Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Laser projekti 50W +140W kuitulaser

Aloittaja Jarkko Nieminen, 26.09.16 - klo:22:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Nieminen

Moi,

Elikkäs tuli löydettyä pari laser yksikköä, joista pitäsi nyt selvittää ovatko kunnossa ja jos ovat saako niistä rekennettua laser leikkurin ja merkkaimen. Laserin Tyypit ovat JOLD 50 CPXF 2P ja JOLD 140 CAXH 6A, näihin on myös virtalähteet ja Corelase firman CPU, Analog, Fast Trigger ja PWM piirit. Olen kysellyt laitteen valmistajilta nyt manuaaleja yms, niitä vielä odottelen, josko sellaisen minulle hyvää hyvyyttän firmat lähettäisi.

Pystynkö mittaamaan yleismittarilla onko nuo laserit kunnossa? Diodi mittaus?

Olen siis Todella noviisi näissä Laser hommissa, mutta ennen kuin laitan virtoja lasereille, hankin suojalasit (laserit 808nm aallolla) lisäksi mulla on yksi 100w kuitulaser, josta jo kyselin säikeessä mikä laser. Ehdottakaapas mistä saan sopivat suojalasit yms, mitä muuta mun pitää ottaa huomioon.

Miksi kuitulasereista ei löydy DIY projekteja?

Servoiksi laitan Yaskavan SGDH 02AE:t Millä softalla olisi järkevintä toimia esim kuvien ja logojen laseroinnissa? Lisäksi mihin nuo mainitsemani laserit riittävät tehoiltaan? miten leikatessa hapen lisääminen sopivasta suuttimesta toimii metalleille?

Nyt foorumin tosi tietäjät antakaapas mulle suuntaa....

Liitteenä kuvia ja data sheets, mutta mallinumerot eivät ihan samat, liekö speksit....

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

JuKa

Terve,

Onnea projektiin! En osaa auttaa laser asiassa juurikaan, mutta laita Granite Devicen Terolle viestiä, koska tiedän hänen rakentaneen virtalähteitä laser käyttöön. Taitaa heidän kotisivuilta löytyä tälläkin hetkellä jotain laser virtalähdettä. Varmaan Tero löytyy tältäkin foorumilta.

Jussi

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Nieminen - 26.09.16 - klo:22:35
Olen siis Todella noviisi näissä Laser hommissa, mutta ennen kuin laitan virtoja lasereille, hankin suojalasit (laserit 808nm aallolla) lisäksi mulla on yksi 100w kuitulaser, josta jo kyselin säikeessä mikä laser. Ehdottakaapas mistä saan sopivat suojalasit yms, mitä muuta mun pitää ottaa huomioon.
Suojalasit on monesti tehty vain suojaamaan hajasäteilyltä. Muista että tietyt metallit/materiaalit toimivat peilin tavoin laser leikatessa jolloin heijastuva säde on huomattavasti voimakkaampi jolloin laseista ei ole välttämättä enään apua.
Itse aikoinani perehdyin asiaan vähän enemmän ja nimenomaan säteeltä suojautumiseen. Tällöin etralta saa erikois akryllejä muistaakseni 6mm vahvoja, joissa oli 99.9% suojaus tiettyä aallon pituutta vastaan.

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Nieminen - 26.09.16 - klo:22:35
Miksi kuitulasereista ei löydy DIY projekteja?
Lähinnä komponenttien hinnan takia. Lisäksi se vaikka omistaisi nuo kuituyksiköt niin linssityksille ja adaptereille saattaa herkästi tulla 500e hintaa.
Puhumattakaan savunpoistosta yms jotta linssit pysyy puhtaina. Tässä vaiheessa pitää olla pätäkkää millä rakentaa.

Lisäksi on ns. vaara tekijät eli jos jotain sattuu niin vakuutusyhtiö ei varmana maksa penniäkään, johtuen tiukasta lainsäädännössä ja turvallisuusmääräyksistä.
Kaikki tehdään siis omalla vastuulla.

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Nieminen - 26.09.16 - klo:22:35

Servoiksi laitan Yaskavan SGDH 02AE:t Millä softalla olisi järkevintä toimia esim kuvien ja logojen laseroinnissa? Lisäksi mihin nuo mainitsemani laserit riittävät tehoiltaan? miten leikatessa hapen lisääminen sopivasta suuttimesta toimii metalleille?

Mielestäni tämä kysymys on vaillinainen...
Parempi olisi ehkä: Millä hardwarella ajan kyseistä leikkuria? ja mikä softa tällöin olisi paras?
Ensiksi on kaksi hardware tapaa gcode tai printteri ohjaus.
Kaupallisissa valmiissa koneissa on monesti käytössä ns. printteri ajurit eli kuvankäsittely ohjelma osaa tehdä kaikki polttoradat yms.
Harrastelijat vetävät monesti g-koodilla ja tähän on olemassa monta vaihtoehtoa.

Itse en varmana lähtisi ees yrittämään nuilla metallin leikkaamista. Sanotaan tässä vaiheessa tämä huomautus leikkaaminen ja läpi polttaminen on kaksi eri asiaa.
Etsattuun alumiiniin kaiverrus varmasti onnistuu.
Muovien ja puun leikkaus onnistuu varmasti nätisti.


Jarkko Nieminen

Moi,

Kiitos Snowfly. Eli varminta on tehdä laite sellaiseksi että se on erillisessä huoneessa, "peltien takana" ja valvonta kuvayhteydellä viereiseen huoneeseen ja ulkoa virtojen katkaisu ennen huoneeseen menoa? millä materiaalilla kone pitäisi"pellittää" kun haluan olla 100% varma että ulos ei sädettä tule?

Edelleenkään yksikään valmistaja ei ole viesteihini vastannut. Ei taida manuaaleja valua tuolta suunnalta....

Muutama kysymys:

1. laserissa on säteen ulostulo  400um ja NA0.22 mitä nämä tarkoittavat?
2. onko järkevintä tuoda säde sopivaa kuitua pitkin focusointi linssille vai peileillä? jos kuidulla, millainen sen tulee olla?
3. isommasssa lukee with beam shaping optics? mitä tämä tarkoittaa? onko collimaatiopeilillä suoristettu säde vai jotain muuta?
4. millainen polttoväli olisi sopiva, vai vaikuttaako tämän valinta vain runkorakenteen mukaan.
5. Isompi noista lasereista tulisi leikaamiseen ja tämä G-koodilla mach3 liikuttamana ja pienempi 50W siis printterityyppinen esim AWC608 Light objectsilta.

Kiitos taas.... nöyrästi
-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

awallin

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Nieminen - 01.10.16 - klo:15:15
1. laserissa on säteen ulostulo  400um ja NA0.22 mitä nämä tarkoittavat?
2. onko järkevintä tuoda säde sopivaa kuitua pitkin focusointi linssille vai peileillä? jos kuidulla, millainen sen tulee olla?
3. isommasssa lukee with beam shaping optics? mitä tämä tarkoittaa? onko collimaatiopeilillä suoristettu säde vai jotain muuta?
4. millainen polttoväli olisi sopiva, vai vaikuttaako tämän valinta vain runkorakenteen mukaan.
5. Isompi noista lasereista tulisi leikaamiseen ja tämä G-koodilla mach3 liikuttamana ja pienempi 50W siis printterityyppinen esim AWC608 Light objectsilta.

400um lienee monimuotokuidun ytimen halkaisija. NA on numeerinen aukko joka määrää minkälaisessa kartiossa valo tulee kuidusta ulos.
määritelmä esim tuolla https://www.rp-photonics.com/numerical_aperture.html
yksinkertaisimmillaan tuohon laitetaan kaksi konvexia linssiä eteen sopiville etäisyyksille. toinen kollimoi valon (saadaan ~about suoraan kulkeva säde) ja toinen fokusoi sopivaksi pisteeksi.
mitä pienempi piste halutaan leikkaukseen sitä isommaksi säteeksi pitää ensin ekspandoida/kollimoida. pieni piste on myös fokuksessa vain lyhyen matkaa, eli leikattavan materiaalin oltava ohutta.
808nm paikkeilla oleva aallonpituus ei vaadi erikoislasia, mutta linsseissä on varmaan hyvä olla antireflection-coattaukset etteivät lämpene liikaa.
808 ja 830nm näkyvät silmin tumman punaisina, ja yleensä hyvin myös esim kännykkäkameralla. silmä on aika epäherkkä punaiselle (vertaa vaikka 1mW vihreeää ja 1mW punaista laserpointteria!) joten varovasti näiden tehojen kanssa! suojalasit!

säde kannattaa varmaan tuoda mahd. pitkälle kuidussa, ja sitten ekspandoida/fokusoida leikkaukseen. kuituliitokset pitää olla hyviä ja puhtaita jos tehoa on paljon, muuten roskat tms kuidunpäässä palavat ja pilaavat liitoksen.
beam-shaping voisi arvata että on kollimointioptiikka.

optiikan/osien hankintapaikkoja esim
http://www.edmundoptics.com/
https://www.thorlabs.com/
tai mahdollisesti tuo kaukoputki/tähtitiede harrastelijoiden: http://www.teknofokus.fi/

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Nieminen - 01.10.16 - klo:15:15
Moi,

Kiitos Snowfly. Eli varminta on tehdä laite sellaiseksi että se on erillisessä huoneessa, "peltien takana" ja valvonta kuvayhteydellä viereiseen huoneeseen ja ulkoa virtojen katkaisu ennen huoneeseen menoa? millä materiaalilla kone pitäisi"pellittää" kun haluan olla 100% varma että ulos ei sädettä tule?
http://www.lasersafety.com/laser-safety-barriers/curtains/
http://www.lasersafety.com/uploads/sheets/f1469060d8cc27a8e98e17a1abab9ba3.pdf
Charcoal black color fiberglass-based fabric with rubberized silicone coating
Provides excellent thermal resistance
Abrasion, puncture, and tear resistant
Repels water and oil

Materiaali joka ei heijasta ja kestää lämpöä...

Jarkko Nieminen

ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

Moi,

Ensimmäinen mutka matkassa.... Tutkin tuossa noita ohjauksia ja totesin että esim lightobject awc608 on tarkoitettu ohjaamaan noita CO2 jännitelähteitä, PWM tai analogisena. Vastaako tuo jännitelähde jotenkin ohjaimelle? vai tarviiko vain tuolle omalle PWM ohjaimelle tuoda lanka kuten jollekin askelmoottoriohjaimelle, siis 2 lankaa riittää?

Omat Diodit vaatii alimmillaan 7A virran, eikä niitä sen alle saisi käytellä. Eli saako tuosta AWC608 ohjaimesta säädettyä PWM taajuudet niin että ei mene tuon alle?

Avasin vielä yhden noista saamistani yksiköistä ja sieltä löytyi vielä 20W diodi, erillisellä RF resonaattorilla ja kuitua yms hilkettä BOxi täynnä. Diodi merkitön... tai siis yksikössä ei lue mitään. Valmistekilpi 2005

Laitoin tuossa edellisessä viestissä kysymystä tuosta hitsauspäästä, toimisiko se projektissani? siinä expanderi 1,5X ja n70mm polttoväli.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

Päätyi sitten mun pajalle tuo foorumilla myyty laser lectran runko. Se pääsee modaukseen, jossa runkoa korotetaan ja laitetaan liikkeet kuulajohteille.
Tuossa taitaa olla ne plexi osat jotain Xnm aallonpituutta pysäyttävää plexiä, sävy tuollainen ruskeahko ja varoituksissa että ei saa käyttää kannen ollassa auki.

Vanha 80 -luvun CO2 putki on tosiaan ollut 60W ja nyt mietin mitäköhän aallonpituutta tuo plexi mahdollisesti pysäyttää?
Kun sitä ei missään lue en siihen luota, vaikka joku kertoisikin sen pysäyttävän x nm aaltoa. mutta mielenkiinnosta voi joku kommentoida.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

Tässä 20W yksiköstä kuvia....
ex nimimerkki jarkko.j

Pasi.

Itse tekisin tuon säteen suojauksen kanssa niin kuin jo pähkäilitte, eli kone omaan huoneseen ja videolla kuvaa leikkuusta. Näin on tehty monessakin sovelluksessa mitä olen paikanpäällä nähnyt. Kouluhommissa joskus ajeltiin robotissa olevaa laaserpäätä, jolla pysty leikkaamaan ja hitsaamaan teräksiä. Tämäkin sovellus oli omassa huoneessaan johon oli vain video yhteys. Seinien materiaalia en muista, mutta epäilisin jotain kivimäistä sen olleen. Kävin Saksasssa viime keväänä tutustumassa laserleikkuun "tutkimuskeskukseen" ja siellä näki kaikenlaista laser hypettä. Pitää käydä omia kuvia läpi, jos löytäisin sovelluksista kuvia.



-Pasi
IKI Proto

Pasi.

Liitteessä kuva "perus" laser sovelluksesta robotilla, muutama kamera eri kuvakulmissa ja monitorit huoneen ulkopuolella. Tuossa sovelluksessa tehtiin 3d tulostin periaatteella kappaleita.

Tuolta löytyy melkosesti tietoa ja eri projekteja mitä on laasereilla testattu --> http://www.ilt.fraunhofer.de/en/technology-focus/laser-material-processing.html
IKI Proto

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk