Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Kierteen vetolujuus

Aloittaja Pete2, 05.12.20 - klo:11:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pete2

 Pitäisi Fordson Dextaan asentaa uudet sylinterit (hylsyt)
20mm kierretanko ja 25mm joku värtsilän moottorin
pinnapultista kierteet leikkaa, kun noin 10 cm jäljellä...
En viitsisi irrottaa konetta että saisi prässiin tai ostaa
hydrauli(vetäjää).

Minkälainen kierre olisi vetolujuudeltaan paras?,
ja olisko jostain saatavana...




Snowfly

Jos oikein ymmärsin mitä olet tekemässä niin nyt on ihan pakko kysyä minkä lujuista käyttämäsi kierretanko on?

G Brzeczyszczykiewicz

Tämä on kai vähän noloa kysyäkään mutta onhan sulla
kierteissä kuivavoiteluaine (molybdeeni(di)sulfidi, tms.)?

Pete2

Vaseliinia kyllä, kierretangon lujuutta entiedä mutta mistä löytäisi vaikka
10.9 kovuudella...

Edit: KIERRETANKO M24X1000 10.9 PINNOITTAMATON DIN976 IKH , koitan tuolla...

G Brzeczyszczykiewicz

Vaseliinia...? En oikein saa selvää tuosta, tuskinpa kyse ihan vaseliinista
on mutta tarkoittaneeko sitten jotain tavallista (hiilivety)voitelurasvaa?
(Ja rasvan pintapaineen kesto on aina huonompi kuin sen sisältämän öljyn
joten siksi rasva on huonoin mahdollinen vaihtoehto raskaaseen kuormaan,
siis tavallisilla rasvoilla)

  Mutta jos näin on niin sehän varmistaa kierteen leikkautumisen
joka alkaa plastisella tarttumisella. (Onkohan oikea termi? Siis "galling")

Kierteen (siis materiaalin) vetolujuus ei merkitse paljoakaan silloin
kun voitelu pettää (kovuus kylläkin vaikuttaa) koska leikkauslujuus tulee
joka tapauksessa ylitetyksi.

  Jos kierteestä pitää saada (kiertämällä) oikeasti suuri
vetovoima niin lienee pakko turvautua kuivavoiteluaineeseen, käytännössä MoS.
Rasvoihinhan nekin dispergoidaan ihan vaan käytön helpottamiseksi mutta
pintapaineen kestoon tuolla "kantoaineella" ei ole merkitystä. Toinen juttu
on sitten se että monet MoS- sisältöiset rasvat sisältävät sitä kovin pieniä
määriä. Itsekin käytän tuollaista tavallista "autotarvikeosaston" MoS -rasvaa
moniin paikkoihin mutta oikeasti vaativiin juttuihin pidän aina käsillä
korkean pitoisuuden MoS:ää.

ttontsa

#5
Huh, aika korkee lentosta. 10.9 on jo hyvä tanko. 12.9 löytyy mut voi olla varsin hinnakasta. Laita pidempi jatkomutteri ja kunnon korilaatta. Musta MoS2 vaseliiniä jos löytyy. Vedä kierretangolla jos korkkaa ni vaihda uus, helppoa ja halpaa. Spänninki päälle ja takapuolelta kupari/messinki tumppi +lekalla vähän vauhtia jos pystyy  ja taas uus kiristys..tai no jos  valurautaa  niin sitten malttia  lyömisen kanssa.

Ootko siis  painamassa uusia paikalleen vai ottamassa vanhoja pois?
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Pete2

 Paikoilleen laittamassa, pois sain murtamalla puoleen väliin...

Tilasin Puolasta (Aliex. 180e)



on reikä läpi, niin voi painaa paikoilleen.

Dextassa ei ole Cylinterissä olaketta, kuten Fergusonissa
johon pitäisi seuraavaksi vaihtaa putket.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk