Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Voitelulinjat johteille ja kuularuuveille

Aloittaja mkuivamaki, 23.03.13 - klo:18:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kumpumäen seppä

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 08.09.14 - klo:16:27
Eikös se näin menny että työstökonejohteille ja kuularuuveille nimenomaan öljyä, ei kerää kakkaa vaan huuhtoutuu öljyn mukana pois. Rasvassa nöölit kiinni kuin täit tervassa.

Mun käsitys on se, että öljy vaatii käytännössä sen automaattisen voitelun, kun kukaan ei viitsi montaa kertaa päivässä kuitenkaan voidella. Öljyn voiteleva vaikutus ei kuitenkaan kestä läheskään niin kauan kun rasvan. Puuntyöstökoneissa näkee sellaisia melko edullisennäköisiä italialaisia öljy-keskusvoitelulaitteita. Niissä vaan ei ole mitään järkevää jakajaa. Jos yksi kanava on tukossa, niin se vaan ei sitten saa voitelua.

PekkaNF

Oikeestaan riippu liikenopeudesta ja siitä miten paljon lämpöö pitää saada pois.

Rasvan ideana on se että öljy pysyy suovan voimalla voielukohteessa, eli voidaan lisätä sillointällöin. Jos käytetään öljyä, niin voitelun pitää käytännössä olla jatkuvaa. Jos rasva tai öljy jäterään paikoilleen tai kuivumaan, niin molemmat kerää partikkeleita puoleensa, eroa on hieman viskositeetista johtuen, isommat jää kiinni helpommin rasvaan, mutta ne pienemmät on vaarallisempia, kun menevät tiivisteestä läpi.

Jonkun pintanopeuden jälkeen rasvaa kirnutaan voitelukohteessa ja siihen menee energiaa, joka vapautuu lämpönä, siloin kannatttais siirtyä notkeempaan rasvaan, NLGI2: jälkeen löytyy luokkia aina 00:n asti ja sen jälkeen öljyjä. Sitten kun klotataan kunnolla öljyllä, niin voidaan johtaa öljy vaikkapa kuularuuvin läpi ja pitää kuularuuvi enempi vakiolämpötilassa, jolloin se veny milliä metrin matkalla, jos lämpö muuttuu 100C. Toki siten on houkuttavaa kerätä öljy talteen, suodattaa pumpata, jäähdyttää ja aletaankin olla jo oikeissa hinnoissa.

Pekka

Isto

Kun alkuperäinen järjestelmä näytti olevan ehkä öljyllä eikä rasvalla niin minkälaista öljyä pitäisi käyttää, lähinnä notkeus ?
Koodit ja luokat ei sano minulle (ainakaan vielä) mitään...
Harrastekoneella ei kuitenkaan ehkä ajella kovin pitkiä ajoja ja saattaa seistä pitkiäkin aikoja välillä. Seisonnan jälkeen pitäisi varmaan aina aloittaa kunnon puhdistuksella ?
Noin 10V seisoneesta koneesta on tietysti hiukan hankala katsoa kuinka paksua voiteluaine on ollut, veikkaan kuitenkin melko ohutta koska pumpun sijaan käytettiin paineilmaa.

pave



Köyhä teki tälläisen rasvarin pikkukoneeseen: Ilmaa paineenalennusventtiilin kautta ponttöön. (Korkki näkyy näytön oikeassa alakulmassa) Sitten magneettiventtiili, joka aukeaa kun kara käynnistyy.Siitä öljyä jakotukkiin, jossa ruuveista tehdyt kuristimet joka kanavalle. Läpinäkyvät letkunpätkät on ensituntumalta turhat, kun virtauksen voi nähdä selvästi 2/4 millin nylonputken päästä, jos ottaa sen liittimestä irti. Kuvan otin ilman suojuksia ja suojakumeja, jotta näkyy mun viritykset paremmin.

Tiedä sitten, mihin nämä Tercot on alunperin suunniteltu, kuulamutterit täynnä lastuja ja voiteleminen hankalaa

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk