Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

BF20, G0704, jne klooni jyrsinkoneet ja niiden parantelu.

Aloittaja -Ilkka-, 10.03.12 - klo:12:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

-Ilkka-

Päivää tänne!

Itsellä myös pari kuukautta vanha otsikonmukainen yleisimmästä päästä oleva manuaalijyrsin (Bernardo merkillä ja sorvissa kiinni) joita maailmalla modataan aika paljon paremmiksi.
Minä en ole vielä tehnyt tuolle muuta kuin renkaanmuotoisen led työvalon ja uusinut yhden tuhoutuneen muovirattaan.


Tässä aiheessa keskityttäisiin itse manuaalikoneeseen eikä vielä sen muuttamiseen cnc:ksi.
Onko joku täällä esimerkiksi rakentanut omaansa hihnavetoa muovirataslaatikon tilalle kuten tämä kaveri
Tai muuten vaan parempaa laakeria tilalle kuten edellisen linkin rohiseva kone vaatisi?
3-v Moottoria tamulla, jne?

jyrki.j.koivisto

#1
 ;D

Tuon ilmeisen lisäyksen lisäksi laitoin karan hienosäädön akselille teflonpäällysteisen puslan ja epoksoin sen paikalleen, oli hieman liikaa klappia matovaihteessa. Olisi voinut sen ruuvin laittaa vielä vähän lähemmäskin ratasta tosin.



-Ilkka-

No nyt päästiin asiaan!
Ei taida enää muovikoppa sopia päälle.  ;D

Minulla tuhoitui muoviratas juuri tuosta johon olet kiinnittänyt uuden moottorin.
Onko sinulla vielä muoviset rattaat laatikossa Hi-Lo vaihteille?
Paljonko tuolla saa kierroksia ja onko jyrsinpään laakerit uusittu?

jyrki.j.koivisto

#3
Noista rattaista on mua varoiteltu ja ehkä ihan syystäkin. Karan olen purkanut ja laakerit pitäisi kyllä vaihtaa. Akseli jossa nämä rattaat ovat on hieman liian lyhyt (olisi pitänyt sekin vaihtaa pidempään) Nyt tuo akselikytkin on hieman väljä korkeus suunnassa, pidemmällä akselilla ei olisi tarvinnut jyrsiä koloa moottorin lattaan, siitä on tosin hyvä avata vetopultti. Karan lukituksen oeln myös muuttanut, nyt siellä ui pidempi latta (alkuperäinen oli jonkun 5-10mm korkea)

Käyvät kierrokset alkaa sieltä >5Hz paikkeilta (1400rpm moottori nykää hiljemmalla vauhdilla, kuten kaikki oikosulkumoottorit), muistaakseni tamulla on 100Hz maksina nyt. Ohjauspaneeli on relelokiikalla toteutettu, napit kun on hetkellisiä. Käyntisuunta on vivulla. Valot syttyy nappeihin (vihreä/punainen ja jos sähköt katkeaa niin kone ei lähde uudelleen päälle ilman että painaa nappulaa. Nopeus on potikalla)

Pitäs tuo käyntisuunnan nappula vielä muuttaa, nyt siinä on oikeasti 1x vastapäivään ja 2x normisuunta, pitäs laittaa rele lisää niin pysähtyis keskellä.

Tuo pinoli vai mikä se nyt on, niin sen lukitustakin voisi vielä vähän muuttaa. Nyt sielä ui siis pidempi latta (messinkiä, muistaakseni) ja siihen saisi nyt kätevästi kiristys systeemin millä saisi klappia pois. 3 reikää ja kiristysruuvit suoraan lukituksen yläpuolelle.

jyrki.j.koivisto

#4
Innostuin putsailemaan tuota jyrsintäni ja lähinnä sen ympäristöä... Kattelin samalla missä kunnossa tämä vermes on. Pinolin hienosäätöön olin laittanutkin 3 teflon päällysteistä holkkia 2x 10mm ja 1x 20mm(luultavasti, oli vähän piilossa). Heti nupin jälkeen olin laittanut semmoisen ohuen shimmiprikan.

Irrotin koko jyrsinpäänkin ja kattelin noita muovirattaita, mitään kovin ihmeellistä en niistä huomannut. En muista mitä asetuksia olin Siemensin taajuusmuuttajaan laittanut, mutta jos jyrsin tuolla oikeanpuoleisella vimpulalla ja jos vääntö loppuu niin kone vain sammahtaa ja välittömästi (alta sekunnin) olen sammuttanut ajot. Muutaman kerran on näin käynyt kun olen ahnehtinut.



Osaisiko joku sanoa mille aineelle tuo vasemmanpuoleinen on tarkoitettu? Alumiiniin tulee todella surkeaa jälkeä, onkohan edes oikeat palat kiinni? Nämä on ostettu kirpputorilta halvalla. Oikeanpuoleisella tulee alumiiniin, messinkiin,rautaan ja kupariin(vähän huonommin) ihan peilipinta.

Noista nopeuksista sen verran että laskeskelin kerran tuon vaihteiston välityksen, mutta en sitä nyt muista niin en saa suoraan nopeutta ilmotettua. Eilen koitin ajaa tuolla terällä 100Hz taajuudella(Hi vaihteella, moottori on ~1400RPM), melko pelottavaa... Ajelenkin normisti taajuusmuuttajassa semmoset 40-70Hz ja alumiiniin/rautaan.

Moottori on kiinni 4 kuusikolopultilla alumiinilatassa (120x20) alhaaltapäin. Tuo 40x40 alumiini palikka on taas kiinni takaa 2 kuusiokolopultilla tuossa ohuemmassa latassa. Ohuemman latan ja paksumman latan läpi menee itse kiinnitys 2 pultilla jyrsinpäähän. Paksumman latan läpi menee myös 2 pulttia, pitäs laittaa jotkin putket tukemaan, nyt ne vain on. Nuo 2 pulttihärpäkettä estää loppunotkahdukset. Tuommoiseksi se jäi kun alkoi jo noillakin pelittämään... Vielä vinkkinä sen verran että tuommoisen muutoksen kannattaa ehdottomasti tehdä ENNEN kuin moottori kärvähtää... Nyt tuo latta jyrsittiin niin että kaveri piti moottoria ja minä veivasin...

Voisi koittaa vääntää tuosta matskusta http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=2408.0 uuden jyrsinpään... Harmittaa niin vietävästi kun tuo pää ei pysy suorassa, aina kenahtaa. Tähänhän on se 3 kiristyspultin helppo fiksaus, mutta sitten ne pultit olisi kovin syvällä jyrsinpään uumenissa, ajattelinkin että tekisi 4 kiristyspulttia ulkopuolelle jos tuota lähtisi värkkäämään. Kovin monimutkainen valuhan tuo pää ei ole, samalla laittaisi HTD remmillä tuon vedon.

Jokin suoja pitäisi tehdä jyrsinpään alapuolelle, nyt sielä on valussa reikä ja lastut lentää pinolin(? kai se on pinoli...) väliin, osa lastuista menee hienosäädön matovaihteellekin...

Maukka

Vasemman puoleisella voi tulla vähän huono jälki koska siinä ei ole paikoillaan kuin alus palat.
Tuohon pitäisi nyt pulttailla noilla ruuveilla jotkut palat, materiaalin mukaan sopivat.

Vasemman puoleisessa näyttäisi olevan alumiinille tarkoitetut palat. Eli "terävät".
Rauta yms. muut palat on uutenakin vähän "tylsempia".

jyrki.j.koivisto

#6
Ei helkutti...  :) Se tyhmyys taitaa tosiaan olla lahja... Ihmettelinkin että on pitkät ruuvit...

Edit: Tuossa on hieman siistimpi, olis tiennyt tämän niin tekis samalla lailla. http://youtu.be/mACKutKJXlg Tai no videon päiväyksen perusteella olis pitäny olla sitte aikakone, olin jo ehtinyt tuon värkätä.

erppe

Eeeiiiiii, nuita jyrsimiä nuin kannata teräspöydälle laittaa, lähtee nurkka tosi helposti kovapalasta kn vähänkin kolhaset johonkin... (Siis tarkoitan lähinnä tuota oikenpuoleista jyrsintä)

jyrki.j.koivisto

Normaalisti en pöydällä pidä mitään, tuo kuva nyt vain tuli tuossa otettua. Totta kyllä ettei nuo muutkaan omat säilytystavat ole sieltä parhaimmasta päästä, pitää koittaa opetella.

Innostuin purkamaan taas tuon jyrsimen, räpsin vähän kuvia ja tein muuta muutosta tuohon päähän. Noita aikaisempia muutoksia oli myös kartion sorvaus tuohon vetopulttiin ja sen vastakappaleeseen. Pinolin lukituksen olin tehnyt messingistä parilla rauta insertillä että saa siihen kitkaa.

jyrki.j.koivisto

#9
Tuolla on hieman kuvia. http://www.netikka.net/jyrki.koivisto/BF-25/

Ylempi epoksointi on vielä hieman märkää ja kuva myös huijaa, ei ole oikein kuvan kaltainen todellisuudessa. Näyttää karkealta hiomalaikalta ja sitähän se käytännössä onkin...

Tuo matovaihteen ruuvi on 20mm reiässä ja mulla oli siinä kohtaa valussa reikä ja lastut lenteli sisälle. Laitoin polyeteeniteipin palan reiän päälle ja 20mm akselin tueksi. Teipin päälle kaistale lasikuitukangasta ja sitten tuo epoksi mössö. Jahka saan tuon jyrsimen kasaan niin täytän tuota enempi, pitäs vain saada akselin laakerin alle tehtyä pyöräpalanen jossa on keskellä jenkat niin saisi tuon alalaakerinkin joskus pois jos tarvii, nyt siinä on vielä tyhjää.

jyrki.j.koivisto

#10
Nyt on jokunen päivä tätä jyrsintä taas tullu pällisteltyä ja muokattua. Hyvin meni suojaan tuo hienosäädön vaihteisto. Vaihdoin samalla teflonpuslat pronssisiin. Tätä kun kasasin niin huomasin että tuolla pinolin lukolla on erittäin suuri merkitys sen jyrsinpään klapiin, pöydän suuntaisesti ottaa niin hyvin pois etten sitä käsin heiluttelemalla tunne vaikkei ole edes lukitusruuvia paikalla,  35mm ulostulolla ei ole kummassakaan suunnassa käsinhuomattavaa klapia. Tuo taitaa olla se kannattavin ja helpoin muokkaus mitä suosittelen.

Edit. Laitoin lukituspultin yläpuolelle pienen kiristysruuvin lisää, nyt on todella tymäkkä (tämmöiselle jyrsimelle, ei mopolla mahottomia) Kuvat päivitelty

Edit2. Painoa tuolla päällä ilman vetopulttia, jousta, moottorin kiinnikettä ja moottoria on 19,5kg, kestääköhän tuo pylväs? On aika ohkainen, pitänee sitä alkaa muokkaamaan ja laittaa kaasujouset.

Edit3. Painoa päällä on nyt ilman moottoria 22,5kg. Seuraavaksi muutan tuon pään kenotuksen kiristyspultin (yksi M10) kolmeksi M12 pultiksi. M12 menee juuri ja juuri, pitää vain hioa kuusiokolopultteihin lattainen pää mikä menee z-akselin kelkan uriin. Tuo epoksi massa tuskin lisäsi painoa kovinkaan paljoa, mutta nyt lastut pysyy poissa vääristä paikoista. Laitoin pinolin kiristyspultinkin kiinni ja nyt se on todella hyvä. Karan uraan menisi maksimissaan 90mm pitkä latta, mutta silloin kun tuon tein niin olin tehnyt sen 80mm pitkästä palasta, pitää vielä tehdä täyspitkä liuku ihan vain huvin vuoksi. Tuo messinki latta on suora karan osalta mutta kaareva ulkopuolelta.

jyrki.j.koivisto

#11
Tuo muoviratas on ilmeisesti selvinnyt hengissä sen vuoksi että tämä on puhtaasti manuaalikone ja käyttäjällä taitaa olla vatasen sävelkorva moottorin äänten kuunteluun (mutta valitettavasti omat kädet ja jalat...) hissukseen olen tällä ajellut, CNC koneessa tuskin nuo muovirattaat kestäisi ilman väännön takaisinkytkentää.

Edit. Hion normi M12 pulteista kantaa pois ja porasin 2 uutta 13mm reikää noille kiristyspulteille ja suurensin alkuperäisen 12mm reiän myös 13milliseksi. Kiinanpojatkaan ei olleet saanut ihan rinkulan keskelle tuota kiristyspultin reikää tehtyä joten kait nuo omatkin menee vaikka käsipelillä porasinkin. Kuvat on taas päivitelty.

Edit2. Pää meni melko kivuttomasti paikalleen, pultit pysyi mukavasti paikallaan, ei tarvinnut mitään pahvista sapluunaakaan tai koittaa nostella jollain tikulla paikalleen, meni ihan suoraan. Kehältä joutui Dremelöimään hieman purseita pois. Pään kääntäminen eri kulmaan voi olla vielä nihkeää, seuraavalla vuosikymmenellä kun tuota "ominaisuutta" tarvin niin joutunee kehää vielä hieman tuunaamaan.

jyrki.j.koivisto

#12
Z-pylvään taakse saisi pultattua ainakin 40x40 millisen jöötin tukemaan sitä, koitin myös äkkiseltään laittaa yhden kaasujousen punnaamaan z-akselin kelkkaa ja tuntuisi että 2 tämmöistä ottaisi ja vaimentaisi myös jonkin verran tärinää. Nyt 100Hz taajuudella jyrsinpään ja pöydän välinen tärinä on hiukan alle 0,05mm heittokellolla mitattuna ja tämä ilman kuormaa, taipunee rasituksessa enempi. Moottorin pultit ei kyllä olleet kuin sormikireydellä (hukkasin kuusiokoloavaimet johonkin...  :) ) Voisi laittaa moottorin alle myös kumimaton.

Ajattelin laittaa kaasujouset hieman vinoon siten että ne punnaisi molemmin puolin z-akselin kelkkaa ylös ja hieman taaksepäin kohti pylvästä.

Edit. Vaimokulta löysi avaimet (sieltä "romukasasta", kuulemma juuri siitä paikkaa mihin olin ne jättänytkin...) ja sain moottorin kunnolla kiinni, 67Hz eikä satasen heittokello värähtänytkään, resonoi siinä 77Hz paikkeilla, pitänee tuota moottoria ja sen kiinnikettä vielä hieman möltsiä. Moottorin puoleisessa kytkimen puolikkaassa ei ole kiilaa kiinni, vaikuttaakohan kuinka paljon värinään? Toisaalta moottorissa on sen oma puhallin kiinni, auttaisiko ottaa pois? Laittais 12v puhaltimen tilalle ja sähköt suoraan moottorin vaiheista pienen muuntajan erottamattoman jännitesäädön kautta. Pienillä kierroksilla olisi siten myös parempi jäähdytys sille.

Seppo K

Pystyrungon jäykistämistä olen minäkin pohtinut. Olen pähkäillyt - mutta en mitannut - että heikko kohta vääntymiä ajatellen lienee pystyrungon ja alarungon liitoskohta. Olen haaveillut josko saisin paksuhkon plootun alarungon alle niin, että se jatkuisi takaa pystyrungon ohi niin, että siihen voisi joko pultata tai hitsata tukevat kolmiotuet jotka jatkuisi pystyrungon kyljissä jonnekin puoliväliin.
Tuollaisten osien teettäminen kaupallisissa pajoissa ei vain ole kovin edullista, joten toistaiseksi jäänyt haaveiluasteelle.
Olisikohan Oulun seudulla jotain kolleegaa joka voisi osat leikata asevelihintaan?

Muuten oman Sumore 2217:n kehittely on vahvasti etenemässä CNC-modauksen suunnalla, mistä toinen viestiketju toisaalla tässä forumissa.

Pari CNC:n ulkopuolista kehittelyä olen kuitenkin tehnyt: DROt, työvalo ja siirreltävä jalusta.

Siirreltävästä jalustasta muutama kuva kuvateksteineen https://picasaweb.google.com/100264801021547897557/JyrsimenJalusta?authuser=0&authkey=Gv1sRgCISgz4Oe3IPk4wE&feat=directlink

Työvalon ratkaisin hieman eri tavalla mitä Ilkka, mutta ledeihin luotin itsekin. Tosin laitoin vain 2 kpl 10 mm teholediä, jotka tuottaa kyllä riittävästi valoa kahdesta suunnasta karan etupuolelta, joten valo ei häikäise käyttäjää.

Muutama lisäkuva kuvateksteineen selittää toteutuksen
https://picasaweb.google.com/100264801021547897557/JyrsimenModausta?authuser=0&authkey=Gv1sRgCKfwjaqt8MyxwAE&feat=directlink

Lisään samaa kuvasarjaan myös kuvat DRO:ien lisäämisestä. Siinä ei mitään ihmeellistä, mutta kun sain vinkin kaverilta edullisista DRO:ista eBay:ssa, pistin mitat heti hankintaan. Enkä ole hetkeäkään katunut.

CNC modaus on kuitenkin päällimmäisenä. Samassa yhteydessä varmaan lisään karapään kiinnityspultteja, ja seuraavana on hammaspyörien vaihto hihnaksi.

Seppo
Seppo Köngäs

pomit

tehdäänpä avaus tänne(kin) foorumille kun on enempi aiheeseeen kuin tuolla kotiverstaassa (samalla nimim.)
itselläni Nova bf20 jyrsin sorvissa kiinni ja alkanut enempi ja enempi cncksi modaus kiinnostaa.
Ihan ensin kuitenkin  pitäisi saada se pöytä koneelle, se olisi jo suureksi avuksi yleensäkään mitään tehdessä.
Vaihtoehtoina tähän on 1. bongata jostain sopiva (esim tavarapörssissä myynnissä oleva KF25D runko, hieman kallis)
tai 2. ostaa joku sopivan kokoinen ristisyöttöpöytä mihin tekee 10-12mm plootusta kiinnityksen.

Seppo K tuo ledien asennus oli hyvä vinkki, kiitos, tein vastaavan virityksen aikasemmin yhdellä ledillä mutta juuri tuolle häikäisevälle puolelle, pitää olla aurinkolasit työstettäessä  8)

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk