Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Mikä 3D Cam harrastelijalle?

Aloittaja Smuli, 07.09.15 - klo:21:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Smuli

Tässä kun nyt on jonkun aika onnistuneesti tehty noita 2d kappaleita tuolla omalla koneella niin nälkä luonnollisesti kasvaa syödessä ja mielenkiinto siinä ohessa vaikka osaaminen ehkä tuleekin kaukana perässä.

Olen vähän haikaillut että alkaisin opettelemaan miten tuolla koneella onnistuisi 3D kuvilla tehdä osia. 3D mallinnuksia on tullut tuossa harjoiteltua, toki paljon lisää pitää harjoitella mutta joitakin simppeleitä kappaleita haluaisin kokeilla työstää ihan fyysiseen olemukseen.

Nyt käytössä on Qcad ja sheetcam lisenssit ja mach3 lisenssillä. 3D cadinä on autodesk inventor opiskelija lisenssillä tms. Toimiiko Cut 3D tälläiselle harrastelijalle vai pitääkö miettiä kallimpia ohjelmia?

Suosituksia, ehdotuksia ja ideoita kaipailisin.



Warettajat älköön vaivautuko kommentoimaan.

puurtsi

Tuossa ilmainen vaihto ehto CAD/CAM yhdistettynä:

http://www.autodesk.com/products/fusion-360/overview

Ja miten sillä saa ilmaisen lisenssin ainakin 3-vuodeksi:

http://knowledge.autodesk.com/support/fusion-360/troubleshooting/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/How-to-activate-start-up-or-educational-licensing-for-Fusion-360.html?_ga=1.238997639.641864914.1412775984

Post prosessoreista löytyy mm. Mach3 ja LinuxCnc. Olen tehnyt joitain kappaleita ja todennut työstöradat toimiviksi LinuxCnc:llä simuloimalla. Jos on käyttänyt SolidWorksiä niin perusasiat oppii alle kahdessa viikossa, parilla tunnilla päivässä. Voin sanoa että on ihan pätevä ohjelmisto ja kannattaa harkita.

cartti

Täältäkin ääni fusionille. Itse olen paantunut rhinon käyttäjä yli 10 vuoden takaa ja jotain outouksia ja puutteita vielä on, mutta kovan kehitystyön allahan fusion edelleen on. Olin lukevinaan että tässä kuussa tulisi tuki 5 akseliseen työstöönkin..

tume_81

Tuli ladattua tuo fusion ja jonkin verran 3D.tä piirrelleenä tuntuu aika sekavalta käyttöliittymä.
On ilmeisesti puhdas mallinnus ja cam softa vai saako tuolla ns. työkuviakin tehtyä jotenkin ?
Näyttää olevan myös jonkinmoinen FEM ominaisuus mihin ainakin itse meinasin tutustua.
Perustekniikka kuitenkin kohtuu sama kuin muissakin 3D softissa (solid, vertex, alibre) mutta mielestäni mallin käsittely jotenkin kömpelää noihin muihin softiin verrattuna.
No ehkä se siitä aukeaa mullekin kun jaksaa vähän harjoitella.
Itse olen tehnyt 2D koodit SheetCamillä mikä on mielestäni kohtuu simppeli käyttöinen

cartti

Tarkoitat työkuvilla siis leikkaukset päältä, sivusta jne mittoineen? En nyt ulkoa muista, mutta automaagisesti sen sai jostain kaivettua kun kappale on mallinnettu.

Suurin ero itselle tuossa on rhinosta siirtyneenä ettei gridiä ole tarkoitus käyttää jos vakavissaan tehdään kappaleita. Sen sijaan "D" pikanapilla pitää mittailla etäisyydet jostain tiedetystä pisteestä ja näin ollen voi kappaletta numeerisesti säätää jälkikäteen.

Smuli

Tullut tuossa nyt harjoiteltua tuota fusion 360 käyttöä ja mielenkiinosta tuota cam osiota testaillut. paljon on kaikkea mitä voi säätää ja vaikee oli löytää tabi josta sai määrättyä esim että 3mm paksuun alulevyyn ajetaan vain 1mm kerroksilla kolo läpi.

Mielenkiinnosta yritin kokeilla että miten onnistuu tehdä pyöristetty reuna ihan vaan 3mm levynpalaan. 2D-cam tuo ei tietysti onnistu kuin sopivalla terällä, mutta miksi ihmeessä en saa tuota onnistumaan millään ilveellä 3D-camilläkään?? olen siis piirtänyt levyyn pitkän reiän jonka reuna pyöristetty fillet työkalua käyttäen.

Lopullisena ajatuksena olisi saada tehtyä 3mm alumiini levyyn 20mm pitkä ja 2.2mm leveä reikä jossa on pyöristetty reuna ettei dyneema hankaa poikki terävää reunaa vasten. Tämän kai pitäisi onnistua ihan tasapäisellä 2mm jyrsintapilla??

youtuben tutoriaalit ei oikein avannu asiaa.

cartti

Jotain tämänlaisia ratojako haet siis? Toinen on tapilla ja toinen pallolla. Vielä kolmaskin vaihtoehto on ainakin tehdä jos oikein priimaa haluaa noihin nurkkapyöristyksiin, mutta vaatii jo kikkailua että saa sen ajamaan tasaisella stepoverilla reunaa pitkin alhaalta ylös.

Smuli


PPJL

Lainaus käyttäjältä: cartti - 07.09.15 - klo:22:23
Täältäkin ääni fusionille. Itse olen paantunut rhinon käyttäjä yli 10 vuoden takaa ja jotain outouksia ja puutteita vielä on, mutta kovan kehitystyön allahan fusion edelleen on. Olin lukevinaan että tässä kuussa tulisi tuki 5 akseliseen työstöönkin..

Rhinosta löytyy halpa kopio, joka sopii vasta alkajillekin: Moi3D. Täysin Rhino yhteensopiva, koska molemmilla sama kehittäjä. Samoin koodari neuvoo foorumilla. Etuna vieläpä Rhinoa parempi käyttöliittymä, mutta puutteena kun ei saa piirustuksia tai vaikkapa tätä Camia. www.moi3d.com

cartti

Nyt tehneet fusioniin hyvän tuton sketchaukseen. Käsittelee numeerista mallinnusta ja kuinka lukita tiettyjä sääntöjä viivojen kesken jne. Suosittelen vahvasti fusionin käyttäjiä opettelemaan nämä, koska näin mallintamalla voi kappaleiden mittoja muuttaa jälkikäteen rikkomatta kaikkea. Bonuksena saa tuon aiemmin mainitun mittapiirustuksen automaattisesti näyttäen kaikki annetut mitat.

https://www.youtube.com/watch?v=Dfxm8irfEhc

Smuli

Laitampa tämän nyt tännekkin vaikka jo Cartti:lle laitoin viestiä aiheesta. Eli seuraavanlainen kappale:



Mistään en mielestäni löydä miten tuohon saa tehtyä radat niin että sen saa jyrsittyä lättäpäisellä 2mm terällä. Tuollaisen kappaleen olen yhden tehnyt niin että ensin ajoin 3mm levyyn 2mm verran 2mm terällä ja sen jälkeen vaihdoin koneeseen proxonin reunaviiste terän jolla ajoin nuo pitkän reiän viisteet ja ulkopuolen viisteet. Tämän jälkeen ajoin kappaleen irti.

Tämäkin toimii mutta ajattelin että kun kone olisi kykenevä tekemään pyöristettyjäkin reunoja niin haluaisin oppia tekemään ne. Samoin sen että noiden pyöreiden tilalla oli vain viiste, mutta kaikki tehtynä yhdellä terällä alusta loppuun.

cartti

Lainaus käyttäjältä: Smuli - 15.02.16 - klo:20:13Eli seuraavanlainen kappale:
Kyllä tuon pitäisi onnistua tapillakin ja voin illalla koittaa radottaa sen. Ongelmaksi tulee vaan ajankäyttö. Nopeuttaisi huomattavasti kun käyttäisi niin isoa palloa kuin tuohon keskiväliin vaan mahtuu.

Smuli

#12
2mm leveydeltään muistaakseni tuo tuo keskikolo eli ei kovin suuri pallo, tuo kun tulee 1:10 rc auton keulaan niin hirveästi isompana ei moista viitsi tehdä.

Edit, Sain tuon tavallaan tehtyä mutta nyt ongelmaksi muodostuu etten saa noita pultin kannan upotuksi tehtyä. tuon pitkän reiän teko onnistuu ja nuo pyöreät reunat saa aikaan mutta pultinkantojen upotukset ja pulttien reiät on nyt utopiaan.

Reiät onnistuu toki toki drill komennolla mutta kun ideana oli että käytössä olisi vain 2mm lättäpää ja pallopää jotka tuo näemmä vaatii että sen saa toimimaan.

cartti

Eikö nuo upotukset synny ihan 2d pocketilla?

Smuli

No ei tunnu syntyvän jotain syystä. Se minullekkin tuli ensin että tuollahan ne teen mutta ei jostain syystä onnistu.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk