Myös korttimaksu toimii

Vaasan lähistöltä Fanuc osaajaa?

Aloittaja stenberg, 17.12.10 - klo:18:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hiekkaranta_92

Jostaki asemointi anturin johtopoikki ja yhdistää satunnaisesti?

stenberg

#16
Tuntuu enemmänkin siltä, kuin anturi antaisi signaalia vähän milloin itse haluaa.

Voisikohan johtua pääsyöttöjännitteen vaihdosta 380 Voltista 415 Volttiin? Karan asemointikortissa on montakin säätöpotikkaa antureitten thresholdeille ja jollekin gainille.  Kunhan tietäisin mitä uskaltaa säätää.

Edellinen omistaja oli siis käyttänyt 380V sisääntuloa päämuuntajalle 400V verkossa. Täällä taas mittasin 414V pääjännitteen koneen syötöstä jolloin tuo 415V sisääntulo laskee logiikkajännitteet 0,1V toleranssin sisään nimellisarvoista.

Taidanpa koittaa vähäsen pyörittää tuota gainipotikkaa huomenna ja katsoa mitä tapahtuu.

nirkkow

Moi,

Itselläni oli työstökeskuksen hankinnan jälkeen ongelmia karan tasavirtamoottorikäytön kanssa. Käyttö laukeili milloin mistäkin syystä, mutta enimmäkseen moottorin magnetointikäämin alivirrasta. Lisäksi kone otti pääkytkimestä päälle kytkettäessä niin suuren virtapiikin, että syöttö laukesi toisinaan satunnaisesti. Lisäksi kara oli pyöriessään aika äänekäs.

Mittailin pitkään tyristoriyksikköä ja kokeilin asettaa eri toiminnoille tilapäisiä käynnistyshidastuksia. Mikään ei auttanut. Ainoa mitä havaitsin oli, että moottorin perusmagnetointivirta oli miltei kaksinkertainen moottorin nimellismagnetointivirtaan verrattuna. Säätöpotikkaan oli kynällä merkitty alkuperäinen asetusarvo ja sitten käännelty suuremmalle. Muissa potikoissa ei mitään merkintöjä ollut. Edelleinen "huoltomies" oli ilmeisesti korjannut magnetoinnin alijännitelaukaisua nostamalla kylmän viileästi virtaa ja saanut kai käytön jotenkin toimimaan. Onneksi kenttäkäämi ei ollut moottorista palanut. Pienensin virran nimellisarvoon ja kas kummaa karan pyörintä muuttui miltei äänettömäksi (eli jo laakeriviaksi epäilemäni ääni johtuikin rutkasta ylimagnetoinnista).

Käytön toiminta ei kuitenkaan vielä korjaantunut, eli satunnaisia laukeamisia sattui edelleen. Seuraavaksi aloin epäilemään apujännitteiden laatua ja notkumista verkkojännitteen hieman eläessä kiihdytys/jarrutustilanteissa. Ei kun +-25V apusähköt ulkoisesta labravirtalähteestä. Johan alkoi toimia. Seuraavaksi virtalähde pois ja 10000uF konkat virtalähteen tilalle testijohtoihin kiinni. Vieläkin toimi täydellisesti.

Ongelman ratkaisu oli lopulta hyvin yksinkertainen, vaikka vikakäyttäytyminen tuntuikin sekavalta. Kaikki ratkesi vaihtamalla ikääntyneet elektrolyyttikondensaattorit uusiin.

Mitä tästä opimme? Ainakin sen, että kymmeniä vuosia vanhasta koneesta kannattaa aina vaihtaa kaikki löytyvät elektrolyyttikonkat. Niiden luotettava elinikä on lämpöluokasta riippuen ehkä jotain 10...20 vuotta ja kuoleentuminen aiheuttaa kummmallisia häiriöitä sekä värähtelyjä säätöpiireihin.

Stenberginkin tapauksessa yksi mahdollinen syy vikaan voi olla vanhoissa elektrolyyttikonkissa...


Vielä lopuksi varoituksen sana tasavirtamoottoreiden magnetointipiirien mittauksesta, kun aina olen täällä varoittelemassa. Siinä on kaksi sudenkuoppaa. Ensimmäinen liittyy moottorin kenttäkäämin suureen induktanssiin. Virtapiiriä ei saa ikinä katkoa tai yhdistää tökkäämällä banaanijohtoja kiinni tai pois esim. yleismittarista. Induktanssin potkaisema ylijännitepiikki polttaa helposti esim mittalaitteen koska normaalit piirin ylijännitesuojat (nolladiodit tai varistorit) eivät normaalilla tuurilla ole tällöin mukana. Toinen, ehkä vielä vaarallisempi, ilmiö liittyy magnetoinnin katkaisuun moottorin ankkurivirran ollessa päällä. Mikäli magnetointi katkaistaan hyppää vierasherätteisen sivuvirtamoottorin ankkurivirta erittäin suureksi ja mikä pahinta, koneen kierrokset ryntäävät silmän räpäyksessä käsittämättömän suuriksi. Mekaanisiakin vaurioita voi aiheutua varsinkin virrankääntäjälle. Eli ankurivirtamittauksissa täytyy mittapiirin liitosten olla todella luotettavasti kiinni ja mittarissa ei saa olla virtapiiriä katkaisevia suojalaitteita esim sisäistä sulaketta.

Tsemppiä, kyllä se vielä siitä alkaa pelittämään

stenberg

Noniin,

Suurkiitokset nirkkow:lle rakentavista vihjeistä! Ongelma ei tainnut olla mikään näistä tällä kertaa, mutta taitavat kyllä olla tikittäviä pommeja nuo elkot. Tiedän mistä alkaa etsiä vikaa kuin joku mainitsemistasi ongelmista ilmenevät.

Sain 10-20 vaihtoa onnistumaan täydellisesti säädettyäni alinta potikkaa oikeassa laidassa paikoituskortilla tänään joten ongelma saattaa olla korjattu nyt.

Ei minulla ole mittalaitteita joilla saisin noin suuria virtoja mitattua mutta ehkä jonain päivänä..  :)

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk