Myös korttimaksu toimii

3D tulostin

Aloittaja Kai, 24.09.15 - klo:23:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Kai - 26.09.15 - klo:17:13
Tämä >> http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=5753.0
Nyt muistankin :D se oli tää 5-akselinen iäisyys projekti xD
Oon kuumeessa tällä hetkellä niin en jaksa laavata koko topicia läpi, niin kysyn tässä sitten suoraan vaikka tiedot varmaan jossain kohtaa topiccia ovat.
Paljon on koneen liikeradat? => Kuinka isoja kappaleita haluat tulostaa?
Ajoitko suoraan rinnakkaisportilla tuota vai oliko siinä joku ohjaus elektroniikka välissä? lähinnä se että jos on joku välielektroniikka siinä, niin onko avoinlähdekoodi ja onko output/input pinnejä vapaana + onko stepper/servo ohjaimia mahdollista lisätä?
Kerta 3D-tulostushan on tuollaisessa koneessa vain yksi työkalu muiden joukossa.


hokkaju

"Tuossa on joku vanha testivideo joka sattu oleen youtube tililläni viel tallessa... tulostimeni ei ole kevyintä mallia... taitaa painoa olla jotain 140kg XD... mutta hyvin se kerrostalo kaksioon mahtuu :D"

OK. tuo ei tipu pöydältä eikä notku jos vähän kiihdyttelee.   ;D

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: hokkaju - 26.09.15 - klo:17:55
"Tuossa on joku vanha testivideo joka sattu oleen youtube tililläni viel tallessa... tulostimeni ei ole kevyintä mallia... taitaa painoa olla jotain 140kg XD... mutta hyvin se kerrostalo kaksioon mahtuu :D"

OK. tuo ei tipu pöydältä eikä notku jos vähän kiihdyttelee.   ;D

Juuh... budjetti syistä tein rungon 50mm vesivanerista... kato ku halvalla sai :D muistaakseni tais olla jotain 25e 1m x 1m palanen... sitten pohjimmainen kuularuuvi on upotettu tiukkana sovituksena vaneriin, jolloin runko ottaa aika hyvin sivuttaisvoimat vastaan.

Isto

Valehteleeko video vai pysähtyykö kone vähän väliä ?

Snowfly

Tais olla z:n nosto käytössä sillon kun testailin. Jos katot videota huomaat että z-akseli liikku pysähdyksen yhteydessä.

olli henttonen

Lainaus käyttäjältä: Kai - 26.09.15 - klo:13:30
Kun mulla on toimiva cnc kone,niin osaako kukaan kertoa mitä siihen pitää hankkia osia jotta sen saisi tulostaa muovia.
Ruiskutuspää ja mitä muuta?

Mikäli ajattelit tuota tulostusta asentaa tuohon toimivan tuotantokäytössä olevaan koneeseesi, niin suosittelen unohtamaan koko jutun, ellet välttämättä halua ongelmia itsellesi. jos sinulla on toinen runko niin sen mekaniikkaan se on asennettavissa, jyrsinyksikön tilalle tulee tulostuspää ja langan syöttöyksikkö ja pöydälle lämpöalusta. Mach ohjelmallakin noita voidaan ohjata.
dyykkari

hokkaju

+1

Tietysti kaikki tekevät omat ratkaisut. Mutta tuossa esimerkiksi aiemmin kehuttiin vertexin 8400 joka on suljettu kone, ja se on varmasti ihan fiksu kone omassa luokassaan, Ja hinta 650€. Tulostaminen on melkoista edestakaisin hinkkaamista niin kannattaako jyrsintä kuluttaa moiseen. Jokatapauksessa tulostamisessa on omat juttunsa jotka on opeteltava niin vaatimattomallakin koneella sen harjoittelun voi tehdä.

kotimaisia valmistajia on minifactoryn lisäksi prenta.

Snowfly

Kai taitaa keskittyä enemmän korujen ja vastaavien pienten osien tekemiseen, niin siinä vaiheessa suosittelisin SLA-tulostinta. Kerta nopeus ja tarkkuus ovat moninkertaiset FDM-tulostimeen verrattuna. SLA-tulostimelle kerta on saatavilla materiaali, joka soveltuu tähän koruhommaan. Katso video alta.

https://www.youtube.com/embed/6ERSCqVb3nE

Snowfly

#23
Taidanpa huvikseni suunnitella ja rakentaa tuollaisen SLA-tyypin tulostimen.
Mielenkiinnosta pakko kokeilla miten tuollainen UV-kovettuva lakka Teknokselta toimis kyseisessä hommassa kerta se voi olla huomattavasti halvempaa...

Update:
Kattelin omia osa varastojani ja näyttää siltä että mahdollisesti osani riittävät kahden SLA-tyypin tulostimen rakentamiseen.
Mikäli ensimmäinen proto toimii hyvin niin voin mahdollisesti rakentaa toisen myytäväksi.

Kai

Lainaus käyttäjältä: Kai - 26.09.15 - klo:17:13
Tämä >> http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=5753.0

Mastercam X9:llä on tehty ratoja.
Jos tohon saisi helpolla tulostuspään ja muut osat niin tilaa olisi liikutella varmaan joku 150x150mm xy suunnassa

Video>>> https://www.youtube.com/watch?v=KuWpTAk4VlI

Kai

Lainaus käyttäjältä: olli henttonen - 27.09.15 - klo:00:40
Mikäli ajattelit tuota tulostusta asentaa tuohon toimivan tuotantokäytössä olevaan koneeseesi, niin suosittelen unohtamaan koko jutun, ellet välttämättä halua ongelmia itsellesi. jos sinulla on toinen runko niin sen mekaniikkaan se on asennettavissa, jyrsinyksikön tilalle tulee tulostuspää ja langan syöttöyksikkö ja pöydälle lämpöalusta. Mach ohjelmallakin noita voidaan ohjata.

Kiitos toi mun kysymys tuli mieleen kun jonkun 3d printterin valmistaja mainosti että heidän koneen saa helposti muutettua jyrsimeksi.
En lähde leikkimään tolla ajatuksella tän enempää,mä olen ihan tarpeeksi hakannu rahaa täysin järjettömiin projekteihin.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Kai - 27.09.15 - klo:15:23
Kiitos toi mun kysymys tuli mieleen kun jonkun 3d printterin valmistaja mainosti että heidän koneen saa helposti muutettua jyrsimeksi.
En lähde leikkimään tolla ajatuksella tän enempää,mä olen ihan tarpeeksi hakannu rahaa täysin järjettömiin projekteihin.
Juuh tämä on tosi asia. 3D-tulostimen saa helposti muunnettua 3-akseliseksi jyrsimeksi, koska ohjaus yms käy suoraan. Ainoa mikä pitää yleensä lisätä on tamu tai vastaava, jolla ohjataan karamoottoria.
Lainaus käyttäjältä: Kai - 27.09.15 - klo:15:13
Mastercam X9:llä on tehty ratoja.
Jos tohon saisi helpolla tulostuspään ja muut osat niin tilaa olisi liikutella varmaan joku 150x150mm xy suunnassa

Video>>> https://www.youtube.com/watch?v=KuWpTAk4VlI

Hyvin tehty esittely video. Kyllä koneesta alkaa näkeen että siihen on aikaa käytetty :)

olli henttonen

Saahan sen muutettua, mutta
koska johteet ja runkorakenne on tehty tulostuskäyttöön ja mitoitettu sen mukaisesti niin en hyvällä mielikuvituksellakaan edes sanoisi sitä jyrsimeksi, ehkä pehmeän materiaalin kaivertimeksi.
jollet kai saa sitä rolandiasi myytyä, niin siitähän voisi tehdä 3D printterin, tosin tulisi paljon halvemmaksi uuden hankkiminen ja myydä se vaikka hieman alennuksella.
dyykkari

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk