Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Prodeerausta G-koodatusti

Aloittaja james_III, 07.12.18 - klo:17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

james_III

Tehdäänpä tännekin vähän juttua, tiedä vaikka jotakin muutakin kiinostaisi vaikka nyt ei lastut lennä sitte yhtään. Projektin puolesta tämä alkaa olemaan aika valmista settiä, enää vauhdin lisääminen kesken ja siinäkin suuret linjat suunnilleen selvillä mitenkä se tehdään. Prodeeraus kone, kotiversio taikka teollisuus vastaavahan on aika sama kun ompelukone, juu on siellä eroja mutta melko liki sama se pohjimmiltaan on.

Tästäpä ajatuksesta sitte reunaehtoja:
-Mikä tahansa kotiompelukone sopii. 1950 luvun tikkikoneita saa haje pois hinnoin, jos ei, niin kohden seuraavaa.
-Liikkuu G-koodatusti, on siis standardin mukanen ohjaus
-Ei koodata jotaki käsittämätöntä prosessorihimmeliä taikka ohjelmistoa, vaan pidetään aparaatin mahdollinen kopioiminen mahdollisimman helppona, pyörä on keksitty jo.
-Tässä ei olla minkään uuden äärellä, yritys vaan tehdä semmonen mitä pystyy muutkin kopioimaan ja puuhastelemaan.
-Ompelukoneen omaa moottoria ei käytetä, yksinkertasuuden tavottelemiseksi ompelukonetta ajetaan asekelmoottorilla, haluttaessa voi korvata takasinkytketyllä stepperillä.
-Esimerkki versiossa XY liikkeen osat tehdään 3D tulostimella, toki mikä tahansa vastaavan liikkeen aikaan saava osakokonaisuus käy, steppereillä mennään. (Jos G-koodi jyrsimessä on pyörivä 4 akseli pöydällä, niin heittämällä sekaan ompelukoneen voi alkaa prodeeraamaan.)
-Varsinaisen älyrasian virkaa hoitaa Arduino Uno GRBL ohjelmistolla terästettynä. Tarkottaa siis sitä että suunniteltu 3 akselista jyrsintä/kaiverrinta/laseria ajatellen, tottelee G-koodia.

Tässä ensimmäisiä räpiköintejä asian tiimoilta, vauhti todellakin on sen mukaista, noin 60 tikkiä minuutissa:
https://youtu.be/0lERsPc5gEk

Kaupalliset puuhastelukoneet tekee nopeimmillaan noin 400 tikkiä minuutissa ja päivitettyäni askelmoottorin takaisinkytkettyyn versioon Tikkakin nakuttaa 300 tikkiä minuutissa. Mutta hommelin tässä vaiheessa konetta ajetaan vielä väärin, eli liikkeet menee vuorovedolla. Ensin XY liike ja sitten ompelusykli, tämä ainoastaan siksi kun markkinoilla jostakin ihmeellisestä syystä ei ole paininjalkoja valmiina tähän sovellukseen. Paininjalan kun saan kehiteltyä mieleiseksi, vauhtia pitäisi tulla runsaasti lisää ja lisäksi ompelukoneen liike voidaan silloin vakioida mahdollisimman tasaseksi.

Mistäkö sittekö ohjelmaa ja koodia?

Kaiken tämän hässäkän mahdollistaa Inkscapen lisäosa Inkstitch https://inkstitch.org/ Ystävällinen ohjelmoija teki tähän G-koodi exportin, sen lisäksi että Inkscapella voi itse piirtää, myös kaikki normaali standardien piirissä olevat prodeeraus kuvat käy. Voi myös piirrellä jollakin ihan muulla ja vaan muuntaa tiedoston tällä sopivaan muotoon. Mielestäni aika hämmentävää että yhteensopivuus on melko laaja. Vielä kun koodiin saadaan tehokkaampi ompelukoneen ajomuoto, niin vauhtiakin alkaa löytyä todennäkösesti ihan riittävästi puuhasteluun.

Asia mikä on tullut aika selväksi, kaikki tuntuvat olevan asiantuntijoita, jos on ompelukoneen kanssa jotain ongelmaa. Onhan noita ongelmia toki tullut harjoteltua ja päätä kopsotettua pöydän pintaan. Jospa joku temuaa vastaavan tikan taikka singerin parissa ja tikki ei meinaa onnistua. Tarkista koukun ja sen liikutus mekanismin välys, hätänen kattoo että ajotus on väärin. No se ajotus ei voi kauheen väärin olla, koskapa tehtaalla on liikkuvat osat varmisteltu sokilla, ajotuksen katoaminen siis vaatii ison törmäyksen, kuvittelisin että näkyisi vääntyneinä akseleina.  Koukun välys taas on aika salakavala, koska sen kuuluukin olla väljästi kiinni, mistään löytänyt tietoa paljonko välys kuuluu olla, mutta 5mm tuntu olevan 4mm liikaa.   :)


Hiekkaranta_92

Tällästä tuli mietittyä kun opiskelija haalareihin merkkejä ompeli... Josko ne meemit brodeerais haalareihin suoraan,, jäi kuitenkin toteuttamatta.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk