Myös korttimaksu toimii

Sisäsorvausterän korkeus

Aloittaja salmve, 01.02.17 - klo:07:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

salmve

No nyt mennään ihan perusasioihin...
Mitäs keinoja on käytettävissä vinojohteisessa CNC-sorvissa terien korkeuden asetteluun?? Mittaamaan ei oikein pääse mistään, ja varsinkin pienet sisäterät ovat hankalia.

JuKa

Terve,

Jos sorvaat ulkosorvausterällä ensin akselin pätkän ja toteat, että keskelle ei jää natsaa, niin otat terän irti pitimestä ja laitat sen pöydälle. Sitten mittaat nirkon korkeuden pöydän pinnasta ja laitat samalle pöydälle sisäsorvausterän, ja mittaat korkeuden samalla tavalla. Jos korkeus on pienempi, niin lisäät mellaa alapuolelle. Oletetaan, että pidin on samanlainen kaikille terille. On varmaan pätevämpiäkin tapoja, mutta tässä yksi...

salmve

Juu, tuota menetelmää käyttänytkin samanlaisille pitimille, sisäterät ovat vaan pääsääntöisesti erilaisessa/ erilaisissa pitimissä. Joskus olen  sorvannut terävän piikin akselin päähän ja siihen verrannut aseteltavan terän nirkon korkeutta. Isommille sisäterille ei vaan liikevarat riitä että pääsisi riittävästi "- puolelle". Yksi menetelmä on "painaa" terän nirkolla esim. viivain akselin kylkeen, jolloin viivain asettuu kohtisuoraan X-akselin johteisiin nähden kun nirkko on keskiössä. Tämä vaatii vieläkin enemmän liikevaraa, kun sisäterällä pitää päästä akselin "väärälle puolelle". Asetuksen tarkkuus on tosin suurempi mitä pienempään lieriöpintaan viivainta painaa.

Mitähän keinoja vielä??

Hiekkaranta_92

Onko nyt kyse automaatti vaihtajallisesta sorvista? Monestihan niissä on sillä tapaa että kun käyttää standardivartta korkeus menee "automaattisesti" kohdalleen.  Sisävarsissa taas käytetään monesti pyöreitä adabteri holkkeja joilla terä asettuu oikeaan korkeuteen.

Ville Vaho

Mikä pidin ettei terä ole kerrasta kohdillaan? Tai mikä varsi terässä.

Kuulostaa omituiselta kysymykseltä!
-vilderi

salmve

 :-X Osaan ainakin outoja kysellä :-)
Sorvi on Nakamura TMC-3, terät revolverissa. Ongelma lähinnä omatekoisilla erikoisterillä lukkorenkaan urien tekoon ym.
Onko noissa yleensä jotain perussäätöä, mihin kohtaan revolveri lukittuu?? Hydrauliikkahan työntää revolveria hiukan ulos ennen pyöritystä ja vetäisee takaisin pyörimisen jälkeen. Kolhuista päätellen muutama kolarikin tällä entisessä elämässä ajettu.

JuKa

Onko pidin keskiössä, kun laitat kellon kiinni karaan ja pyörität sitä pidintä ympäri?
Reukkuhan pääsee kolareissa pyörähtämään ja se voidaan yleensä palauttaa takaisin kun löysätään pultteja keskiöstä, mallista riippuen... Toiset jättää sokat paikaltaan ja toiset paikoilleen, molemmissa huonot puolensa. Vähintään yksi reikä kannattaisi jättää ilman sokkaa, niin keskitys olisi kolarin jälkeen helpompaa.. 😊

Ville Vaho

Nakamurassa taitaa olla vdi pidin.

Ihan ensimmäisenä, onko pidin reukussa olevaan paikotussokkaan sopiva? Eli kuin asetat pidintä reukkuun, ennen ruuvin kiristystä välyksen määrä kiertosuuntaan.

Jos välystä löytyy, ei ole maailman loppu, koska sahalaitainen kiristys keskittää pitimen kuitenkin johonkin. Suosittelen kuitenkin sorvaamaan sellaisia uusia sokkia kun ehtii, sorvi kun löytyy...

Seuraavaksi kello kiinni karaan, pyöreä keppi tälläiseen pitimeen



X akselin suunnan voit hakea nyt keskelle, kun kello näyttää että on keskellä x akselin suuntaan (johteiden suuntaisesti) ole hyvä ja ota machine position ylös. Tarvitset tätä useasti, joten kirjoita se ylös.

Nyt voit ihmetellä kellon lukemaa x akseliin nähden 90 asteen kulmassa, tämä kertoo reukun/johteen/karan suuntiman. Saattaa olla ihan millejä poskellaan.

Jos kympin luokkaa, tarkistele kaikki työkalupaikat sillä samalla vdi pitimellä, pistä mieleesi mikä on eniten keskellä ja käytä sitä poranterille. (x nolla on se kellotettu machine position)


Jos mennään useaa kymppiä tai millejä poskelleen, kannattaa varata hetki aikaa.


Tmc-3 paikotuskehät ei todennäköisesti ole ulkoa säädettävät, eli pultit auki ja hyrrä käteen.
Pitää löytää tälläiset palikat:


Kartiosokat pitää tuon paikallaan,(pultit on myös...) mutta sokkien reikiä on neljät! Kaksi reikää on master reikiä, eli näihin EI kuulu jättää sokkia. Käytetään kolarin jälkeen helppoon reukun uudelleen paikotukseen, eli otetaan varsinaiset sokat massavarasalla pois ja heitetään roskiin, asennetaan uudet sokat master reikiin, kalvetaan kartiokalvaimella ne kolaroidut reijät kuntoon ja laitetaan sokat niihin. Ja poistetaan master reikien sokat.

Asia harvemmin on näin yksinkertainen, todennäköisesti sokat puuttuvat ja kaikki reijät on sohloja. Reukun tarkkuus on vain pulttien varassa ja kiertyy koneistaessa pikku hiljaa poskelleen. Teräpaloja alkaa menemään, hss poranterä tulee melkein kappaleen kyljestä pihalle, mikään ei onnistu.

Tarvitaan kartiokalvain ja uudet sokat, heittokello.

-Pyöritä paikoituslevyt silmämääräisesti reijät kohdakkain, kiristä kiinnityspultit.
-kasaa reukku ja kellota pidintä karan keskiöön, ota heitto ja reukun halkasia pitimen kohdalta ylös.
-pura reukku, asenna heittokello hampaalle kehän suuntaisesti, löysää paikoitusrinkulan pultteja niin että kehää saa naputeltua pehmeällä tuurnalla ja vasaralla.
-mittaa paikoitusrinkulan halkasia hampaiden kohdalta, tee pikaiset laskutoimitukset päässäsi että paljonko kehää täytyy naputtaa että teräpidin on karan keskeinen. Ja mihin suuntaan. Naputtele vastaus heittokellon ja vasaran avulla. Heittokello on hyvä ottaa vähän irti hampaasta kun lyö, vaikka lukis kuinka shockproof... Ei kuitenkaan niin rajua irtiottoa että lukema menee hukkaan.
-kiristä pultit, kasaa reukku, kellota pitimen keskiö karan keskiöön. Jos heitto on vähäinen tai nolla, pura reukku, kalva kaikki neljä reikää ja laita kahteen reikään uusi kartiosokka. Mikäli naputtelit väärään suuntaan tai epätäydellisyyttä esiintyy, toista purku ja kasaus riittävän monta kertaa.

Olen myös kuullut kalliiden ammattilaisten korjaavan reukkua ISOLLA lekalla tajuamatta mitä on tekemässä.

7v pojalle opetin oman nakamuran reukun kellotuksen, saatiin toisella kasaamisella kohdilleen. Jokainen teräpaikka saattaa heittää toiseen nähden, eli kompromisseja saattaa joutua tekemään. Itsellä ei ole sokkatappeja tai kalvainta. Harmittaa vietävästi kun sorvissa on kaksi pykäläinen vaihteisto ja julmasti vääntöä, mutta ei ole sokkia.... Notkahtaa jopa 100 mm sorvattavalla kokkareella.

Joskus (aina) reukun avatessa törmää ruosteisiin paikoituskehiin. Hiomakoneella voi elvyttää jos hampaiden huiput pääsee kantamaan. Hyvää ei tule, mutta "mulla on ittellä samanlaiset" ja 3.1 ulkohalkasian kappaleessa mahtuu olemaan 2.5mm reikä https://1drv.ms/i/s!Aoi2VYpHbBHtgbgNuAGLK7Z8n4Ankg


Kun perusasiat on kunnossa, voi omavalmiste terän hakea sen sorvattavan kappaleen keskinatsan mukaan.
-vilderi

salmve

No nyt tuli hyvää tietoa ja paljon! Kiitos.

Ainesputken pätkään teinkin jo kiinnikkeen kellolle ja tarkistin tuon X-akselin suunnan eri työkalupaikoille. Heittoa löytyi siinäkin suunnassa. Sivusuuntainen heitto taisi olla max. 3 kymppiä. Tarkistan nuo vielä uudelleen. Mittauksessa käytetty pidin oli jämäkkä ei lonksunut ennen kiristystä. Losoja pitimiäkin löytyy.

Pitää purkaa revolveri ja tarkistaa nuo kartiotappien reiät ym. Taitaa vaan suojapellit olla päällä siten ettei taljalla nosto oiken onnistu. Varsin painava palikka.

salmve

No nyt sitten täräytin itte sellaisen kolarin että pakko tuo oli auki ottaa.
Ajoin pikaliikkeellä x-akselia alaspäin jolloin revolverin takapuolella revolverista läpi tuleva morsekartiopidin törmäsi kärkipylkkään. Ei onneksi pinooliin. Pinoolin stefaa pitelevä valurengas katkesi. Uutta rengasta sorvatessa huomasin mittojen heittävän millitolkulla.
Purin revolverin irti. Kartiosokkia ei paikallaan ollut yhtään, ja reiät näyttää kolhimattomilta. Työkalupitimeen kiinni jääneessä osassa kahdelle sokalle paikat, reiät silmämääräisesti kohdillaan. Vaihtajan puolella myös kahdet paikat ja selvästi kääntynyt. Nyt sitten kartiosokkia etsimään....

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk