Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Mazak Quickturn 10N ongelma

Aloittaja 131rally, 12.06.18 - klo:11:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

131rally

Meillä on käytössä -86 Mazak Quickturn 10N jossa 12 revolveri, 4000rpm kara, 22kW karamoottori. Kone on tehnyt parin vuoden meillä olo aikanaan aina silloin tällöin, ja nyt tihentyvästi semmoista ettei joko kara lähde ollenkaan pyörimään (harvemmin) tai lähtee mutta pyörii hitaasti ja ei ole tehoa eli ei jaksa lastuta. Tähän ei olla löydetty mitään syytä. Mitään herjaa ei nouse. Yksi ongelma ainakin on että koneen parametrit oli nollautuneet ja koneeseen on naputettu Ruotsalaisesta koneesta kopioidut parametrit jotka eivät jostain syystä kuitenkaan ole ihan oikeat.  Onko kellään hajua mikä voisi olla syynä, ja onko tiedossa tuommoista konetta josta voisi kopioida parametrit. Maahantuoja ei ole vaihtoehto.

Snowfly

#1
Varmaan kohta +6v siitä kun viimeksi käyttänyt kyseistä konetta :D tosin se kone on laitettu taipaleelle jo... tiedän tosin yhden toisen quickturnin mutta mallia en muista ulkoa...

Onko se ruotsalainen mazak ollu yrityksessä käytössä josta kopsasit parametrit?
Kerta tämä selittäisi monta asiaa... kerta yrityksissä lyödään mazakin turva parametreja pois päältä, jotta se ei joka pikku asiasta herjaisi.
Tämän myötä ei ole yllätys että hälytyksiä ei nouse koneelle asti...

Itse tarkistaisin ensimmäisenä pakan sensorit. Kerta jos ne ns. pätkivät niin voit saada karan päälle mutta signaali pätkyttää hälyn/toiminnan väliä jolloin sulla ei tule olemaan voimaa karassa yhtään (vapaapyörintä käytännössä). Tämä on mahdollista jos parametreista tietyt turvarajat on otettu pois päältä.

Toinen mikä kannattee tarkistaa on paineilma saanti koko järjestelmässä että ei ole paineilma järjestelmään tullut tukosta jostain. Kerta ainakin nexuksessa on monta paineilma sensoria joiden vikominen aiheuttaa kaikenlaisia hauskoja ongelmia...

Lisäksi mazakissa on leukojen liikkeen säädön tunnistuksen parametri että paljon ne saavat liikkua. Mikäli kone on vanha niinkuin ilmenee niin liikerajat ovat voineet lyhentyä/pidentyä riippuen kulumisesta. Tämä aiheuttaa sen että leuka parametreja pitää viilata. Tämä on helppo testa säätämällä leuat esim. 100mm halkaisijaan. Sitten laittaa 100mm kappaleen josta ottaa 1mm kerrallaan pois ja puristaa uudelleen kiinni. Jokaisen puristus kerran yhteydessä otetaan karasta kierrokset ja otetaan lastu. Tätä toisteteaan  kunnes kone antaa hälytyksen että leuat eivät ole kiinni tai kyseinen vika ilmaantuu minkä olet kuvaillut.


131rally

#2
Kara useimmiten lähtee pyörimään, mutta kiihtyy hitaasti eikä voimaa ole. Kone ei myöskään koskaan täällä ollessaan ole pyörinyt kuin max 3600rpm vaikka se on 4000rpm tehtaan mukaan. Maahantuojan veikkaus oli että siinä on "karaservon takaisinkytkennän häiriö" tai sitten "kuivunut komponentti". Näistä ei olla viisastuttu, miten noita voisi pois sulkea? Jos pulssianturin irrottaa kokonaan tulee hälytys "karaservon takaisinkytkentä", eli ehkä sielläpäin voisi olla vika.

Pakanleuoista tulee hälyt jos siellä ei ole alueella, pakka ei aukea, jää auki jne. Paineilma ei vissiin mene kuin työkalun mittalaitteeseen joka ei toimi muutenkaan.

timopen

Ei oo tuttu kone ollenkaan, mutta jos sulla on jotain skemoja olemassa tms. niin kannattaa laittaa tänne niin joku enempi sähköjen kaa parissa touhunnut voi neuvoa mahdollisia vikakohtia vaikkei olisikaan tuttu laite.

Esimerkiksi mulle tuli mieleen, kun on tuo Mori Seiki SL1, jonka modernisoin niin alkuperäisessä:

Fanucin DC-karakäyttö
Karamoottorissa takometri -> karakäytölle kierrosnopeustieto
Enkooderi / pulssianturi -> tieto cnc-ohjaukselle pyörimisnopeudesta -> kierteityksen synkroa varten mm.

Eli jos on jotain vastaavaa niin ite alkaisin katsoa takometrin toimivuutta, nää aiheutti lukemani perusteella aika paljon ongelmia vastaavien Mori Seikien karakäytöissä silloin kuin lueskelin, ja tää on mitattavissa yleismittarilla... itellä oli nimittäin kanssa ongelmia. Lähinnä just monesti tuli vastaan, että jos on DC-karakäyttö ja hiiliharjallinen moottori niin hiilipölyä on jokapaikassa ja vaatii puhdistamisen ja sit voi alkaa taas toimimaan.

Eli siis, jos niitä sähkökuvia on niin niitten perusteella moni muukin voi antaa jotain arvauksia vikakohteesta ym. Jos vaikka valokuvia roinista mitä sähkökaapissa ja moottorista ym. niin voi jo avata ymmärrystä enemmän kuin pelkkä sorvin nimi.

- Timo

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: timopen - 12.06.18 - klo:22:52
Ei oo tuttu kone ollenkaan, mutta jos sulla on jotain skemoja olemassa tms. niin kannattaa laittaa tänne niin joku enempi sähköjen kaa parissa touhunnut voi neuvoa mahdollisia vikakohtia vaikkei olisikaan tuttu laite.

Esimerkiksi mulle tuli mieleen, kun on tuo Mori Seiki SL1, jonka modernisoin niin alkuperäisessä:

Fanucin DC-karakäyttö
Karamoottorissa takometri -> karakäytölle kierrosnopeustieto
Enkooderi / pulssianturi -> tieto cnc-ohjaukselle pyörimisnopeudesta -> kierteityksen synkroa varten mm.

Eli jos on jotain vastaavaa niin ite alkaisin katsoa takometrin toimivuutta, nää aiheutti lukemani perusteella aika paljon ongelmia vastaavien Mori Seikien karakäytöissä silloin kuin lueskelin, ja tää on mitattavissa yleismittarilla... itellä oli nimittäin kanssa ongelmia. Lähinnä just monesti tuli vastaan, että jos on DC-karakäyttö ja hiiliharjallinen moottori niin hiilipölyä on jokapaikassa ja vaatii puhdistamisen ja sit voi alkaa taas toimimaan.

Eli siis, jos niitä sähkökuvia on niin niitten perusteella moni muukin voi antaa jotain arvauksia vikakohteesta ym. Jos vaikka valokuvia roinista mitä sähkökaapissa ja moottorista ym. niin voi jo avata ymmärrystä enemmän kuin pelkkä sorvin nimi.

- Timo

Kyseiset kuvat löytyvät mazakin orggis manuskoista ja ovat hyvät... sen tiedän kun olen niitä katsellut... se vaan että onko 131rally:llä niitä on hyvä kysymys...

Itsellä on hämärä muistikuva että mazakki käyttäisi AC-karaa, mutta saatan muisaa väärinkin...
Veikkaan että nuo kuivuneet komponentit liittyvät konkkiin jotka ovat servo ohjaimen/virtalähteen puolella... vähän sama vika mikä on nykyisissä lcd-näytöissä eli kun konkat kuivuu niin taustavalo heittää pelaamasta... vaihdat konkat niin taustavalo alkaa taas toimimaan...

Hiekkaranta_92

http://www.practicalmachinist.com/vb/mazak/mazak-qt-10n-spindle-controller-problem-300226/

Tuolla puhutaan kiihdytys transistoreista DK434... vois viitata johonkin sellaiseen kun kerran lähtee pyörimään mutta ei pääse vauhtiin.

131rally

Useampia hyviä vinkkejä. Näitä aletaan isosti selvittämään maanantaina. Ja samalla puretaan tuo karan asentotunnistin. Pienen pakkaan törmäyksen yhteydessä viime vuonna siitä katkesi hihna. Uusi hihna on nyt  jostain syystä lähes hampaaton. Ilman mitään järkevää syytä. Puretaan laakeroidaan ja yritetään uusia hammashihnapyörät ja hihna. Se sotkee kierteytyksen. Mutta ei liity tuohon teho ja kierros ongelmaan.

Jos joku tietää tämmöisen asiallisen laitteen myytävänä niin ostaisin toisen. Onko havaintoa? Nettikoneessa on pykälän vielä vanhempi ilman työkalun mittalaitetta ja ollaan päätetty että se on just liian vanha malli..

131rally

#7
Vika vain syvenee. Ei käytännössä suostu enää ollenkaan yhteistyöhön. Saatiin pulssianturi lainaan, ei auta. Kokeiltiin kuumentaa kaikkia komponenttejä jos on jokin kylmäsilta, ei auta. Kokeiltiin  :P koputella kaikkia piirilevyjä ja sähköliitäntöjä jos on jokin kosketushäiriö. Aivan satunnaisesti saattaa lähteä pyörimään, mutta laiskasti ilman voimaa. Ottaa kyllä kierrokset mitä ruutuun kirjoittaa. Muuten korkeintaan servo inahtaa joko kerran, tai jää yrittämään iu-iu-iu-iu-iu ja pakka saattaa nytkähdellä. Kukaan ei ole tarjonnut (Wihurillakaan) vaihtoehdoksi että karamoottori olisi rikki. Mutta kun se pyörii ja kiihdyttää, niin minun korvaan kuullostaa vähän samalta kuin akkupora joka toimii yhdellä hiilellä. Onko näissä servomoottoreissa minkäänlaisia hiiliä, ja mikä niistä yleensä rikkoutuu, ja miten sen erottaa onko se moottori vain yksinkertaisesti loppu? Tämä on vissiin pyörinyt kolmea vuoroa kymmeniä vuosia niin tunteja on varmaan tajuttomasti.

Tässä videolinkki. Tässä vikaversiossa kone uikuttaa, pakka nytkähtelee millin edes taas. Välillä se saattaa nytkähdellä 10mm edes taakse.
https://photos.google.com/share/AF1QipPRJnCPXnXzSjIcZN3_aimVjOd3XwZK_4bNqKcqrtzeOJPe7jVDNa8SC7zL5YecbA/photo/AF1QipOrvpAbaaDBoKOiLHWNPvFcic81UP5y-wPZ_0kE?key=RzVyNFRfVTBNNEhjc3kxU05VOTdqME85c1JPTHFn

Snowfly

Otappa kuva karamoottorin ohjain kortista että komponentit näkyvät...

131rally

Karamoottorin boksin kansi:

https://drive.google.com/file/d/1w0D1WNJQo-a8_z6TkSfGCgQEKxunud6L/view?usp=sharing

Sen kun avaa niin näkyy:

https://drive.google.com/file/d/1tzuuhPBYWdC_VGpY_OB-s4DBdXunCVHp/view?usp=sharing

Siinä yläreunassa on vissiin kortin poweri jonka numero on:

https://drive.google.com/file/d/1zHSh3mlufgUfo7zwNGjt_RdggIyqTENp/view?usp=sharing

Sen emolevyn lukituksen kun avaa niin takaa tulee näkyviin:

https://drive.google.com/file/d/1MKs9s-vZiYFEhKTxI6dULHK-29s6fjMK/view?usp=sharing

Nuo vissiin virransyöttösysteemit servolle. Noiden punaisten takana olevat mustat kuutiot on vaihdettu kaikki uusiin alkuperäisnumeroisiin Mitsubishin komponentteihin. Nyt paras arvaus ollut vaihtaa nuo punaiset pökylät mutta vielä ei löydetty järkevän hintaisia. Eli nämä

https://drive.google.com/file/d/1lhhWWfjm-lxPrP0KWDP9O0xBDATOEiWl/view?usp=sharing

Noiden punaisten pökyjen osanumerot kirjasta katsottuna on C1916 H01 sekä S1916 H02. Ja tässä Radwell sivuston kuva
http://www.radwell.co.uk/Buy/SHIZUKI%20ELECTRIC/C1916H01?redirect=true
mutta eivät pystyneet toimittamaan noita, tarkistivat valmistajalta eikä ole saatavana ainakaan sieltä. Ne ovat vissiin "suotokondensaattoreita" ja niitä ei vissiin pysty yleismittarilla mittaamaan että ovatko kunnossa. Vai onko tähän jokin tieto miten ne saisi tarkistettua? Ja meillä vain yleismittareita, mutta saan lainaan kyllä oskilloskoopinkin jos siitä on apua. Ihan lotolla ei viitsisi noita uusia kun 12kpl ja hinnat 50-100€/kpl.

Snowfly

Ootko mitannut nuo isot konkat tuossa vasemmalla? että eivät vaan ole kuivuneet...
Kerta kuivuneet konkat saavat aikaan aina jänniä vikoja...

131rally

Nokun tuo kondensaattorin mittaus on vähän hankalaa, jos olen ymmärtänyt. Pitäisi varata täyteen ja mitata purkautuminen tms. Miten ne tarkistaa yleismittarilla? Jos ovat oikosulussa niin silloin vissiin näkee, mutta entäs muuten?

Snowfly

Jos ovat kunnolla hajalla niin ovat päältä halki/pullistuneet ja nesteet tulleet ulos... Tosin tuossa näkee vain käyttämällä irti kokonaan tuon konkan sijainnin takia..

131rally

Tuon verran on osattu katsoa. Ei ole pullistuneet eikä vuotaneet.

Snowfly

#14
Paljon ison konkan kylessä on faradi lukema? Tod. uF tai F

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk