Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Plasmaleikatun rakenneteräs blankon reikien avennus.

Aloittaja PekkaNF, 15.09.13 - klo:17:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PekkaNF

Tilasin muutaman plasmaleikatun aihion ja yllätyksenä tuli reikien kartiokkuus 16 mm paksussa aihiossa. Vaadittu tarkkuus oli millin luokaa ja saavutettu epätarkuus melkoisen paljon arvioitua huonompi. Jos olisin arvannut, niin reikiä ei olisi löytynyt DXF:stä, vaan olisin porannut ne itse.

Vaihtoehtona on unohtaa reiät ja hitsata nikaleet kiinni. Pulttiliitos vaan olisi mukavampi asentaa.

Onko tähän jotain maatalousratkaisua? Reikiä on 24 kpl.

Nuorempana kun piti kierteyttää plasmaleikattuun pintaan, niin vedettiin kiviporalla riittävä upotus ja sen jälkeen normaalilla HSS-poralla reikä ja kierteytys normaaliin rauta. Kova pintakerros oli jotain millin luokkaa....nyt pitäis kartiomaisen reiän halkaisijasta saada pois milli tai kaksi, vähän sen mukaan miten hyvin reikä on sattunut....toinen pää on millin liian iso.

PekkaNF

pave

Tarkoittaako tuo maatalousratkaisu sitä, että pitäis käsiporalla paikanpäällä suurentaa niitä reikiä?
Minkä kokoiset reiät? Jos suht pienet niin eikös kiviporasta teroittamalla pääse halvimmalla?

mpr

Vinkulla eli pirralla eli jujulla eli (pyörivällä viilalla) sen verran että pultti sopii. Iltapuhteina on sitten mukava kaivella käsistä teräviä lastuja.  ;)

PekkaNF

M10:lle piti olla läpireikä, on toisesta päästä lähes 12 mm ja toisesta suunnilleen 8 mm. Yleensä. Eilen hapotettu ja sen jälkeen pesty/kuivattu/upotettu öljyyn, pitää ensin vähän mittailla miten sopivia ne ovat.

Maatalousratkaisu: Ei saa olla kallis, mutta ei tarvii olla mitenkään hifi. Tähän on jopa kaksi suunnitelma B:tä. Tulee isän perunannostokoneeseen eikä hänen rahantaju kestä jos hankin jonkun teollisuusporan tohon hommaan.

Konevaihtoehdot pikkuinen pylväspora tai riittävän kokoinen jyrsin. Ajattelin tosiaan ensin jotain SDS-poraa, jonka terotan vähän enempi metallimalliseksi. Onneksi ei tarvii tehdä käsikonella.

Vinku oli uusi ja outo ehdotus. On kyllä vinku ja siihen olis kiviä sekä kovametalliviila....mutta kestääkö se oikeesti ja kestääkö mun hermot. Olen pari kertaa käyttänyt kovametalliviilaa vaikeissa paikoissa olevien hitsaussaumojen viimeistelyyn ja tosiaan se ei ole nautinnollisin homma päällä maan.

Ajatus oli päästä vähällä ja nyt taitaa joutua töihin. Shokki sinäänsä.

PekkaNF

Hiekkaranta_92

Eikö löydy kaasupulloja? Polttoleikkaamalla reikä suoristuu varmaan vaivattomimmin ja tulee vähiten terärikkoja. Jos kartiota reikää alkaa poraamaan auki vaatii se välyksettömän ja muutenkin tukevan koneen, sekä pienipäästöisen terän. Muuten terä haukkaa herkästi ja se on sitten särmien menoa.

Toinen tapa jolla lähtisin lähestymään olisi spiraalijyrsintä, mutta sitten "anopin tissit" täytyy poistaa.

PekkaNF

Joo ei asetyleenia. Kaasupullot ne vielä puuttuiskin tästä kombinaatista.

Tarkoitus siin on väljentää kartiomaisia 8-12 mm reikiä 10,5 - 12,0 mm kokoon, jotta niistä menee M10 pultti läpi. Pellin paksuus 16 mm. Jos olisin arvannut plasman paikoitustarkkuuden ja kartiotekotaipumuksen (verstaalla vaan nähnyt kohtalaisen suorakylkisiä 20-80 mm plootuja) niin olisin jättänyt pois 11 mm reiänpaikat. Nyt tosta oli enempi haittaa kun hyötyä. Mutta oppia ikävä kaikki.

Pitää katsoo inventaariota ja tsekata olisko siellä rankan näköistä, mahdollisimman lyhyttä betoniporaa.

Toinen suunnitelma on sitten se, että teen jikin, jonka avulla hitsaan osat paikoileen. Pelkään vaan, että loppuasennuksessa tulee sitten enempi tappelua.

On mulla kolmaskin suunnitelma, johon tarvitaan ainesputkea sorvausta ja hitsausta, muttei mennä vielä asioiden edelle.

PekkaNF


Maukka

Nc keskis voisi myös toimia, lyhyt ja tukeva. Mahdollisimman pienet kiekat vain. Mutta jos paikoituskin kovin metässä niin paras olisi jyrsintä.

mpr

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 16.09.13 - klo:14:40
Vinku oli uusi ja outo ehdotus. On kyllä vinku ja siihen olis kiviä sekä kovametalliviila....mutta kestääkö se oikeesti ja kestääkö mun hermot. Olen pari kertaa käyttänyt kovametalliviilaa vaikeissa paikoissa olevien hitsaussaumojen viimeistelyyn ja tosiaan se ei ole nautinnollisin homma päällä maan.

Ajatus oli päästä vähällä ja nyt taitaa joutua töihin. Shokki sinäänsä.

PekkaNF
Hyvä vinku ja hyvä 6mm kovametalliviila ja vakaat kädet, niin onnistuu hyvin.

Kumpumäen seppä

Mitä materiaalia levy on? Itse ainakin olen porannut paljon laserilla poltettuja reikiä väljemmäksi. Jos normaali levyä, niin eihän se juurikaan kovene. Ihan normaali pikateräs porilla olen porannut, sekä pylväskoneella, että käsiporalla. Kartiokkuushan johtuu siitä, että aine lämpenee reijän leikkauksen aikana, ja siten reijän alotus on suunnilleen suoraan ja lopetus on hyvinkin vino. Tällöin kartion suurempi pää on suurinpiirtein pyöreä, ja pienenpi pää epämääräinen. Itse siis ottaisin normaali pikateräsporanterän, joka on hieman pienenpi kuin reijän suurempi pää. Sitten vaan suuremman pään puolelta poraten maltillisesti, mieluiten pystyporakoneella. Ei luulisi olevan mitään ongelmaa. Kyllähän terä kovilla on, mutta ei pole kallista kuitenkaan kokeilla.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk