Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Smulin Jyrsinprojekti

Aloittaja Smuli, 30.08.07 - klo:16:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

olli henttonen

Jotenkin vaikuttaisi aikas heppoiselta tuo kiinnitystapa, kapea otsapinta joka pitää sitä pystysuorassa kuularuuviin nähden. Kannattaisikohan harkita hieman tukevampaa rakennetta joka olisi helpompi shimmata pystysuoraan, esim L muotoista niin ei ainakaan se ala kirraamaan.
Nyt en muista missäpäin majailet, mutta mikäli stadin nurkilla, niin tervetuloa PuuhaPajalle virkkaileen osia.
olli
dyykkari

Smuli

Tuli tänään nyt sitten viellä kokeiltua ja sain kuin sainkin porattua 8.5mm reiät noiden pulttien paikalle ja väännettyä 10mm kierteet.

10x40mm kuusiokolo pulteilla kiinnitin nyt tuon ja tuntuis toistaseks todella paljon tukevammalta. saannu ainakaan taipumaan vaikka kuinka kampesin vastaan kun ajoin akselia.

alkuperäiset  pultit olivat siis 6mm toisin kuin väitin olleen 8mm.

Smuli

Nyt on jonkun verran tehty palikkaa ja käikälettä tuon koneen korjaamisen jälkeen. Tuon kyseisen osan kohdalla ongelma on poistunut mutta edelleen kone antaa jostakin periksi tai jotakin outoa tapahtuu. Tein 4 kappaletta Rc-auton beadlock kehiä ja tein ne niin että yksi kerrallaan ajettiin. Kolmannen kohdalla alkoi näkymään kaarteessa pieniä heittoja.

Materiaali oli siis etolasta jotakin punaista plexin tapaista ja teränä 2mm 2-leikkuinen  6mm varrella oleva kiinan terä. Syöttöä oli 600mm/min ja 1mm lastulla.

Voiko kone alkaa hukkaamaan askeleita tai alkaa vaeltamaan tms. kun stepperit kuumenee tuollaisessa sarjassa niin että ei tohdi kädellä koskea. Kuinka lämpimänä tuollaisten steppereiden nyt ylipäänsä pitätisi käydä ja olisiko apua jos vaikka liimaa jäähdytys siilen steppereihin? Kylmänä esiintyy paljon vähemmän mitään tuollaista terän siirtymistä kun ajetaan vaikka 5mm paksusta lapusta 1mm lastulla osaa irti. lämpimänä välillä jää leikkuu  jälkeen sellaiset pykälät millin välein, ovat silmällä nähtävissä, mutta ei juurikaan kynnellä tunnu.

Nyt en ulkoa muista millaisella jännitteellä steppereitä ajan mutta ainakin ohjaimien ilmoittamissa rajoissa se oli.

TeacDance

Ei ne jännitteestä niin välitä stepperit mutta paljoonko on säädetty steppereiden ajureilla se virta? sitä kannattaisi ehkä laskea reilusti, yleensä ne säädetään niillä dippikytkimillä
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Smuli

Voi voi, en ole näemmä edes muuttanut noita virta asetuksia. Nyt laitoin ne niin että kun moottorin virta on 3A niin virrat on 2.5A ja piikissä 3.5A ne olivat ohjaimen maksimit eli vajaa 6A ja piikissä 7.8A. No muuttui taas käytökseltään kone parempaan suuntaan.

No onnneksi tässä oppii aina uutta.

Smuli

Nyt pitäisi taas palata tuohon työtaso hommaan. Alipaine ja t-ura pöytä asiaa täällä jo aikasemmin pohdittiinkin sen enempää pääsemättä mihinkään lopulliseen.

Tällä hetkellä koneessa on työtasosa joku pinnoitettu lastulevy joka on keskeltä koholla ja näin ollen terä jättää pöydän pintaan jälkiä. Mistä materiaalista tuohon kannattaisi teettää uusi taso??

Aikomuksena olisi siis teettää taso jossa olisi reikiä niin että levyt ja kappaleet voi kiinnittää pulteilla. tason alapuolella niin lyöntimuttereita.

Itse ajattelin että joko koivu- tai filmivaneri 21mm tai mdf. Tason alle olisi varmaan hyvä laittaa vaikka pituus suuntaisesti yksi tai useampi profiiliputki pitämään taso suorassa?

Ja sitten onko kenelläkään suositella PK-seudulla puupajaa jossa olisi kone jolla tuollaiseen 660mmx610mm kokoiseen levyyn saisi noin 400x400 alalle sopivalla rasterilla reiät tehtyä. käsipelillä taitaa tulla vaan pahamieli.

TeacDance

Lainaus käyttäjältä: Smuli - 21.05.15 - klo:16:21
Ja sitten onko kenelläkään suositella PK-seudulla puupajaa jossa olisi kone jolla tuollaiseen 660mmx610mm kokoiseen levyyn saisi noin 400x400 alalle sopivalla rasterilla reiät tehtyä. käsipelillä taitaa tulla vaan pahamieli.

Jos sulla on toimiva kone niin kannattaa ajaa sillä samalla saat cadiin pohjalle varmana tarkan rasterin minkä päälle on helppo sitten sijoitella kappaleet kun tietää missä reijät on. koneen ajo homeen ja sitten reikien ajo tällöin on aina samalla kohdalla.
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Smuli

Eipä ole tännekkään mitään kirjoteltu hetkeen.

Eli tuossa tullut tehtyä uusi taso koneeseen, sen tein ihan vaan käsipelillä harrastus mielessä. Tason tein 20mm mdf-levystä johon porasin 12mm reikiä ja toiselle puolelle löin lyöntimuttereita, ajaa asiansa. tason päälle ostin 12mm valevilevyn jonka päällä tulee ajeltua koska jostain syystä Z-akseli ei saa pidettyä terää niin että saisin ajettua kappaleita niin etteivät irtoa vaan tavaa jäisi se 0,1mm.

Tästä nyt tuleekin kysymys. Aiempi taso oli lastulevyä ja se oli selvästi kiero keskeltä, toisin sanoen se oli keskeltä kohollta. Uusi taso on ainakin linjarilla nähden suora ja jos ajan manuaalisesti terää tasoa pitkin niin että olen säätänyt terän kopiopaperin verran irti pöydästä niin terä ei ota kiinni pöytään missään kohtaa. vaikka miten päin ajelisi.

Tästä tuleekin oma ajatukseni että johtuuko tuo Z-akselin virhe sitten siitä että tuo kara painaa liikkaa ja askelmoottori ei jaksa alumiinia ajaessa painaa sitä riittävästi, mutta kun päästää pisteeseen että alumiini loppuu niin mennään liian paljon alas kun luullaan että ollaan alempana kuin ollaankaan?

Varmaan auttaisi jos pöydän ajaisi heittokellon kanssa läpi ja näkisi onko se todella suora. Omissa tutkimuksissa en vaan tuollaista melkeen millin heittoa ole saannut käsi ajolla aikaan. Mietin myös tuota rakennetta kun Y-akselihan tavallaan "roikkuu" johteilla, voiko tämä tehdä tuollaista heittoa?

Noin muuten ajetut kappaleet ovat mitoissaan ja muodot oikeita.

Smuli

Laitetaampa tännekkin asia vaikka se tuli jo tuonne karapuolelle laitettua.

On tullut tehtyä paljon kaiken näköistä koneella. täysin amatööri harrasteluahan tämä mun kohdalla on ja laiskakin kun on niin en ole saannut raja kytkimiä yms kytkettyä joten pitää aina vähän kikkailla kun rupeaa jotain tekemään että saa terän kohdistettua yms.

laitetaan nyt ensin muutama kuva mitä kaikkea on valmistunut.

Rc scale crawleriin vinssikita ja viisteen teko harjoitus:



Samoihin vehkeisiin tuollasia runkopaloja:



sitten tuommosia ständejä joiden päälle voi laittaa vaikka rc auton.



Colletti teline kressille:



Näiden lisäksi paljon muuta pientä kalikkaa ja palikkaa tullut tehtyä.

No nyt viimeisimpänä olen yrittänyt tehdä noita ständejä ja ihmettelin kun todella herkästi hetken ajon jälkeen tarttumaan muovi terään ja tekemään palloa. Ajattelin että ei tuo terä voi lämmetä noin kovin tuossa kun ajettiin 0.5mm lastulla ja 1-leikkuisella terällä. Sitten kun kokeilin kressin laakeroinnin kohdalta karaa niin huomasin että se on polttavan kuuma, no tätä kautta sitten siirtyy lämpö tietenkin terään ja aiheuttaa tuon edellä mainitun ongelman.

Pidempi selostus ja puinti löytyy täältä: http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=7773.0

Nyt vain pähkäilen että alanko korjauttamaan tuon kressiin jossakin vai tilaanko suoraan tuollaisen taajuusmuuttajallisen kiinan karan jossa laakerointia vähän enemmän ja joka ilmeisesti on suht hyvin toiminut kaikilla jotka ovat moisen asentaneet.

Tähän samaan saumaan kai olisi syytä ottaa itseään niskasta kiinni ja rakentaa kone loppuun eli kytkeä ne rajakytkimet toimimaan ja päivitellä tietokoneeseen odottamassa olevat muistit ja ssd levy.

TeacDance

Lainaus käyttäjältä: Smuli - 04.03.16 - klo:17:30
Laitetaampa tännekkin asia vaikka se tuli jo tuonne karapuolelle laitettua.

On tullut tehtyä paljon kaiken näköistä koneella. täysin amatööri harrasteluahan tämä mun kohdalla on ja laiskakin kun on niin en ole saannut raja kytkimiä yms kytkettyä joten pitää aina vähän kikkailla kun rupeaa jotain tekemään että saa terän kohdistettua yms.

laitetaan nyt ensin muutama kuva mitä kaikkea on valmistunut.

Rc scale crawleriin vinssikita ja viisteen teko harjoitus:

Tärkeintä on että tekee vaan :) siinä sitä oppii kaikista eniten ei ne alussa ole kaikkein kauneinpia osia mutta sitä koko ajan kehittyy

Itekkin ajoin omalla prutkulla osia omaan projektiin
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Smuli

#190
Joo tekemällähän tässä on opittu, on se kyllä maksanutkin sievosen summan teriä yms.

Tosiaan tuo kressi kun nyt on siinä pisteessä että muovin työstö menee vaikeaksi kuumentuvat terän takia niin tarkoituksena olisi vaihtaa tilalle joku vesijäähdytetty kiinan kara.

Päätöstä toki nyt puoltaa sekin että ainakin noiden väitetään olevan paljon hiljaisempia ja kyllähän noita videoita katsellessa asian pystyy jo melkein toteamaan.

Nyt vaan sitten mietityttää muutamakin asia tuossa. Ensiksi minkä kokoinen kara pitäisi olla. löytyy alle 1kw vehkeitä, sitten on 1,5kw ja 2,2kw ja oli viellä jotain isompaakin. 2,2kw tuntuis olevan se eniten käytetty, joitakin 1,5kw tuntui löytyvän täältäkin käytöstä.

Äkkiä tuossa laskeskelin että aivan ilmainen keikaus ei tämäkään tule olemaan...

- noin 300e luokkaa tuo kara ja tamu paketti
- karan kiinnike 40-50e
- karaan tarvittavat colletit --> sarja 20e
- jäähdytys kenno 240mm ebaystä 30e
- pumppu 30-50e
- letkut 20-40e

Lähinnä tässä nyt koetan perustella itselleni kyseisen hankinnan järkevyyttä vs. korjauttaa kressi. Kertokaa toki te kokeneemmat vähän näkemyksiä asiaan.

Tähän pieni edit viellä. Yksi pieni ongelma tässä tulee, tuo Z-akselin levy ei ole kuin sen 100mm leveä ja tuon kiinan karan kiinnitys panta olisi 180mm leveä. Eli tuon kiinnityksessä tulee ongelma.

Tietysti tuohon voisi  tehdä uuden leveämmän levyn tuon nykyisen tilalle, mutta...


PekkaNF

Jos ei tarvii hirveesti tehoa, niin puhallinjäähdytety vois olla yksi vaihtoehto, jäis ne nestejäädytysongelmat pois.

http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/High-Speed-Spindles-Motors-Inverters

Noita vaan ei voi ajaa kovin pienellä nopeudella ja mitä olen lukenut, niin ei ihan täysilläkään/täydellä kuormalla, mutta miten paljon tuo muovi oikeesti kuormittaa? Luulisin, että oikea terä, sille oikea syöttö ja nopeus on tossa aika oleelliset asiat.

Mä korjaisin kressin ja katsosin ainakin sillä millä työstöarvoilla se toimii. Sais ainakin suuntaa siihen tarviiko pikemminkin lisää syöttöä ja tehoa, vai matalampia kierroksia vai mitä. Kallein hankinta on virhehankinta.

Pekka

cartti


mkuivamaki

Mä jättäisin sen Kressin pois jo pelkästään melun takia, been there done that  :D Kiinankaroista ilmajäähy on vesijäähdytteiseen verrattuna vähän meluisampi, plussana se ettei tarvi jäähdytysjärjestelmää erikseen (noi vesijäähyt tosin pysynee ihan passiivisella vesikierrolla viileinä tämmöisessä käytössä).
Sitten kun sitä Kressiä pitää pyörittää niin tajuttomilla kierroksilla että siinä on edes vähän voimaa. Jos pyörität Kressiä luokkaa 30krpm niin kovaa saakin mennä ettei se muovi sula terään. Ja alumiinin kanssa niin ettei työstö ole hiomista lastuamisen sijaan.


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk