Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Oikosulkumoottorin muuntaminen?

Aloittaja koep, 08.02.11 - klo:20:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

koep

Kysymys tietäville:

Mikä on lopputulos jos vaihdan oikosulkumoottorin ankkurin alumiinisylinteriin jonka pintaan(uriin)
liimaan kestomagneetit?

Ajatuksena olisi saada jyrsinkoneeseen suoravetoinen kara joka toimisi servomaisesti paikoituskäytössa.

Ostin taannoin taiwanilaisen taajuusmuuntajan joka ymmärtää myös kestomagneettimoottorit eli
toimii servokäyttönä.

Sähkömoottoriammattilaisen mukaan roottorista voisi poistaa akselin ja suurentaa reikää joten sen saisi suoraan karalle mutta tahtoisin eroon induktiomoottorin kuminauhamaisuudesta paikoituksen hitailla kierroksilla.

Terv
Tapio

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: koep - 08.02.11 - klo:20:50
Kysymys tietäville:

Mikä on lopputulos jos vaihdan oikosulkumoottorin ankkurin alumiinisylinteriin jonka pintaan(uriin)
liimaan kestomagneetit?

Ajatuksena olisi saada jyrsinkoneeseen suoravetoinen kara joka toimisi servomaisesti paikoituskäytössa.

Ostin taannoin taiwanilaisen taajuusmuuntajan joka ymmärtää myös kestomagneettimoottorit eli
toimii servokäyttönä.

Sähkömoottoriammattilaisen mukaan roottorista voisi poistaa akselin ja suurentaa reikää joten sen saisi suoraan karalle mutta tahtoisin eroon induktiomoottorin kuminauhamaisuudesta paikoituksen hitailla kierroksilla.

Terv
Tapio
Periaatteessa tuollaisiahan kaikki harjattomat kestomagneettikoneet ovat, millä nimellä niitä nyt sitten kutsutaankin; BLDC, AC-servo jne jne. Eli periaatteessa joo.
Pakko sanoa, että käytännössä kuitenkaan todennäköisesti ei. Sähkökoneen magneettipiirien suunnittelu ja toteutus ei ole mikään triviaali juttu. Itse asiassa se on puolet koko jujusta, ja sähköisen piirin toteutus on se toinen puoli. Alumiini roottorin materiaalina ei lennä, sen magneettinen reluktanssi on aivan muuta kuin mitä tarvitaan (magneettipiiri ei sulkeudu sen kautta ollenkaan). Laminoitu muuntajalevy lienee ainoa käytännössä toimiva materiaali, toki muitakin (harvinaisia) voi olla. Sitten staattorin napageometria on oikosulkukoneessa varmasti suunniteltu sinimuotoiselle jännitteelle, mutta yleensä BLDC-koneissa se on suunniteltu trapetsijännitteelle. Ja nuo nyt ovat vain pari ihan ensiksi päähän pälkähtänyttä haastetta.

Lisää aiheesta löytyy vaikka tuolla: http://web.mit.edu/scolton/www/SCThG.pdf

Jos haluat ymmärtää aihetta syvällisesti niin James Meveyn ylittämätön master thesis löytyy tuolta: http://krex.k-state.edu/dspace/bitstream/2097/1507/1/JamesMevey2009.pdf
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

koep

Hei Kremmen!

Kiitos vastauksesta!

Vähän aattelinkin että se saattaa johtaa muuntajalevypakkaan.
Toinen avoin kysymys lienee normi induktiomoottorin käämitys kun ovat ymmärtääkseni yleensä
hajautettuja eli amerikaksi "basket-wound".

Toisaalta varman tiedon asiastahan saa kokeilemalla, eikös vaan? saattaa tietty saada myös
palaneen taajarin :(.


Terv

Tapio

Kremmen

Minä olen törmännyt noihin koppakäämityksiin vain "raudattomien" roottorien yhteydessä. On niissäkin silti pyörimätön rautaydin sulkemassa magneettipiirin. Missä olet törmännyt niihin induktiomoottorien yhteydessä? Vai tarkoititko jotain muuta?

Kokeilemallahan totuus aina selviää. En pistäisi paljoa likoon sen puolesta että mitään mainittavaa momentia syntyy jos magneettipiiri on roottorin keskeltä auki. Mutta eihän kokeilu maksa kuin korkeintaan yhden taajarin :D
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jyrki.j.koivisto

#4
Mitä olen itte antanu ittelleni ymmärtää noista kestomagneettimoottoreista on se että tuo rako roottorin ja staattorin välissä saa olla suurempi kuin oikosulkumoottorissa sekä se että servomoottorin roottori on ontto ts. lähempänä putkea kuin tankoa kuten on asia oikosulkumoottorissa.

Magneetit pyrkivät lentämään kehältänsä voimien vaikutuksesta joten ei riitä että magneetit liimattaisiin vain pohjastaan kiinni, vaan esim. lasikuitukerros magneettien päällä pitää ne paikoillaan.

http://www.eetimes.com/design/industrial-control/4013768/Basics-of-the-Electric-Servomotor-and-Drive--Part-2-Permanent-Magnet-Brush-Motors

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: jyrki.j.koivisto - 10.02.11 - klo:12:00
Mitä olen itte antanu ittelleni ymmärtää noista kestomagneettimoottoreista on se että tuo rako roottorin ja staattorin välissä saa olla suurempi kuin oikosulkumoottorissa sekä se että servomoottorin roottori on ontto ts. lähempänä putkea kuin tankoa kuten on asia oikosulkumoottorissa.

Magneetit pyrkivät lentämään kehältänsä voimien vaikutuksesta joten ei riitä että magneetit liimattaisiin vain pohjastaan kiinni, vaan esim. lasikuitukerros magneettien päällä pitää ne paikoillaan.

http://www.eetimes.com/design/industrial-control/4013768/Basics-of-the-Electric-Servomotor-and-Drive--Part-2-Permanent-Magnet-Brush-Motors
Niin, moottoreiden rakenteita on erilaisia. Yleensä kai ilmavälit koetetaan minimoida hajavuon minimoimiseksi, mutta en nyt äkkiä jaksa muistaa mitkä kaikki rakenteet olisivat erityisen epäherkkiä ilmavälille.
Mikään yksi rakenne ei kata kokonaista moottoriluokkaa - servomoottoreitakin on erilaisia kuin papukaijoja viidakossa. Millä on ontto roottori, millä umpinainen. Joillakin rauta ei pyöri ollenkaan kuten jo edellisessä viittasin. Riippuu ihan siitä, mitä ominaisuuksia on optimoitu. Jos rakenne on esim kuppiroottori jossa staattori on roottorin sisäpuolella niin magneetithan pysyy kiinni roottorin sisäpinnassa vaikka sinitarralla; nopeasti pyörivässä perinteisessä moottorissa juttu on ihan toinen ja kuvaamasi ratkaisu voi hyvinkin olla tarpeen.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk