Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Hattiwatteja, moottorin testaus

Aloittaja Ville Vaho, 09.08.14 - klo:21:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ville Vaho

Ei liity cnc koneisiin, mutta sähköön kuitenkin. Eli viime vuonna siskolle tein mummopyörän sähköllä, 250w paperilla, huippunopeus 36 km/h. Tänä keväänä solifer gt, 800w, painoa kulkineella ja kuskilla suunnilleen sama, huippunopeus mystinen 36 km/h, välitykset ehkä 10km/h liian omptimit.

nyt viimeisteli inva-erkkolan, 12v dc purjeveneen vesipumpun moottori, säädin 12v 200A, moottori traktorin startin runko, omat päädyt laakereilla, ainakin kenttäkääni uudelleen kääritty traktorin startista verraten pienellä.

Eli mistä sais itselle testipenkin moottorille??? On kuitenkin vaivaa tunkea moottori ajettavaksi, olis helpompi labrata.
ampeeri mittari, säädettävä jarru, momentti anturi? Periaatteessa momentin sais kumisella kytkimellä ja kahdella kulma anturilla? 
-vilderi

ttontsa

Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Hiekkaranta_92

Jossain mustan nähneeni "halvan dynon" joka oli rakenettu volvon levyjarrusta, jonka jarrusatula oli laakeroitu vapaaksi. Satula ankkuroitu Hydraulisylinterillä, jossa painelähetin.
Levy ei tosin ollut vesijäähdytetty joten kovin pitkää penkitystä ei ollut mahdollista suorittaa.

Kai konstruktiossa oli vielä lisäksi joku pyörimis nopeus anturikin?

Nopeus ja momentti taulukoidaan ja loppu on fysiikan kaavoja.

jyrki.j.koivisto

Helpointa lienee koittaa kiihdyttää jotain sopivan massiivista sylinteriä/kiekkoa ja sen kiihtyvyydestä laskea tehot.

Tähän tyyliin http://www.probyte.fi/info/autolog.htm

Ville Vaho

Jälkimmäinen kuulostaa hyvältä, ilmeisesti tuolta puljusta softa ja tarpeet tonnilla?

Tosin vois lähteä testaamaan ihan kierroslukumittarilla ja rannekellollakin? Videokameralla kuvaa kelloa ja kierroksia, ottaa riittävät arvot ylös ja laskee.

Toinen mystiikka on tuo moottorin kierrosluku vapaana ja kuormalla, moottorin tyypistä riippuen muuttuu aika rajusti.

Tarvittaessa tarvitsisin jonkin sortin paperin asiasta esimerkiksi sähköhärpäkkeen (mopo) leimaamista varten.

Tarkoitus ei ole kusettaa itseä tai konttorin setää, tarkoitus on saada ilmi paljonko ihmisen kuljettamiseen tarvitaan sähköä. Kinuskin 250w napamoottorissa kun tuntuu olevan potkua liikaa, mutta paperilla se on 250w jonka laki määrittää. Jotenkin tuntuu että pakko se on kiinalaisten kusettaa tai muuten ei sähköpyörä kulje... Tosin valmiit sähkömopot olen kuullut olevan 350w, huippunopeus n.40km/h.

Oma labra olis kätevä jos innostuis omia moottoreita tekemään, eihän se ole kun muutama koneistettava osa, kuparia ja epoksia... :)
-vilderi

PekkaNF

Siis periaatteessa tolla vauhtipyörämenetelmällä saadaan vääntö/teho käyrä helpostikkin ulos.

Jos vaan mittaat sekkarilla kiihdytyksen (aivan sama fillarilla tasamaalla tai vauhtipyörällä) niin saat ulos keskimääräisen tehon.

Mä luulen, että lain vaatimukset noissa fillareissa on "avustettu maksimi nopeus" tms. eli ei mene eteenpäin jollei polje ja vaikka polkis kuinka lujaa niin avustus tippuu pois jossakin alle 40 kmh tms.

Pekka

jyrki.j.koivisto

Mitä, mitä? Tonninko tuosta pyydetään? En kattonu hintaa laitoin vain ensimmäisen linkin minkä katoin selittävän asiaa. Tommosen ny tekis mennen tullen muutamalla eurolla. Taaskaan en kyllä kattonu mitä sielä oikein on myynnissä mutta silti.

Kumpumäen seppä

Reilu oikosulkumoottori jarruksi. Siihen kun syöttää tasavirtaa, niin toimii pyörrevirtajarruna. Aikoinaan autoin kaveria kun se teki vanhasta Telmasta mikroautolle tehopenkin. Telma oli linja-autoissa kardaanissa oleva pyörrevirtajarru. Tuolla säästettiin jarruliinoja noissa. Telmalla pystyi jarruttamaan hetkellisesti 500 hevosvoimaa. Paino oli vaan julma. Kun moottorin laakeroi siten, että sen jarrutusvoiman momenttia (moottoria kääntävää voimaa) pystyy mittaamaan, onkin tehon laskeminen helppoa. 

Ville Vaho

Ei se tonni mikään ongelma ole jos tarvetta on. Siihen kuitenkin varmasti sisältyy käsittämätön määrä kokeilua, ongelmien ratkaisusta puhumatta. Eli en siis missän mielin näe kalliiina, päin vastoin. Totesin kai että voi sitä ilmankin pärjätä, muutamalla eurolla rahaa, tunneista tinkimättä..

löyty erkkolalle sentään käytöä, 5v poika sillä ajelee sopivaa vauhtia pitkin mäkistä tonttia, eikä vanhemmat lapsetkaan sitä tarpeettomana näe.

1x3cm tikku menee hyvin pinnan välissä poikki paikaltaan kiihdyttäen...

Seuraavaksi kai bldc moottoria rakentamaan, ympärillä kuitenkin pari firmaa jotka neodym magneeteista tietävät.
-vilderi

Kremmen

Siis onko noi moottorit perinteisiä hiiliharjallisia tasavirtakoneita? Jos on niin et sä mitään dynoa tarvii muuta kuin tosi tarkkuusmittauksiin. Tasavirtakoneen momentti mielivaltaisella kierrosluvulla on helposti laskettu kunhan tunnet sen konevakion tai pystyt kerran mittaamaan tyhjäkäyntinopeuden ja lukitun akselin momentin. Kts vaikka tämä: http://lancet.mit.edu/motors/motors3.html
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

ttontsa

Mikäs sulla on homman tavoite? Muuten vaan loputon uteliaisuus romulaatikosta ja roskalavoilta löytyviin moottoreihin sutiiko ja keuliiko se, maksimaalisen hyötysuhteen tavoittelu, tuotekehitys vai meinasitko räjäyttää pankin ja kehittää ennen näkemättömän innovatiivisen moottoriteknologian?

Numero uno ois mielestäni maksimaalinen hyötysuhde eli akulla mahdollisimman kauan hupia ja hauskaa ja kakkosena optimoitu kierrosnopeus ja vääntö kierrosalueelle eli ns. tarpeeseen sovitettu moottori.

Joksenkin tuntus että enstöikseen kaiken näköinen vaihteisto pitäisi saada karsittua aparaatisa pois ja moottori integroitua napaan/vanteeseen eli ns. direct drive moottori.

Mikä sitten nykypäivänä tunnetuista moottorityypeistä tuntus sopivan noihin raameihin parhaiten? En tie mistä tyypistä lhtee paras hyötysuhde, mutta veikkauksen alle heittäsin Kestomagneettiservo ja lennokkitekniikan ulkopyörijä neodyymimagneeteilla?

Ajatuksia vois lähteä kehittämään makkaravoileivän, maitolasin ja googlen kuvahaun voimin:

https://www.google.fi/search?q=direct+drive+servo&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=VGzoU-rIKYna4QShtIDoDA&ved=0CBwQsAQ&biw=1367&bih=949

Granite devices markkinoi joskus noitakin:
http://granitedevices.com/direct-drive-motors

Rikkinäisestä pyykinpesukoneesta vois saada puukotettua kanssa käämintä aihion.

Mielenkiintoinen aparaatti on kanssa mutkalle taivutettu lineaarimoottori:

http://www.motioncontroltips.com/2013/02/08/applimotions-larc-motors-for-large-diameter-direct-drive-projects/
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

ttontsa

Myös yliopistopohjaisia kansainvälisiä sähköautokilpailuja vois tutkailla minkälaisiin moottoriratkaisuihin niissä on päädytty
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Ville Vaho

Ensiks tarvis saada menopeli millä kulkea kauppaan linnun laulua kuunnellen, ilman bensan käryä, edullisesti.

onhan niitä kaupassa, sopivat varmasti kiinalaisen mummon alle ulkonäkönsä puolesta..

Oma näkemys: http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/Tunturi/2-Kuvan-otsikko....jpg.jpg?img=img2048

En tiedä toimiiko linkki, mutta tunturi kansiossa solifer/erkkola kuvia.

Eli kyseinen solifer pelastettu heinikosta, moottori täynnä vettä...

Kun edullinen kulkine on kehitetty, miksei niitä vois tehdä muutamankin.

Nälkä kasvaa syödessä, tietty jotain isompaa pitää saada, eli moottoripyörä tai auto. Luonnollisesti en vintage tyylistäni luovu, eli jotain kevyttä -70 luvulta tähän päivään tuotuna.

Napamoottori ei tule kokeilussa kyseeseen, vanne tarvis koneistaa sopivaksi ulkonäkö syistä, ketju tai remmi... Kierrokset valmiissa moottoreissa on ongelma, yksi välitys ei riitä, eli vaihteisto/kaksi ketjua/remmiä.

soliferissä on hengettömät ketjut, 11/66 ratastus joka on liian vähän, 88 piikkinen tarvis koneistella. Meni 10 minuuttia koneistaa tuo ratas alumiinista, oli liimalla vanerissa kiinni, eli kerralla kehä ja keskiö. Moottori on haarukassa kiinni, eli ketju ei löysenny kun istahtaa. Ketjussa 3mm rullat, eli hengetön ja kallis ratkaisu.
-vilderi

eemeli

Hep.

Ikusuusprojektina ollut pienten hiiliharjallisten moottorien dynon rakentaminen pitää siis vissiin kaivaa naftaliinista esiin? =)

Tavoitteena on selvittää magneettien, ilmaraon, käämitysten, hiilejousien poineen, kannun materiaalin ja paksuuden ym pikku juttujen vaikutusta siihen, miten slottiauto etenee radalla. Ajatus oli, että moottorilla pyöritetään painoa, jonka pyörintä mitataan, ja siitä sitten tehdään käyrää jne. No mä osaan sen mekaniikan tehdä varmaan vaikka silmät kiinne, mutta siihen se sitten aina tyssää...

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk