Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Alihankinta

Aloittaja Raipe, 19.02.14 - klo:11:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

olli henttonen

 :D
Ei nyt valeta epätoivoa uudelle yrittäjälle, kyllä täällä suomessa pärjää kunhan on ahkera ja tietää mitä tekee.
Tuolla itärajan takana on todella iso liuta rikkaita ihmisiä jotka haluaa luxusta, eikä ole hinnasta kiinni. Aletaan kehittelemään heille kalliita harvinaisia hyviä tuotteita, pieniä sarjoja ja parhaita mailmassa....siitä se raha tulee, bulkkituotteiden teko aika on ohitse suomessa ja kainuun korvessa rakennetaan mailman parhaita geneleg kaiuttimia jotka viedään käsistä sekä eteläsuomessa dental hammaslääkärityöasemia valkoisesta nahasta ja kas kummaa lähes kaikki menee mailmalle puhumattakaan noista suunnon rannetietokoneista. UUdet ideat ja innovaatiot kehiin, sillä pärjää pitkälle.
dyykkari

porepe

Olen pahoillani jos kirjoitukseni tulkitaan epätoivon viljelyksi koska se ei ole tarkoitus.
Olli on oikeassa kun pää, idea, perusteet ja vaakakupit ovat balanssissa kaikki on majdollista.

omalla kohdalla tattis vaan olla 48tuntia vuorokaudessa jotta toimis kitkatta tai opetella nukkumaan vasta haudassa... Tai sit oon vaan ihan AASI :-[
Petri Junnila
Mynämäki

olli henttonen

Lainaus käyttäjältä: porepe - 20.02.14 - klo:00:32
Olen pahoillani jos kirjoitukseni tulkitaan epätoivon viljelyksi koska se ei ole tarkoitus.
Olli on oikeassa kun pää, idea, perusteet ja vaakakupit ovat balanssissa kaikki on majdollista.

omalla kohdalla tattis vaan olla 48tuntia vuorokaudessa jotta toimis kitkatta tai opetella nukkumaan vasta haudassa... Tai sit oon vaan ihan AASI :-[

En ollenkaan usko että olet aasi, päin vastoin, sillä osaat laittaa elämässäsi asiat sinulle oikeaan järjestykseen ja nauttia siitä.
Edit:
Enkä tarkoittanut ketään aiheesta kirjoittanutta moittia tai osoitella, vaan koitin tuoda positiivista näkökantaa kehiin.

dyykkari

Raipe

Ei hyvältä näytä pienviljelijän(yrittäjän) arki suomen maassa. Pitäskö vielä harkita jos sittenki jäis viimeiset 15v ennen eläkettä orjaksi ja aivottomaks robotiks cnc-koneen jatkeena jonka mielipiteet ja ideat kaikuvat kuuroille korville , tässäkin keskisuuressa puljussa jossa omistajat on niin kaikkitietäviä ja muka osaavia.....vai onko niin että foorumilla ei kerkiä roikkumaan ne onnistuneet tmi miehet...?

Kumpumäen seppä

Itse olen toiminut yrittäjänä jo yli 20 vuotta. Alku oli vaikeaa aikaa, kun aloitti 90-luvun lamassa. Kun siitä pääsi yli, tuntui jo paljon helpommalta. Kuitenkin viimeiset viisi vuotta on tässä maassa ollut sellaista alamäkeä, ettei mitään tolkkua. Saksassa ja muissa euroopan maissa on jo selvästi toivoa näkyvissä, mutta suomi menee vielä alaspäin kovaa. Julkinen sektori on järjettömän suuri ja työn honta liian kallis.

Jos nyt olisin perustamassa uutta yritystä, tekisin sen viroon. Huomattavia etuja löytyy niin verotuksen puolelta kuin materiaalihankinnoissakin. Suomessa kaikki investoinnit täytyy tehdä lainarahalla, kun verotus vähennysten kautta pakottaa siihen. Virossa veroa maksetaan vasta kun firmasta otetaan rahaa itselle. Joku puuseppä valitti sitä, kun virolainen puuseppä maksaa materiaalista 35 % vähemmän kun suomalainen. Kilpaile siinä sitten kovapalkkaisten työntekijöiden ja isoojen sivukulujen kanssa.

Kyllä hyvillä ideoilla ja kovalla työllä aina pärjää, mutta kyllä palkkatyöläisenä paljon helpommalla palkkansa saa ja vähemmillä riskeillä.

senaattori

Lainaus käyttäjältä: porepe - 20.02.14 - klo:00:32
Olen pahoillani jos kirjoitukseni tulkitaan epätoivon viljelyksi koska se ei ole tarkoitus.
Olli on oikeassa kun pää, idea, perusteet ja vaakakupit ovat balanssissa kaikki on majdollista.

omalla kohdalla tattis vaan olla 48tuntia vuorokaudessa jotta toimis kitkatta tai opetella nukkumaan vasta haudassa... Tai sit oon vaan ihan AASI :-[

Jaa meinaat tehdä ruokatunninkin, eikö 47 tunnin vuorokausi riitääää......... ;D
Reijo Martinpoika Tuomala

porepe

Lainaus käyttäjältä: Raipe - 20.02.14 - klo:07:43
Ei hyvältä näytä pienviljelijän(yrittäjän) arki suomen maassa. Pitäskö vielä harkita jos sittenki jäis viimeiset 15v ennen eläkettä orjaksi ja aivottomaks robotiks cnc-koneen jatkeena jonka mielipiteet ja ideat kaikuvat kuuroille korville , tässäkin keskisuuressa puljussa jossa omistajat on niin kaikkitietäviä ja muka osaavia.....vai onko niin että foorumilla ei kerkiä roikkumaan ne onnistuneet tmi miehet...?

Kokonaiskuva ei ole noin mustavalkoinen. Enkä ole epäonnistunut vaan omat henkilökohtaiset prioriteetit kallistuvat valitsemaani suuntaan.

Eikä varmaan ole mielekästä olla tyhmänä koneen jatkeena.
Elämä on valintoja ja niillä mennään.

Monilla on vain liian ruusuinen kuva yrittäjyydestä, kuten myös johtoportaan työoloista ja työn helppoudesta.

Toivotan kuitenkin vilpittömästi onnea ja menestystä.
Petri Junnila
Mynämäki

pave

#22
Lainaus käyttäjältä: Raipe - 20.02.14 - klo:07:43
Ei hyvältä näytä pienviljelijän(yrittäjän) arki suomen maassa. Pitäskö vielä harkita jos sittenki jäis viimeiset 15v ennen eläkettä orjaksi ja aivottomaks robotiks cnc-koneen jatkeena jonka mielipiteet ja ideat kaikuvat kuuroille korville , tässäkin keskisuuressa puljussa jossa omistajat on niin kaikkitietäviä ja muka osaavia.....vai onko niin että foorumilla ei kerkiä roikkumaan ne onnistuneet tmi miehet...?
Itsellä meni juuri varsinainen työpaikka alta konkkaan, jossa kerkesin olla orjana 5 vuotta. Nyt vaan pitäisi päättää, mitä oikein "yrittäisi".

viilari

Ja verottajakin ihan pihalla miksi yrityksiä siirtyy viroon:
http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2014/02/18/siirratko-yrityksesi-viroon-verottajan-mukaan-harmaan-talouden-riski-kasvaa/20142394/137?rss=13
Itse olen yrittäjänä jo n.kolmattakymmenettä vuotta,ja huomannut talouden alamäen yhdistettynä teknologiamurrokseen saavan kovan kadon aikaan.
Ollaan n.30% Saksaa jäljessä tuottavuudessa,eikä euron kanssa devalvointi onnistu-mahdoton yhtälö.

Raipe

Lainaus käyttäjältä: pave - 20.02.14 - klo:10:12
Itsellä meni juuri varsinainen työpaikka alta konkkaan, jossa kerkesin olla orjana 5 vuotta. Nyt vaan pitäisi päättää, mitä oikein "yrittäisi".
Niin meilläkin jatkuvasti yt päällä ja äijää lähtee vierestä. Noi viron kuviot on vähän isommille kuin tmi firmoille ja viroon ei enään kannata mennä kun siellä on jo palkat ja elintaso melkein sama kun täällä. Mutta tsemppiä Pave , laita viestiä jos voin olla jotenkin avuksi.

Kumpumäen seppä

Lainaus käyttäjältä: viilari - 20.02.14 - klo:10:50
Ja verottajakin ihan pihalla miksi yrityksiä siirtyy viroon:
http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2014/02/18/siirratko-yrityksesi-viroon-verottajan-mukaan-harmaan-talouden-riski-kasvaa/20142394/137?rss=13
Itse olen yrittäjänä jo n.kolmattakymmenettä vuotta,ja huomannut talouden alamäen yhdistettynä teknologiamurrokseen saavan kovan kadon aikaan.
Ollaan n.30% Saksaa jäljessä tuottavuudessa,eikä euron kanssa devalvointi onnistu-mahdoton yhtälö.

Tossa jutussa oli parasta toi loppu.

"Verohallinnon mukaan yritystoiminnan siirtyminen Suomesta Viroon on ollut "voimakkaassa kasvussa". Syynä kasvulle on ollut muun muassa Viron joustavampi ja yritysystävällisempi toimintaympäristö."

Joku on huomannut, että syynä yritysten siirtymisessä viroon, on joustavampi ja yritysystävällisempi toimintaympäristö. Jossain muussa kuin verohallinnossa joku voisi pohtia tuon perusteella, olisiko mahdollista kehittää suomessa tuota toimintaympäristöä. Verohallituksessa tuota ei tarvitse pohtia niin kauan kun yrityksiä täällä on. Yrityksethän on täällä sitä varten, että ne palvelevat verohallintoa. Eihän verohallinnon tarvitse olla huolissaan yritysten toimintaympäristöstä.

Minun käsityksen mukaan Tallinnan kustannustaso alkaa olla lähellä suomea, mutta 100 km tallinnasta mihin vain suuntaan tilanne on jo toinen. Keskiansio kuussa ennen veroja virossa 930 euroa suomessa
3 248 euroa. Tuon lehtijutun mukaan http://www.hs.fi/ulkomaat/Virossa+on+antelias+vanhempainraha+muuten+etuudet+selv%C3%A4sti+Suomea+heikompia/a1392367272583. Itse ainakin pidän tuota vielä oleellisena erona.

JH-Q

Tässä vähän omakohtaista kokemusta aiheesta.

Perustin oman alihankintakoneistamoni loppuvuodesta 2008. Ollessani 19-vuotias ja vuoden palkkatyökokemuksella.
Ensimmäiset pari vuotta oli palkattomia, ja kiitänkin suuresti vanhempiani jotka eivät häätäneet pois kotoa vaan pystyin keskittymään yritystoiminnan perustamiseen.
Tuon jälkeen aloin saada nostettua palkkaa, joka oli kuukaudelle suunnilleen sama kuin normaalista palkkatyöstä alalla saisi. Työtunteja tosin vain oli 60-70/vko, eli käytännössä millekkään muulle ei ollut aikaa kuin töille.
Kiitos PK-seudun järkyttävän asuntojen hintatason ja varattomuuteni, ensimmäinen asuntoni oli verstaan yläkertaan itse ilman rakennuslupaa rakentamani varastoparvi. Siellä leikkuunesteenkäryssä punkkasin kaksi vuotta ja hallissa ei ollut edes suihkua, joten kahdesti viikossa vanhempien luona käymään ja pyykkäämään itseä että vaatteita.

Nyt viime kesänä sain viimein muutettua pois hallilta mökkiin ilman nykyajan mukavuuksia. Käyttövesi tulee kaivosta kantamalla ämpärin kanssa ja siitä saa lämmintä saunassa. Töihin tulee ajettua mahdollisimman halvoilla autoilla joita käytännössä ajan loppuun ja suoraan käytöstä paaliin.

Eli kyllä, alihankintakoneistamolla saa elätettyä itsensä mutta helppoa se ei ole. Leipää on aina pöydässä, mutta ryysyissä tulee kuljettua ja firman asioiden hoitaminen vie valtavasti aikaa sekä hermoja. En voi suositella perheelliselle tai kovin hienoon elämään tottuneelle..  :)

Ehkä hienointa tässä on kuinka juuri ja juuri elämässään selviävältä yrittäjältä riistetään valtavat määrät veroja, jotta voidaan maksaa virkamiehille sopeutumiseläkkeet ja irtisanomissuojat. Sekä tietenkin jatkuvasti lisääntyvät holhouslakipykälät. Kuka tahansa katkeroituu joutuessaan tälläiseen asemaan yhteiskunnassa. Saas nähä mitä on vielä tulossa, sillä talouden alamäki ei ole vielä loppunut...

Tässä nuoren, tällä hetkellä 24-vuotiaan yrittäjän toiveikkaita näkyviä ja prameaa elämää hyvinvointivaltiossa!
Lisättäköön vielä loppuun, että itse koneistamisessa ei ole mitään vikaa ja pidän ammattinvalintaani oikeana, mutta yhteiskunnan puitteissa ja arvostuksessa olisi parannettavaa.

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: viilari - 20.02.14 - klo:10:50
Ja verottajakin ihan pihalla miksi yrityksiä siirtyy viroon:
http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2014/02/18/siirratko-yrityksesi-viroon-verottajan-mukaan-harmaan-talouden-riski-kasvaa/20142394/137?rss=13
Itse olen yrittäjänä jo n.kolmattakymmenettä vuotta,ja huomannut talouden alamäen yhdistettynä teknologiamurrokseen saavan kovan kadon aikaan.
Ollaan n.30% Saksaa jäljessä tuottavuudessa,eikä euron kanssa devalvointi onnistu-mahdoton yhtälö.

Eikös ainakin perinteisesti työn tuottavuus ole Suomessa ollut Saksaa korkeampi? Pari käppyrää:

Sivu 14:
http://www.asianajajaliitto.fi/files/1700/Vihriala_Vesa_Suomen_talouden_nakymat_aa_11-01-13.pdf
Sivu 11 ja 12:
http://www.yrittajat.fi/File/f56eba53-206a-40de-b8e8-f734a3b2859d/Miksi%20saksa%20menestyy.pdf

Olisiko saksa mennyt 2010-luvulla ohi sitten? En löytänyt ihan uutta käppyrää helposti googlettamalla.
Mistä tuo 30% jäljessä Saksaa löytyy? En väitä, ettei olisi totta, mutta lähde kiinnostaa.

viilari

Itseasiassa Saksan tuottavuus saatu aikaan palkat jäädyttämällä:
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2013/09/09/saksan-malli-on-katastrofi/201311935/12
Lainaus Taloussanomien jutusta:


Julkaisemassaan tutkimuspaperissa Flassbeck toteaa, että Saksan oli vuonna 2010 mahdollista myydä Euroopassa ja globaalisti vuonna 1999 samaan hintaan myyty vertailukelpoinen tuote keskimäärin 25 prosenttia muita euromaita halvemmalla. Koskematta voittomarginaaliin.
Muistaakseni Kauppalehdessä on mainittu tuo 30% tuottavuusero.

PekkaNF

Mä suhtaudun aina epäillen noihin tuottavuuslukuihin ja suhteellisiin kustannuksiin. Nuo on niin menetelmäriippuvaisia ja valituista kritteereistä kiinni, että niillä voidaan osoittaa ihan mitä tahaansa. Muistan kun lopettelin opiskelua ja aloittelin matkustelua, niin puolentoista vuoden aikana luin neljä erittäin vakuuttavaa uutisointia, helvetin monta taustamateriaalia ja sivutolkulla lukuja lukujen jälkeen. Eka väitti, että Japani oli maailman tehokkain teollisuustuotannossa, toka saksa (olin saksassa ja mun saksa on niin huono, että ymmärsin otsikot ja isolla kirjoitettut, mutta palstamillimetrejä, taulukoita ja tilastoja riitti...) sitten ranska (olin ranskassa ja mulle luettiin sitä jopa lounastunnilla:). Viimeisin oli USA, luonnollisesti silloin olin kädet rasvassa usassa ja vain jalat pilkisti kotelosta.

Suomen ongelma on siinä, että tämä on niin pieni maa, että tänne mahtuu vain yksi idea kerrallaan ja juuri nyt suomi on viritetty isojen yritysten tarpeisiin (jotka eivät osta alihankintaa suomesta, vaan mieluummin halpantuontomaista) suuryritysten mukana romahtaa loputkin niihin sidoksissa olevista alihankintaverkostoista ja uusia isoja yrityksiä ei ole tulossa. Sen sijaan kaikille yritykselle sopii suunilleen sama muotti (ja sama määrä byrokratiaa ja poikkeuksia ja kompleksisuutta). Virkamiehiä ja kompleksisuutta pitäisi vähentää, mutta se on mahdotonta ennekun tapahtuu aivan käsittämätön romahdus.

PekkaNF

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk