Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Hammashihnan valinta "tarkkaan" paikannukseen

Aloittaja kalle_k, 08.01.17 - klo:13:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kalle_k

Kelpaako HTD3M hammashihna "tarkkaan" paikannukseen, vai onko esim. AT5 huomattavasti parempi/huonompi/samaa tasoa?

JuKa

Terve,

Voin laittaa sinulle huomenna kuvan, että miten tarkka tuo AT hihna on.
Noita ylistetään, mutta kun hihna on hihnapyörän hampaisiin jo heti lähteissään väljä, niin ei se voi olla kovin tarkka.
Itse laittaisin HTD 3M tai 5M hihnan...

kalle_k

Laita ihmeessä kuvaa!
Onkohan hihnamateriaalilla suurta vaikutusta tarkkuuteen?

A.Härkönen

At-hammashihnahihnapyörien valmistukseen on erikseen nollavälysterät jolla käytöstä saadaan välyksetön. Markettien pyörät tuskin on tehty noilla terillä.

kalle_k

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 08.01.17 - klo:13:12
Voin laittaa sinulle huomenna kuvan, että miten tarkka tuo AT hihna on.
JuKa, unohtuiko kuva?

JuKa

#5
Terve,

Pahoittelen että kestää... En ehtinyt vielä poiketa verstaalle, joten ko. kuva on vielä ottamatta.

Taidan silti pyöltää hieman puheitani tarkkuuden suhteen. Kuten A. Härkönen sanoi, että on olemassa nolla välys terät, jolla profiili saadaan istumaan tiiviisti. Minulla on Optibeltiltä tulleita pyöriä ja niissä kaikissa on tolkuton välys. Ja kun tuo välys siirtyy toiseen reunaan, niin kuuluu narskutus. Olen tilannut noita useampina vuosina, joten kyse ei ole huonosta sarjasta, vaan nuo on vaan tehty väljiksi. Isolla pyörällä tuo on aika pieni välys, mutta pienemmässä se alkaa jo vaikuttaa.

Jos haluat tehdä tarkat pyörät, niin Ainakin Helsingin hammaspyörässä saat tuollaiset teetettyä vaivattomasti. Ja saulij on myös sanonut muutaman kerran omistavansa AT5 profiilin terän.

Se miksi perun puheitani, johtuu siitä, että noissa T ja AT profiilin hihnoissa on sisällä vaijeri, joka ei jousta. Kun taas HTD:ssä on joku kevlar tai sen tyyppinen naru hoitamassa samaa virkaa. Toinen saattaa vähän täten joustaa. HTD menee myös poikki kuin veitsellä leikattu.

Kevennyksenä laitan kuvan, josta selviää, että paljonko vaijeria on tuollaisen AT10 hammashihnan sisässä, josta on 50mm kulunut jauhoksi. Palasin juuri tuon remmin vaihto keikalta ja eilen vaihdoin yhden HTD remmin, jolloin mieleen palasi, että eihän siellä ollutkaan vaijeria sisässä. Toinen kuva on normi terillä valmistettu AT10 profiilin pyörä ja hihna, sielläkin on pieni välys. Kyseessä kara käyttö, joten tuo välys on ihan hyvästä...

Silti laitan omaan koneeseeni tulevaisuudessa HTD remmit... Tulette näkemään 😊


saulij

Kuvissa taitaa olla T-profiilin hihna, joka on tehty enemmän voiman siirtoon. AT-on muinoin tehty paikotukseen ja on aivan erilainen profiili.
Teetin aikoinaan AT5 profiilille tappiterän, jolla syntyy ainakin alumiiniin hyvä hammastus.

http://www.mekanex.fi/tuotteet/komponenter/kuggremsdrifter/

JuKa

Terve,

A. Härkönen kumotkoon Saulij:n väitteen 😊 Kyllä tuo on AT10 ja hihnapyörässä on 56 hammasta, eli se kehä on pauttia rallaa 560mm kuva kyllä vähän hämää ja näyttää T5 hihnalta. Tuossa moottorin akselin pyörässä se näyttää Enempi siltä kun kuluukin 😃

saulij

Joo, niinhän onkin AT... sorry, täytyy käydä SpecSaversilla  ;D

JuKa


kalle_k

Nyt on vaihdettu HTD3M hihnat, pientä parannusta.
Sitten laitoin Y-alselille välitystä 4:1 niin avot, hyvältä näyttää.
Pienen pientä aaltoilua vielä, ehkä laitan X-akselille välityksen kanssa.
Muutenkin tuntuu, että HTD hihna olisi "tiukemmalla" kuin mitä AT5 sain, mistä lie johtuu.
X-akselin välitys aiheuttaa hiukan mekaniikkasuunnittelua, mutta kyllä se siitä...

JuKa

Tuhat kuvaa kertoo enemmän kuin saman verran sanoja... Kuten aikaisemmassa viestissä mainitsin, niin tuo HTD hihnan sisällä oleva saattaa hieman joustaa paremmin kuin vaijeri, niin sen varmaan saa helpommin venytettyä tiukaksi. Laitahan kuva, niin päästään ihastelemaan rakennelmaasi 😊

Jussi

Ville Vaho

Täysin ulkopuolella aiheesta, mutta ihmetyttää miksi cnc koneissa karan remmi on karan yläpäässä, eikä alapäässä. Enkä tarkoita että sen pitäisi olla työkalun kanssa samassa tasossa, vois kai se hihnapyörä muistuttaa kuppia. Moottoria sais tiputtaa samalle tasolle karan kanssa, harvemmin karan ja johteiden välissä on mitään, paitsi ilmaa.

Yhdellä pultilla kansi keskeltä kiinni, hihnapyörät kiinnitykseltään symmetrisiä ja eri kokoisia. Samalla remmillä kaksi eri välitystä.

Eli jos kone ostettiin alumiinille, kierrokset 12 000, jos wanhalle mestarille, 6000 rpm max ja vääntöä enemmän. Entä jos koneistaja vois kymmenessä minuutissa muuttaa asian, samalla kun vaihtoi sen remmin... Ilman sitä zf valmisteista vaihteistoa, joka on paska jo uutena, saati sitten saa varaosia...

Omaa pystykaraista on saanut samalla karalla 4000 ja 6000. Ainoa ero hihnapyörät. Ja on väsynyt paikka vaihtaa hihnoja, pura puoli konetta...

Karan yläpään vois pyhittää vaikka työkalun vaihto sylinterille ja paikoitusanturille... Luulis painopisteen olevan surkea kun moottori hilluu ylhäällä...

Päähän on koneita käyttäessä ja korjatessa piirtynyt kone mistä puuttuu 100 peltiä ja 1000 ruuvia, johdesuojat ja kuularuuvi ihan ensimmäisten joukossa. Äänieristystä, toimiva ovi, lattialle vuotamaton mulju... Ja karalaakerointi ilman laskennallista käyttöikää, mallia apinakin tämän vaihtaa.... Ja kun johdesuojat puuttuu, koneen ulkomitta 500mm liikkeellä vois olla sen reilun metrin. Onks kellään lompakko kunnossa? Tuntuu etenevän projekti turhan hitaasti yhden miehen käsissä...

Harmittaa julmetusti kun uusissa koneissa ei ole mitään uutta ja jännää, 2000 luku toi tullessaan sen 1000 vääntyvää peltiä kun laserleikkureita on joka nurkalla.. Eli jos suunnittelu rungon osalta meni käteen, peitetään se pellillä. Ja niitä peltejä on paljon, vielä kun ymmärtäisi tunnin ajattelula mikä oli minkäkin päällä ja mikä pitää poistaa ensimmäisenä. Ja miten sen saa oikaistua, kun se on solmussa ja murtunut....  :D

Eli teinkö turhan reijän kattoon?
https://vilderi.kuvat.fi/kuvat/romuja/turhaanko.jpg

11kw karamoottori on jo pitkä, tässä tapauksessa korkea.... Mahtuis kyllä hyvin valun keskelle missä on nyt onttoa.
-vilderi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk