Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Hammashihnan tiukkuus?

Aloittaja Stoppari, 16.09.12 - klo:16:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Stoppari

Miten määritellään hammashihnan oikea tiukkuus?

Tapani Honkanen

Minä en tiedä enää/vielä, Joskus yli kymmenen vuotta sitten luin hammashinavalmistaja GATESin suunnitteluoppaasta.  Riippuu hihnan vapaasta pituudesta, hihnatyypistä, nopeudesta, käynnin epätasaisuudesta ja ehkä vielä muustakin. Täytyy katsoa valmistajan suunnitteluohjeesta. Jos et löydä helpolla, sitten minä yritän vaikealla. Minulla on nuo tuonkaltaiset paperikäsikirjat ja manuaalit tuommoisissa 7cm levyisissä säilytyslaatikoissa tai mapeissa.  Noita pakkauksia on lähes sata. Oksettaa ruveta etsimään. Kuinkahan helpolla netistä löytyy?

Kumpumäen seppä

Helposti tuo http://www.sks.fi/download/sks_gates_hammashihnakayton_suunnitteluopas netistä löytyy. Tuolta löytyy paljon muutakin tietoa ja laskentaohjelmiakin. Tosin useimmiten hammashihnan kireys ei ole mitenkään kovin kriittinen asia. Se kun ei lyö tyhjää, jos ei ole tolkuttoman löysällä. Jos hihna taas lepattaa ikävästi käydessään, voi koittaa kiristää sitä. Jos hihna pitää pahaa meteliä, se on todennäköisesti liian kireällä.

olli henttonen

just meinasin linkittää saman pdf suunnitteluoppaan, olit nopeampi 8)
dyykkari

PekkaNF

Päättyvä hammashihna vai päätön?
Voimansiirto vai paikoitus?
Laskevat noi suunnitteluohjelmilla, joilla pääsee parempaan lopputulokseen kun arvaamalla.

Kerran tapasin tälläisen tapauksen: Kuulema huoltomies sääti "perstuntumalla", että kuulosti/näytti kuulema sopivalta kireydeltä. Akselinkaula katkes laakerin "väärältä" puolelta parissa viikossa. Ei ollut ihan oikea kireys.

PekkaNF

Ville Vaho

Suurinpiirtein hyvään lopputulokseen pääsee kun pisimmän vapaan kohdalta remmi kääntyy käsin 90 astetta. Löytyy monesta korjausoppaasta työstökeskuksia myöten.

-vilderi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk