Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Sumore SP2217 pikkujyrsimen karapään modernisointi

Aloittaja Seppo K, 07.03.13 - klo:21:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ozz

Näitä on kyllä mukava lukea kun on kerrottu homma kuvien kera ja selkeesti tuotuna esiin!

Seppo K

#16
Pääsiäislomat on takana, joten on aika tehdä pieni päivitys projektin etenemisestä. Päivitin albumiin aika joukon kuvia teksteineen. Tässä niistä pieni otos.

Kuten edellisessä postauksessa jo näkyy, tein uusien osien kylmän koeasennuksen karalaatikon kanssa. Laakereita en vielä alkanut irrottaa ennenkuin saan uudet laakerit käsiini, joten kiinnityksiä karaputkeen en voinut tehdä. Muutoin työkaluirrottimen ensimmäisen vaiheen saatoin kuitenkin jo testata.


Hihnapyörät kiinnittyy kara-akselin putkeen - siis siihen jossa hammasrattaat - putken sisään tulevalla sovittimella. Myös pinolin jousen kiinnitys pitää silloin uusia, sillä tuo hihnojen kiinnitysputki vie tilan jousen ulkopuoliselta ohjurilta, eikä lukituskaan haarasokalla hihnapyörien sisään voisi olla enää alkuperäisellä mallilla.


Pinolin jousi kiinnittyy nyt uuden pitemmän kara-akselin päähän ruuvattavan pitkän holkin avulla. Holkin on oltava huomattavan pitkä jotta pinolin liike säilyy eikä holkki joudu pinolin ala-asemassakaan hihnapyörien yläpinnan alapuolelle.


Holkin päälle tulee sitten lautasjouset jotka kiristävät R8-holkkipitimen (tai jatkossa ehkä "tarraimen") kara-akselin sisään. Vetotanko on siis jatkuvassa kiristyksessä ja vain vetokahvan käyttö vapauttaa terän. Vetotangon pituus pitää vielä päättää kun tarvittava jousien oikea määrä vahvistuu.
(Kiitos mpr - kierrepakka 7/16-20 on kotiutunut, joten saan nyt tehtyä uuden vetotangon luotettavalla oikealla kierteellä)


Tein kokeen myös tuplajousilla. Tuo vipuvarren voima on kyllä uskomaton - tuplajousienkin kanssa terän vapautus oli vieläkin hyvin kevyt. Pinolin lukitus joutuisi silloin kuitenkin todella koville, joten pitää kokeilla tarviiko tuplajousia vai ei. Ensimmäisten kokeiden pohjalta en usko että tarvii.




Kun koeasennus karalaatikkoon oli tehty, ja suunnitelma ohjainpaneeliksikin oli edennyt, oli aika palauttaa jyrsin toimintakuntoon ja aloittaa taas jyrsimiset.

Kotelon aukotus ja tarvittavien lisäosien (kehykset ja apukotelot) työstöt meneillään.



Ja tällaisia niistä sitten tuli. Samoja ajoratoja sain hyödyntää mitä käytin sorvin ohjainpaneelin uudistuksessakin.


Kun aukotukset on tehty ja näkyvät kehyksetkin on valmiina, saatoin jo latoa osat ensimmäistä kertaa paikalleen. Jotain yhtäläisyyttä aiempana nähtyyn suunnitelmaan tuossa kieltämättä on.  :D


Mutta sitten alkoikin oikea "nysväysvaihe" - tai turhamaisuus - tai miksi sitä nyt vain voisi kutsuakaan: tehtäviä joita ilmankin olisi voinut elää ja laite toimia, mutta joita oli kiva näperrellä ja saada oma kädenjälki esiin.
Mitähän tässä oikein jyrsitäänkään?


Tällaisia pikkuriikkisiä linssejähän siinä - tai siis erilaisia kokeiluita.
(Tästä albumissa lisää selityksineen.)


Edellä kasauskuvassa nähty kytkin saa nyt uuden kirkkaan linssin ja lisää toimintoja. Alkuperäisessä kytkimessä ei ollut merkkivaloa eikä edes lampun pidintä - vain tyhjä punainen linssi. Tuo kuvassa näkyvä vihreä LED tosin sai kuitenkin myöhemmin vaihtua 10 mm RGB-ledin tieltä - joka taas puolestaan toi lisää rakenneltavaa lähinnä johdotukseen. Tästä lisää myöhemmin.


Ja sitä johdotustahan riittää, eikä tässä ole vielä edes kaikki.
Nyt ohjainpaneeliin ei tule vahvavirtaa lainkaan, joten johdotus voidaan tehdä signaalijohdoilla. Kytkettävää on 2 * D25 liittimen verran tulevana johdinnippuna ohjainkoneelta + tietty kaikki sisäiset kytkennät ja muutama pieni rele täälläkin, ja sitten lisäksi lähdöt oheistoiminnoille ja hieman turhamaisuuteenkin.
Keskitin jyrsimen pään lähdöt nyt ohjainpaneliin, eli ohjainkoneesta tarvin jyrsimeen näiden kaapeleiden lisäksi vain kaapelit steppereille ja moottorille.


Ohjainpaneelin kiinnityksen tein nyt jyrsimen Z-tolppaan. Sitä varten piti työstää nivelvarsi. Ohjaimen voi kääntää myös vasemmalle puolelle koska kiinnitys on tolpan takana, mutta oikeakätisenä ja tilan puolesta oikealle puolelle se luontevasti asettuu. Paneelin voi kääntää haluamaansa etäisyyteen ja nivelet saa kiristettyä sopivan jäykiksi. Albumissa asiasta lisää.





Mutta eiköhän tässä ollut jo tarpeeksi pituutta tähän mammuttipostaukseen.
Kommentit edelleen tervetulleita, ja albumissa kertoilin asioista hieman lisää.

Seuraavaksi onkin aika siirtyä ohjainkoneen kasauksen pariin, ja tietty vasta sitten näkee jäikö tästä käteen mitään muuta kuin hukkaan kulutettua aikaa (ja rahanmenoa).
Seppo Köngäs

Timo Hotti

Hienoa työtä!
Millä ohjelma nuo työstöradat noille muovikappaleille?

timi

Seppo K

#18
Kun edellä jo vilahti kuva tuosta ohjainpaneelin johtohässäkästäkin, niin pistin vielä ennen ohjainkoneen syövereihin siirtymistä kasaan pari kuvaa ohjaimen merkkivaloista. Merkkivalojen takia tuota johdotustakin jouduin hieman lisäämään. Tämä on siis sitä turhamaista näpräystä, sillä ilmankin olisi laite toki toiminut.

Johdotusta (ja pari pientä relettäkin) jouduin lisäämään siksi, että valitsin merkkivaloiksi SP-Elektroniikasta löytämäni 10mm RGB LEDit. Huomasin vasta ostettuani että nehän olivatkin common-anodi -tyyppisiä, eikä se sopinut sellaisenaan muuhun jo tehtyyn kytkentään. Siksipä jouduin lisäämään releet joilla sain GND:tä kytkettyä/katkottua tarpeen mukaan. Releet tinasin suoraan johtimiin ja ne ovat muun johdotuksen seassa ohjainpaneelissa.


Tässäpä hieman toiminnoista:

Päävirran kytkentä ohjainkoneessa ilmaistaan RGP LEDin sinisellä ohjaimen pääkytkimessä. Kun logiikka sitten käynnistetään ohjainen kytkimestä - siis steppereiden driverit, karan tamu-ohjaus, RPM-näytö , ... - vaihtuu pääkytkimen valo vihreäksi ja toki muutkin toiminnot ohjaimessa aktivoituu.


Karan pyörimissuunnan looginen väriyhdistelmä on  Start-Stop -kytkimen RGB LED:ille vihreä ja punainen. TaMu:n ohjelmoin niin, että REV-suunta määrätään erillisellä kytkimellä, ja sitten Start-Stop käyttö samalla kytkimellä kuin FWD. Oletuksena Delta:ssa oli logiikka erillisille napeille jotka määrää suunnan samalla.


Hätä-Seis katkaisee virrat lähes kaikesta - vain 12V ohjausvirta jää päälle. Tämä ei ole karan pyörimisen kannalta kaikkein nopein pysäytys, mutta lienee lähinnä määräyksiä. Jos TaMu:lla pidettäisiin virrat päällä, kara pysähtyisi nopeammin - sen huomasin sorvin modauksessa.
RGP LEDin punainen jää päälle kunnes Hätä-Seis erikseen vapautetaan.   
Punainen voi olla päällä jo heti ohjainkoneen päävirran kytkemisen jälkeen jos Hätä-Seis nappi on pohjassa.
Käynnistykset on silloin aina estetty.


Tein samalla valmiudet karan käyttöön CNC-ohjattuna, mutta en halunnut luopua kuitenkaan manuaalisestakin karan käytöstä, joten tällekin oli logiikka rakennettava. Käytännössä se tarkoittaa vaihtorelettä jolla signaalien tulosuunta valitaan: joko napit tai C6 Speed Driver -kortti. Kortti ohjainkoneessa.
Valittu asetus CNC-käyttöön ilmaistaan ohjainpaneeliin takaapäin kaiverretun tekstin valaisulla punaisin teholedein ja blokkaamalla manuaaliset käytöt.


Ja kaiken tämän logiikan takana on varsinainen johtohässäkkä.



Nyt on hyvä muistuttaa että tuo logiikka on tehty omaan käyttöön ja siinä varmaan on puutteita säännöksiin verrattuna.
Älköön kukaan siis kopioiko mitään tiedostamatta että tekee sen omalla riskillään, ja tämä on vain harrastuskäyttöön.

Toisaalta minulla ei ole tämän alan kokemusta, joten asioita olisi varmaan voinut tehdä paljon fiksumminkin.  Pistin nämä omat viritykseni kuitenkin jakoon albumiin ja tänne siksi, koska itsekin hyvin mielelläni katselen muiden oivalluksia ja yritän oppia niistä.

Jatkokehitysideoita ja varoitukset havaituista riskipaikoista otan mielelläni vastaan.
Seppo Köngäs

mpr

Seppo, kyllä tuo nyt menee vahvasti hifistelyn puolelle.  :D 
On todella hieno ja pitkälle mietitty ohjausboxi.

JuKa

Näyttää älyttömän hyvältä. Tuo oivallus CNC:n läpivalaisusta on tosi hieno idea !
Arvostan ! Eipä jäänyt mitään epäselväksi :)

Jussi

Timo Hotti

Tarkoitin noita reunapyöristyksiä, teitkö noi manuaalisesti?
timi

Seppo K

#22
Ahaa - tuota tarkoitit.

Tein ajolinjat tuohon osaan siten, että 6mm pallopäällä ajoin ensin koko näyttökehyksen alueen yli  "Area Clearance" (tai jotain sinnepäin) -toiminnolla, joka on varmaan vastaava jolla porukat ajaa noita mahtavan komeita tauluja. Tuo ajo jätti tasaisille kohdille kylläkin "harjuja", sillä tein ajon hyvin suurin sivusiirtymin. Halusin valmista pintaa vain noissa vinoissa pinnoissa, ja se syntyi kun leikkuusyvyys oli pieni.
Sen jälkeen ajoin kehyksen vaakapinnan tasaiseksi tasapäisellä tappiterällä, ja samalla terällä ajoin sitten myös näytön kohdan syvemmäksi - siis aukon reunoja myöten "Contour"-ajolla.

Tuo kehyksen ulkoreuna vinous ei oikein tule esiin noissa kuvissa. Se oli vain yksi kokeiluista, ja vei kyllä suhteettoman paljon aikaa sopivia ajoja pähkäillessä. Kaikki kun piti opetella kantapään kautta.

Noin sain nuo pyöreät kulmat, ja area-ajolla tuli pyöristykset. 6mm pallopäähän tekee luontoaan jo sopivat pyöristykset.

Kun etuosa oli ajettu, sitten kiinnitys toista ajoa varten, joka oli nyt takaapäin. Silloin vasta kehyksen ulkokehä valmistui, ja myös aukko näyttösegmenteille avautui läpi.
Seppo Köngäs

Seppo K

No niin - tämä tulee nyt kyllä kronologisesti hieman liian aikaisin, mutta en malttanut olla jakamatta pientä videopätkää juuri tänään kasatusta kahvakäyttöisestä teränirrottimesta.

http://youtu.be/FoiKWP634so

Projekti nytkähti siis eteenpäin niin paljon, ettei Sumore parassa ole enää vanhaa DC-mottia eikä sen ohjausta, ei ääntä pitäviä ja aina hajoavia hammaspyöriä, eikä avaimella kiristettävää vetopulttiakaan.
Terien irrotus hoituu nyt näppärästi kahvasta, hihnat hoitaa välityksen ja TaMu ohjaa 3V-mottia uuden ohjauksen kautta. Kara on ohjattavissa joko manuaalisesti tai NC-koodilla Mach:n kautta.

Palataan kohta kuvien kera ohjainkoneesta ja lopullisesta asennuksesta, mutta tässä pieni maistiaisvideo - joka samalla on meikäläisen ihka ensimmäinen YouTube talletus  :D

Seppo Köngäs

olli henttonen

Kivan hiljainen on käyntiääni ja tuollaisen työkaluvaihtajan haluaisin puuhapajankin masiinoihin, huokaa, mutta ei nyt aika ja tarmo riitä nysväämään niitä, ehkä sitten joskus ::)
dyykkari

Seppo K

Pistin YouTubeen toisenkin lyhyen raakavideon jossa näkyy nyt sekä uusitun ohjainpaneelin  että kahvairrottimen käyttö ja toiminta.

http://youtu.be/KDtUoz6oALI

Kuten videollakin näkyy - jos huomaa katsoa - tuo RPM näyttö tuotuna etäälle (n. 2 m kaapelimatkaa ja useita liittimiä) itse kortista toimii hieman viiveellä: karan pysähdyttyä numerot laskevat hitaasti, ja viimeisessä digitissä on luokka 5 RPM heittely.
Riski oli tiedossa kun halusin näytön erilleen noin yksinkertaisesti rakennettuna, joten kärsin mielelläni tuosta kauneusvirheestä.

Muutoin olen ohjainpaneeliin, hihnakäytön hiljaisuuteen ja teränirrottimeen lievästi sanottuna tyytyväinen.   :D :D :D
Seppo Köngäs

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: Seppo K - 26.04.13 - klo:15:03
Pistin YouTubeen toisenkin lyhyen raakavideon jossa näkyy nyt sekä uusitun ohjainpaneelin  että kahvairrottimen käyttö ja toiminta.

http://youtu.be/KDtUoz6oALI

Kuten videollakin näkyy - jos huomaa katsoa - tuo RPM näyttö tuotuna etäälle (n. 2 m kaapelimatkaa ja useita liittimiä) itse kortista toimii hieman viiveellä: karan pysähdyttyä numerot laskevat hitaasti, ja viimeisessä digitissä on luokka 5 RPM heittely.
Riski oli tiedossa kun halusin näytön erilleen noin yksinkertaisesti rakennettuna, joten kärsin mielelläni tuosta kauneusvirheestä.

Muutoin olen ohjainpaneeliin, hihnakäytön hiljaisuuteen ja teränirrottimeen lievästi sanottuna tyytyväinen.   :D :D :D
Sen verran tuohon että näytön pieneneminen vaiheittain kun kara on jo pysähtynyt johtuu ihan laskentatavasta. Kun mittarilla ei ole silmää jolla se näkisi että kara ei enää pyöri, niin se joutuu päättelemään sitä pulssivälistä. Näyttöä päivitetään siten, että luku näyttää aina sitä nopeutta millä kara (enää) enintään voisi pyöriä jos pulssi tulisi juuri sillä hetkellä. Kun on menty alle minimirajan niin nopeus tulkitaan nollaksi. Näytön putoamista voi nopeuttaa lisäämällä pulsseja per kierros jolloin pulssin väliaika tietty pienenee. Samoin sieltä asetuksista löytyy näytön päivitysväli jolla asiaan myös voi vaikuttaa.
Sitten semmoinen, että karat on mekaanisia vehkeitä ja ei ne oikeasti pyöri yli tuhannen kierroksen minuuttivauhtia yhden kierroksen tarkkuudella. Muutaman kierroksen heitot on minusta vielä ihan hyvä tarkkuus. Pulssigeneraattorilla herätettynä mittari ei heitä mutta sehän ei ole realistinen käytännön tilanne.
Että ei noista kannata olla huolissaan, ne ei ole oireita mistään viasta tai häiriöstä.

Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Seppo K

Ok, no hyvä se.  Voisin kokeeksi laittaa oikeastaan toisenkin teippipalan akselin kylkeen ja tarkistaa asetuksia vastaavasti.  Mutta tarkkuus riittää kyllä mainiosti tuollaisenaankin.


MUTTA, mutta:
On siinä jotain häiriöistä (kait) johtuvaa virhetoimintaa, kun segmenteissä olevat desimaalipisteet aktivoituu. Se ei tapahdu aina, vaan ajoittain.
Pisteillä ei ole käytännössä mitään merkitystä, joten pohdin jo voisiko ko. segmenttejä ohjaavan signaalijohdon katkaista. Seurailen kuitenkin ja kokeilen josko asetuksilla asian saisi kuriin.

Yllätyin että joinkin pitkien johtojen päässä näyttösegmentit toimii vielä noinkin luotettavasti.
Seppo Köngäs

Ville Vaho

Kara sais omaan korvaan kiihtyä rivakammin..?

Paljonko tollasella holkilla on voimaa koneistaa?
-vilderi

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: Seppo K - 26.04.13 - klo:23:05
[...]
On siinä jotain häiriöistä (kait) johtuvaa virhetoimintaa, kun segmenteissä olevat desimaalipisteet aktivoituu. Se ei tapahdu aina, vaan ajoittain.
Pisteillä ei ole käytännössä mitään merkitystä, joten pohdin jo voisiko ko. segmenttejä ohjaavan signaalijohdon katkaista. Seurailen kuitenkin ja kokeilen josko asetuksilla asian saisi kuriin.

Yllätyin että joinkin pitkien johtojen päässä näyttösegmentit toimii vielä noinkin luotettavasti.
No tuo kyllä kieltämättä kuullostaa häiriöltä, koska ohjelmallisesti noita desimaalipisteitä ei ohjata. Signaalijohdin niille on kyllä kytketty ihan mahdollisia tarpeita silmälläpitäen. Mutta jos siellä nyt on eloa niin sen täytyy johtua häiriöistä.
Tiukkaan kierretyllä kaapelilla ja maadoitetulla suojavaipalla voisi saada häiriöitä kuriin, mutta jos ne ei varsinaisesti haittaa niin ehkä ei tarvitse tehdä mitään.
'
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk