Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Karan kartio harrastustason jyrsimessä, alle 3KW

Aloittaja PekkaNF, 23.06.10 - klo:14:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PekkaNF

Terve

En perkule saa aivosolujani järjestykseen noissa kartioasoissa. Rajoitteena koneen koko: 500 - 1000 kg ja alle 3 KW, manuaalijyrsin on vielä hankkimatta ja vanhaa puutteellista jyrsinkamaa on lähinnä MK3 kartiolla, joten ei hirveesti menneisyyden painolastia.

MK2/MK3 kartiollisia hepposia jyrsimiä on tarjolla pilvin pimein. Eipä siinä mitään, poraamiseenhan morsekartio on hyvä ja halpojakin työkaluja on saatavilla.

Sitten on tietty MK4, joka on jo vähän vaaravyöhykkeellä, näyttää olevan pikemminkin suppenemassa kun laajenemassa, mutta vanhoja koneita löytyy.

Kaikki morsekartiot ovat itsepidättäviä mikä on hyvä porauksessa, mutta kuten n+1 kertaan todettu, niin aivan perseestä jyrsimessä, etenkin jos joutuu takomaa perspulttia ja karassa on vierintälaakerointi.

Sitten on R8, mutta se on kovin vanha ja impperiaalinen. Tormack ei sitten ole ratkaisu. Mulle ei mene jakeluun miten ne työkalut lopulta voi mitenkään pysyä kiinni.

W20 näyttää olevan melkein ainoa vaihtoehto ISO30:lle vähääkään laadukkaamissa koneissa ja työkaluissa. Onko muuta tämän kokoluokan kartiota kiinnitintä jota kannattaa katsoa harrastajan näkökulmasta? Pakko ei ole ostaa halvinta krääsää, mutta euroopassa valmistettua työkalunkiinnitintä pitäis saada kohtalaisella varmuudella.

Entäpä mikä kartio olis "teoriassa" soveliain? SK20/25 olis kokoluokassa hyvä, mutta käytännössä tarjonta on aika suppeeta, jollei päräytä omaa laitosta käyntiin.

Taas ISO40 on aikalailla overkilli vaikka kamaa onkin tarjolla, mutta sen fyysiset mitat alkaa olla jo aika suuret ja rajoittaa työkalun vaihtoa ja aiheuttaa tarpeettoman ison koneen mun tarpeeseen.

Mitens noi uudet ammattikartiot, onko niistä mikään tulossa harrastajan ulottuville?

PekkaNF

saulij

#1
Taitaa ainoat harrastajakukkarolle sopivat kartiot olla ISO/BT30. Niille saa monenlaisia pitimiä melko edullisesti. Uudemmat kartiot on niin monimutkaisia, että niistä tuskin tulee ainakaan lähiaikoina harrastajalle sopivia.

Sauli

swiedar

 ;)Sain ohjeen aikoinansa,kyseesssä oli mk 4-kartiolla varustettu-"sekasikiö"tommonen- "jyrsin/porakone,jossa oli kartion kiristyskara M16mm-jengalla!Ohje,oli:karasta kokeillen herkin-pyörintämomentti,vaihteistoa säätäen esiin!Kiristyskireys onpi riittävä kun kiintoavaimella kiristääpi silleen että kara akseli pyörähtääpi,siinä on riittävä karan kiristys momentti,ei tarvinnu vasaroida irti kartiota,kun rekyylittömällä muovinuijalla napautti ja kyllä se kivasti irtosi ja kiinnikin hyvin pysyi!(Ainakin siinä kone-mallissa,kartiot kandee käsitellä muuteski varoen ja puhtaana kiinnitellä-silloin pitäs nämä momentit olla kohallansa) :-\

PekkaNF

Joo, morsekartion kanssa kannattaa olla varovainen jos haluaa että pysyy kiinni ja tarkkana tulevaisuudessakin. Mulla on Wanderer, jossa vaakakarana MK4 ja pystykarana MK3. Universaalipäässä karan ylpäässä on KM-mutterit joista pitää vetää välykset kohdilleen ja perspultista ei käytännössä saa liikaa kuormaa laakeroinnille. Perspultin olen vetänyt 10 mm kuusiokoloavaimella sormitiukkuuteen eikä ole livennyt, mutta silti jotkut kartiot jää joskus kiinni. Mulla ei ole porauspinoolia joten laakerointikin on hieman erilainen.

Vähä harkinntu heikkoina hetkinä tolle kaveriksi porajyrsintä, mutta jokin niissä on aina tökkinyt, yleensä hinta/laatu tai kartio tai koko.

Kuitenkin ennekun alkaa hankkia paljon kamaa tai katselee jyrsintä sillä silmällä, niin aioin ajatella tämän kartiojutun tarkkaan. Työkalut maksaa pitkässä juoksussa saakeli saman kun jyrsin!

Onko kenelläkään kokemusta W20 tai SK20 kartiosta? Noille olsi joskus mielenkiintoisia koneita tarjolla, mutta se työkaluvalinta......

PekkaNF

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk