Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Boorit

Aloittaja mpr, 30.11.16 - klo:14:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mpr

Pitäis tehdä pätkä booria. Onko boorin tekemiseen joku standardi terä? modulijyrsin?



Hiekkaranta_92



Kyllä niitä ainakin moduulityyppisiä on. Paha sanoa mikä juuri tuo boori on.

mpr

#2
Mistähän teriä vois kysellä?

Tuo kuvan boori on vain kuva netistä. Korjattava on kulunut lähes sileäksi

Tapani Honkanen

Sittenhän siitä ei ole mitään apua, vanhasta. Onko tietoa, mistä se on, että voisi jostakin selvittää vaikkapa ura-akselin mitat tai saisi hetkeksi kulumattoman hammastuksen mitattavaksi. Minä kyllä hetkessä osaan määritellä oleelliset valmistusarvot. Luultavasti tuo uraholkki on myös kulunut, jotta siitä saisi mittoja. Tosin sen mittaaminen on kohtuuttoman vaikeata, vaikka olisi uusikin. Siis määritellä ryntökulma, moduuli, profiilinsiirtokerroin. Toki rullamitan saa mitatuksi mutta se on vain osa totuutta. Toki voi sen uraholkin sisälle valaa lyijystä pätkä akselin korviketta ja siitä laskea ja määritellä tarvittavat asiat.
Nuo ura-akselien terät ovat vierintäjyrsinteriä ja vaativat vastaavan koneen myös. Yleensä nuo ura-akselit ovat 30° ryntökulmalla ja niihin ei saa noita yksittäiskiekkoteriä.
Vähän jo vierantuneena noista asioista voisin ehkä auttaa mutta pitää tietää missä mennään, ettei tarvitse täällä foorumilla arvuutella. Pitävät vielä tyhmänä.
YV:llä voi ottaa yhteyttä.

mpr

Kyseessä neliveto trasportterin kardaani. Nivel on etuvetoauton vetoakselin tyylinen molemmista osista boorit sököt. Nivelen saa kohtuu hintaan (sisäboorit) mutta kardaani maksaa reilummin. Ajattelin täytehitsata akselin ja koneistaa boorit. Moduli näyttäis olevan 1 numero 4 kiekko. Mutta niin kun Tapani kirjoitti ryntökulma taitaa olla eri hammaspyörissä kuin booreissa.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: mpr - 30.11.16 - klo:22:38
Kyseessä neliveto trasportterin kardaani. Nivel on etuvetoauton vetoakselin tyylinen molemmista osista boorit sököt. Nivelen saa kohtuu hintaan (sisäboorit) mutta kardaani maksaa reilummin. Ajattelin täytehitsata akselin ja koneistaa boorit. Moduli näyttäis olevan 1 numero 4 kiekko. Mutta niin kun Tapani kirjoitti ryntökulma taitaa olla eri hammaspyörissä kuin booreissa.

Nuo boorit on monesti pintakarkaistuja (Jotkut ovat syväkarkaistujakin), että kannattee se piettää mielessä. Yksi syy minkä takia jotku konepajat eivät ala korjaamaan booreja, koska se uudelleen karkaisu tulee ongelmaksi.

Suomessa tais olla yksi isompi firma joka tekee pelkästään boorituksia työkseen nimeä en tähän hätään muista...

pave

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 01.12.16 - klo:05:37
Nuo boorit on monesti pintakarkaistuja (Jotkut ovat syväkarkaistujakin), että kannattee se piettää mielessä. Yksi syy minkä takia jotku konepajat eivät ala korjaamaan booreja, koska se uudelleen karkaisu tulee ongelmaksi.

Suomessa tais olla yksi isompi firma joka tekee pelkästään boorituksia työkseen nimeä en tähän hätään muista...
Nimenomaan. Pehmeä hammastus on lyhytikäinen. Vaihdoin kampiakselin vähänajettuun koneeseen, mistä oli vetospoori sileä, enkä muuta syytä keksinyt kuin materiaali ja ehkä löystynyt mutteri. Toisaalta kurapyörissä on eturatas pelkällä sokalla väljässä spoorissa ja hyvin kestää. No ne on kovia, akseli ja ratas.

Ahmotuote tekee uraholkkeja ja urituksia.

ttontsa

Kokeileppa ens töikseks tuleeko edes täytehitsauksesta mitään. Jos hiiltä paljon niin kihisee vaan  ja hyväasä lykyssä katkeaa hitsin vierestä.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

ttontsa

Jos lähdetään arvuuttelemaan akselin materiaalia ja valmistustapaa..

Nuorrutusteräs+boorituksen induktiokarkaisu?  Perusmateriaalilla posketon kilohinta

Perus patarauta, koneistus valmiiksi ja lava hiiliuuniin?

No niin tahi näin jos ja kun pään saa hepattua jollakin ihmepuikolla kasaan pitäneis varmaan ennen koneistusta huolehtia ettei koneistusalueella ole kovia kohtia, eli hehkutus, muuten se taitaa olla hss jyrsinterä heisun heiluvilles.

Yhden hydraulipumpun korjasin koneistamalla boorit pois, valmis booriakselista holkki ja hopealla juottamalla akselille, perävalotakuu :) edellinen oli koittanu hitsata holkkia hiiletettyyn akseliin useamman kerran, varsin huonolla menestyksellä.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

mpr

Viila tuohon pystyy eli ei kovin kovaa, siksi varmaan kulunutkin.
Ahmotuotteen tiedän, heitä ei välttämättä tälläinen yksittäis kappale kiinnosta.
Hitsauksessa on riskinsä mutta tuon akselin toinenpää hitsattu kardaaniputkeen joten vois onnistua.

Terän hankinta taitaa olla ongelma, taitaa joutua tekemään itse fly cutter tyyliin. Tavallisen kiilan tai kahden laittokin kävi mielessä, mitä raati kommentoi.

ttontsa

Kysy tarjousta akselitumpista. Vanha putki poikki ja soviteolake sorvissa. Uus tumppi hitsillä kiinni. Tumpin kenties saa kaasutettua sauman osuus suojattuna.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

pave

Ok 63.30 rosteripuikko tarttuu varsin hyvin jopa valurautaan, jonka varmaan tiesittekin.  :)

Hiekkaranta_92

https://ifinterface.com/page/page3.php?langid=1

Tuolta carprog2 ja katselet tuotteen varaosa numeron

Ruotista löyttyy hyvin osia täältä: http://en.bildelsbasen.se/
Ja ebay on myös aika kohtuuhintainen verrattuna suomen purkuosiiin...

jsr8501

OT. Tigillä oon hitsannu turbon pakopesään uuden laipan menestyksekkäästi ihan normaali 12.60 langalla.

JR


Tapani Honkanen

Jos kyseessä on tuommoinen tapaus, melko yleinen auton osa, jota saa varaosana romuttamoista Suomesta tai ulkomailta, niin enpä näkisi vaivaa tuommoiseen turaamiseen. Varsinaiset korjaavat toimenpiteet voisi kohdistaa harvinaisempiin kohteisiin ja niissäkin tietoisena toimenpiteen kannattavuudesta ja kestävyydestä. Olen minä jonkin verran noidenkin parissa puuhannut ja vaikkapa ratkaissut Off-Road ajossa käytetyn "Lantikan" vetoakselien hajoamisen syyn ja korjaavan toimenpiteen. Täytyi tehdä/teetättää akseli itse, koska noiden osien valmistajat ovat ymmärtämättömiä. On siis ruvennut tuo kohta kestämään. Siis tuon ura-akselin urituksen ja sileän kohden yhtymiskohdan katkeaminen loppui melko rasitetussa osassa.
Nytkin on konsultointia lentokoneen dieselmoottorin ja potkurin yhdistäminen terveellä tavalla. On käytössä tuommoinen evolventtinen ura-akseli/-holkki ja kutistusliitoskin vielä. Edelliset "turaajien" tekemät ratkaisut johtivat vaaratilanteisiin. Ei voi mitään, kun asenne on vinoutunut ammatilliseen suuntaan vuosikymmenien aikana.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk