Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Ketjutanko?

Aloittaja Ville Vaho, 21.10.12 - klo:15:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Ville Vaho

Järkeilin vääntää liikkeitä polttoleikkuriin uusiksi, hammastanko olis kiva, mutta kallis.

Ketjusta löysin tälläisen idean:



ja siitä oma versio http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/romuja/ketjutanko.JPG
Eli porataan lattariin ketjun jaolla rullan kokoisia reikiä ja prässätään tapit reikiin. 100 vuoden kulumisen jälkeen voi vaikka vaihtaakkin.

Rullat ei pyöri, mutta se korvataan vaseliinilla ja välyksellä.

Millaista profiilia rattaalle täytyis kattella, meneekö ihan normi ketjupyörillä?

Välys ei ole mikään ongelma, kunhan samalla millillä mentäis eikä siinä ole muutosta.
-vilderi

petteriu

Mikset käyttäisi suoraan sitä rullaketjua ja yrittäisi ketjupyörää tuunaamalla pienentää välystä ? Reikiä poratessa/tapittaessa luulisi toistettavuuden nousevan ongelmaksi.

Ville Vaho

50x10 latikkaa voi samalla käyttää johteena, all in 1. Tappien poraus cnc koneella, ei heitä reikien paikat montaa satkua.
-vilderi

Maukka

Mikset laita suoraan vaan vetoa ketjulla? Tai hammashihnalla..
Tähän tapaan: http://www.youtube.com/watch?v=vETkf1sqo3M&feature=player_embedded

Ville Vaho

#4
Ideana olis saada mahdollisimman yksinkertainen ja kevyt rakenne=hammastanko ja johde yhdessä.

Hammashihna on ihan perseestä liikuttamaan, kamala meteli! Ainakin niissä mitä olen valmiissa koneissa kuullut...

Jos yhdellä reikien poraamisella (vaikkakin pari sataa) sais toimivan, olis kova sana. Kunnollisen hammastangon jyrsiminen on paljon pahempi vaiva..

Ketju sellaisenaan ei ole suljettu pois, siinäkin on montaa tapaa toteuttaa, eikä rakenne ole yksinkertainen siinäkään.

edit: "Tappihammastetut ketjupyörät on kehitetty tangentiaalisiin ketjukäyttöihin esim. rullakuljettimiin ja rullaketju/hammastankosovelluksiin.
Tangentiaalisissa käytöissä voima siirtyy usein vain yhden ketjupyörän hampaan välityksellä, mikä vaatii standardista
poikkeavan tappihammastuksen. Tappihammastetulla ketjupyörällä saavutetaan parempi tehonsiirtokyky ja pienempi
välys vakiopyöriin verrattuna."
-vilderi

panttu

Näyttäisi äkkiseltään siltä, että tuossa ketjusta valmistetussa "hammastangossa" on tarkkus/nopeus ongelma. Hammaspyrän ja tappien välinen etäisyys muuttuu riippuen siitä missä kulmassa hammaspyörä on. Ketju on suunniteltu olemaan siten, että tapit on aina ketjupyörän uranpohjassa kiinni, jolloin tapin ja pyörän navan välinen etäisyys ei pääse muuttumaan. Ketjupyrön hampaiden kären on kiilavat siten, että ne eivät ota kiinni ketjun rulliin, kun ketju tulee pyrälle ja poistuu. Kannattaa käyttää tuota Maukan ideaa.

Multislayer

Kyllä tuo yhtä välyksetön on kuin tavan hammastankokin, johtuen tuosta hampaan erikoisesta profiilista.
Profiili on helppo suunnitella cadilla, ja pyörän voi tehdä keskuksella tappijyrsinnällä.

Mutta eikö pääsisi vähemmällä vaivalla jos vaan käyttäisi sitä metritavara-hammastankoa? Saahan siitäkin johteen tehtyä.

Ketjun rullaaminen kolmen rullan yli ei muuten sekään mitään äänetöntä ole, jos hammashihnan äänekkyyttä mietit.

Ville Vaho

Ei rullata yhdenkään yli.

Mistä mahtais löytää standardi profiilin tolle rattaalle? ja kuinka pienen kehtaa tehdä?

5mm "rullalla" oleva "kettinki" kuulostais hyvältä, ja mahdollisimman vähän hampaita mahdollisimman pienellä kehällä.

esim. 90mm/kierros on jo aika pieni, jotain alennusta täytyy kehitellä että päästään edes teoriassa siihen kymppiin.
-vilderi

Ville Vaho

4mm tappeja 6mm välein ja 8 piikkinen ratas kyseiselle tekee 48mm/kierros.
-vilderi

ttontsa

No aika hurjalta väitteeltähän tuo kuulostaa että metalliratasvirityksellä saisi hiljaisemman ja käyttöiästä edes ripauksen kuin vaikkapa AT5 hammashihnalla, hihnasta tosin yhtäaikaista johdetta ei saa tekemälläkään.

2 Modulin tanko suomesta 54,7€/m alv 0.

Mielelläni yhtyisin kyllä mielipiteeseen että pyörä tekee ylös alas liikettä rullatessaan noiden tappien yli.

ref:
http://www.zappautomation.co.uk/en8-mod-25x25-continuous-mounting-p-593.html?cPath=31_142_150
http://www.kentso.fi/prebeo/group/hammaspyorat/hammastangot/437
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 22.10.12 - klo:14:22
[...]Mielelläni yhtyisin kyllä mielipiteeseen että pyörä tekee ylös alas liikettä rullatessaan noiden tappien yli.
[...]
Jos ymmärsin Vilderin alkuperäisen idean oikein, niin joo kyllä tekee pystysuuntaista liikettä. Itse asiassa sen näkee jo tuosta animaatiostakin, että näin on pakko tapahtua. Jos kelkan paino makaa sakarapyörän päällä, niin pyörän on jokaisella ajanhetkellä oltava kosketuksessa yhteen tai useampaan tappiin. Muussa tapauksessa se levitoi maagisesti ilman näkyvää tukea. Kun pyörä pyörii niin sakaroiden väli osuu uuteen rullaan ja kuorma alkaa siirtyä edelliseltä rullalta tälle uudelle. Kontaktin muodostumishetkellä vanha ja uusi rulla muodostavat tasasivuisen kolmion ketjupyörän akselin keskipisteen kanssa. Seuraavalla silmänräpäyksellä kontakti vanhasta rullasta irtoaa ja ketjupyörää kannattelee vain uusi rulla. Ketjupyörän akselin on kieryessään pakko säilyttää vakioetäisyys rullan keskiakselista, mikä tarkoittaa, että se kiertyy rullan ohi ympyränkaarta pitkin kunnes seuraava sakaraväli osuu jälleenn uuteen rullaan ja sekvenssi toistuu. Näin ollen ketjupyörän akseli etenee pitkin toisiaan seuraavia ympyräsektoreita, ja liikeeseen siis sisältyy pystysuora komponentti. Tällaisessa tapauksessa ei voi saada aikaan tasaista vaakasuoraa liikettä millään.
Jos ketjupyörää ja kelkkaa kannatellaan jollain tukirullalla tms niin silloin vaakasuora liike on tietty mahdollinen, mutta rulla voi pohjata ketjupyörään korkeintaan yhdessä pisteessä. Äkkiseltään en osaa sanoa pystyykö tuohon muodostamaan välyksettömän hammasprofiilin jos tappi on sylinteri.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

ttontsa

..eli rahisee mennässään siniaaltoa. X ja y akselille samanlaiset niin leikkaa automaattisesti vakionopeudella ympyröistä piparkakkuja 8)
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Hiekkaranta_92

#12
Muistelin että tätä asiaa käsiteltiin jo jossain keskustelussa ja ankaran googlettamisen tuloksena löysinkin jotain, mutta tässä rattaassa on tappi ja tanko on hammastettu, ja toimii myös ratas tappiratas yhdistelmä. http://www.nexengroup.com/ Lisää tutkimuksia kehiin, josko jollain profiililla ei olis niin nykivää menoa :)

EDIT:
http://www.nexengroup.com/nxn/files/literatures/21262.pdf
Tuolta sivulta 3 (6. pdf:n sivu) kaaviokuvan mukaiseti voisi saada tappi tangonkin rakennettua. Ei vain ole tässä emäntäehdokaaan koneella cadia että voisin kokeilla piirtää...

Multislayer

Jos alkuperäinen ajatus oli se, että ketjupyörä hoitaisi johteen virkaa niin se ei kyllä onnistu. Tai voihan sitä yrittää.

Mutta profiilista sen verran että pyörä ei pompi eikä leiju sen enempää kuin tavan hammaspyörä hammastangollakaan, jos pyörän profiili on ympyräevolventtikäyrän mukainen. Ja kunhan hammasluku on järkevä, eli ei esim 4kpl.

Tuossa tein esimerkin, jakoympyrä 150mm, jako 12,5mm ja rulla 5 mm.

https://dl.dropbox.com/u/87030275/Part1.pdf

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: Multislayer - 22.10.12 - klo:17:51
Mutta profiilista sen verran että pyörä ei pompi eikä leiju sen enempää kuin tavan hammaspyörä hammastangollakaan, jos pyörän profiili on ympyräevolventtikäyrän mukainen. Ja kunhan hammasluku on järkevä, eli ei esim 4kpl.

Ei kyllä taida toimia. Jotta rattaan akseli liikkuisi vakiokorkeudella, pitäisi hammaskosketuksen vaihtua siten, että juuri kun rattaan akselin keskipiste ohittaa tapin N, kosketus irtoaa tapista N-1 ja alkaa tapissa N+1. Jos kosketus alkaa myöhemmin, rattaan akseli kiertää jonkin sektorikulman vain tapin N kantamana, ympyränkaarta pitkin kunnes kosketus tappiin N+1 alkaa. Jos kosketus tappiin N+1 taas alkaa aikaisemmin, ei ratas ilmeisesti kosketa lainkaan tappia N ja mutu on, että tasainen liike tällöin on mekaanisesti mahdoton. Tuossa ideaalitapauksessakin minusta on aika mahdotonta löytää sellaista hammasprofiilia jolla liike etenisi vakiokorkeudella koko ajan. Se on ainakin varmaa, että evolventtikäyrä ei toimi, se näkee jo heti silmällä tuosta liittämästäsi kuvasta. Katsopa tarkemmin niin varmaan huomaat itsekin. Siis kun hammastangon sijalle oletetaan tappitanko jossa sylinterimäiset tapit.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk