Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Backlash-ongelma??

Aloittaja Tomppelui, 31.08.15 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mpr

Minulla oli joskus machi ohjattu ristisyöttöpöytä pylväsporakoneessa siinä muistaakseni bacglash toimi. Tosin käyttö oli vain paikotusta pultti jakoja jne. Pöydeässä oli vajaa puolikierrosta klappia trapetsissa mittana lähes 2mm. Moottorit oli reilun kokoiset nema 34.

Tomppelui

No niin...nyt kerkesin paneutumaan asiaan taas kerran ihan ajatuksella. Laitoin liikkeet niin hitaaksi et just näkee pöydän liikkuvan. Siitä sitten pikkuhiljaa nostelin nopeuksia, ja ongelmahan valkeni, tai ominaisuus. Toinen akseli pysähtyy odottamaan toisen akselin holkkuman korjauksen ajaksi. Siitä sitten ku pitäs lähtee uudestaan liikkeelle, ei ilmeisesti vääntö riitä, ja moottori parkaisee. Tuo pysähdys siis niin nopea ettei kovilla nopeuksilla kerkeä huomaamaan.

Tuo läppäri toimii ainakin ihan normaalisti, ei tuu mitään sähkön loppumista eikä nyt enää mitään muitakaan ongelmia.
Touhuilen nyt tuon vielä suoravälitteiseksi, ja kattelen mitä siitä tulee...nyt kun tuo cnc toimii ni on helppoa tehdä uudet moottoripukit joka akselille.

Sitte ehkä ne kuularuuvit. Onkos jollain muuten hajua niiden pituuksista/halkaisijoista/muttereista ja mistä kannattais hankkia...noin mielenkiinnosta kyselen???

Isto

Kannattaa ensin googlata vähän, BF20 cnc- muunnosprojekteja löytyy aika paljon.
Helpointa on tietysti hankkia ruuvisetti jossa on valmiiksi oikean kokoiset mutterit jolloin ne menee (ainakin melkein) suoraan vanhojen tilalle. Noita löytyy muutamasta eri paikasta

ttontsa

Omassa koneessa 0,03..0,04 välyskompensoinnit, pelaa mielestäni moitteetta. Kymppien välykset jos löytyy mekaniikasta niin kehoitan kiristelemään paikkoja.

Olen yhden optimum BF20 koneen rakentanu 16mm kuularuuveille. Oli laipalliset kuulamutterit ja ainakin x:llä tila loppuu aika lahjakkaasti kesken. Onnistus varmaan helpoiten kierrekiinnitteisillä muttereilla.

Pöydän ja runkojen massiivista koneistamista tilan avartamiseksi en suosittele, vetää valujen jännityksien takia kieroksi.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Isto

Itse olin laiska ja tilasin valmiin ruuvisatsin. Muistaakseni XY ruuvit on 16x4 ja Z 20x5, meni "heittämällä" paikalleen vanhojen tilalle mutta saattoi maksaa hieman enemmän kuin erilliset isommalla työllä.

Tauru

OT: Isto, mistä tilasit ruuvit? Minä teen ehkä myös ruuvien vaihdon ja ajansäästön takia valmis paketti on varsin järkevä.

jsr8501

Just säätelin omasta bf20 backlashejä, y ja z alle 0.05 mut x 0.16. Teräkseen kaivertelin tekstejä niin kyllä se näkyy ettei kaikki mitat ole oikein vaikka askeleet kalibroin heittokellolla settings välilehdellä. Kuularuuvit kai täytyy seuraavaksi hankkia, jossakin vasta näin halvan sarjan mut ei nyt tule mieleen missä.

Tomppelui

Mulla toimii nyt ihan mitalleen kaikilla akseleilla. Pyöreä on pyöreä. Machin backlashilla korjattu holkkumat. X- ja y-akseleilla on trapetsissa noin 0.155 ja z:lla noin 0.11.
DamenCNC:llä kuularuuvit kustantaa noin 500€ toimitettuna. Toi mun kone ilman L:ää. Ovat ilmeisesti Plug´n´Play-mallia, mitä nyt koplingin päät joutuu koneistaan, en tiiä onko halpaa vai kallista??? Anyone???

Isto

Mulla on DamenCNC:n muutaman vuoden takainen L- mallin setti (Hiwin).Valmiiksi koneistettu ja sopi suoraan paikalleen.

Tauru

DamanCNC lupaa että tuo BF20-ruuvisarja sopii vain vuosimallista 2008 eteenpäin, minulla on vanhempi ja ei osannut vastata sopiiko aikaisempiin malleihin kun kysyin asiaa s-postilla.
Luultavasti rauta on samaa ja sopii, lieneekö Isto sinulla kuinka vanha laite kyseessä?
Hinta oli puoli vuotta sitten koneistettuna 750€.

Isto

#25
cnc- muunnos on tehty 2010 lopulla, kone on varmaan hiukan vanhempi. Ehkä koneessa lukee valmistuspäivä jossain, yritän muistaa katsoa kun käyn tallissa.
Edit: koneen kyltissä valmistusvuosi = 2009

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk