä vanhoja kännyn latureita.
Samalla vehkeestä tulee niin pieni, että mitään etänäyttöjä ei varsinaisesti tarvita - laittaa purkin suoraan sinne missä sitä halutaan lukea.

Alkuperäisessä oli tuuman korkuiset numerot. Onko ne hyvät vai pitäiskö olla pienemmät, esim 1/2 tuumaa tms? Isompia ei taida helposti löytyä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Keke

Moro.

Tuo päivitetty versio vanhoilla toiminnoilla kuulostaa minun tarpeeseen hyvältä.  Vanhan näytön numerot olivat hyvän kokoiset ei tarvetta muutoksille. Itse suosin tuota 24v se on monessa paikassa yleensä saatavilla.

Seppo K


Moikka

Kiva että ehdit Kremmen palata kuulolle - olen kaipaillut ja yksityisviestiäkin lähetellyt.

Minullahan on 2 kpl niitä "alkuperäisiä" malleja, ja niihin etänäytöt viritellyt, kun kertakaikkiaan laite (ei se alkuperäinen - eikä tuleva uusikaan) soii itse laitteen ohjainkotelon sisään. Näyttöleditkin on pienemmät tilan takia.
Ongelmani on se, että nyt toinenkin laite heitti hommat tiskiin - eli ei näytä mitään. Olen järkeillyt että poweri-systeemi on väsynyt, sillä hetkellisesti pitkän ja viileän jakson jälkeen käynnistettäessä, näytöllä käy normaalit versiotiedot ja jopa kierrokset näkyy hetken. Mutta sitten taas palataan heti käynnistyksestä sekavaan näyttöön. Ongelmat esiintyi alkuaan vain kesän aikana kun autotallissa on lämpimämpää

Ehtisitköhän avustaa vian etsimisessä ja korjauksessa. "Perinteisemmän kokoiset" komponentit saan kyllä itsekin istutettua, mutta "kärpäsenpaskoihin" ei laitteita ole. Yksi mahdollinen ratkaisu olisi tietty sellainen että ulkoisella powerilla syöttäisin jännitettä sopivaan pisteeseen itse kortilla, jos ongelma on jossain heikon saatavuuden komponentissa. Mutta mihin pisteeseen ja mikä jännite?

Pistä vaikka sähköpostia gmailiin tai heitä yksityisviesti jos osoite ei ole enää tallella.
Seppo Köngäs

Kremmen

Tehdäänpä sitten tässä keskustellulta pohjalta päivitetty versio.

Laittakaa tähän ketjuun viestiä kukatämmöisen haluaa ja kuinka monta kpl itse kullekin. Hinnasta en tässä vaiheessa osaa sanoa tarkemmin muuta kuin että ei siitä ainakaan tule kalliimpi kuin alkuperäisestä, ehkä jonkin roposen edullisempi. Jos saadaan 10-20 kpl kasaan niin määräalennukset alkaa jo vähän vaikuttamaan.

Koitin poimia keskustelusta toiveita ja huomioita, mutta laittakaa ihmeessä vapaasti lisää, nyt on oikea hetki koettaa leipoa niitä sisään tuotteeseen. Kaikkea en uskalla automaattisesti luvata, mutta selkeät jutut kyllä. Nyt siis tulossa esim. virransyöttö USB-liittimestä sekä 9-30V riviliittimeltä. Anturin liitin on vaihtumassa D9-liitimestä 4-napaiseen 3,5mm pistoriviliittimeen. Virransyöttöön samanlainen 2-napainen. Antureina olisi edelleen Omronin optiset mutta seikkailuhenkiset voi vapaasti kokeilla mitä tahansa +5V jännitteellä toimivaa pulssitinta. Semmoinen varoitus kuitenkin, että induktiiviset anturit ei ilman muuta käy kun joissain on latenssia johtuen niiden toimintaperiaatteesta.

@Seppo K ja muut joilla on ollut häröjä toiminnassa: Laittakaa toimimattomia vehkeitä minulle päin niin katson mikä niitä riivaa. Kyllä ne kuntoon saadaan tavalla tai toisella.
Pakettipostiosoite oli siis:
Martti Paalanen
Jokikunnantie 165
03400 Vihti

Tuosta etänäyttötarpeesta semmoinen ajatus, että koska signaalien ryöstäminen 7-segmenttien pinneistä tms on enemmän kuin lievästi epäilyttävä viritys, niin voin laittaa levylle paikat linjadriverille joka puskee kunnollista signaalia ja kestää etäisyyttä. Toisen päähän vaan tarvitaan sitten linjavastaanotin sarja/rinnanmuuntimet ja ne näyttösegmentit. Onneksi logiikkapiirit ei maksa kuin maapähkinöitä ja peruslaitteen voi kalustaa tai jättää osat pois kuka ei niitä tarvitse.
Laittakaa siis samalla tietoa onko tarvetta/halua etänäytölle niin tilaan romppeita sen mukaan.


Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Täsmennyksenä siis tuohon viimeiseen ajatukseen, että etänäyttö olisi erillinen piirilevy jossa on näyttösegmenttiledit ja linjavastaanotinpiiri.

Näin prosessorin tuottama sarjamuotoinen näyttödata paitsi dekoodataan päänäytölle, lähetetään myös etänäytölle häiriöitä sietävässä RS422-differentiaalimuodossa. Etänäyttö toistaa saman mitä päänäyttö tekee, eli muuntaa sarjadatan rinnakkaismuotoon.
Yhteys näyttöjen välille muodostetaan käyttäen normi Ethernet Cat-kaapelia jolloin ei tarvitse nysvätä liittimien kanssa ja vältytään kokonaan kolvihommilta.
Etänäyttö otta sähkönsä saman kaapelin välityksellä päälaitteelta joten asennus on simppeli - 1 piuha tökätään liittimiin ja etänäyttö toimii.

Ajattelin tehdä etänäytöstä noin puolet päänäytön koosta, eli ~12 mm korkeat numerot. Itsellä ei ole vahvaa mielipidettä numeroiden tai levyn koosta joten jos on tarpeita tässä suhteessa niin kertokaa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Hiekkaranta_92

Karanopeus näytölle kun ei ole tarvetta niin huilin muuten vaan väliin 😅

Olisko tuo etänäyttö tai mahdollisesti ihan alkuperäinenkin laite toteuttaa siten että olisi muutamankin erikoisen led segmentin paikat valmiina. Esim kolmen kokoiset. Jos on esimerkiksi tilan ahtautta, voisi laittaa pienemmät segmentit ja leikata levystä ylimääräisen pois?

Seppo K

#325
Olet Kremmen 100% oikeassa että tuollainen signaalien "ryöstäminen" ja etäkäyttö ei ole paras ratkaisu, mutta olosuhteiden pakosta jotain oli yritettävä. Ja se osoittautuikin toimivaksi ja toiminut useita vuosia.

Linkitän mukaan muutaman kuvan jotka ovat esillä jo noissa rakenteluprojekteissa osoittamaan millaisen tilaongelman kanssa jouduin painiskelemaan ja mikä oli lopputulos.
Noissa etänäytöissä segmentin korkeus on jotain 15 mm luokkaa, eikä kyllä pienempiä minun mielestä kannata käyttää (jos tuota kokoa on vielä saatavilla). Kuvissa näkyy mittareferenssinä esim. tajarin ohjainpaneeli ja erilaisia kytkimiä.

Etäyksikön johdotus omalla CAT-kaapelillaan on varmasti hyvä ratkaisu jos näyttö on omanaan, mutta integroituun ratkaisuun toivoisin että signaalit saa vaikka piikkirimalta liittimen ohella ulos. Olisi vaikka johdotuksessa täpät joihin piikit voi juottaa tarvittaessa. Tai tietty voihan sen CAT-kaapelin pätkäistä ja ottaa johtimet sieltä erikseen. Pelkään vain että jäykkää kaapelia ei saa sovitettua omaan käyttööni, mutta eiköhän ne signaalit saa ulos ilman liitintä vaikka jättämällä liitin kalustamatta. Vai onnistuuko?

Kommentoin tätä siinä mielessä, että liittyisin mukaan hankintaan vaikka nuo minun näytöt saataisiinkin kuntoon, että mahdollisten myöhempien komponenttiongelmien takia olisi varayksiköt.

Linkitetyt kuvat selityksineen löytyvät jutuista:
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=5791.msg21049#msg21049 ja
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=5813.15.
Siellä näkyy myös "laitekotelo", jonka kasailin vanhaan tietsikkakoteloon ja liitän ohjauksien osalta jyrsimeen kahdella D25-liittimellä kaapelein + stepperit omillaan. Ajatuksena joskuspäivittää myös sorviin stepperit, jolloin voisin kaapeleita siirtäen ohjata sitäkin. Mutta haaveillahan aina voi ...











Sorvissa etänäyttö suoraan lattakaapelein 1:1 näyttösegementtien jaloista, jyrsimessä hieman johdinmäärä minimoiden jotta johtimet 2x25 kaapeleissa saatiin riittämään.

"Kotlantiäijän kötöstyksiä" sanoisi isäni, mutta hätä ei lue lakia  :)


Seppo Köngäs

G Brzeczyszczykiewicz

@ Seppo K: "korkeus on jotain 15 mm luokkaa, eikä kyllä pienempiä minun
  mielestä kannata käyttää (jos tuota kokoa on vielä saatavilla)"

Saatavilla? Vaasan elektroniikkakeskus pitää hyllyssä kokoja 100mm:iin saakka
mutta niissä on jännitevaatimus korkeampi koska on LED:jä sarjassa. Tilaamalla
saanee sitten isoja jos tarve on.

Kremmen

Minun ajatukseni oli tehdä ns. kunnollinen etänäyttö eikä rosvota segmenttien johdoista. Tämä tarkoittaa, että data siirtyy SPI-sarjadatana RS422-differentiaalisignaloituna jolloin se ei ole häiriöherkkää ja etäisyydelläkään ei ole niin väliä. Tarvitaan mittausyksikköön yksi 8-jalkainen lutikka lisää sekä liitin. Yhteiskustannus alle euron.

Etänäyttö olisi siis ihan oma piirilevynsä jossa on RS422-vastaanotin ja sarja/rinnanmuuntimet. Kaikkiaan 4 mikropiiriä + näytöt. Levyn pinta-alaksi riittää se mitä näytöt tarvii. Mä en suoraan sanottuna välitä alkaa piirtämään sellaista kötöstystä missä segmentit on pitkien narujen päässä koska se on rävellys. Jokainen saa toki itse tehdä ihan kuten haluaa mutta en mä tuollaista laitetta halua suunnitella.
Etänäyttö siis lisäoptio, eio ole pakko sitä ottaa.

Mistä päästään siihen, että kuinka moni tätä uutta nyt olisi haluamassa. Kyllä vähintään se 10 kpl pitäisi tehdä ennen kuin homma on jotenkin mielekäs. Master-yksikön piirilevy on nyt käytännössä valmiiksi suunniteltu. Mä jatkan sitten harjoitusta kun aletaan lähestyä tuota lukua.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Seppo K

En tiedä ymmärsitkö minun viestin väärin, mutta tarkoitin ainoastaan sitä, että tuon erillisen CAT-kaapelin voisin korvata erillisellä olevalla kaapeloinnilla jos saan signaalit siihen irti, mutta ehdottomasti sinun ehdottamasi tekniikan tuella.
Siksi sanoinkin että saahan tuon CAT-kaapelin purettua käyttäen signaalit siitä, ellei signaaleita saa ilman tuota liitintä, kun sen tilatarve voi olla minulla haasteena etätäytön päässä.  Uusissa toteutuksissa ratkaisu on tietty selvä etu asennushelppouden takia.

Olen itsekin sitä mieltä että tuo häkkäys ei ollut missään nimessä tavoitetila, mutta tein sen aikoinaan olosuhteiden pakosta kyseisen kortin koon vuoksi.

Olen halukas hankkimaan 2 kpl uutta laitetta etänäytön kera, ja erikseen toimitan sinulle nuo olevat laitteet korjattavaksi (jos korjaus vain onnistuu, kunhan saan ne irroteltua).

Haluan pitää myös ne koska pelkään että näyttöyksikön sijoitus noihin tekemiini näyttöjen suojakoteloihin voi olla hankala nimenomaan CAT-kaapelin liitännän takia - muutenhan tilatarvetta ei ole enempää.
Tämä tilajuttu tietty vielä hieman epävarma kun ei olla päätetty etänäytön segmenttikokoa. Minulla on tuo n. 14-15mm segmenttien korkeus - itse komponentit taisi olla jotain 19mm korkeita.
Seppo Köngäs

Keke

Moro.
Minulla tarve yhdelle mutta tarvittaessa kaksi voin ottaa jos jää muuten tilaus vajaaksi.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk