Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Hammaspyöräkoneen toteutus CNC-ohjauksella.

Aloittaja Tapani Honkanen, 17.06.12 - klo:22:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

porepe

Eikös parametrien muuttaminen vaadi ohjaimen resetoinnin, ennen muutoksen voimaantuloa, vai voiko nuo vaihtaa jotenkin lennossa...
Petri Junnila
Mynämäki

Jonne

Lainaus käyttäjältä: porepe - 19.06.12 - klo:22:29
Eikös parametrien muuttaminen vaadi ohjaimen resetoinnin, ennen muutoksen voimaantuloa, vai voiko nuo vaihtaa jotenkin lennossa...


Toista parametriä voi vaihtaa lennossa, toinen vaatii servo-on:in käyttämistä alhaalla. Sen voi pakottaa väylän kautta alas hetkeksi. Virtoja ei siis tarvitse katkaista.
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Tapani Honkanen

Kyllä täytyy sanoa, että on ihminen nuorena ymmärtämätön, kuten minäkin noin parisen vuotta sitten kun aloitin tämän säikeen. Rakentelin silloin niitä mekaanisia vermeitä Pederseniin, jonka möin pois keväällä. Äskettäin aloittelin rakentamaan systeemiä Bridgeporttiini. Pienten vaikeuksien jälkeen homma edistyy. Kun vanhana muistelee nuoruudessa tapahtuneita, mieleeni tuli tämä aihe. Silloin ajattelin koko pienen sievän koneen rakentamista melkein malmikasasta alkaen, voi miten tyhmää. Onhan maailma pullollaan valmiita koneita, kuten tämä minun työkalujyrsimeni tai sellaiset pystypäällä varustetut koneet tai vaakakaraiset, joiden pöytää voi kiertää pysty- tai vaakatasossa. Johtuu valmistusterän nousukulmasta suorahampaisia hammaspyöriä valmistettaessa tai jopa vinohammastuksella olevia hammaspyöriä tehdessä.

Noissa valmiissa koneissa on jo valmiina kaikki muut, paitsi jakopää tai hyvälaatuinen pyöröpöytä ja "älyllä" varustettu sähköinen akseli. Tuo jakopää sen takia, että sen välityssuhteen takia sitä pyörittävä servo voi  olla melko "hengetön",  siis momentiltaan pieni. Se työkappaleen pyörittämiseen kuluva (anto)teho on kyllä sama ilman jakopäätä mutta servon momentti pitää työkappaleen suorakäytössä olla melkoinen, siis virtasyöppö. Jakopään tai pyöröpöydän kierukkavälityksen hyötysuhde on melko huono mutta pienen tehon vuoksi sillä ei ole merkittävää vaikutusta. Lisäksi kierukkavälitys on joustoiltaan tai oikeastaan jäykkyydeltään sata- tai tuhatkertainen suoraservokäyttöön verrattuna  ja itsepidättyvyys on se tärkein pointti verrattuna lieriöhammasvälitykseen verrattuna.

Tuo "sähköinen" akseli, joka muodostuu virtalähteestä*, työkaluterän karalle kytketystä enkooderista / älyä sisältävä "matolaatikko" ja pieni servomoottori, joka kytketään (suhteellisen) vääntöjäykällä kytkimellä jakopään kierukka-akselille, muodostaa sen osuuden, jonka tehtävänä on saada työkappale pyörimään synkronisesti työkappaleen hammasluvun määräämänä suhteessa työkalukaran nopeuteen huomioiden sen kierukkavälityksen. Tavoitteena on tehdä hammasluvusta kokonaislukuja, siis kaksikymmentä ja puoli hammasta ei kelpaa.

Tuon sähköisen akselin toiminnan jatkuvuuden/pysyvyyden pitää olla toiminnassa niin kauan, jotta työkappale tulee valmiiksi, siis ainakin kaksi lastuamiskierrosta. Se sisältää ensimmäisen lastun ajamisen, työkalukaran pysäyttämisen, "ajatus" ei saa katketa. Lisäksi pitäisi olla toiminto, millä työkaluterän asetus valmiiseen hammastukseen voidaan asettaa. Siis tuossa sähköisessä akselissa pitää olla säätömahdollisuus.

*Virtalähteen tehonsyöttö voi olla samasta piuhasta kuin työkalukarankin syöttö. Silloin sähkökatkon sattuessa työkalukara jatkaa hetken pyörimistään isomman inertian vaikutuksesta mutta työkappale pysähtyy hetkessä. Silloin terä jyystää työkappaleeseen vain terän säteellä olevan kolon. Tosin se on pilalla kyllä. Mikäli pitää tätä maailmanloppua vastaavana vaarana, ei kannata tehdä mitään, koska se on epätodennäköistä. Mikäli haluaa varmuudella säästää työkappaleen, kannattanee laittaa ohjaukset ja servon akkumalaattorivetoiseksi. Tuommoisten tehontarve ei ole kaksinen.  Joka tapauksessa sähkökatkon sattuessa viimeistelylastulla, työkappaleesta tulee susi vaikka olisikin varasähkönsyöttö, koska mekaanisessa systeemissä on joustoja.

Onhan Foorumillamme meneillään vaativampikin projekti loppusuoralla, vaikkapa tuo sähköisellä syöttövaihteella oleva sorvin varustus.

Kun tuo kirjoittelu loppui parin päivän kuluttua ja lukukertojakaan ei ole ollut kuin vähän vajaa kaksi ja puolituhatta, niin epäilen kiinnostuneita tuohon hammaspyörien valmistukseen olevan vähänlaisesti. Kuitenkin tuommoinen laite lisää oleellisesti jyrsinkoneen mahdollisuuksia. Minäkin valmistelisin ihan hauskuuttani halukkaille hammastettuja osia, ainakin niin kauan että opin. Voihan tuota systeemiä käyttää vaikka johonkin muuhunkin, en nyt vaan heti keksi muita tarpeita missä nuo kaksi akselia pitäisi saada synkroniin, paitsi nyt tuo sorvilla kierteet ja kartiokin.

Olisihan haastetta vielä tuossa hampaiden valmistuksessa tuo hiominenkin, eli hiomakonekin. Senkin toteutus näillä kotitarvevehkeillä ei ole ihan mahdoton. Tosin oleellinen osa on aihion lämpökäsittely mutta siinä on toimijoita kyllä ja kotiverstasmenetelmillä tulokset eivät kiehdo.

   

pave

Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - 24.08.14 - klo:11:22
Tavoitteena on tehdä hammasluvusta kokonaislukuja, siis kaksikymmentä ja puoli hammasta ei kelpaa.   
Työtoveri kertoi aikanaan joutuneensa kysymään päälliköltä tehdäänkö rattaaseen kaksi hammasta vierekkäin vai yksi leveämpi hammas.
Oli laskenut jaon jakopäähän väärin ja kun ei ole vierintäkoneesta kysymys, tälläiset virheet huomaa vasta rattaan ollessa melkein valmis.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk