Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Pieni polvimallinen kaiverrin/jyrsinkone

Aloittaja timopen, 08.12.12 - klo:13:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timopen

Moro

Senaattorin painostuksesta julkaisin rakennuskuvat omasta projektistani ;) alunperin ajattelin vasta siinä vaiheessa, kun hommat on vähän pidemmällä. Varsinaista kunnon suunnitelmaa projektista ei ollut vaan päätin aloittaa rungon rakentamisen kun kattelin noita kahta palkin pätkää, levynpalasia ja johteita mitä on kertynyt. Tämän jälkeen cad-mallikin on tullut väsättyä, mutta se ei aina tahdo pysyä perässä. Ja asiaan:


Pohjapalkkiin jalat/tassut.


Yläpalkin kiinnityslevy paikoilleen.


Päätyjen tulppaus ja johteiden aluslatat. En ollut alunperin varma lämpökäsittelymahdollisuuden toteutumisesta, joten hitsasin katkohitseillä melko pienillä tulilla, sitten kun uuni varmistui niin välit sitten täyteen isommilla hitsausarvoilla ja jälki ei nyt ollut kaikkein miellyttävintä :/


Pystypalkin sommittelua....


Pystypalkki lähes kaikkine hitsauksineen (johteen aluslatta puuttuu vielä). Näköjään osia on tässä vaiheessa jo putsailtu lamellilaikalla. Kuten kuvasta näkee, pystypalkki koostuu kahdesta putkesta, jotka ovat hitsattu toisiinsa. Hitsi on vedetty tuonne reunapyöristysten väliin ja n. 5-10 cm pätkissä aina puolelta toiselle vaihtaen. Pyrin näin ehkäisemään muodonmuutoksia... Hitsi tuonne pyöristysten väliin ei ollut mikään kovin esteettinen juttu, joten heppailin päälle nuo latat ja näyttää huomattavasti paremmalta.


Jännitystenpoistohehkutuksen jälkeen näyttää tältä. Niin tosiaan tein putkien päätylappuihin kierteet tulpille, jotta rungon voi täyttää jollain tulevaisuudessa.

Nyt pitää poistua, joten seuraavia kuvia en kerennyt kommentoida:

























Polyasetaalimutterin aihio trapetsiruuville ja alumiininen pesä tätä varten.


Ja tällainen kiinnitys, M22x1,5 kierteet muistaakseni. Ison kierteen jälkeen osat kiristetty yhteen ja porattu lukitusruuville reikä. Tämän jälkeen osat irti ja kierre lukitusruuvia varten.


Ensimmäisen akselin osia. Oikeassa ylänurkassa trapetsikierretangosta tehty kierretappi. Hioin ainostaan yhden leikkuun, mutta näyttää onnistuvan hyvin sellaisellakin. Melko hidasta oli kyllä tuo n. 30 mm pitkä kierre tehdä, kun ei ole tapissa lastuille tilaa. Kaksi sorvattua palikkaa tulevat ruuvin päihin.


Lisää osia samalle akselille (Y-akselikohan tämä nyt on?), Alumiininen osa on kahdelle laakerille sopiva pesä, pitäisi sopia tulevaisuudessa sovitettu viistokuulalaakeripari jos aion koneeseen kuularuuvit vaihtaa. Teräksisellä palikalla kiristetään laakereiden ulkokoolit yhteen.


Näin siis...


Tässä vielä nää ruuvin päät


Jotka tulevat tällä lailla sitten. Etupää tulee sokkatapilla kiinni.


Ja tässä kuva laakeriparista. Nyt on ihan normaalit urakuulalaakerit (6201), joiden ulkokehällä on 0,3mm shimmilevy, mikä on tosin hieman liian paksu, mutta meni nyt sinne koska en tähän hätään saanut ohuempaa. Alunperin oli tarkoitus sovittaa ja kokeilla että millä shimmillä aksiaalivälyksen saisi pois siten, että sisäkehät voi kiristää yhteen laakereiden vielä pyöriessä suhteellisen hyvin. Nyt ahdistavat hieman, kun akselin sovite oli pikkuisen liian ahdistava ja tuli kolautettua etummainen laakeri liian pitkälle. Mutta aksiaalivälystä ei ole :-)


Tällälailla tulevat runkoon kiinni.


Kasailin osia paikalleen. Ensiksi kellotin toisen lineaarijohteen rungon referenssipinnan kanssa yhdensuuntaiseksi. Tämän jälkeen tiukkailin kelkat siltä puolen ja hieman jännitystä toisen puolen kelkoille. Tämän jälkeen kelkalla ajelua edestakaisin ja toista johdetta ja kelkkoja kiristellen toinen puoli kuntoon. Tämän jälkeen passailin etulevyä ja takapuolen laakeripesää kohdilleen niin, että ruuvi ei ahdistanut missään kohtaa. Levyn joutuu ikävä kyllä vielä irrottamaan kokoonpanosta, koska toisen akselin mutteripesän kiinnitysreikiä ei ole vielä porattu.


Tässä vielä kuva takapään laakeripesästä.


X:n pöytä lämpökäsittelystä. Alunperin oli 1,5 mm kaarella, lämpökäsittelyn jälkeen saman verran :P mietin, että olisiko pitänyt oikoa etukäteen, mutta ajattelin, että jossain määrin lämpökäsittely poistaisi jäännösvenymiä, mutta näin ei sitten käynyt tässä rakenteessa.


Pöydän koneistusta vaakakaralla. Johdelattojen pohjat ja pöydän pinta tuli plaanattua kääntöpää paikallaan. Pöydän pinnasta pitää ottaa vielä viimeistelylastu, kun saa päihin kierteet joista kiinnittää. Nyt taipuili sen verran kiinnityksiä vaihdellessa, että päihin jäi pykälät.


Tässä kuvassa näkyykin pieni pykälä kahden eri ajon välillä. Päätypintaan tulee siisti pinta... mietin, että kun tähän S355:een on vaikea saada hyvää pintaa, mikä jossain määrin johtunee ferriittisperliittisestä mikrorakenteesta, mutta tähän päätyyn tuli kuin itsestään... johtuisikohan tämä sitten rakenteen valssaussuunnasta, kun rakeet ovat kuitenkin kuumavalssatussa semmoisia littanoita niin nyt ollaan niihin nähden eri suunnassa kuin yleensä :-) Ja tosiaan reiät, joihin sitten laakeripesien kiinnityslevyt tulevat ja näistä sitten saa kiinnitettyä, kun pöydän pinta (koitetaan) viimeistellä.


Kun vaakakara oli nyt esillä niin ajelin sitten pylvään päänkin. Melko massiiviset kiinnittimien tuet :-)


Kiinnitysreiät piti kanssa porailla, kun tajusin, että pylväsporakoneeseen ei korkeuden puolesta kappale tule mahtumaan. Tässähän ne nyt meni samalla, mutta hidastahan se on aina tämän jyrsimen kanssa säätää.


Melko massiiviselta näyttää pöytä ylhäällä. :-) huomatkaa koneistusjakkara :P


Pöydän pinnasta viimeistelylastut... vieläkin jäi pykälää ajojen välille, toisessa päässä pöytää 0.03mm ja toisessa 0.01mm. En nyt jaksanut vaivata päätäni, että olisiko jotenkin kikkailemalla saanut tasaiseksi. Tietysti jos tekisi isomman teräpään. On vaan alettava jos uskoa, että tällä jyrsinkoneella ei ihan viimeisen päälle saa tehtyä.


Johteiden kiinnitysreikien porailua.


Pöydän pintaan reikiä kappaleiden kiinnitystä varten.


Reiät porattu. Kaksi Würthin kobolttiseosteista terää meni  ??? joku nyt niissä mätti... pitkä miinus Würthille näistä.


Pylväs maalattuna. Salama vääristää väriä jonkin verran. Motipin Brake Caliber maalille pitkä miinus, kun ei meinaa tulla ulos edes käyttämättömästä purkista (maali ei edes ole vanhentunut ja kovin kylmäkään tallissa ei ole)... Kirosanojen saattelemana maalaus kuitenkin onnistui.


Y-akselin kelkka irrotettuna, tähän tuli porattua reiät X-akselin mutteripesää varten. Otin kuvan nyt, kun ei aikaisemmissa tainnut olla tällaisesta vaiheesta.


Johteita tuli alustavasti linjailtua pöytään ja katsottua miltä kokonaisuus alkaa näyttää. Tässä väri oikeamman näköinen.


Ja tässä salaman kanssa otettu.


Osia X-akselia varten... tässä mutteripesän reikien merkkausta DIY-korkeusmitalla, mikä tuli tässä välissä väsättyä. Ja 300x300 mittauskivikin tuli jossain tilapäisessä mielenhäiriössä tilattua rdg-toolsilta... ehkä nekin rahat olisi voinut käyttää tarpeellisempiinkin juttuihin :-)


Tässä toinen kuva mutteripesästä. Tämä on nyt kehitysversio 2. Alkuperäiseen toteutukseen verrattuna tähän tulee kaksi erillistä mutteria välyksen säätämistä varten. Toinen tulee vastaavalla tavalla kuin V1:ssä, eli kierrekiinnitteisenä ja lukitusruuvilla varmistettuna. Toinen mutteri taas tulee laipallisena ja kiinnitysruuveilla/urilla ja tätä on mahdollisuus kiertää ja säätää näin välystä.


Kuva aikaisempaa selitystä selventämään. Eli nyt asennosta riippumatta laipan saa kiristettyä vähintään kolmella ruuvilla kiinni pesään.


Kierteitys toiselle puolelle....


Ja tällainen on paketti sitten kokonaisuudessaan, toisen puolen mutteria ei tosin juurikaan näy.


Tässä pöydän päätyyn tulevaa laakeripesän kiinnityslevyä... tässä myös hyödynsin tuota korkeusmittaa piirtämiseen, kun kerran mahdollisuus on kuvasta napata nopeasti mitat toisesta laidasta. Onnistuu mielestäni hyvin... suurin ongelma tuntuu olevan se, että pistepuikolla osuisi varmasti ristin keskelle. Yleensä menee hyvin, mutta huomasin että hieman poikkeamaakin saa aikaan. Tuntuu siltä, että tallin valaistus ei enää ole riittävän hyvä näille silmille   :(


Tässä sitten soviteltu levyä ja laakeripesää paikoilleen pöytään.


Johteiden kellottamista suoraan... aika hyvin sain sinne 0.01mm / 400 mm (mitä tuo ristimitta suurinpiirtein on) nuo... noissa johteissa oli alunperin n. 0.1mm heittoa ja sitten ku jyrsinkonekaan ei aivan suoraa tee niin ensimmäisellä kerralla kellotin toisen johteen suoraan sivun kanssa ja sitten aloin kellottamaan toista suoraan tämän johteen kanssa niin huomasin, että kaarevahan jompi kumpi on... no tähän hommaan auttoi sitten tuo kivitaso. Tässä kuvassa näkyy myös pöydän toisen pään levyosa, jossa on laakerille pesä suoraan.


awallin

asiallisen näköistä meininkiä!

- miten teit pylvään runkoa vasten tulevan pinnan sekä Z-johteiden koneistuksen? Onnistuuko yhdellä kiinnityksellä vai miten 90-asteen kulma näiden pintojen välille, sekä Z-johteiden suoruus varmistetaan ?
- teitkö jotain lämpökäsittelyä hitsauksen ja koneistuksen välillä? Tästä on pitkät jutut esim cnczone-foorumilla missä pelätään että runko sitten venähtää yhtäkkiä muutaman vuoden päästä tms. ellei lämpökäsittelyä ole kunnolla tehty..

FAARI 58

On tua pikkuusen siistimpi kones,kun faarin tekeles. No faarillahan on käytös pajavasara sekä luja usko omiin kykyihin. :'(
FAARI 58
Tyhmyys ei ole vika,vaan se on lahja.

timopen

Lainaus käyttäjältä: awallin - 08.12.12 - klo:13:50
asiallisen näköistä meininkiä!

- miten teit pylvään runkoa vasten tulevan pinnan sekä Z-johteiden koneistuksen? Onnistuuko yhdellä kiinnityksellä vai miten 90-asteen kulma näiden pintojen välille, sekä Z-johteiden suoruus varmistetaan ?
- teitkö jotain lämpökäsittelyä hitsauksen ja koneistuksen välillä? Tästä on pitkät jutut esim cnczone-foorumilla missä pelätään että runko sitten venähtää yhtäkkiä muutaman vuoden päästä tms. ellei lämpökäsittelyä ole kunnolla tehty..

Pylväs oli ruuvipenkissä kiinni ja plaanasin ensin Z-johteiden alustat, sitten ajoin tapilla latat sivun mahdolliseksi referenssiksi tulevaisuutta varten. Tämän jälkeen käänsin jyrsinpään vaakatasoon ja ajoin pylvään kiinnityspinnan suoraksi. Eli teoriassa yhdellä kiinnityksellä, mutta vahingossa otin lastunpaksuudeksi 4 mm 0,4 mm sijaan (normaalisti kun on tottunut lastunpaksuuden ottamiseen Z-akselilla, jolla on jyrsinkoneessa mittarumpu eri jaolla) ja ehdin syötöllä napata sivusta hieman jolloin kappale pääsi liikahtamaan. Tämän jälkeen kellotin paikalleen n. 0.01 ... 0.02 mm tarkkuuteen Z-johdelatan pituudelta.

Lämpökäsittely on tehty molemmille osille kiertoilmauunissa siten, että nostin lämpöä 50 astetta puolessa tunnissa. Uuni nostaa tämän 50C n. 5 minuutissa ja alkaa räpsyttelemään termostaattia. Kappaleen lämpötilaa ei mitattu, mutta ajattelin että eiköhän tämä nyt kelpaa hitaaksi nostoajaksi. En nyt muista oliko loppulämpötila 600 vai 650 astetta, jossa pidin palikoita n. 2-2.5 h, jonka jälkeen uuni sammuksiin ja jäähdytys luukut kiinni. Seuraavana aamuna (n. 14 h päästä) kappaleet olivat vielä n. 50 asteen lämpöisiä, joten uskoisin suhteellisen hitaan lämpötilan laskemisen onnistuneen.

- Timo

JuKa

Pirulainen kun näyttää hyvältä ! Hieno väri myös !

Jussi

mpr

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 08.12.12 - klo:15:52
Pirulainen kun näyttää hyvältä ! Hieno väri myös !

Jussi

Täysin samaa mieltä jussin kanssa  :)

Millaiset on työstöalueen mitat ?

timopen

Lainaus käyttäjältä: mpr - 08.12.12 - klo:16:10
Millaiset on työstöalueen mitat ?

Työstöalue on n. 160x290x100 mm. Jäänee hieman pienemmäksi sitten kun rajakytkimet virittelee...

timopen

Päivittelin lisää kuvia ensimmäiseen viestiin.

Onko mielestänne hyvä lisätä kaikki kuvat jatkossa ensimmäiseen viestiin, jolloin pysyy koko kuvasarja rakentamisesta yhtenäisenä vai tehdä uusia viestejä sitä mukaa? Omasta mielestäni on parempi, että ensimmäisessä viestissä näkyy koko rakentamisen prosessi. Näin näkee heti projektin etenemisen, vaikka ei olisi aktiivisesti viestiketjua seurannutkaan. Jotkut ketjut paisuvat välillä niin pitkiksi ja oheen tulee keskustelua kaikenlaisesta, jolloin itse projektin seuraaminen hankaloituu.

olli henttonen

Hieno masiina on tulossa, ja hyvä idea tuo ekaan viestiin päivittäminen, silloin kokonaisuus ja työn edistyminen  hahmottuu paremmin.
dyykkari

timopen

Kiitos kaikille kommenteista :-)

Päivittelen sitten jatkossa tuota ensimmäistä viestiä kuvien osalta ja uppaan ketjun ylös ilmoittamalla päivityksestä.

Seuraavaksi aloittelen tuon X-liikkeen kelkan rakentamisen. Johteiden aluspaloiksi tulee 25x25mm teräspalikat ja nämä yhteen 8mm teräslevyllä. Hitsaamalla varmaanki laitan kasaan ja toivon, että lämpökäsittely järjestyy taas... Näin saan tuolle X-liikkeellekin ruuville tilaa n. 50mm ja on mahdollista toteuttaa kuularuuvipäivitys halutessaan.

- Timo

senaattori

On se vaan hienoa seuratahyvin dokumentoidun projektin valmistumista vaihe vaiheelta....Hyvä.
Reijo Martinpoika Tuomala

timopen

Sen verran hiljaista foorumilla, että lisäilenpä pari kuvaa... nyt on pari päivää kiipeilty jyrsinkoneen päällä ja tuntuukin jo selässä :-)

mpr

Tuostahan tulee todellinen taideteos  :D

Asiasta kolmanteen, jyrsinkoneen takana näkyy reukkusorvi minkähän valmistajan kone on.

timopen

Lainaus käyttäjältä: mpr - 13.01.13 - klo:23:06
Tuostahan tulee todellinen taideteos  :D

Asiasta kolmanteen, jyrsinkoneen takana näkyy reukkusorvi minkähän valmistajan kone on.

Kiitos, kiitos  :)

Revolverisorvi on Warner & Swasey ... No 3 M-1200. USAlainen tekele, Cleveland Ohio muistaakseen. Muuten on erittäin asiallinen kone, mutta ollut kovassa käytössä ja karalaakeroinnissa on n. 0,03mm radiaaliheittoa. Aksiaalisuunnassa taas heittoa ei juurikaan tunnu olevan niin veikkaan, että vaikka laakereita voisikin kiristää, ei tällä liiemmin saavutettaisi hyötyä. Lisäksi johteet ovat keskeltä kulahtaneet, ja kun säätää siinä toimivaksi niin ahdistaa taas päissä  :-X Mutta muuten on erittäin mukava sorvata, kun on tottunut vipujen ja muiden sijainteihin ja kaikki toimii nätisti... vaihteet menee päälle ilman vänkäämistä jne. samoin syötön vivut ym. Nämä asiat on huomattavasti paremmin toteutettu kuin tuossa parikymmentä vuotta uudemmassa _ranskalaisessa_ jyrsinkoneessa, missä kaikki kolisee ja rutisee... :D

Olisihan tuollainen sorvi mukava laittaa täysin kuntoon ja oikaista johteet jne., mutta taitaa rahkeet tai rahat loppua kesken :P

mpr

Ostin vajaa vuosi sitten pienen revolverisorin ja olen myös ihastunut koneen käytettävyyteen, olen sitä pikkuhiljaa kunnostellut ja nykyaikaistanut, juuri tilasin siihen digi - mittalaitteet. Haaveena olisi muuttaa se osittain cnc- käyttöiseksi työt vain ikävästi haittaa harrastuksia.
Mutta lujia koneita ne on 50- luvulla rakentaneet, kun aina vain pelittää. Reukuthan ovat cnc-sorvin esi-isiä, siinä  sorvari on toiminu "servona" käsi mootorina ja silmä visuaalisena takaisin kytkentänä.  ;)
Suurimmaksi osaksi vielä sulattamattomat reukut taitaa olla kuluneita koska ovat ankarassa sarjatuotannossa olleet.
Kunnosta ihmeessä tuo reukkusi, kyllä tässä maassa paljon turhempikin koneita entisöidään.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk