CNC-foorumin tukeminen on helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Myös webbipalveluiden hinnat nousevat ja CNC-tekniikka.com kaipaa pitkästä aikaa hieman sponsorointia, jotta into ja kyky foorumin ylläpitoon säilyvät. Saattavat säännöllisesti toistuvista lahjoituksista jopa lisääntyä.
Konemies on erityisen iloinen juuri silloin, kun hän kuulee uusien Eurojen kilahtelevan typötyhjän kassalippaan peltiselle pohjalle. Kaunis kiitos siitä!

Vaasan lähistöltä Fanuc osaajaa?

Aloittaja stenberg, 17.12.10 - klo:18:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

stenberg

Osaako joku neuvoa mistä saisi apua Fanuc huollon kanssa Vaasan lähistöltä?
Kone ei käynnisty kirveelläkään ja joudun kyllä jättämään tämän homman ammattilaiselle.

tanantunari

Herjaako se mitä ja mitkä oireet?

stenberg

Ohjaushan on muinainen 0M-C tuosta projektipäiväkirjan kitamurasta..

- Päärele lyö päälle kun painan ON-nappia
- Öljynjäähdytin lähtee käyntiin
- Servoasteet lähtevät käyntiin
- Tuulettimet lähtevät käyntiin
- Power-valo loistaa
- Näyttö pysyy pimeänä
- Akselit eivät liiku
- Mikään ei oikeastaan toimi ohjauspaneelissa

Havaintoja:
- Ohjaus- ja pääjännitteet ovat kunnossa (~1% heittoa)
- Kontaktorit ovat kunnossa
- Ohjausrelet ovat kunnossa
- Sulakkeet ovat kunnossa
- Ei näkyviä vaurioita komponenteissa korteissa
- Ei hälytyksiä eikä vikakoodeja
- Patterit ovat kunnossa

Luulen, että vika on emolevyssä, I/O kortissa tai akselien ohjauskortissa mutta en osaa paikallistaa ongelmaa sen tarkemmin.

Jussik

Terve

Onko korteilla omat lasiputki sulakkeet, ovatko ehjät?

stenberg

Ei löytynyt lasisulakkeita ollenkaan.

saulij

Lainaus käyttäjältä: stenberg - 17.12.10 - klo:18:05
Osaako joku neuvoa mistä saisi apua Fanuc huollon kanssa Vaasan lähistöltä?
Kone ei käynnisty kirveelläkään ja joudun kyllä jättämään tämän homman ammattilaiselle.

Ainakin http://www.cnc-service.fi

stenberg

Yes, kiitoksia. Taidanpa soittaa tuonne ja kysyä jaksaako kukaan tulla katsomaan vanhaa romukasaa.
Minkähänlainen tuntitaksa moiset firmat ottavat? Arvaan, että ~100€/h luokkaa. Osat vielä päälle niin on koko kone maksettu kaksin kerroin.

viilari

Tarkasta/kiristä kaikki rivi ja muut liittimet.Mitä itse tullut painokoneita muutettua,niin eniten sähkö/ohjausongelmia
aiheuttaa liittimet.

Stoppari

Onko sähköjohdon vaiheet varmasti oikein?Tarkista!

stenberg

Kyllä ovat varmasti oikein. Koneessa on rele ja ledi jotka varoittavat jos vaiheet ovat väärin päin ja lisäksi öljynjäähdytin toimii vain nykyisellä järjestyksellä.

Kuljetuksen aikana kone sai kokea jonkun verran lämpötilavaihteluita (on kyllä kuiva) joten liittimet ovat tosiaan voineet löystyä. Taidanpa käydä kaikki läpi kunnolla.

Päämaadoituskohdasta puuttui ruuvi emolevyltä näköjään. Sen runko on kuitenkin maadoitettu johdoilla mutta toivotaan että ongelma olisi näin yksinkertainen. Kunhan sopiva ruuvi löytyisi jostain.

stenberg

Piru vie. Sehän elää.

Vika oli rumassa kytkennässä jossa joku oli kytkenyt oman piirin avaamaan ovien sähkömagneettiset lukot. Tähän oli tullut oikosulku kuljetuksen yhteydessä.

pave

Onneks olkoon, sitkeys palkitaan... :)

Jussik

Hyvä homma.

Säästää aina euroja jos ei tarvi huoltomiestä kutsua.

T Jussi

stenberg

Kyllä on hyvä fiilis nyt.. Kompura sanoi tietysti sopimuksensa irti kun oli tunnin yrittänyt paineilmavoitelujärjestelmälle syöttää ilmaa mutta ei edes ketuta :)

Jälkipolville tiedoksi miten tuo selvisi jos jollain on vastaavanlaisia onkelmia joskus:
Tehoasteiden PIL-LEDit näyttivät punaista. Olivat vain niin lian peittämät ettei näkynyt aiemmin. Näitten pitäisi olla vihreitä jos asteilla on yhteys NC-ohjaukseen. Jos ovat punaisia, voi ongelman rajata NC-järjestelmään ja sen jännitesyöttöön.  Käynnistelin konetta niin, että järjestelmällisesti revin yhden kaapelin irti I/O kortista ennen jokaista käynnistystä kunnes kone toimi mutta laittoi pitkää vikalistaa ruudulle puuttuvien antureiden vuoksi. Sitten mittasin kaikkien antureitten syöttöpinnien vastukset maata vasten kunnes löytyi yksi joka oli oikosulussa. Tämän kun poisti järjestelmästä niin toimi kuin pitikin.
Sitten piti täytyi selvittää mikä vehje oli tämän johdon toisessa päässä. Tämä selvisi pienellä tuurilla kun juuri siinä kaapelissa sattui olemaan musta suojakuori normi harmaan kuoren ympärillä. Kesti hetken tajuta miksi vehjettä ei löytynyt kytkentäkaavoista.

stenberg

Eipä toimi vieläkään  :( Olen putsannut karamoottorin anturat sekä itse paikoitusanturin sekä käytännössä koko karapaketin. Tehoasteen LED:it väittävät kovasti, että kara löytää sopivan asennon vaihdolle.
Tässä video samaisesta ongelmasta:
http://www.youtube.com/watch?v=BiKuq01bw2g

Toimintoon liittyvät parametrit näyttävät olevan kunnossa.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk