Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Karan nopeusnäyttö

Aloittaja Kremmen, 29.07.12 - klo:23:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

jtec

Kaksi korttia ja mielellään prosessori juotettuna.

Stoppari

Hip Hei!!!
Minä otan yhden, valmiiksi kasattuna!!!

viestit yv.

Kremmen

OK, kuitti näihin tässä vaihessa ja selvennyksenä, että kaikki kortille tarvittavat komponentit tulee mukana, eli kyseessä on rakennussarja. Kirjoitan luonnollisesti myös kokoamis- ja käyttöohjeen kuten taannoiselle breakout-kortillekin.
Sarjaan kuuluvien komponenttien lisäksi tarvitaan anturikaapeli ja itse lukuanturi.

Ainoa mikä on vielä hieman hakusessa on itse anturin toteutus. Sen elektroniikka on lähes triviaali kun siinä on vain 4 komponenttia - optohaarukka, transistori ja pari vastusta. Haaste on siinä, että mekaanisesti samanlainen anturi ei välttämättä oikein sovi kaikille. Ja muistelen että joku ainakin mainitsi mahdollisesta heijastusanturin tarpeesta, jolloin se olisi oma tapauksensa.
Ehdottakaa mitä tuon kanssa olisi hyvä tehdä. Niille voi hyvin toteuttaa oman pienen piirilevyn, mutta jotain sekin maksaa. Sen vastapainoksi saa sitten helpon toteutuksen jos vaan levy sopii. Voisin vaikka piirtää levynpalan johon saa haarukka-anturin vaakaan tai pystyyn. Eiköhän sillä hoituisi 90% tapauksista. Katsellaan erikseen niitä jotka vaativat jotain muuta.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Tässä vielä aiheesta kiinnostuneille mittarin piirikaaviot.
Tällä hetkellä on ajatus käyttää vain enkooderin indeksipulssia kierrosluvun laskentaan. Otin kuitenkin varmuudeksi myös A- ja B-kanavat prosessorille sisään. Noissa ei tosin ole mitään rautatason kiihdytystä kuten laskuria tms takana, joten näiden kanavien maksimitaajuus jää varsin alas. Jos tarvitan vauhtia niin seuraavaan versioon vaihdetaan vähän etevämpi prosessori jossa tuokin hoituu.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Juntti

Yksi kortti ja mielellään prosessori juotettuna.

Kremmen

Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

PekkaNF

Mukana sosiaalibuildissa.

Yksi kitti, pinaliitoskompot juotettuna pls.

Pekka

jtec

Korjaus korttien lukumäärään: tarve on kolme korttia.
Anturin toteutuksessa oma pieni piirilevy kuulostaisi kätevältä. Voisiko sen toteuttaa niin, että siinä olisi kalustusmahdollisuus sekä optohaarukka-anturille että heijastusanturille ja kukin ottaisi käyttöön parhaiten itselle sopivan?

Kremmen

OK, PekkaNF ja jtec huomioitu.
Eiköhän molempien antureiden huomiointi olisi mahdollista, voin tuota tutkia ja koettaa piirrellä sopivan kortin. Vähän pitää ensin selvittää millaisia edullisia heijastusantureita on saatavilla. Ja sitten tuo saman kortin käyttö riippuu ehkä pikkasen siitä, millaisia vahvistimia tuo heijastusanturi tarvii. Jos tulee kovasti elektroniikkaa joka jää haarukalla vaan kalustamatta niin ehkä kaksi korttia on kuitenkin selkeämpi. Mutta katsotaan ja perästä kuuluu.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Tapani Honkanen

Tänne yksi poropeukalomalli. Kiitoksia kovasti. Hieman surettaa kun Kremmenin omat projektit viivästyy näiden lillukanvarsien takia. Meillehän nämä ovat kuitenkin mahdollisuuksia joihin hukkuva tarttuu kuten oljenkorteen. Koskahan korsi katkeaa, eli Kremmenin selkäranka eli selkänahka josta nämä edut kiskotaan.

ttontsa

Moro, mulle uppoais 2 kiekkamittaria ja jopa täysin valmiiksi kolvattuna jos löytyy, tahtoo olla muutakin tekemistä.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Kremmen

No en mä itseäni tässä mitenkään sääli, sitä samaa harrastusta tämäkin on. Kyllä se marsukin siitä etenee, tällä hetkellä mulla on viimeinen servomoottori kiikarissa, mutta en mä siitä meinaa tonnia maksaa. eBayssa niitä harvakseltaan pyörii siedettävillä hinnoilla ja sitä odotellessa kerkiää tehdä kyllä näitäkin ihan hyvin.
@ttontsa: varmaan ainakin yksi aivan valmis löytyy aikanaan sikäli, että teen joka tapauksessa koekappaleen jolla varmistetaan, että lopputulos on toimiva.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Jarkko Nieminen

Moi, 

Jos osapuilleen pysyy tossa n30,- ni otan 2 settiä ja kolvaan itse. mitenkäs ton prossun ohjelmointi, jos ei oo jo valmiiks juotettuna?

-Jarkko 
ex nimimerkki jarkko.j

senaattori

Hellou, viikonlopun sosiaalielämä vaimon kanssa vietetty ja aika palata sorvin ääreen, siispä Bridgeporttiin 1 kpl juotettuna.
Kiittää ja kumartaa hän.........
Reijo Martinpoika Tuomala

Maukka

No kyllä se ottaa Maukka:kin yhden. Ehkäpä myöhemmin myös toisen.. Prossun saa laittaa myös paikoilleen..

Saapi vähän kress:stä mittaltua jenkoja. Minä se kyselin sitä hejastin anturia kun kress ja jotku muut kamppeet on sellaisia ettei niihen "lovi" kiekkoa niin helposti laitella..

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk