Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

3-vaihe 380V moottorin pyöritys 1-vaihe 230V sähköllä

Aloittaja Gauss, 22.09.18 - klo:09:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Mika K.

Moi,

Onnistuu kyllä. Linkin tuotteessa johdetaan kyllä harhaan, ei tavanomaisen tamun lähdöstä saa merkittävästi syöttöjännitettä suurempaa jännitettä ulos. 1x230V sisään ja 3x230V ulos.

Moottoristasi en tiedä, mutta jos se on 230D/400Y, se kytkettäisiin kolmioon. Siis siinä tapauksessa, kun sitä käytetään taajuusmuuttajalla, jossa yksivaiheinen syöttö.

-Mika
Imagination is more important than knowledge

timopen

Tätä mietiskelin joskus ja tuli vastaan, että noita on/olisi?

Mahdollistahan on tehdä jonkinlainen hakkuri tms. jolla välijännitepiirin jännite korotetaan ja sitten vaihtosuunnataan, jolloin on mahdollista että 1 vaihe 230 V -> 3 vaihe 380 V.

Mutta onkohan tuo harjaanjohtava vai oikeasti mahdollisesti tuolleen tehty?

- Timo

Edit:
Tietty tehoa ei voisi repiä enempää siltä 1-vaiheelta kuin sulakekoko antaa myöten, että esim. 230 V x 16 A ~3,7 kW ja siitä hyötysuhteet jne.

Hiekkaranta_92

Jännitteen tuplaaminen on vaihtovirrasta tasavirtaan melko yksinkertainen kytkentä. Luulisin että tällaisella kytkennällä olevia tamuja on olemassa




Gauss

Kiitän inputeista, taitaa olla varmin veto kytkeä moottori kolmioon ja käyttää tyypillistä 220v VFD:tä. Mutta tosiaan erikoista että 1-v 220 -> 3-v 380 tamut näyttää olevan aika harvinaisia.

G Brzeczyszczykiewicz

@Gauss: "Mutta tosiaan erikoista että 1-v 220 -> 3-v 380 tamut
         näyttää olevan aika harvinaisia."

Eiköhän tuo selity sillä että moottoreissa on tyypillisesti
valittavana jännite ja täälläpäin useimmiten pienissä moottoreissa
(l. sähkökoneissa) kolmiokytkentä osuu juuri tuollaiseen käyttöön.
Miksi siis ratkaista asia vaikeammin semminkään kun tuolta osin
haittapuolia ei ole.

   Lisäksi, jos asynkronikoneelta ei tarvita täyttä vääntö-
momenttia niin kone saa olla nimellisjännitteeltään suurempikin.
(Eli tapauksessasi vaikkapa ihan sama kone tähteen kytkettynä)

Tuo saattaisi olla joskus jopa tarkoituksellista- otan esimerkin:
pieni taajuusmuuttaja (l. pääteasteen vähäinen virrankäsittelykyky)
kytkettynä "liian" suureen moottoriin. Tästä seuraa että taajuusmuuttaja
joka todellisen tehon puolesta riittäisi ei kykenekään käsittelemään
moottorin loisvirtaa kolmiossa. Toisaalta kun todellinen kuorma on
moottorille hyvin vähäinen se voidaan kytkeä tähteen ja näin loisvirta
vähenee ja kuorma muuttuu resistiivisemmäksi (eli virrasta suurempi
osuus on pätövirtaa ja konetta ajetaan vähemmällä magnetoinnilla)
Tilanne on taajuusmuuttajalle edullisempi ja näin se saattakin selvitä
kuormasta. Todellisen pätökuormittavuuden on kuitenkin riitettävä.

  Ja ennenkuin joku kysyy että mitä järkeä ylisuuressa koneessa:
syynä voi olla että sellainen kone vaan sattuu olla tarjolla tai vaikka
että iso kone (massa) halutaan kuormattomana kiihdyttää ennen
verkkoonkytkemistä (tai jopa jarruttaa hallitusti).

@Hiekkaranta-92: "Jännitteen tuplaaminen on vaihtovirrasta tasavirtaan
                   melko yksinkertainen kytkentä."

  - Tuossa on oikea idea mutta pari "sekavuutta". Eli tarkoitit tietysti
    vaihtojännitteen korotusta suuremmaksi tasajännitteeksi? Virta taas
    riippuu sitten kuormasta yms.

  - Tarkkaan ottaen ei ole kysymys tuplaamisesta siinä mielessä että
    vaihtojännitteellä tarkoitamme tehollisjännitettä eli kerromme sen
    vielä neliöjuuri kahdella (n. 1,4:llä) saadaksemme lepojännitteen.

Tällä kytkennällä on ongelmana tavaton kuormitusherkkyys. Jos kondensaattorit
ovat ollenkaan kohtuulliset niin jännite on herkkä kuormalle, jos taas
mitoittaa "isot" kondensaattorit niin jännite on vakaampi mutta tasasuuntaajan
virtapiikit kasvavat nopeasti. Sinänsä tavallinen huipputasasuuntaajan dilemma
mutta kunhan muistutin liian suurista odotuksista jos kuorma on jänniteherkkä.

@Gauss. Vielä sen verran ettet maininnut erikseen tarvitsetko nopeussäätöä?
        Kolmivaihekonetta voi pyörittää yksivaihesyötöllä jos tarvittava
        vääntömomentti on koneelle pieni. Erityisesti käynnistysmomentti jää
        heikoksi mutta tyypillisesti esim. puhaltimilla tuo voi olla realistinen
        vaihtoehto.

  Jos nyt vastakin joku kyselee neuvoja moottorikäyttöihin niin laittakaa
ihmeessä jo aloitukseen tarkemmin mitä ollaan tekemässä ja millaiset on tavoitteet.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk