Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Taajuusmuuttajan käyttämä sorvi/jyrsinkone

Aloittaja Tapani Honkanen, 26.10.14 - klo:10:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Isto

Koska kyseessä on myös sorvi ja karan ohjaus taajuusmuuttajalla niin jatketaan tähän, toivottavasti joku osaavampi osaisi neuvoa.
Taajuusmuuttaja on käytetty ABB ACS401000632 jonka sain ilmaiseksi ja moottori halvalla saatu Lönne UD1404/1615187-019-008, tyyppikilpi liitteenä.
Sain tuon yhdistelmän toimimaan vain 7Hz ylöspäin, sen alle moottori kyllä pyörii mutta epätasaisen nykivästi eikä vääntöä ole juuri ollenkaan. Yläpää kokeiltu 110Hz asti.
Ilman asetusarvoja on tietysti hankala vastata mutta mitä mahtaisi tarvita säätää ja mihin suuntaan jos olisi tarvetta saada pienempiä kierroksia ?
Manuaalin mukaan tamu ei ole vektorimallia, onko edes mahdollista saada pienemmät kierrokset toimimaan ?
Tamun PID ei ole käytössä. Kaivan nyt käytössä olevat asetukset jos/kun on tarpeen.
http://www05.abb.com/global/scot/scot201.nsf/veritydisplay/ac836133339cbd42c2256de800551d4f/$file/acs400fi.pdf

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 31.10.14 - klo:13:03
Tässä on ensimmäinen versio piirikaavioista Omronin tamulle. Kommentoikaa jos huomaatte virheitä tai vakavia puutteita.
Kirjoitan vielä lyhyen työselostuksen jolla toivottavasti selviää muutostöistä ja joka tekee muutetun piirikaavion ymmärrettäväksi. Perästä kuuluu niiltäkin osin.

Sitten lyhyt työselostus mukaan. Liitteenä myös pikkasen paranneltu pääpiirin kuva. Ohjausreleiden koskettimet ei ole pulpetissa, joten siihen viittaavat merkinnät on poistettu ja lisätty pari liitinnumeroa tamun johdotukseen.

--- clip ---

Työselitys kiinteiden suuntakontaktorien korvaamiseksi tamulla

Alkuperäiset kuvat ovat
- 3-1 Main Circuit
- 4-2 Control Circuit
Uudet on piirretty samoille numeroille ja komponenttien tunnukset on koitettu pitää samoina mikäli mahdollista.

Vanhojen kuvien komponentteihin viitataan suoraan niiden kuvaan merkityllä tunnuksella. Kun viittaan uuden kuvan komponenttiin niin siinä on edessä asteriski (*) jotta on varmasti selvää, kumman kuvan osanumeroa tarkoitetaan. Kuvissa asteriskia ei näy. Esim siis "rele *K4-2.8" viittaa uuteen kuvaan.


Yleiskuvaus operaatiosta:
1. Suuntakontaktorit K4-2.8 ja K4-2.10 poistetaan ja korvataan tamulla.
2. Toinen poistetuista kontaktoreista uudelleenkäytetään tamun päävirtakontaktoriksi
3. Ohjauspiiriin lisätään uudet ajoreleet joilla tamu käsketään liikkeelle asianmukaiseen suuntaan. Releille toteutetaan tarvittava ristiinlukitus.
4. Pulpettiin toteutetaan ajokäskyjen ohjaus painonapein "eteen", "taakse", "seis". Annettua kytkentää tulee noudattaa jotta hätäseis-ohjaus toimii johdonmukaisesti.
5. Hätäseis-releen koskettimien johdotukseen tulee pieniä muutoksia jotka pitää katsoa kuvista ja tehdä kuten on piirretty.

Kontaktori *K4-2.6 on uudelleenkäytetty K4-2.8 tai K4-2.10. Se vetää (eli tamu saa sähköt) kun hätäseis-painike on kuitattu ja "päälle"-kytkintä on painettu. Tämä noudattaa alkuperäistä toimintatapaa. Jalkakytkimen tai kansikytkimen avaus ei katkaise sähköjä tamulta, mutta pudottaa ajokäskyn pois jolloin tamun ohjaama moottori pysähtyy.

Suuntareleet *K4-2.8 ja *K4-2.10 ovat uusia ohjausreleitä. Niiden ei siis tarvitse välittää tehoa, joten kevyet pistokantareleet kelpaavat. Pitää huomata, että kumpikin tarvitsee 4 vaihtokosketinta joten mikä tahansa rele ei käy. Uusiin kuviin on piirretty kosketinnumerointi noudattaen releen Finder 56.34 kosketinnumerointia. Kyseistä relettä ja siihen sopivaa kantaa saa ainakin Partcolta. Koskettimien numerointi tulee tarkastaa käytettyä relettä vastaavaksi.

Tamu kytketään oman ohjeistuksensa mukaan. Runko on muistettava maadoittaa kunnolla häiriöiden minimoimiseksi. Kuvaan ei ole piirretty verkkosuodinta mutta sellaisen voi toki asentaa kontaktorin ja tamun väliin tarvittaessa.

Tamuun on mahdollista kytkeä jarruvastus pääpiiriin. Mikäli halutaan/tarvitaan tehostettua jarrutusta, sen voi kytkeä kuten kuvaan on piirretty. Vastuksen tehonkesto ja resistanssi pitää katsoa tamun manuaalista.

Tamulta viedään ohjauspulpettiin häiriösuojattu (vaipallinen) signaalikaapeli *W3-1.4, jolla välitetään nopeusohje potikalta tamulle. Tamu tuottaa tätä varten +12V apujännitteen josta sovitetaan trimmerivastuksella *RA3-1.4 tasan 10 V varsinaiselle ohjearvopotikalle *RA3-1.5. Trimmeriä ei siis käytetä normaalisti joten sen ei tarvitse olla näkyvissä.

Johonkin sopivaan paikkaan tamun lähelle asennetaan kuittauskytkin *SF3-1.5 jolla tamun vikahälytykset voidaan kuitata mikäli se semmoisia antaa.

Optiona tamun signaalilähdöissä on liitäntä analogimittarille joka voi näyttää erilaisia asioita - oletusarvoisesti tamun lähtötaajuutta. Jos mittaria halutaan käyttää niin mittarisignaali tuodaan pulpettiin suojatulla kaapelilla *W3-1.6.

Jäähdytyspumpun ohjaus säilyy käytännössä ennallaan, samoin sen pääpiiri. Ohjauspainikkeiden syöttökytkentä tehdään uuden kuvan mukaiseksi, jotta siinäkin hätäseis-ohjaus toimii kuten on tarkoitus.

Moottorin jarrun ohjaus säilytetään muuten ennallaan, paitsi että alkuperäisten kontaktoriapukoskettimien tilalle ohjaukseen tulevat suuntareleiden aukeavat koskettimet. Ohjauksen aikareleen asetusta voi joutua muuttamaan tamun takia, mutta tarvetta on vaikea päätellä pelkästään kuvaa katsomalla.


Kuviin on koetettu merkata riviliittimet joita muutoksessa tarvitaan. Liittimiä ei ole lähdetty numeroimaan mutta tunniste *X tarkoittaa koneen päässä olevaa liitintä ja *Xpulpetti tietty pulpetin päätä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk