Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Tarve ois jonkunlaiselle ehkä solenoidille tai joku muu.

Aloittaja tikka, 10.01.15 - klo:15:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tikka

Noita Bridgeportin sähköjä hiljalleen uusin ja purin noi pöydän syöttövaihteen käsivivut ja sähköt pois.
Nyt ton käsivivun tilalle pitäs keksiä joku moottori? solenoidi? tai tai joku muu. Syöttövaihteen päällä on n.8 mm halk ja 20 mm korkea tappi pystyssä jota pitäis kääntää n.45 astetta ja jousi tai sähkö palautus, voimaa ei paljon tarvita.
Joku esim peltimoottorin tapanen juttu mutta pienempi missä ois silmukka tai jotain minkä vois tohon sovittaa.
Koitin ebaysta katella mut puuttuu nyt oikea hakusana. Oisko jollain heittää jotain ehdotusta hakuun tai laitteeseen.

ttontsa

No nyt ei kyllä apina ymmärrä mitä ton aparaatin tulisi tehdä, pitäisi apinalle piirtää kuva!
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

cossuesco

Miksi purit käyttövivut pois? Eikös se ohjaa myös rajoja?

tikka

No perkule tota kuvaa en osaa piirtää mutta kääntää akselia, eli vaihde mekaanisesti päälle ja pois. Tapissa ollu vipu josta käsin käännetään syöttö päälle/pois sekä tapin akselilla rajat mitkä ohjaa syöttömoottorin päälle/pois. Nyt syöttömoottorit saa sähkönsä muualta ja mekaaniselle kytkennälle pitäs löytää joku systeemi mut ei kovin isokokoinen.
Purin pois koska oli täysin romuna. Nyt on sähköset siirrettävät rajat sekä yksi ohjausboxi missä kaikki toiminnot. Kyllähän ton syötön voi kääntää käsin mekaanisesti päälle ja sitten sähköä syöttömoottorille mutta kun tota sähköä on olemassa vois sen sopivalla palikalla tehä helpomminkin.

cossuesco

Eli purit bridgeportin omat syöttöt pois ja laitoit jäliasennusmoottorit vai rakentelit jonkun oman systeemin? Itse joudun luultavasti samaan hommaan  :)

tikka

Purin sähköt melkein kaikki pois, jäljelle jäi vanhat syöttömoottorit jotka huoltokunnostin niiden muuntaja kun oli uusi ja ohjauskortti joka oli uusi. Kaikki muu pois ja uusi ohjaus kokonaan sekä uusi  karan moottori koska vanha oli palanut kytkentävirheen takia ja sille taajari + yksi ylimääräinen taajari lähtö apumoottoria varten. Jos kuva näkyy niin kuvassa oleva vipu on poistettu ja sen tilalle pitäisi saada matala moottori.

cossuesco

Ei jymmärrä?  :) Eikö tuota vipua voi laittaa takaisin? Millä sitä solenoidia ohjataan? Tuolta ainakin löytyy jotain: http://www.vekoy.com/index.php?cPath=2356

Kumpumäen seppä

En kyllä ymmärrä mistä tässä on kysymys, mutta tuollaisten solenoidien vetokyky on aika hankala. Ensin ei ole mitään voimaa, ja sitten vasta siellä viimeisellä millillä löytyy voimaa. Solenoidi, joka jaksaa tuollaisen vivun kääntää, ottaa monta amppeeria virtaa esim. 24 Voltilla. Tarvii jumalattoman powerin sitä varten. Peltimoottori (= kallis) lienee ainut asiallinen tapa toteuttaa. Tietysti jostain auton keskuslukituksen moottorista voisi tehdä jonkun virityksen. Jos paineilmaa on käytettävissä, niin pieni sylinteri hoitaisi tuon asiallisesti.

Itse kun modernisoin tuon oman Cincinnatin aikoinaan, niin laitoin kulmavaihteet suoraan käsiveivien tilalle. Sen jälkeen on tullut useampi sata kiloa koneistettua rautaa, ja kertaakaan en ole mitään vapautusvipua kaipaillut. 

tikka

Juu olen tosi huono selittämään ja kun en itekään tiedä mitä etsin niin vielä vaikeampaa. Tuo jutun idea oli siinä kun vaihde on kytketty mekaanisesti ei pöytää pysty käsin veivaamaan.
Nyt mulla syöttömoottorit saa käskyn uudelta ohjauslaatikolta mutta jotta pöytä liikkuu on vaihde kytkettävä käsin. Oli ajatus kun ajan sähköllä solenoidi tai joku muu kytkisi tuon vaihteen ja kun lopetan vapauttaisi sen.
Tällöin pöytä olisi aina "vapaalla" sitä voisi silloin veivata käsin, ei tuo vivun kääntö käsin ole mikään juttu mutta olis mukavampaa kun toimisi automaattisesti.
Ei se mitään tää oli nyt tällanen ajatushäiriö, jatketaan näillä mitä on.

Kumpumäen seppä

Mulla on kaapelin päässä kotelo, jossa on joystick, millä ajelen akseleita käsiajolla. Paljon mukavampaa kuin veivailla kammesta. ;) Samassa kotelossa on myös pysäytysnappi, mistä saa pysäytettyä automaattiajon, jos tuntuu että jotain on pielessä.

tikka

Toi on jo hifistelyä ;D taidan päätyä samaan ratkasuun. No ei mitään vanhasta ongelmasta ku selviää ni jo uutta pukkaa toi Parkerin dc moottori ohjainkortti mikä noita syöttömoottoreita ohjaa tais sanoo viimesen sanan. Se ei oo koskaan toiminu kunnolla mutta välttävästi ei jaksa enää vääntää, täytyy katella joku kunnollinen tilalle.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk