Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Ketjutanko?

Aloittaja Ville Vaho, 21.10.12 - klo:15:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eemeli

Hep.

Mä ymmärsin ton idean johteesta siten, että se latta mihinkä nuot tapit kiinnitetään, ni sen yläpintaa pitkin kulkee joku rissa tms kantamassa kelkan painon, jolloin ratas toimii vain kuljettamassa kelkkaa suuntaan taikka toiseen.

Tällöin vois olla vaikkapa pieniä välyksiäkin. Kelloissa käytetään ns. nastarelliä (google haulla "lantern pinion" löytyy lisää aiheesta) sykloidisen hammasmuodon kanssa. Nuilla saadaan aikaan yllättävänkin hyviä ratasjuoksuja.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Kremmen

Okei, silloin se on ihan eri juttu. Miksiköhän mulle syntyi käsitys, että se sama rissa sekä liikuttaa että kannattelee kelkkaa... No, näinollen voipi toimiakin, enkä väitä enää mitään  :)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Multislayer

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 22.10.12 - klo:19:35Jotta rattaan akseli liikkuisi vakiokorkeudella, pitäisi hammaskosketuksen vaihtua siten, että juuri kun rattaan akselin keskipiste ohittaa tapin N, kosketus irtoaa tapista N-1 ja alkaa tapissa N+1. Jos kosketus alkaa myöhemmin, rattaan akseli kiertää jonkin sektorikulman vain tapin N kantamana, ympyränkaarta pitkin kunnes kosketus tappiin N+1 alkaa. Jos kosketus tappiin N+1 taas alkaa aikaisemmin, ei ratas ilmeisesti kosketa lainkaan tappia N ja mutu on, että tasainen liike tällöin on mekaanisesti mahdoton. Tuossa ideaalitapauksessakin minusta on aika mahdotonta löytää sellaista hammasprofiilia jolla liike etenisi vakiokorkeudella koko ajan. Se on ainakin varmaa, että evolventtikäyrä ei toimi, se näkee jo heti silmällä tuosta liittämästäsi kuvasta. Katsopa tarkemmin niin varmaan huomaat itsekin. Siis kun hammastangon sijalle oletetaan tappitanko jossa sylinterimäiset tapit.

Kyllä se toimii, usko tai älä. Tuo suunnittelemani profiili on juuri sellainen kuin kirjoitit, eli lyhyemmin sanottuna evolventtikäyrän mukainen.
Kun pyörän keskipiste ja tapin N keskipiste ovat samassa linjassa, myös tappi N-1 ja tappi N+1 ovat kosketuksissa seuraavan ja edellisen hampaan kyljissä. Eli toisin sanottuna tappi x kohtaa hampaan kärjen, vierii hampaan kyljeä pitkin pohjaan ja siitä toisen hampaan kylkeä pitkin kärkeen, irtoamatta pyörästä missään vaiheessa. Ei eroa hammaspyörästä tässä suhteessa.

Multislayer

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Skupaj_ogv_q10ifps2fr6.ogv

Erittäin selkeä video tapahtumasta, sillä erotuksella että normaali hampaan profiilin sijaan käytetään ympyrää tapin halkaisijalla.

Kremmen

Uskotaan kun sanotaan. Oma ventilointi tokikaan ei perustunut muuhun kuin järkeilyyn josta ei aina niin tiedä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Ville Vaho

Juu...

Kaikki tarttis vääntää rautalangasta ennen idean pistämistä tammitynnyriin. :)

Eli kelkka tuetaan esim. http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/romuja/kelkka.JPG tälläsellä kelkalla (on muuten tyrnee 50mm huonekaluputken ympärillä)  http://youtu.be/x5eRuqWPee0 <-ajossa, on muuten äärimmäisen cnc, liike tapahtuu 12mm trapetsilla ja 24v gernin akkukoneen raadolla, hitsauksen ajotuksen on hepattuja millin peltejä 50x50 palkin päälle, niitä lukee mikälie induktiivinen raato vuodelta ennen minun syntymää... :P


Välystä sais olla kympin kaks, mutta 48mm/kierros askelmoottorilla vähintäänkin arvelluttaa, liikkuuko se edes vaikka liikutettavaa massaa ei ole kun kilo tai kaks.

Mikä mahtais olla oikea välitys, voplaava ruuvi ei rajoita nopeutta. Proto tästä täytyy tehdä vaikka ei siunausta saisikaan.
-vilderi

Multislayer

#21
Ei nämä hammastusjutut ihan yksinkertaisimpia juttuja ole, olen joutunu illan jos parikin pyörittelemään hammaspyöriä paperilla ja cadissa niin että juju on auennu. Vaikken mä mistään mitään tiedäkkään, luulen vaan.

https://dl.dropbox.com/u/87030275/Part2.pdf

Tuo havainnollistaa kiinteän ketjun kulkua pyörällä, yläpuolella on tilanne jossa pyörän ja tapin keskipisteet on linjassa, alaviistossa taas tilanne jossa pyörän keskipiste on tappien välissä. Huomaa että ylätilanteessa on rynnössä yhtäaikaa kolme tappia, alatilanteessa jopa neljä. Näiden tilanteiden väliin jää siis kaikki muut asennot. Ja tosiaan evolventtikäyrän avulla profiili muodostetaan siten, että kun tappi on koskettanut hampaan kärkeä, se irroittaa otteensa pyörän pinnasta vasta seuraavan hampaan kärjessä.

Ville Vaho

Ketjupyörää rullatessa suoran ketjun yli tuntuu kyllä jotain kopinaa, mutta eikös sen voi kompensoida ottamalla pyörää ulospäin, jos ei evolventtihammasta tee. Mitenkä tollanen muuten piirretään? Kaikki mitä voi piirtää, pystyy koneistamaan.. :)
-vilderi

ttontsa

#23
Kamalasti vaan haluais tyrkyttää valmisratkaisuja..  ::)  ..tappaako turhan luovuuden immeisestä??

Biltemasta metritolkulla fillarinketjua 2,71€/m

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ketjut-ja-kammet/Polkupyoran-ketju-27402/

Kentsolta veto ja taittopyörät 3kpl 12,78€

http://www.kentso.fi/prebeo/group/ketjukaytto/ketjupyorat-1-riviset/08-levyketjupyora-1-2-/135

Biltemasta 6202-2RS, 4kpl  11,96

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuormaaminen-ja-hinaaminen/Peravaunut/Varaosat/Kuulalaakerit-41400/

Omegakäyttö ja ketjuun pikku esikiristys. Jos tuntuu että ketjun roikkuma häiritsee niin heittää ketjun alle hyllyn.

Total parts: 27,45€+ 2,71€/m

..mielellään tietty tarjoais samaa AT5 hihnalla mutta kun se kerran metelöi niin ei tarjota.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Ville Vaho

Pulkupyöränkettinkiä ja takarattaita on julmettu kasa (uutta ja vanhaa), laakeria, sorvia ja vaikka mitä löytyy.
=tarvikkeet 0€ työtä xxxx määrä. Tai vaihtoehtoisesti valmiiksi ostettua kettinkiä pienempää kun polkupyörän ketju, siihen kaksi taittopyörää ja vetopyörä valmiiksi sorvattu sopivaksi askelmoottorin päähän.

Mutta kun se ei ollut kysymys....  :P
-vilderi

Multislayer

Mä tein tuon muodon ihan käsin siten, että jaoin pyörän yhden asteen sektoreihin ja niistä tangentin suuntaisia viivoja joiden pituus on kehän pituus jakoympyrällä yhden asteen matkalla. Tästä generoituu kuin itsekseen evolventtikäyrä, sitten vain viivojen päähän liitetään haluttu profiili eli tässä tapauksessa ympyrä. Hampaan sivu on siis hieman kulmikas mutta virhe on pientä verrattuna esim vierintäjyrsittyyn hiomattomaan hampaaseen.

Ville Vaho

http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/romuja/ratas2.JPG
Näinkö? lähtöpiste on väärästä kohtaa rattaan "pohjaa", muuten näyttäs ihan kivalta....

Noita satkun pitusia viivoja harva kone pystyy edes toistamaan....  ;D
-vilderi

Multislayer

Juu mutta kiinnitä viivat ympyrän keskipisteeseen...

Ville Vaho

-vilderi

Multislayer

#29
https://dl.dropbox.com/u/87030275/ketjutanko.png

Tän näköinen pitäis suurin piirtein olla. Keskimmäinen kehä on jakohalkaisija, sisin kehä on pohjahalkaisija (jakoh. - rullan halkaisija).
Vasemmalle puolelle muodostuva profiili on puoli hammasta, sen voi peilata oikealle jolloin tulee yks kokonainen ja loput voi generoida circular patternia hyväksikäyttäen.

Tuohan on tietysti välyksetön muoto, mutta helpoin tapa saada välys lopulliseen pyörään on työstövaiheessa laittaa terän sädekompensaatio isommaksi. Pyörässä saa pohjahalkaisija olla esim pari kymppiä pienempi. Jos pyörässä on pariton hammasluku niin pohjahalkaisijaa mitattaessa pitää käyttää kerrointa COS(90/hammasluku).

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk