Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Käsikapula LinuxCNC:hen

Aloittaja Tugge, 21.01.14 - klo:22:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tugge

Yritin löytää jotain threadia, jossa tätä olisi jo käsitelty, mutta sellaista ei tullut vastaan, niin aloitin sitten uuden.

Eli olen rakentamassa LinuxCNC:lle käsikapulaa tai kauko-ohjainta. Itseäni ainakin suunnattomasti ärsyttää hiirellä ja näppäimistöllä ohjata manuaalisesti konetta. Ajattelin toteuttaa tämän projektin siten, että käsikapula olisi ikäänkuin kustomoitu näppäimistö. Kuitenkin sillä erolla, että näppäimistössä on sen verran älyä, että se voi lukea potentiometriä (feed/speed override) ja digitaalista potentiometriä (pikaliikkeet). Lisäksi siihen voisi lisätä sen verran nappeja, että MDI-komentojakin pystyisi syöttämään. Projektin äly pohjautuisi tuttuun ja turvalliseen AtMega328 -prosessoriin ja Virtual-USB kirjastoon, jolla voi toteuttaa helposti näppäimistön.

http://www.obdev.at/products/vusb/prjhid.html

Mach3:een en ole juurikaan tutustunut, mutta luultavimmin sitä voisi käyttää tällä samalla ohjaimella. Vaihtaa vaan firmiksen ja homma on sillä selvä.

Jos muilla on kiinnostusta tälläiseen projektiin, niin voisin kyllä suunnitella ja kasailla levyt valmiiksi ja lähettää kiinnostuneille pientä muodollista korvausta vastaan. Voitaisiin jopa valita joku siiti kotelo ja tilata osia kimpassa, niin saattaisi siinä ehkä vähän säästääkin.

Itse en enää kauaa jaksa kylmässä autotallissa paljain käsin näppäimistöä käpistellä pienten juttujen takia :D

Edit: No löysinpä justiin tuon Martzizin suunnitteleman systeemin, joka toimii samalla tavalla...
Edit2: Paitsi tästä olen tekemässä sellaista, että yhtään mitään ei tarvitse linuxissa konfiguroida. Tästä siis vain tehtäisiin kustomoitu näppäimistö.

jussi

Täällä olis kiinnostusta käsikapulalle. Ärsyttää juuri nuo samat asiat :). Pikaliikkeet 3 akselille, feed over ride, pikaliikkeen nopeus, ja olisko tuohon mahdollista laittaa jog increment valinta?

Tugge

Juu tarkoitus olisi, että tuollasella nokkakytkimellä säädetään onko pikaliikkeen steppi 0.01, 0.1 jne... Tarkoitus olisi tehdä sellanen boksi, johon tarvittaessa saa kaikki oletuspikanäppäimet kytkettyä: http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?Keyboard_Shortcuts

Lisäksi ainakin tuo feed override potentiometrillä, koska kuvittelisin, että sillain sitä on mukavampi käyttää. Mennään täysiä ku potikka on kaakossa :)

Ja se on tärkeintä tässä projektissa, että linuxcnc:tä ei tarvitse konfiguroida yhtään millään tavalla, jotta tämän kapulan saa toimimaan. Sen pitää siis toimia oikeasti plug and play -metodilla.

jussi

Eli levylle tulis valmiiksi inputit oletusnäppäimille ja käyttäjä sitten kytkee tarvitsemansa ja asentaa halutun määrän nappeja/potikoita.?

Tugge


jussi

Tuo olis kyllä hieno. Pikaliikkeet, nopeudet ja touch off on ehkä ne mitä eniten käyttää nenä kiinni terässä.

Martzis

Minulta loppui oman ohjain v2 kehitys kun löysin tämän:
http://generichid.sourceforge.net/

Tugge

Tuo tuli itellekin vastaan. Ihan kätevä systeemi, mutta tuohon pitäisi kuitenkin rakentaa piirilevyt ympärille jne. Eli tuota voisi kyllä käyttää yhtenä pohjana. Toisaalta Arduinolle on valmiit kirjastot tuohon näppäimistön emulointiin, niin luultavimmin sen pohjalta lähdetään.

Loppullisesta tuotteesta tulee siis sellainen, että loppukäyttäjän ei tarvitse konfiguroida yhtään mitään. Ei tarvitse asentaa mitään ohjelmia eikä mitään muutakaan. Ainoastaan kytkee ne napit, jotka haluaa ottaa käyttöön, lyö kotelon kasaan ja kytkee USB:llä linuxiin, niin homma toimii. Tämä siis ensimmäiseen versioon.

Tugge

Onko muuten hyviä ja edullisia koteloideoita?

jussi

LainaaLoppullisesta tuotteesta tulee siis sellainen, että loppukäyttäjän ei tarvitse konfiguroida yhtään mitään
Tuo olis kaiken tärkein ominaisuus mulle.
Esim.
http://www.ebay.com/itm/MHH-97B-ABS-Plastic-Box-Handheld-Enclosure-Case-Electronic-Project-/161104866039?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2582992af7

näitä riittää ebayssa eikä maksa hirveitä.

Martzis

Mä mietin tota näppisemulointia kanssa, mutta mul tuli vastaan pari ongelmaa:

Miten saada rotary encoder toimomaan tarkasti?
Miten välittää potentiometrin arvo?
Miten estää että näppisemulaatio ei mee väärään sovellusikkunaan?

Mä panostaisin ajuriin joka asentuu helposti. Vois kuvitella et sen saisi mukaan helposti osaksi linuxcnc:tä jos ohjain on hyvä. Kyllähän sitä joutuu jonkin verran kumminkin konffaamaan jotta saa servot toimimaan.

Tugge

Noita samoja juttuja oon itekin miettiny ja oon aatellu ratkaista ne näin.

Eli pikaliike rotary encooderilla tapahtuis siten, että ensin valitset akselin ja sitten kun akseli on valittu, niin yksi naksaus rotary encooderilta aiheuttaa näppäinpainalluksen kyseiselle akselille. Eli jos x-akseli valittu, niin yksi naksu vastaa näppäimen nuoli vasen tai nuoli oikea -painallusta. Eli sama jos perus näppikseltä näpytän nuolinäppäimiä, kun käyn hakemassa nollakohtaa.

Tuo feed overriden meinasin tehdä siten, että vaikka potikka onkin analoginen, niin sillä on oikeasti kymmenen steppiä ja jokainen steppi vastaa näppiksen näppäimiä 0-9.

Sitä ei voi mitenkään tällä käsikapulalla estää, että linuxCnc:ssä on koko ajan oikea ikkuna auki. Käyttäjän on pidettävä siitä huoli, että linuxissa on Axis aktiivisena ikkunana, mikä kyllä yleensä onkin, kun säätää terää tms.

Kyllähän tässä sudenkuoppia voi tulla vielä vastaan, joita ei ole osannut ottaa huomioon, mutta katsotaan ja kokeillaan.

Ideaalinen tilannehan olisi juuri tuollainen linuxCnc:n sisälle rakennettu ajuri, mutta jos se olisi ollut helppo tehdä, niin joku sen olisi jo tehnyt. Sitten sen pitää toimia uusissa ja vanhoissa versioissa jne. Toisekseen oma linux-osaaminen on juurikin sillä tasolla, että saan tuon järjestelmän pystyyn. Jos rinnakkaisportti ei toimi suoraan, niin aletaan olemaan minun linuxosaamisen äärirajoilla :D

Kotelosta: Tälläseen koteloon rupesin suunnittelemaan tuota piirilevyä: http://fi.farnell.com/jsp/search/browse.jsp;jsessionid=B0PMYW3HTXDHSCQLCIPJK0Q?N=0&Ntk=gensearch&Ntt=1553DBK&Ntx=mode+matchallpartial&exposeLevel2Refinement=true&suggestions=false&ref=globalsearch&_requestid=181341 Edullinen ja näyttävä kotelo. Lisäks siitä löytyy 3d-mallit, niin levyn mitottaminen on helpompaa :P

Piirilevy on melkein valmis ja ohjelmointikin on päässyt vauhtiin. Vähän ongelmia tuottaa se että tuota AtMega32u4 -piiriä ei tunnu saavan helposti, niin tyydytään sen pikkuveljeen (AtMega16u4). Uskoisin, että siinä riittää muisti meidän tarpeisiin.

jussi

En näkisi ongelmana tuota oikean ikkunan aukioloa, kun joka tapauksessa kapula kädessä on sitä ruutuakin seurattava.

jussi

Sellainen huomio tuli tehtyä tänään jyrsiessä, että manual control modessa 0-1-2 napit aktivoi x-y-z akselit.

pave

En oo tarkemmin tutustunut. mutta tällänen tuli vastaan:http://www.youtube.com/watch?v=i0nB1kCrGEc

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk