Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).

Aloittaja Jarkko Nieminen, 15.05.11 - klo:13:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Nieminen

Kaikessa hiljaisuudessa hommat etenee ja sorvilla tehty vaikka mitä....
Nyt tuli tilanne vastaan että 1.1kW karassa ei 2:1 välityksellä riitä voimaa että mach3 osaisi kierteyttää kunnolla. Kierteitä kyllä saa mutta parantamisen varaa on kierteen ulkonäössä.

Nyt kokeilen jos linuxcnc ja 2 lpt portilla saisi nuo VSE-XE ohjaimet toimimaan. Ja toisella lpt portilla toisi karalle 100 pulssia per kierros + index sorvista saa jo nyt siis indexin ja tänään jyrsityllä osalla 100pulssia kierrokselle.

ex nimimerkki jarkko.j

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Nieminen - 15.02.17 - klo:19:38
Nyt tuli tilanne vastaan että 1.1kW karassa ei 2:1 välityksellä riitä voimaa että mach3 osaisi kierteyttää kunnolla. Kierteitä kyllä saa mutta parantamisen varaa on kierteen ulkonäössä.
Heti tulee mieleen ootko nyt sorvaamassa vai pakka kierteyttämässä kierrettä?
Jos oot sorvaamassa monella vedolla vedät kierteen? ja mitä kierrettä oot vetämässä...
Pakkakierteytys kärkipylkän kanssa vaatii varmana edes takaista liikettä toimiakseen... tosin testattu että 750w pikku sorvi jaksaa kierteyttää m12 kierteen kyseisellä methodilla...


Jarkko Nieminen

Moi.

Juu, normi pikkusorvi jaksaakin kun on välitykset kunnossa. Mulla siis tamu ja 3000rpm kiertävä bevi... Nm luku varsin pieni. 1500rpm bevillä Nm 2x enemmän. 20x1, 26x1 vedettyyn terästankoon jne. Siis kierteytys sorvaus. Ja aika monella vedolla menee. Ja karan kierrokset laskee liikaa kierteen matkalla. Välitystä muuttamalla menisi mutta kiinnostaa toi linuxcnc:n synkronoitu syöttö.
ex nimimerkki jarkko.j

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Nieminen - 15.02.17 - klo:20:03
Moi.

Juu, normi pikkusorvi jaksaakin kun on välitykset kunnossa. Mulla siis tamu ja 3000rpm kiertävä bevi... Nm luku varsin pieni. 1500rpm bevillä Nm 2x enemmän. 20x1, 26x1 vedettyyn terästankoon jne. Siis kierteytys sorvaus. Ja aika monella vedolla menee. Ja karan kierrokset laskee liikaa kierteen matkalla. Välitystä muuttamalla menisi mutta kiinnostaa toi linuxcnc:n synkronoitu syöttö.
Ennemmin vaihtaisin moottorin tai välityksen... kerta ei synkronoitu syöttö varmastikkaan ongelmaa poista

Jarkko Nieminen

Voihan sen noinkin ajatella.... mach3:lla jos kara kiertää 1000rpm ja kierteen lopussa nopeus on 950, niin kierre onnistuu kun mach3 laskee kierroksia ja muokkaa syöttöä sitten. Mutta esim 10 vedolla homma karkaa jo käsistä ja kierre toimii mutta on ulkoisesti .... ruma. Linuxcnc ja synkronointi poistaa tämän ongelman.
ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

#65
Voimaa tuli lisää ja värinät väheni....hihnapyörät 72mm ja 250mm kartioholkein.

Nyt kierteytys toimii loistavasti ja mach3:sella mennään. Ajoin 20x1 kierteen vedettyyn terästankoon. Kierteen pinta kirkas, eikä värinää näy kierteessä. Nopeus pysyy vakiona ja 800 oli karalla nopeutta.
ex nimimerkki jarkko.j

JuKa

#66
Minulla on samanlainen sorviprojekti odottamassa aikaa ja ajattelin käyttää myös 1,1kw moottoria.
Käytitkö muuten pikaterästä vai kovametallia työkaluna?

Tuollainen tuli vastaan kun olen tuota UCCNC -ohjelmaa kokeillut ja selaillut videoita samalta tekijältä.
https://m.youtube.com/watch?v=25FtHEo4Ujo

Mitenköhän tuo synkkaus toimii tuossa, koska kara ja syöttö menee synkroon heti...

Jarkko Nieminen

Moi.

Siis toi UC4000ETH on loistava tuote... ainakin mitä siitä luin. Ilmeisesti tuohon ohjaimeen tuodaan takaisinkytkentä enkooderin kanssa ja softa hoitaa synkkauksen. Nä tulee unkarista ja siis ilman tulleja yms.

Menee hankintaan ainakin mun sorviin. Vielä kun löytäs ohjeen tuohon... siis miten encooderit kytketään. Toi siis korvaa 2 LPT porttia ethernetin kautta.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

JuKa

Joo vaikuttaa hyviltä tuotteilta ja tukeakin olen saanut tuolta valmistajalta.
Mulla on pari UC100 usb mokkulaa ja ne toimii loistavasti.

Kun enkooderin kytkee käyttäen A,B ja Z kanavaa, niin ei varmaan erikseen tarvitse index anturia.
Edellyttäen että tuo on 1:1 välityksellä karassa kiinni.
Pitää tutkia tuota ohjelmaa tänään, että onko siellä joku valikko karan takaisinkytkennälle/enkooderille.

Jussi

Jarkko Nieminen

Sorvi sai uuden moottorin ja tamun. Kiitos Thelen tech ja Jonne avusta! Kyllä nyt muuten muuttui sorvaaminen. Kierrosnopeus ei muutu ollenkaan, tai en ainakaan uskaltanut niin paksua lastua ottaa että olisi vaikuttanut kieroksiin amumiinissa. https://youtu.be/NcD2EdWtc1o
ex nimimerkki jarkko.j

Calevi

Asiallinen projekti,

Viitsitkö kommentoida teoreettista kysymystä tähän liittyen, kun olet selvästi asiaan perehtynyt. Mitä tämä betonivalu teräsrungon sisällä oikein tekee, ymmärrän että massan lisääntyessä se poistaa värinöitä,, mutta vahvistaako se itse teräsrunkoa? Miten esimerkiksi hallin teräksiset kattotuolit, jos ne valaisi täyteen kuivahkoa betonia (kutistumisen välttämiseksi), kestäisikö katto tämän jälkeen suurempia lumikuormia?

Jarkko Nieminen

Moi.

Kiitos! Jäykistää tietysti mutta suurin ongelma on betonin laajeneminen putkessa. Betonin laajentuessa putken kylki sanoo jossain kohtaa poks, eli halkeaa. Betonia en ikinä laittaisi teräsputken sisälle, vaan kuten esim jyrsin projekti 2011 koneessa polymeeribetonia, joka ei laajene.

Eli jos meinaat kattotuoleja vahvistaa, niin kysyppäs joltain rakennusinsinööriltä asiaa. Sorvin
Rungossa en täyttänyt mitään umpinaisia putkia betonilla vaan vain muottia, joka salli betonin laajenemisen. Betoni tuntuu toimivan hyvin runkona, mutta täyttämiseen se ei oikeen sovellu.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Calevi - 26.11.17 - klo:18:20
Miten esimerkiksi hallin teräksiset kattotuolit, jos ne valaisi täyteen kuivahkoa betonia (kutistumisen välttämiseksi), kestäisikö katto tämän jälkeen suurempia lumikuormia?
Betoni toimii niin kauan kun siihen kohdistuu vain puristus voimaa... jos betoniin pääsee kohdistuun vetoa, niin suunnittelussa on tehty kardinaali virhe. Mikä ilmenee yleensä rakenteen täydellisenä pettämisenä.

Hyvä käytännön esimerkki on silloissa, jotka on teräs vahvisteisia. Näissä teräs ottaa vetovoimat vastaan ja betoniin tulee kohdistumaan vai puristusta...
Oliko se toissa kesänä kun se yks silta romahti täysin korjaus operaation yhteydessä mistä uutisoitiin... ja syyksi paljastui väärin asennetut teräsvahvikkeet => teräsbetoni rakenne ei toiminut oikein...

Calevi

Hyviä pointteja J & S,

Tattista vaan! 

Jarkko Nieminen

Päivitelläämpäs nyt sitten tätäkin... paljon on taas touhuttu mutta unohtunut tänne kirjoitella. Sorvi on nyt purettu osiin ja se saa toiset johteet vanhojen rinnalle ja siihen tulossa slant bed tyyppinen 6 paikkainen vaihtaja ja kunnon kärkipylkkä.
ex nimimerkki jarkko.j

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk