Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Neuvoa cnc plasman vesialtaan rakentamiseen

Aloittaja Kerkema, 12.10.22 - klo:14:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kerkema

Terveppä terve!

Mitä ainevahvuuksia porukka on käyttänyt vesialtaiden tekoon? Olen rakentamassa vesiallasta omaan cnc leikkuriin, mutta en tiedä vielä tekisikö altaan ritilätason 3 vai 5mm levystä? Altaan koko 1000x2000 ja syvyys 70mm. Minulla on tarkoitus laittaa pohjalle reuniin ja keskelle 20x20x3 neliötanko ja sen päälle hitsata 50x3mm lattoja 100mm välein ritilöille. Kysymys kuuluu, että kannattaako nämä 20kpl ritiläsuikaleet tehdä 50x3 vai 50x5? Tarkennan jos joku ei saanut selvää. Lähinnä mietin, että joutuuko nuita 3mm ritiläsuikaleita vaihtelemaan kovinkin tiuhempaan kuin 5mm. Konetta käytettäisiin viikossa pari kertaa.

Snowfly

Suosittelen suunnitelemaan vesialtaan lamellien vaihdosta helppoa eli lamellit tökitään pohjassa oleviin uriin tai vastaavaan jolloin lamelli jää sopivasti banaanille joka antaa sille jäykkyyden.
Kerta tämä on monissa koneissa todettu parhaaksi toteutus tavaksi niin ammattilais kuin harrastekoneissa.

Pieniin koneisiin vinkkiä toteutuksesta voi kattoa googlella tai koneita myyviltä firmoilta
Esim. https://www.avidcnc.com/4-x-2-pro-cnc-plasma-water-table-p-446.html

Kerkema

Juurikin niin suunnittelin että saisi helposti vaihdettua, tuo linkittämäsi suunnitteltu pöytä vaikuttaa kyllä hyvältä ratkaisulta 👍

Snowfly

Kannattee myös laskea optimi paksuus lamellille... niille tulee äkkiä hintaa jos niitä alkaa paksummasta tekemään...
Muistelen että vesileikkurissa lamellit oli vain jotain 1-1.5mm peltiä... ja mitä ohuempi lamelli sitä pienempi ns. kuollut kohta jää leikkeisiin

Kerkema

ajattelin käyttää ihan 50x3 lattarautaa.

HTL

Mulla on itsellä ollut arina käytössä 50x3 lattaa. Kuluu nopsaan ja isoilla virroilla palaa helposti poikki. Omasta kokemuksta suosittelen vähintään 50x5 lattarautaa.

Meillä on töissä tehdas valmisteisessa Eko-Flamecut plasmaleikkurissa on 100x8 lattarautaa 45 asteen kulmassa. Leikataan paljon ja latat pyöräytetään ympäri 1/2 vuoden välein ja uusitaan kokonaan kerran vuodessa.


Kerkema

Joo häätyy nyt kokeilla tuolla 3mm kun olisi jo puolet lamelleista pajan nurkalla. Teen tuollaisen kiinnityksen minkä Snowfly linkitti niin helppo vaihtaa seuraavaksi 5mm lattaan.

Kerkema

Tänään pääsin ensimmäisiä lamelleja kokeilemaan. Huomenna 2mm peltiä hakemaan niin pääsee allasta tekemään. Hyvin on vielä aikaa kun itse kone tulee vasta joulukuun lopulla. Loivennan vielä nuita lamellien kulmaa, kuvassa vain laitettu mallin vuoksi.

Kerkema

Tänään sain loput lamellit asennettua. Huomenna olisi tarkoitus alkaa leikkuria asentamaan, jospa sitä jouluksi jo pääsisi testaamaan 😁

Smuli

Tuliko kuinka syvä altaasta? Pitäisi omaan plasmaan allas teettää jossain vaiheessa ja korkeus on vielä vähän hakusessa. Onko nuo lamelien alla olevat ihan jotain huonekaluputkea?

Kerkema

80mm syvä, lamellien alla 25x25x3 neliöputki.

Kerkema

Leikkurin sain tänään laitettua paikoilleen ja linjaan leikkuutason kans. Nyt alkoi rehellisesti sanottuna vituttamaan pari asiaa, ensinnäkin piirsin cadilla koko pöydän valmiiksi ennen rakentamista ja siinähän kaikki näytti niin saamarin hyvältä, mutta nyt kun kattoo tuota niin tuo pöytä on aivan liian korkia ja ei millään jaksaisi alkaa leikkaamaan jalkoja lyhyemmiksi. Sitten tuo itse leikkuri viee pajasta liikaa tilaa vaikka tehtaalla muuttivat tuon leikkuualaksi 1000x2000. Pienijä murheita mutta sen verran isoja minulle että saattaa mennä ensimmäiset poltot tammikuulle jos ei sitten joku tule ostamaan tuota minulta 🤣

Kerkema

Miten tuollaisen vanhemman hyperthermin kuuluisi kytkeä? Minulla on cpc portti ja töpseli siihen missä on musta/punainen ja musta/vihreä. Pinneissä on 5 lähtöä. En löytänyt arc signaalia Pinneistä niin otin suoraan manuaalin mukaan j15+ j16-. Mittasin suoraan niin näytti 2,3 v mutta ei pelaa. Kun kokeilee leikata niin normaalisti tupsahtaa ilmaa mutta valokaarta ei tule ja leikkuriin tulee hälytys "Arc break alarm"

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk