Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Little Red 3-akselinen jyrsin, eipäs kun 4-akselinen!

Aloittaja Makeek, 14.10.15 - klo:13:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Makeek

Pystykkö pistään jotain havaintokuvaa tuosta asettelusta? Asiaan koskaan tutustumattomana on vähä hankalahko hahmottaa.

Tässä varmaan sopiva laseri? http://www.motonet.fi/fi/tuote/789188/Bosch-Quigo-2-Ristilaser-pidikkeella

Snowfly

Kuhan se laser piirtää vaaka ja pysty viivaa ja sitten tärkeintä on että laserista löytyy tasapainottava ominaisuus että laser lyö itse itsensä vaateriin... myös kannattee katsoa sellanen malli jossa on kolmijalka matkassa helpottaa kummasti kun pitää korkeutta säätää...
Ittellä oli ohlsonin poistomyynnistä ostettu ristilaser ja hiltin ristilaser lainattuna... kummatkin tekivät minkä tarvitsi...
Tuollainen oli itsellä ohlsonilta http://www.clasohlson.com/uk/Cocraft-Cross-Line-Laser-Level/Pr407534000

Sitten liitteenä olevaan kuvaan selvennystä:

0-Tason etäisyyden voi vapaasti valita. Mutta kannattee ottaa huomioon mitä mitta välineitä on käytössä... Konepaja suorakulma on hyvä esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/806279/Scala-konepajakulma-tyokaluteras-250x160mm

Käytän seuraavassa esimerkissä nytten suorakulmaa....
Piirrä piste tussilla tai lyö pistepuikolla noin 1cm suorakulman ulokkeen päästä tasaselle osalle.
Laita konepaja suorakulma kuvan 1. mittaus kohtaa kuvavaan tasoa vasten niin että suorakulman uloke tulee kohti 0-tasoa. Sijoita laser nytten niin että laser piirtää viivan pisteen kohdalle.
Nytten sulla on 0-taso asetettu. Nyt liikuttele runkoa ja käy eri kohista se läpi että mittaus kohta 1. tulee joka kerta pisteen kohdalle. Tällöin olet laittanut rungon suoraan. Muista katsoa J1 ja J2 johteiden kohdalta jotta runko ei ole kenollaan tämä vaikuttaa muuten kaikkiin seuraaviin vaiheisiin ja pääset alottaan taas alusta :)

Seuraavaksi laitat johteen J1 paikoilleen ja nytten teippaa viivotin tai vastaava siihen suorakulmana kiinni että saat jonkin sortin mitta asteikon siitä sinun 0-taso pisteestä kohti runkoa.
Nyt katot suorakulmalla paljon johde heittää näet suoraan mitta asteikosta paljon heittoa on... tässä vaiheessa ei tarvitse kovin tarkkaan pyrkiä, koska seuraavassa vaiheessa pääsee helposti parempaan tarkkuuteen... näet vain sen että sulla ei ole asennuksessa paketti heilahtanut.

Vaihtoehto A:
Laita J1 johteeseen kelkka paikoilleen ruuvaa kelkkaan pultti paikoilleen sen verta pitkä että se yltää 0-tasoon.
Liikuta kelkkaa ja seuraa onko laser kokoajan samassa kohtaa pulttia. Tämä kertoo sen onko se johde suorassa vai käykö se montulla keskellä yms...
Vaihtoehto B:
Käytö suorakulmaa viivottimen kanssa ja seuraa mitta-asteikolta heittoa korjaa tarvittaessa tai simmaa..

Sitten väli huomautus: Kun tämä puoli alkaa näyttään suht ok:lta joudut menemään kattoon toista puolta 4/5 mittaus kohdat ja katsomaan että johde on toisesta suunnasta suorassa. Tämän jälkeen toistamaan tämän puolen mittaukset.
Tästä johtuen operaatio on erittäin aikaa vievää...

Toisen suunnan periaate on aikalailla samanlainen paitsi että katsotaan vaaka linjaa.









Snowfly

Sitten J2 johteen saat ihan vaan laittamalla heittokellon J1 kelkkaan ja kellottamalla...
Itse tein omaan heittokelloon jatkoadapterin, jotta pääsin kellottaan johdetta... sen verta pitkä väli omilla johteilla oli...

Makeek

Joo tää selvensi kiitos. Miten tällä tapaa kuitenkaan näkee sadasosien banaaneja viivottimesta?

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Makeek - 13.08.16 - klo:23:50
Joo tää selvensi kiitos. Miten tällä tapaa kuitenkaan näkee sadasosien banaaneja viivottimesta?
Avaanpa asiaa hieman, niin ehkä tämä selkeyttää...
Olen seurannut että teet koneen puu/muovi/alumiini:lle.

Kun puhutaan koneen koosta, niin olet tekemässä isoa konetta.
Tämä laser linjaus josta puhun tarkkuus perustuu enemmänkin oman näö kyvyn tarkkuuteen. Viivotin on vain apuväline.
Viivottimessa on musta viivoitus. Nyt kun siihen tulee punainen laser viiva jolla on myös leveyttä. Nuo ristilaserit piirtää raksakäytön takia aika leveääkin viivaa.
Tämä on vähän niinkuin näkötesti kuinka tarkasti pystyt katsomaan laserin reunan ja mustan viivan reunan yhtymäkohdan. (Viivottimen mittaviiva)||(Laserin reunaviiva)
Ainakin itsellä silmä on tarkempi entä viivottimen millimetri asteikko. Mitä veikkaat onko sulla? :) Tämän myötä eikö päästäkkin yheteis ymmärrykseen että päästään alle 1mm tarkkuuteen eli ollaan todennäköisesti 0-0.5mm välillä.

Jos meillä on 0.5mm heittoa 2000mm matkalla niin mielestäni se on aika hyvä jo. Kun otetaan huomioon materiaalit joita työstetään...
Huom tämä on vasta alkusäätö että johteet ovat suunnilleen sinnepäin. Tarkemmat hienosäädöt tehdään sitten kun kaikki johteet on paikoillaan.
Johtuen siitä että Z-akseli paketti tuo kuormaa koko pakettiin ja sen myötä heittoa, jota pitää kompensoida.

Ittellä Z-akselin ja karan lisäys aiheutti sen että kone meni hieman etukenoon, jota jouduin kompensoimaan simmaamalla.
Nytten itsellä terän suoruus 10mm jyrsin tapilla on pohjan suhteen reunasta reunaan mitattuna x-suunnassa 0.05mm ja y-suunnassa 0.01mm, jonka totesin riittäväksi omaan käyttöön. Tätäkin varten tein oman kellotus tason jolla pystyy katsomaan z-akselin suoruuden.






Snowfly

Tässä tavassa J1 johde on määräävä johde, joka määrää sen että johteet ovat keskenään yhdensuuntaiset heittokellotarkuuden mukaan. Koska J1 johteen kelkassa kiinniolevalla heittokellolla suoristetaan J2 johde.
Kokonais suoruus tulee sitten laseri linjauksesta.

Makeek

Tuossa nukkumattia odotellessa mietin seuraavanlaista hommaa. Otetaan joku laaserpisteen tuottava vempain. Löytyy laservesivaaka kotoa. Kiinnitetään se kelkkaan johteen suuntaisesti. Nyt pajan vastakkaisella seinällä näkyy piste. Teipataan sinne seinään joku mitta. Nyt kelkkaa liu'utetaan ja katsellaan kuinka piste elää tikulla. Jos tippuu alaspäin, mennään monttuun johteessa jne. Pyritään siihen, että piste on vakaa sekä pysty, että vaakasuunnassa ja shimmaillaan sen mukaan. Alussahan on vipuvartta paljon kun kelkka on kaukana sienästä, mutta se pienenee tietenkin sitä mukaa kun tullaan lähemmäksi seinää. 4m päässä laserpisteen putoaminen 1mm tarkottaa kelkan etureunan putoamista n. 0,018mm.

Snowfly

Pisteellä et näe kallistumia... toinen ongelma on pisteen koko... jos testaat niin pisteen koko on aika varmasti eri kokoinen 1m vs 4m johtuen nuiden vehkeiden optiikasta...
Mutta tapoja on monia tee se mikä tuntuu sopivalta

Makeek

Tilasin Kiinasta hiusviivaimia pari kappaletta metrin mittasia. Sellasen kun laittaa johteen päälle ja shimminauhoilla kattelee rakoja, niin luulis tulevan melko hyvä lopputulos? Ristilaseria tietenkin tarvitaan sitten sen kallistuman katsomiseen.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Makeek - 17.08.16 - klo:09:48
Tilasin Kiinasta hiusviivaimia pari kappaletta metrin mittasia. Sellasen kun laittaa johteen päälle ja shimminauhoilla kattelee rakoja, niin luulis tulevan melko hyvä lopputulos? Ristilaseria tietenkin tarvitaan sitten sen kallistuman katsomiseen.
Juuh onnistuuhan se niinkin...
Tuohon kuvaan oli näköjään jääny se mun patentti mittakellon jatkosta että pääsi toisen johteen kellottaan. Kuvan vasemmassa reunassa magneetti jalka rungossa kiinni.
http://80.222.85.119/cnc/6.jpg

Makeek

Tänään alottelin shimmailua. Metrin mittanen hiusviivain johteen päälle ja taakse työvalo. 0,02mm, 0,03mm ja 0,05mm liuskoja löytyy. Yllättävän pienestä raosta se valo paistaa pirusti vaikka ei edes 0,01mm testiliuskakaan mahdu johteen ja viivaimen väliin. Mutta en kyllä rupee 0,005mm liuskoilla pelleileen...

JuKa

#41
Terve,

Shimmailetko johdetta nyt korkeussuunnassa vai sivusuunnassa ? Ymmärsin, että tuo johteen alla oleva taso on ajettu jyrsinkoneessa tasomaiseksi ja näin ollen se ei tarvitse shimmaamista. Johteen pohja pitäisi olla samassa tasossa, kun kohteet on hiomalla tehty. Jos ja kun rungon alla on pyörät, eikä kiinteitä tassuja joissa olisi säätöruuvit, niin tuo shimmaamimen on turhaa, luulen. Yhden suuntaisuuden saisi parhaiten tarkistettua tarkkuus linjaaria vasten, liikuttamalla johdevaunua varustettuna heittokellolla linjaarin pintaa pitkin. Runko varmaankin taittuu kun laitat x-n palkin rungon päälle, vaikkakin näyttää aika vahvalta rakenteelta.  Tasomaisuus yleensä tarkistetaan ja kone vaakitetaan vatupassin avulla. Se ei haittaa vaikka olisi maapalloon nähden vinossa, kunhan kupla pysy samassa kohdassa koko akselin matkalla. Maapallon kanssa yhdensuuntainen kone on helpompi vaakittaa perinteisellä kuplahuijarilla, mutta digitaalisen passin kanssa tuolla ei ole merkitystä.

Saattaa olla, että en ymmärrä mitä tässä on tekeillä  :-[

Makeek

Korkeussuuntaa shimmailen. Kaikkien jalkojen alla on tuki, joten ei roiku vaan päätyjen varassa. En tiedä mikä on, mutta kyllä tuonne noita liuskoja tuntuu menevän.

JuKa

Mahtaako lineaarijohteiden yläpinta olla suora, kun niissä oleellisin korkeus on kelkan päältä johteen alapintaan. Oletko mitannut johteen paksuuden ?

Laitatko vielä kuvaa operaatiosta... Itsellä vähän samanlainen kone rakenteilla, ollut itse asiassa 10v. 😊

Makeek

#44
Ongelma tässä vaan eteen tuli. Toi viivain on liian lyhyt jalkaväliin. Jalkojen välistä johdelatta on montulla ja se tuottaa ongelmaa. 1,5m viivaimella onnistuis helpommin.

Mittasin johdeen paksuuden useesta eri kohtaa ja kyllä mitat 0,01mm sisään osu.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk