Myös korttimaksu toimii

Voi elämänkevät tätä tietotekniikkaa!

Aloittaja ttontsa, 07.02.09 - klo:20:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ttontsa

Eli

HP Pavilion pöytä pc ati radeon x300 näytönohjaimella. Näyttö HP pavilion f1723 flat. Pömpellin on asennettu XP sekä EMC2 live cd:ltä. Putkinäytöllä kaikki rokkaa ihan ok. Mutta...

Ongelma lähtee käyntiin kun vaihtaa ton flat näytön ja tuuppaa koneen tulille niin näyttöön tulee vain loota "input signal out of range". Eli ilmeisesti toi Boot loaderi "GNU Grub" vääntää näytön resoluution sellaseksi ettei f1723 tunnista sitä (liekö 800x600 tai jotain). Eli boot loaderi käynnistyy ihan oikein vaihtoehtoineen linux tai xp mutta kun näyttö ei sitä näytä niin miläs valkkaat?? Arviosta oikella hetkellä neljä kertaa nuoli alas ja röttöstä??

Mikä neuvoksi?

Onko tää taas tätä bill gates monopolin "fuck and pray" tekniikan luomaa tuskaa pienelle ihmisille??
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

pave

Eikö se linukka käynnisty itekseen kun venttaa muutaman sekunnin. Tietysti jos reso on sopimaton ei mitään näy...
Mulla tallikoneessa ei saa winukkaa päälle kun on langaton usb-näppis. Bootloaderi kyllä käynnistää Ubuntun jonkun
sekunnin kuluttua ja sitten pelaa usb-laitteetkin.

ttontsa

no kun se ongelma piilee juuri siinä että jos haluaakin käynnistää xp:n. Tosiaan kun venttailee niin linukka lataa tulille ja kaikki rupee pelaamaan, mutta just tossa bootloader vaiheessa resot on perseellään ni näyttö ei lähe mukaan.

tollasia apuja löysin, mutta puuttuupa tästä linuxista sitten toi työkalu..

http://www.ubuntugeek.com/startup-manager-change-settings-in-grub-grub2-and-usplash.html

ja tolla konstin saa bootloaderin jälkeistä resoa muutettua:

http://manac.wordpress.com/2006/02/19/how-to-change-grub-menu-resolution/

..mutta eipä noi mun ongelmaa ratko :-\
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

pave

#3
No ei tuo ole paha. Katot vaan putkinäytöllä montako sekuntia menee kun bootloaderi käynnistyy.
Sitte vaan littunäyttö takas, kone päälle, ne sekunnit, nuolinäppäimillä alas ja entteriä.
Mulla on vaikeempaa: Joudun vaihtamaan näppiksen jos meinaan winukan käynnistää.

Miguel-

tai sit vaan littu kiinni vga:lla, varsinkaan pienemmillä tarkkuuksilla ei eroa edes huomaa. Nykyisessä näytössä 1680x1050 huonolla vga-piuhalla ja tekstinkäsittelyssä näkyy pienet varjot reunalla (eli mustan ja valkoisen rajalla), keskeltä kuva on tarkka..

anatoli

Painiskelin itse saman ongelman kanssa. Asensin linuxin putkinäytön kanssa ja kun iskin koneen kiinni bridgeportiin, jossa 15"  littu niin näyttöön tuli tuo teksti että "OUT OF RANGE" Ongelma johtuu väärästä virkistystaajuudesta. Minulla alkutekstit näkyi linuxin latauskuvaan asti ja sitten meni pimeäksi. Sen voi muuttaa, tai ainakin itse sain muutettua linuxin komentoriviltä, johon pääsee painamalla Ctrl-alt-F1 ja kirjoittamalla käsky jota en nyt muista mutta laitan näkyviin heti kun saan sen itselleni.
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

petko

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 07.02.09 - klo:22:08

ja tolla konstin saa bootloaderin jälkeistä resoa muutettua:

http://manac.wordpress.com/2006/02/19/how-to-change-grub-menu-resolution/

..mutta eipä noi mun ongelmaa ratko :-\

Eikös tuo vaikuta juuri boottivalikon resoon?
Jos kokeilisi vaihtaa /boot/grub/menu.lst 1280x1024 reson eli vga=794 tai vga=795?

ttontsa

Lainaus käyttäjältä: petko - 09.02.09 - klo:08:12
Eikös tuo vaikuta juuri boottivalikon resoon?
Jos kokeilisi vaihtaa /boot/grub/menu.lst 1280x1024 reson eli vga=794 tai vga=795?

jep, näinhän tosta kirjootuksesta sais käsityksen. Toikin kikka tuli testattua, mutta en minä boot valikon resoa sillä saanu muutettua.

muokkaamalla menu.lst tiedostoa: kernel /boot/vmlinuz-2.6.15-12-386 root=/dev/hdb3 vga=795 ro quiet splash

Näytön resoluutio muuttuu kyllä heti siinä vaiheessa kun valitsen että käynnistetään se linux. Mutta itse bootloader vaiheen reso on edelleen jotain muuta.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

anatoli

Kokeilkaa seuraavaa, kun linux alkaa boottaileen itseään ylös niin painakaa ctrl-alt-F1. komentorivitilassa kirjautukaa sisään ja sitten käsky "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" linux kysyy salasanaa. Tämän jälkeen ollaan sellaisessa valikossa jossa voidaan muuttaa esmes näytön virkistystaajuutta ja muita ominaisuuksia. Mulla ainakin ongelmat poistui kertaheitolla. ;D
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

anatoli

Siis tuo siinä tilanteessa auttoi ainakin kun  näyttöön tuli vain laatikko jossa luki "OUT OF RANGE"
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

petko

#10
Lainaus käyttäjältä: anatoli - 10.02.09 - klo:12:14
Kokeilkaa seuraavaa, kun linux alkaa boottaileen itseään ylös niin painakaa ctrl-alt-F1. komentorivitilassa kirjautukaa sisään ja sitten käsky "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" linux kysyy salasanaa. Tämän jälkeen ollaan sellaisessa valikossa jossa voidaan muuttaa esmes näytön virkistystaajuutta ja muita ominaisuuksia. Mulla ainakin ongelmat poistui kertaheitolla. ;D
Ennen yo. temppua kannattaa ainakin ottaa varmuuskopio etc/X11/xorg.conf :ista. Mut ei kait tuokaan vaikuta GRUB-valikon resoihin&virkistystaajuuksiin...

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 07.02.09 - klo:22:08
tollasia apuja löysin, mutta puuttuupa tästä linuxista sitten toi työkalu..
http://www.ubuntugeek.com/startup-manager-change-settings-in-grub-grub2-and-usplash.html
Oletko koittanu asentaa esim. apt:llä tuota startup manageria?

ttontsa

..meikä kun tajuaa yhtälailla linuxista kuin sepe sementtimyllystä, niinpä se on melkein keinot vähissä asennella yhtään mitään  :-\ täytyy lähteä ratkomaan ongelmaa käsitteestä asentaminen "Apt:llä" ..onneksi on internetti, kyllä se vaan niin on että samat viat ja ongelmat ja kohtalotoverit löytyy netistä alle kymmeneen minuuttiin ja joskus jopa ratkaisukin. :P

Liekö yleinen ongelma ton näytönohjaimen X300 kanssa, aika monessa threadissa sekin mainitaan. Vai onko sitten että näyttö ei ole vesa standardin mukainen?? eikös putken kun putken ja flat:n kuin flat:n tulis tajuta 800x600 reso?
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

anatoli

Itse en muuttanut mitään asetuksia itse tuolta valikosta, vaan asetin ne asetukset mitä kone itse ehdotti. kone itse haisteli asetukset oikein ja ei muuta kuin hyväksyin kaikki ja operaation jälkeen Ctrl-alt-F7 ja Ctrl-alt-backspace niin kaikki toimii kuin unelma 8) ;D
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk