Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

jyrsinkoneen karan värinät

Aloittaja Hannu, 22.11.16 - klo:13:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ttontsa

#15
Milläs tapeilla ajelet? HssCo vai kovametalli? Ja mitä materiaalia ajelet?

10mm 3-leikkunen guhring tappi pitäneis lähteä alle 20€.

Edit:

No tarkalleen ottaen saksalainen Guhring 3L 10mm tappi:

Hssco 17,57€
Hm 22,57€

http://www.combitecno.com/shop/fi/
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Hannu

#16
Kuularuuvin välyksen mittaamiseen löyty  tämä:
https://diy.haascnc.com/procedures/vmc-ballscrew-backlash-test#gsc.tab=0

Eli jos siirtää +-0.25 pöytää ja viisari ei värähdä niin kaikki on ok mutta jos 0.005mm lisää (+-0.255) niin on huono.
Puolimilliä kalppia ! aika iso klappi onko tuo nyt sallittu ?

Ville Vaho

Kelvollisen cnc koneen mekaaninen klappi on 0.02mm. Joka kompensoidaan backslash parametrillä.

Tyypillinen uuden koneen backslash on 0.012

Kun klappi on yli 3 satkua, alkaa näkyä ongelmia vaikka sähköisesti olis kompensoitu. Karkea esimerkki avarrus, vaikka 2 akselia pysyy servojen puolesta paikallaan, mekaanisesti menevät avartimen voimien mukana muodostaen soikion reijän. Ameriikassa ollaan tyytyväisiä tuuman tuhannesosien tarkkuuteen, ei kannata haassin dokumentteja liikaa lukea.
-vilderi

Hiekkaranta_92

Lainaus käyttäjältä: Hannu - 22.10.17 - klo:12:07
Kuularuuvin välyksen mittaamiseen löyty  tämä:
https://diy.haascnc.com/procedures/vmc-ballscrew-backlash-test#gsc.tab=0

Eli jos siirtää +-0.25 pöytää ja viisari ei värähdä niin kaikki on ok mutta jos 0.005mm lisää (+-0.255) niin on huono.
Puolimilliä kalppia ! aika iso klappi onko tuo nyt sallittu ?

Tässähän siis ajetaan ensin välys toiseen laitaan, asetetaan kello nollaan ja sitten konetta käsketään liikkua +0,25mm,  Tällöin kellossa pitäisi lukea 0,25mm. Nyt käsketään koneen ajaa 0,25 mm toiseen suuntaan. Suunnan vaihdoksessa  välys siirtyy ensin toiseen laitaan ja vasta sitten kone alkaa liikkua. Mittakellon lukema alkaa vähentyä ja jos kelloon jää yli 0,005 mm välystä on haasin mukaan liikaa.

Hannu

Selkis, hyvä.

Kuularuuvi remontti edessä, välystä on kymppi tolkulla paikasta riippuen.

Jostain luin että olis vaihdettu kuulat isompiin jos tuota yrittäisi siinä ei paljon menetä muutama kymppi € korkeintaan.

sitten on näitä kiinalaisia:
http://stores.ebay.com/Noulei-Automation-Equipment?_trksid=p2047675.l2563

Onko kellään kokemusta noista näyttää olevan C3,C5,C7.
Riittäisikö tuo C7 luokka vanhaan kitamuraan.
Nousut näyttää olevan 5 ja 10 mitkä on lähinnä, tässä masiinassa on n.7,3 mm tuumina jotain ja halkaisija 32mm päältä.
Pystyykö tuota nousua portaattomasti skaalaamaan parametreistä? (Fanuc 6M)

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Hannu - 23.10.17 - klo:08:13
Selkis, hyvä.

Kuularuuvi remontti edessä, välystä on kymppi tolkulla paikasta riippuen.

Jostain luin että olis vaihdettu kuulat isompiin jos tuota yrittäisi siinä ei paljon menetä muutama kymppi € korkeintaan.

sitten on näitä kiinalaisia:
http://stores.ebay.com/Noulei-Automation-Equipment?_trksid=p2047675.l2563

Onko kellään kokemusta noista näyttää olevan C3,C5,C7.
Riittäisikö tuo C7 luokka vanhaan kitamuraan.
Nousut näyttää olevan 5 ja 10 mitkä on lähinnä, tässä masiinassa on n.7,3 mm tuumina jotain ja halkaisija 32mm päältä.
Pystyykö tuota nousua portaattomasti skaalaamaan parametreistä? (Fanuc 6M)
Itse olen yhet kuulat vaihtanut aikoinaan... se ei ole raketti tiedettä mutta kärsivällisyyttä se vaatii...
Jos käytät sen auki niin kannattee olla tarkkana että kaikki kuulat tulee samaan kippoon ettei jää vaseliinii paria... kerta muuten uuden preloadin määritys menee yritys/erehdys periaatteelle...
Ja kannattee katsoa että monen eri koon kuulaa on käytössä... kerta jotkut valmistajat käyttävät kahta kokoa, jotta preload saadaan tehtyä...

ttontsa

Lainaus käyttäjältä: Hannu - 23.10.17 - klo:08:13

Kuularuuvi remontti edessä, välystä on kymppi tolkulla paikasta riippuen.


No jos keskialueella on väljää kymppitolkulla ja päissä tiukkaa niin ei isommilla kuulilla saa varmaan aikaan muuta kuin päätyalueilla kiinni leikkaavan ruuvin..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

ttontsa

Jos ny oikein tulkkaan niin..

C7 ruuvilla "toleranssi" on +/-0,05mm per mikä tahansa 300mm tarkastelumatka ruuvista ja kumulatiivista virhettä ei ole määritetty. Eli esm 900mm ruuvilla virhe kokonaispituudessa voi olla näin ollen 3x0,05mm = 0,15mm. Eli 900mm nimellissiirtymällä ollaan sijainnissa 899,85 - 900,15mm. C7 tarkkuusluokan ruuvien sisäinen toimintavälys halparuuveilla mutu n.0,015..0,04mm. Eli teoreettinen sijainti siis 899,81-900,19. Ilman uuden C7 ruuvien kuulien sovitusta esijännitetyksi voi tuo 0,04mm toimintavälys olla liikaa. Soikeita reikiä ja katkenneita kovametallitappeja sekä värinää ja ruuvi kuluu värinästä. Uuden C7 ruuvin voi kyllä kuulat vaihtamalla säätää esijänitetyksi, ja näin ollen ruuvista tulee kohtuu jämpi, mutta edelleen tuo kumulatiivinen nousuvirhe sinne jää. Ruuvissa siis sallitaan myös alueella esm 0-300mm -0,05mm ja alueella 300-600mm +0,05mm ja alueella 600-900mm -0,05mm virhe. Eli virheen tarkastelupituus on tuo 300mm.

C5 luokan 900mm ruuvilla sitten kumulatiivinen virhe onkin rajattu tarkastelupituudella eli 900mm ruuvilla +/-40um. Eli todellinen ruuvin pituus 899,96mm - 900,04mm. Minkä tahansa tarkastelupisteen poikkeama on (900mm+E) +/-0,0135mm

Viisaammat korjatkoon!
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 23.10.17 - klo:09:45
No jos keskialueella on väljää kymppitolkulla ja päissä tiukkaa niin ei isommilla kuulilla saa varmaan aikaan muuta kuin päätyalueilla kiinni leikkaavan ruuvin..

Nyt joku ei täsmää omaan korvaan... eikai tässä olla menty siihen sudenkuoppaan mikä on yleisin kun kuularuuvien kuntoa määritellään...

Eli...
Oletko mitannut kyseisen liike välyksen nimenomaan suoraan mutterista etkä pöydästä? Jos ruuvin kuntoa määritellään niin sillon pitäisi päästä mittaan suoraan mutterista se välys...
Lisäksi olethan tarkistanut että ruuvin päätylaakeroinnit + päätykiinnitykset ovat kunnossa ja linjassa... ettei ruuvi ole löystyneiden kiinnityksien myötä päässyt banaaniksi tai klapin myötä uimaan laakereissa edes takasin riippuen voimista jotka siihen kohdistuu...

Ville Vaho

#24
Tuskin se ruuvi on noin kulunut... Kello ruuvin vapaaseen päätyyn ja kampeaa pöytää suuntaan ja toiseen. Tämä korjataan laakerilla. Kellon jalka ruuviin ja kello päin pöytää, väännetään raudalla pöytää niin ettei ruuvi pääse pyörimään. Tässä kohtaa yleisesti alle satkun klappi. Mikäli isompi, tarkista mutterin kiinnitys ensimmäisenä. Joskus on ruuvit venyneet.. Parametrillä voi saada eri nousuisen toimimaan, joskus tarvitaan toinen pulssikooderi. Mulla on 10mm nousuisen koneen moottoreita jotka on olleet suoraan ruuvissa ilman välitystä. Eikä ole kalliita.

Parametreissä on vaihtoehtoja nousulle, tarkistin. Kooderi pitää natsata myös. Itellä oli 2500 kooderi ja se ei täsmännyt pyöröakselin 360 asteeseen mitenkään. Täytyi laittaa 2000/3000 pulssinen.
-vilderi

kimi

#25
Moi,

Kyllä nää pelit kuluu eniten keskeltä ja parin kympän heitto keskeltä reunaan ei ole mikään ihme. Koitan kuluttaa pöytää eri kohdista.

Tilasin kiinalaiset kuularuuvit 25mm /5mm ja oli huonon ja hyvän puolivälissä.  Paras ostos oli ebaystä kun tilasin etelä-koreasta purettujen komponenttiladontakoneen jämiä z akselille. Paksuus 25mm /5mm.  Tuon kun nosti pystyasentoon niin lähti ruuvi pyörimään omasta painosta.
Toi kauppias ei löydy enää mun ebay ostohistoriassa.f

Kannattaa kanssa tarkistaa painelaakeirin kireys myös. Mulla oli siinä 0.2mm klappia.

/kimi
Kimi

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: kimi - 23.10.17 - klo:14:36
Moi,

Kyllä nää pelit kuluu eniten keskeltä ja parin kympän heitto keskeltä reunaan ei ole mikään ihme. Koitan kuluttaa pöytää eri kohdista.

Tilasin kiinalaiset kuularuuvit 25mm /5mm ja oli huonon ja hyvän puolivälissä.  Paras ostos oli ebaystä kun tilasin etelä-koreasta purettujen komponenttiladontakoneen jämiä z akselille. Oisko ollut joku 30 tai 35mm 5mm.  Tuon kun nosti pystyasentoon niin lähti ruuvi pyörimään omasta painosta.
Toi kauppias ei löydy enää mun ebay ostohistoriassa.

Kannattaa kanssa tarkistaa painelaakeirin kireys myös. Mulla oli siinä 0.2mm klappia.

/kimi

Oikein mitotettua ja asennettua ruuvia saat oikeasti aivan helvetin kauan hangata ennen kuin se kuluu...
Jos mitoitukset on päin prinkkalaa ja ruuviin kohdistuu enemmän voimia kuin siihen on tarkoitettu... niin varmasti tämä näkyy ennen aikaisena hajoamisena/kulumisena...

Esimerkki laskelma ruuvin eliniästä sivulla 15-76 eteenpäin:
https://tech.thk.com/en/products/pdf/en_b15_069.pdf

kimi

Jeps, kone oli käytetty, enkä tiedä millaista kohtelua se oli saanut.
Pitänee ilmoittaa konesuojeluyhdistykselle.  :)
/kimi
Kimi

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: kimi - 23.10.17 - klo:15:39
Jeps, kone oli käytetty, enkä tiedä millaista kohtelua se oli saanut.
Pitänee ilmoittaa konesuojeluyhdistykselle.  :)
/kimi

Kone on vähän niinkuin nainen... jos sitä käsittelee hyvin niin se voi antaa tehdä kaikkea... jos sitä käsittelee huonosti niin voi olla että ei pääse tekemään mitään

Tuosta aikasemmasta datalehdestä oli pakko korostaa nuo matka määrät ;) Siinä voit sitten laskea paljon se on hinkuttanut tunteina :D
Lainaa
Calculating the Service Life in Travel Distance on the Basis of the Nominal Life
● WTF2040-2
Nominal life L=4.1×10 9
rev
Lead Ph= 40 mm
L S = L × Ph× 10 -6 = 164000 km

● WTF2040-3
Nominal life L=7.47×10 9
rev
Lead Ph= 40 mm
L S = L × Ph× 10 -6 = 298800 km

● WTF3060-2
Nominal life L=4.27×10 10 rev
Lead Ph= 60 mm
L S = L × Ph× 10 -6 = 2562000 km

● WTF3060-3
Nominal life L=7.93×10 10 rev
Lead Ph= 60 mm
L S = L × Ph× 10 -6 = 4758000 km

kimi

4.1*10^9 * 0.04m * 10^-6  = 164m
Kimi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk