TITAN CNC Rojekti

Aloittaja JW, 04.05.14 - klo:17:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JW

Tervehdys kaikille. Rekisteröidyin vasta vähän aikaa sitten tänne foorumille kauppapaikan takia, mutta ajattelin nyt kertoilla myös projektista.

Ostin aikoja sitten tuommoisen kiinalaisen Titan CZ910 sorvin autotalliin ja sillä on tullu tehtyä aika monenlaisia korjaushommia yms.
Pitkän aikaa se sitten riittikin sellaisenaan hyvin, kunnes rupesi mittalaitteiden puuttuminen ärsyttämään ja piti keksiä halpa ratkaisu.
Etsin sopivaa mittalaitetta monesta paikasta, mutta hinnat ei olleet vähempää kuin hirvittäviä, mikä oli kyllä tiedossa. Ratkaisu löytyi elektroniikkapakista ja tein AVR pohjaisen DRO:n lukemaan kahta digitaalitönäriä.

Homma toimi pitkän aikaa ihan hyvin näinkin, mutta kun töissä ei ole tarvinnut pitkiin tehdä manuaalikoneella mitään niin tuntui että jaksaako enää kotonakaan kampia käännellä. Ebayn selaaminen pikku kaljoissa ei ole terveellistä lompakolle. Huomasin ettei ole hirmu kalliita nuo cnc 3 axis kitit joten se oli pakko sitten tilata.

Rahaa en halunnut taaskaan hukata yhtään mihinkään, joten hihnat ja hihnapyörät oli vähän ongelma aluksi. Poratuulen verkkokaupasta löytyi lopulta halvimman tuntuset hammashihnat. Osia odotellessa tein sorvissa höyläämällä alumiinista neljä hammashihnapyörää, tähänkin tuhrautui pari tuntia mutta ei maksanut käytännössä mitään.
Paketti tuli perille saksasta noin viikossa sopivasti perjantaiksi, kyseessä oli siis longs motor 3 axis setti. Tästä eteenpäin olikin sitten aika työn täyteinen viikonloppu. Neljän maissa perjantai iltapäivällä oli paketti kourassa. Viiden aikoihin pyöri moottorit olohuoneen lattialla ja lähdin autotalliin tekemään moottorin kiinnikkeitä sorviin.

Noin kahdelta yöllä oli kaikki rojut pakattu kaverilta ilmaseksi saatuun juuri sopivaan sähkökaappii ja X akseli liikkui jo MACH voimalla. Lauantai aamupäivä meni turatessa z akselin kanssa kun piti jatkaa johtoruuvia ja tehdä moottorin kiinnike. Välillä kävin vähän nukkumassa, mutta sunnuntai aamuyöllä klo 3 tuli ensimmäinen pallopinta jo sorvattua. Sunnuntai päivä meni asennuksia siistiessä, mitä lie tarkoittanee.
Viikolla ei kerennyt koneelle tekemään mitään mutta suunnittelin läppärille telineen ja muokkasin Machin surkeaa vakio screeniä vähän mieleisemmäksi. Toissa viikonloppuna rakentelin siis vielä tuon tietokonetelineen ja indeksikiekon tuonne karan akselille. Fotoanturi löytyi kopiokoneen raadosta ja index signaalia siivoamaan tuli lisäkortille HCF4093 piiri (tämäkin jostain raadosta aikanaan purettu).
Vielä puuttuisi joitain katkaisijoita ja tuo Danfoss tamun asennus kunhan saa aikaseks repiä piuhat näkyviin tuolta sorvin sähkökaapista joka on aika pahassa paikassa koneen takana. Muutoin tuntus toimivan ihan sen verran hyvin kun tarvitsee toistaiseksi. Kierteet on kaikki onnistuneet ja etenkin x akselin tarkkuus on erittäin hyvä. Rapid override nappi on ehottomasti saatava ja pari muutakin mihin on tottunut tossa Fagor 8040 ohjauksessa. Ajattelin hakkeroida pc peliohjaimen tuohon käyttöön mutten ole vielä löytänyt sitä tuolta romuista, jotain halpaa inputtien lisäysmahdollisuutta saa tarjota.

Lopuksi vielä joitakin vähän kyseenalaisen laatuisia kuvia, parempiakin voin ottaa jos kiinnostaa.

JuKa

Mä haluaisin kanssa tuollaisen muutoksen sorviini, Pro meininkiä tuossa!!!

Olen miettinyt samantapaista muutosta, mutta erillisillä ruuveilla ja erillisellä "lisä" poikittaiskelkalla.
Ajattelin, että pituusliikkeeseen laittaisi kuularuuvin johteisen väliin ja poikittaiskelkan päälle tekisi uuden matalan kelkan lineaarijohteilla...

Aikaa vaan ei ole kuin ajatuksille... Toivotaan, että kesän jälkeen helpottaisi...



Kiitos kun laitoit projektin jakoon!

pave

Hienoa! Onko sulla takasinkytkentää niiden tönäreiden avulla?
Mulla on kanssa tulossa ainakin yritys laittaa aika iso manuaalisorvi toimimaan myös servoilla ja paikoitustieto jo olevilla sauvoilla.
Mutta siitä oma topiikki, kun saan enemmän romuja kasaan.

mpr

Hieno rojekti.  :)
Mukavaa kun joku laittaa noita sorvejakin cnc;ksi. Tällä foorumilla 95% rojekteista on jyrsimiä tai portaali tyylisiä routereita tai plasmoja.
Pari kysymystä heräsi tuosta toteutuksesta:
Miten johtoruuvi on irroitettu sorvin omasta vaihteitosta (kara yhteydestä) vai saako sen vapaalle?
Pystyykö sorvia vielä käyttämään manuaalina, ilman suurempia muutoksia.

JW

Lainaus käyttäjältä: pave - 04.05.14 - klo:20:52
Hienoa! Onko sulla takasinkytkentää niiden tönäreiden avulla?
Mulla on kanssa tulossa ainakin yritys laittaa aika iso manuaalisorvi toimimaan myös servoilla ja paikoitustieto jo olevilla sauvoilla.
Mutta siitä oma topiikki, kun saan enemmän romuja kasaan.
En nähnyt tarpeelliseksi tuota takaisinkytkentää, kun sen verran on välitystä noissa liikkeissä että mikäli askelia alkaa hukkua, on työstövoima aivan liian suuri jo muutenkin. Esimerkiksi 40 mm alumiiniakselista ottaa askelia menettämättä 5-6 mm lastua joka yleensä riittää. Parempi onkin ettei ole turhaa voimaa koneen särkemiseen kun ei ole tarve tuottaa hirveitä määriä osia äkkiä.
Mitat oli kyllä kätevät kun asetti step per unit ja backslash arvoja, mutta otin ne pois kun aattelin laittaa poran ristisyöttöpöytään (z-akselissa muutenkin liian lyhyt tönäri).

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 04.05.14 - klo:20:41
Mä haluaisin kanssa tuollaisen muutoksen sorviini, Pro meininkiä tuossa!!!

Olen miettinyt samantapaista muutosta, mutta erillisillä ruuveilla ja erillisellä "lisä" poikittaiskelkalla.
Ajattelin, että pituusliikkeeseen laittaisi kuularuuvin johteisen väliin ja poikittaiskelkan päälle tekisi uuden matalan kelkan lineaarijohteilla...

Aikaa vaan ei ole kuin ajatuksille... Toivotaan, että kesän jälkeen helpottaisi...



Kiitos kun laitoit projektin jakoon!
En päässyt ihan tarkkaan kärryille nyt että mitä tarkoitat erillisillä ruuveilla ja lisä poikittaiskelkalla. Arvelisin että tarkoitat koneen omien ruuvien lisäksi asennettavia kuularuuveja? Entä lisäkelkka meinaatko saada siis x akseliin enempi liikettä sillä vai herkemmän liikkeen?

Lainaus käyttäjältä: mpr - 04.05.14 - klo:21:20
Hieno rojekti.  :)
Mukavaa kun joku laittaa noita sorvejakin cnc;ksi. Tällä foorumilla 95% rojekteista on jyrsimiä tai portaali tyylisiä routereita tai plasmoja.
Pari kysymystä heräsi tuosta toteutuksesta:
Miten johtoruuvi on irroitettu sorvin omasta vaihteitosta (kara yhteydestä) vai saako sen vapaalle?
Pystyykö sorvia vielä käyttämään manuaalina, ilman suurempia muutoksia.
Johtoruuvi on kierteen tekoon alunperin tarkoitettu joten sen voi kytkeä vapaalle sekä irrottaa yhteydestään kelkkaan vetämällä vivusta, jolloin kelkka liikkuu käsikammesta hammastankovälityksellä.
Kuvassa ei ole käsikahvat paikallaan, mutta kun ne laittaa takaisin niin sorvia voi käyttää manuaalina sammuttamalla sähkökaapista virran jolloin x moottori ei vastusta liikettä. Jopa oma syöttökoneisto kaikkineen on edelleen käytettävissä kun vaihdevalitsin on S asennossa. Syöttö ja kierrevaihteistoa ei myöskään voi kytkeä yhtä aikaa päälle.

JW

Nyt olisi kinkkinen ropleema selvitettäväksi. Olen kyhännyt tällä kotikoneella machin screensettiä mieleiseksi pariinkin kertaan ja on toiminu. Nyt viimeisimmän isomman muokkauksen jälkeen ei toimi enää globaalit JOG näppäimet. Eli akselit ei liiku minnekään nuolista. Jos avaan TABista jog ikkunan niin alareunan napeista hiirellä painelemalla z akseli liikkuu mutta x ei liiku kuin ohjelmalla tai MDI:llä. Mikä on mennyt vikaan, ohjelmana Mach3Screen.exe.

JW

Eikö kukaan osaa auttaa tässä asiassa. Alan olla epätoivoinen, koska asensin jo toiselle koneelle linuxin varalta jos ei screenit ala muokkautua toimiviksi.

simppa

Puhdas arvaus. Näppäimistöltä  control alt j.

JW

Ei ole/ ollut tuokaan. Miksiköhän se ei vaikuta kun X akseliin tämä vika.

No jokatapauksessa rojektipäivityksenä taajuusmuuttaja on kytketty, mutta RFI piti ottaa pois päältä ettei talli pimene. Pyörii ihan mainiosti tuo sorvin oma moottori kun on parin sekunnin rampit, muuten pomppaa DC link voltage. En oo raaskinu kokeilla yli 200 hz taajuuksia, liekö laakerit kiinan myllyssä kestää 5500 rpm. En löytäny mistään käteviä 5 v releitä ja pitkää moninapa johtoa tähän hätään joten machi ei vielä ohjaile nopeutta. Vaihtoehtona tietysti solid state ratkaisu johon löytyisikin komponentteja varmaan vaikka kuinka. Mistähän saisi jarruvastuksen tuohon, rullaa niin pirun pitkään kun on rajusti kierroksia.

JuKa

Lainaus käyttäjältä: JW - 05.05.14 - klo:00:53
En päässyt ihan tarkkaan kärryille nyt että mitä tarkoitat erillisillä ruuveilla ja lisä poikittaiskelkalla. Arvelisin että tarkoitat koneen omien ruuvien lisäksi asennettavia kuularuuveja? Entä lisäkelkka meinaatko saada siis x akseliin enempi liikettä sillä vai herkemmän liikkeen?
Johtoruuvi on kierteen tekoon alunperin tarkoitettu joten sen voi kytkeä vapaalle sekä irrottaa yhteydestään kelkkaan vetämällä vivusta, jolloin kelkka liikkuu käsikammesta hammastankovälityksellä.
Kuvassa ei ole käsikahvat paikallaan, mutta kun ne laittaa takaisin niin sorvia voi käyttää manuaalina sammuttamalla sähkökaapista virran jolloin x moottori ei vastusta liikettä. Jopa oma syöttökoneisto kaikkineen on edelleen käytettävissä kun vaihdevalitsin on S asennossa. Syöttö ja kierrevaihteistoa ei myöskään voi kytkeä yhtä aikaa päälle.

Siksi erillinen kelkka, että voin käyttää konetta manuaalina normaaliin tapaan ja lisäkelkalla saan välyksettömät liikkeet. Ruuvit olisi kuularuuveja, jotta saadan välykset minimiin. Ja silloin ei tarvitse sekaantua alkuperäisiin ruuveihin lainkaan.


pave

Jotenkin niiden kuulamuttereiden olisi saatava näppärästi "pikana" kiinni kelkkoihin tukevasti. Olen miettinyt tuota samaa. Ei helppo. Meinasin omassa sorvissa kytkeä servon johtoruuvin toiseen päähän tyyliin holkki ja kartiosokka. Poikkikelkkaan rakentelen kuularuuvin olemassaolevan trapetsiruuvin tilalle, koska on jo aivan loppu ja sitten siihenkin holkki, tappi ja sokka. Käyn sitten vain irrottelemassa sokat kun alan manuaalisesti ajelemaan. Nämä on suunnitelmat ja osat on tulossa.

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: pave - 10.05.14 - klo:21:06
Jotenkin niiden kuulamuttereiden olisi saatava näppärästi "pikana" kiinni kelkkoihin tukevasti. Olen miettinyt tuota samaa. Ei helppo. Meinasin omassa sorvissa kytkeä servon johtoruuvin toiseen päähän tyyliin holkki ja kartiosokka. Poikkikelkkaan rakentelen kuularuuvin olemassaolevan trapetsiruuvin tilalle, koska on jo aivan loppu ja sitten siihenkin holkki, tappi ja sokka. Käyn sitten vain irrottelemassa sokat kun alan manuaalisesti ajelemaan. Nämä on suunnitelmat ja osat on tulossa.

Mikset vaan jätä servoja kiinni, mutta ilman sähköjä? Servojen enkoodereitakin voi käyttää sopivasti DRO pohjana. Jos servot on reippaat, niin välitys on sen verran pieni, että servo pyörii nätisti ruuvin mukana käsipyörästä pyörittäen. Käsipyörät vaan semmoset, missä jousi irrottaa sen akselista, kun pyörää ei paina sisään, niin ei itsekseen pyörivä käsipyörä aiheuta onnettomuutta.

Jos sorvit kelkat liikkuu liian kevyesti, tulee kuularuuvista se vaara, että sillä ei ole ollenkaan samanlaista paikallaanpitovoimaa kuin trapetsiruuvilla.. Kuularuuvin kanssa se kelkka voi alkaa siirtyä työstövoimasta itsekseen, jos ei ole lukittuna aina työstön aikana. Tuohon voisi tehdä kätsysti servoista lukitukset akseleille, eli servovirta päälle lukkona..

JW

Laitetaan hieman projektipäivitystä vaikka onkin jo aikaa kulunut topikin aloittamisesta.  Koneeseen on tullu machilla noin 700 tuntia ajoa ja kaikki toimii erittäin hyvin, ainoastaan nokian 12 v hakkuri on alkanut narisemaan. Läppärin viallinen RAM aiheutti myös muutamia kaatumisia, joita aluksi luulin machin syyksi. Tarkkuus on ollut tarpeeksi hyvä kaikkeen mitä on tarvinnut tehdä ja askeliakaan ei ole hukkunut, paitsi jos unohtaa kierteen teossa käyttää G61 komentoa.

Kovasti on ärsyttänyt ainoastaan pikavaihdettavien työkalujen puute. Asia piti korjata rahallisesti mahdollisimman halvalla, ajankululla ei niinkään merkitystä. Ensimmäinen ropleema tietenkin oli jyrsintään sopivan puristimen puute, jonka tein pääasiassa nelileuassa sorvaten. Tästä ei sen enempää, kuin että on hyvin tarkka ja tukeva, näkyy osassa kuvia. Jyrsintä en erikseen omista jotenka aikanaan tehty kulmahylly tuli käyttöön.  Tämän jälkeen suunniteltiin pikavaihtopidin ja tarvittavat työkalut. Työkaluja ei tarvinnut tehdä kuin lohenpyrstö uraterä.

Cadilla hahmoteltuna homma olikin melko helppoa. Koko paja ja sorvi kun on tarkasti mallinnettu niin on erittäin helppoa kehitellä lisähärpäkkeitä koneeseen.

Aihiona toolpostiin oli 100 mm akselinpätkä josta tasoittelin kupeet nelileukapakassa. Tämän jälkeen jyrsin kahdelle sivulle nuo lovet ja viimeiseksi samalla kiinnityksellä kunkin sivun 60 asteiset urat.  Keskelle sorvasin 40 mm reiän joka on hoonattu sileäksi, jotta tuntuma olisi laadukas. Nokka osa tuli 50 mm CrNiMo akselista, epäkeskeisyyttä on 3 mm, joka on aivan hatusta vedetty arvo.
Kaikki "laakeripinnat" on sovitettu hiomatahnalla ja kiillotettu, jälleen ainoastaan laadukkaan tuntuman nimissä.
Itse työkalunpitimet on 50 mm kiilateräs (eli ylihinnoiteltu räkärauta) kangesta jyrsitty. Itse työkalun varren ura on sisäterällä jyrsitty pitimen ollessa kellotettuna paikalleen, jolloin esim. kierreterien asemointi on varmasti oikein kun painaa varren kyljen uran pohjaan.

Karkaisut on vielä tekemättä, mutta sen verran uskalsin kokeilla, että on ainakin pistoterän kanssa reilusti tukevampi kuin alkuperäinen pidin. Voinee johtua paljoltikin siitä ettei tarvitse sulloa niitä saamarin pellinsuikaleita työkalun alle.
Lukituksesta tuli vahingossa aivan paras mahdollinen. Pienelläkin voimalla työkalupidin tarttuu kovasti kiinni, mutta tarvitsee avaamiseen pienen tönäisyn, jolloin ei vahingossa aukea tärinöistä.

Lopullisena käsittelynä kirjokarkaisu olisi varsin tyylikäs vaihtoehto. Täytyy ruveta kaiketi kasailemaan tulitiiliä takapihalle, jotta saapi homman tehtyä.

JW

Lisää on pitimiä tehtävä, jotta rupeaa sorvihomma luistamaan. Kuvassa (nokia quality) näkyvät pitimet: 21x23 uralla pistoterälle, reikäterälle ja perusrouhintaan ulkoterälle. Sitten on morse 3 kartiopidin ja pieni 8x8 hss pidin.
Aihiorauta noihin maksoi 8 euroa eli pitimet eivät kyllä kalliiksi tule.
Tarkkuus ok, 5 samanlaista kappaletta kun tein, ei mikrometrillä ollut havaittavissa olevaa eroa mitoissa.

Vielä siis tarviis pitimet ainakin pyällykseen, isommalle sisäterälle, sisäkierreterälle ja 1mm pistoterälle.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk