Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Välyksen poistaminen ratasvälityksestä

Aloittaja Jamiko, 19.03.12 - klo:23:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jamiko

Hei

Nyt servohemmoilta mielipiteitä!!

Ongelma on, että X liikkeen servon rattaissa on pikkasen välystä ja sitä ei voi kokonaan poistaa. Tästä johtuu että x liike varsinkin hitaasti liikkuessaan nykii eteenpäin liikkuessa ja suuntaa vaihtaessaan jättää selvän jäljen valmiiseen pintaan. Nyt myöskin paikoittaessaan x:n paikoilleen voi jäädä heilumaan halutun arvon ympärille jopa +- 0,1mm:n verran jopa useiksi minuuteiksi ennenkuin asettuu.

Huonoksi onneksi konetta ei pääse vaihtamaan(ostamaan uutta) eikä vain hukkaamaan pois, joten jotain olisi tehtävä.

Olen kuullut isommista uudemmista koneista joissa on myöskin hammasratas välitys, että niissä on kaksi servoa x:lle ja ne ajetaan käynnistettäessä pikkaisen vääntämään toisiaan vastaan jolloin välys poistuu.

Siitä ideoiden tuli ajatus josko sitä laittaisi esimerkiksi hydraulimoottorin x:lle joka vääntäisi vakoivoimalla toiseen suuntaan jatkuvasti. Silloin servo joutuisi jatkuvasti vääntämään takaisinpäin ja välys poistuisi.

Hydraulimoottorin voima tarvitsisi tietysti olla paljon pienempi kuin servon maksimivoima mutta silti riittävän suuri liikuttamaan x:ää

Ai niin hydrauliikkaa löytyy koneesta jo vakiona.




ftec

Aika mahdotonta tuohon on mitään kunnollista vastata kun et kerro mitään tarkempaa voimasiirrosta.

Jos kyseessä on lieriöhammaspyörät, niin joissakin välyksettömissä systeemeissä välys poistetaan käyttämällä yhden hammaspyörän sijasta kahta ohuempaa rinnakkain ja toisella poistetaan välys kiertämällä pyörän asentoa.

/Risto

Jamiko

Joo siis tarkennusta, X:n servo pyörittää ensin kierukkavaihdetta joka pyörittää tavallista hammasratasta hammaskiskoa pitkin. Joskus aikojen alussa siellä on ollut jousi joka on painanut servo kierukkavaihteistokokonaisuutta hammaskiskoa vasten. Päivityksessä se jousi on poistettu ja nyt on pakko pitää pientä välystä hammaskiskoon päin ettei esim lastu mennessään väliin hajota mitään.

Tuo hydraulimoottori oli tarkoitus laittaa ihan omalla rattaalla tuohon hammaskiskoon menemään , koska silloin se poistaisi kaikki välykset näistä vaihteista.

Laakerointina x:lle on tuollaiset lieriörulla "tankit".

mpr

Jos se hydraulimoottori vääntää koko ajan toiseen suuntaan, niin vasten sen pyörimissuuntaa välys on pois ja kaikki ok. Mutta kun ajetaan samaan suuntaan niin jollain nopeudella saattaa välystä esiintyä. Eikö sitä jousitoimista voi palauttaa käyttöön.

ftec

Lainaus käyttäjältä: mpr - 20.03.12 - klo:17:29
... Eikö sitä jousitoimista voi palauttaa käyttöön.

Niin, komppaan kyllä tuota. Onko pakko ruveta muuttamaan valmistajan ratkaisua, jos se on toiminut? Jousiahan voi teettää ihan minkälaisia vain, jos alkuperäinen on rikki tai kadonnut tms. Jos valmistaja on vielä olemassa, sieltä tietysti pitäisi saada tietodot jousesta tai jopa varaosan.  Ulkomaiden palstoilta kannattaa myös kysellä.

Hiekkaranta_92

Enempää kuvia näkemättä on nuoren insinöörin alunkaan hankala ehdottaa mitään. Olen joskus pohtinut välyksettömän matoruuvin rakentamista neljännen akselin tarpeisiin. Ajatuksena olisi ollut laittaa kaksi matoruuvvia vasen ja oikeakätinen. Näiden välille sitten hammashihna, jonka hammashihnapyörät kiinnitettään kartiolla niin että välykset voidaan poistaa. Huononapuolena on se että välykset pitää poistaa aina käsin, ruuvien kuluessa. Vastaava varmaan toimis kahdella hammaspyörällä ja hammastangollakin?

Jamiko

Uuden jousen saa kyllä, mutta sillä ei poista kierukkavaihteen välystä ja modernisoinnin yhteydessä on lisätty mittasauva x:lle jota ohjaus nykyään seuraa. Ennen oli vain mitattu servon paikkaa ja kun se oli kohillaan niin "kaikki" oli hyvin oli sitten välykset missä vaan.

Tosion että hydraulimoottori poistaa toiseen suuntaan välyksen ja toiseen suuntaan välttämättä ei, mutta tilanne on suurinpiirtein sama kuin yleensä z:lla elikkä servo tappelee maan vetovoimaa vastaan ennenkuin painetaan tarpeeksi alaspäin.

Täytyy painottaa että tämä ongelma on juurikin hitaassa nopeudessa ja paikoituksessa ilmenevä hapuilu, vaikkakin suuremmilla nopeuksilla voisi alkaa ilmenemään esim. tärinää tästä virityksestä johtuen.


ftec

Lainaus käyttäjältä: Hiekkaranta_92 - 20.03.12 - klo:18:40
...Ajatuksena olisi ollut laittaa kaksi matoruuvvia vasen ja oikeakätinen. Näiden välille sitten ...

Kierukkaruuveillekin löytyy halkaistuja vastapyöriä. Hintaa nillä tietysti on.

Itse asiassa mieti tuota samaa ratkaisua kuin mitä esitit, mutta sitten päädyin ostamaan Jenkkilästä pienen ja halvan  karan kierukkaruuvilla 4. akselille ensimmäiseen hätään. Siinä välykset on poistettu ihan vaan siten, että ruuvia voi kiristää lähemmäksi pyörää. Kierukan pesä lepää hiottua seinää vasten, joten säädössä kierukan keskiviiva sentään pysyy pyörän keskellä.  Pyörän ja ruuvin pitää tuossa ratkaisussa olla todella tarkasti valmistettuja ja heitottomia, muuten rupeaa panttaamaan säädössä. Itselläni kävi juuri niin, mutta sain valmistajalta takuuna uuden kierukan ja sillä sitten korjaantui. Riippuu ihan mitä tarkkuuksia hakee ja minkälaisia halkaisijoita koneistettavailla kpleilla. Tuollakin systeemillä päästään jonkinlaisiin tarkkuuksiin kehämatkassa kun pysytään pienehköissä halkaisijoissa.

ftec

Lainaus käyttäjältä: Jamiko - 20.03.12 - klo:18:43
Uuden jousen saa kyllä, mutta sillä ei poista kierukkavaihteen välystä ja modernisoinnin yhteydessä on lisätty mittasauva x:lle jota ohjaus nykyään seuraa. Ennen oli vain mitattu servon paikkaa ja kun se oli kohillaan niin "kaikki" oli hyvin oli sitten välykset missä vaan. ...

Ai jaa, tuo onkin sitten hankalampi homma, jos itse ongelmaa ei korjauksessa poistettu. :) Melkeen tulee mieleen kierukkavaihteen ja muiden kuluneiden osien peruskorjaus selkeimpänä ratkaisuna ...

ftec

#9
Lainaus käyttäjältä: ftec - 20.03.12 - klo:19:47
Ai jaa, tuo onkin sitten hankalampi homma, jos itse ongelmaa ei korjauksessa poistettu. :) Melkeen tulee mieleen kierukkavaihteen ja muiden kuluneiden osien peruskorjaus selkeimpänä ratkaisuna ...

PS. Yksi vaihtoehto on, että tosiaan teetät siihen kieruvaihteeseen halkaistun vastapyörän. Suomessakin on varmaan koneistamoja, jotka taitavat kierukkapyörien koneistuksen. Ensi sorvataan aihioksi yksi pyörän puolisko, jossa on napa ja joka istuu vaihteeseesi. Sitten toinen puolisko pyörästä välyksettömällä melko tiukalla sovitteella siihen navan päälle pyörimään. Osat pultataan yhteen ja sorvataan hammastus molempiin pyuoliskoihin paketin ollessa tiukasti kasassa. Jonkinlainen näppärä kiristyssysteemi sitten tarvitaan myös, joilla ne välykset saa kiristettyä pois. Jos olisi mahdollisuus tarkkaan laskentaan -  tietäisi koneen liikkuvien osien massat ja kiihtyvyydet ja koneistuksessa ilmenevät voimat ym. - voisi ehkä onnistua sellainenkin ratkaisu, että napaan koneistetaan paksut kielekkeet jousiksi (tai käytetään lautasjousia)  ja toinen pyörä pyrkisi kiertymään jousivoimalla pitäen välykset poissa.

PS. Myös kierukka kannattaa samalla tietysti uusia ja laakerit.

PPS. Ja luulisi, että tuollaisessa systeemissä, jossa aina voi vähän ilmetä klappia, että pulssianturin pitäisi olla servon ensiöakselilla. Muuten voisi kuvitella tapahtuvan kaikelaista värähtelyä säätöpiirissä, kun servo jo pyörii, mutta pulssianturilta ei tule pulsseja hetkeen...

ftec

Ja vielä tämmöinen: Jos satut tarvitsemaan suunnitteluapuja, niin olen sellainen yhden vanhan :) miehen pieni insinööritsto (DI), jolta kannattaa myös kysäistä privalla.

t.
/Risto

Jamiko

Lainaus käyttäjältä: ftec - 20.03.12 - klo:20:06
PPS. Ja luulisi, että tuollaisessa systeemissä, jossa aina voi vähän ilmetä klappia, että pulssianturin pitäisi olla servon ensiöakselilla. Muuten voisi kuvitella tapahtuvan kaikelaista värähtelyä säätöpiirissä, kun servo jo pyörii, mutta pulssianturilta ei tule pulsseja hetkeen...

Niinhän siinä on, luulen että silloin on haettu sitä tarkkuutta tuolla mittasauvalla sillä sitähän ohjain varsinaisesti seuraa mutta servo-ohjain katselee tuota servon perää.
Tosi on, että jos korjaisi kaikki niin tulisi hyvä MUTTA Burkhart+Weber nimi takaa että hintaa löytyy niinpaljon että huh! :'(
Siksipä sitä suunnitteli että jos tuollaisella halvalla hydraulimoottorilla sais punnattua välykset pois, sillä lopputulos voisi olla täysin välyksetön :-X

Ai niin konehan muuten on tuollainen pieni 6m x:llä varustettu.


Jamiko

Ai niin, tuolla alussa kerroin tuollaisesta kahden servon järjestelmästä jolla nykyään hoidetaan pitkissä koneissa joissa on ratasvälitys (esim. kiheung).

Siinä on se hyvä puoli että vaikka välykset kasvaa vanhetessa niin se kompensoituu koko ajan itsekseen.

ftec

#13
Lainaus käyttäjältä: Jamiko - 20.03.12 - klo:20:53
...

Ai niin konehan muuten on tuollainen pieni 6m x:llä varustettu.

No niin aattelinkin, että joku muskelikone sulla täytyy olla kun on tuollainen "rack & pinion" systeemi ja puhelet jo hydrauliikan ymppäämisestäkin, :) ruuvillakin kun pääsee jo aika pitkälle... Mekaniikan peruskorjaus saattaa kuitenkin olla edullisempi ja se ongelmattomin, jos vain löytäisi osien tekijän Suomesta, joka laskuttaa tehdyn mukaan eikä jotenkin muuten. Jopa halvempi kuin toinen servo ja ohjaukset ja viritykset ym. ym. tai kenties jopa hydrauliikkakin... varsinkin jos laskee puljaamiseen kuluvalle ajalle ja vaivalle jotakin kustannushintaa ...

mpr

Toimisikohan ? että laittais toisen hammastangon vanhan rinnalle ja se joko jäykällä jousella tai mekaanisesti säädettävä ja tämä sen verran eri jakoon kun vanha siten että välys poistuu. Eli + liike vanhalla ja - liike uudella rinnalla olevalla hammastangolla. Vaatii tietysti toisen tai leveämmän hammaspyörän.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk