Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

BF20, G0704, jne klooni jyrsinkoneet ja niiden parantelu.

Aloittaja -Ilkka-, 10.03.12 - klo:12:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: jyrki.j.koivisto - 06.06.14 - klo:19:46
Hain Kentsolta 24 hampaisen vetopyörän ja remmin liika pituus ei enää ole ongelma. Nyt jyrsimessä on siis 24 ja 40 hampainen.

En enää viitsinyt laittaa tuota vanhaa tellinkiä takasin ja jyrsinkin moottorinkiinnikettä tuolla uudella remmivedolla ja kyllä oli nannaa vaikkei moottori ollut tolpissa kiinni kuin nippusiteillä ja sitä piti vähän varoa.
Niin älyttömän hiljanen ja tasanen käynti että!

Moottorin alle tulee nyt tuommoinen 120mm x 120mm x 10mm rautalevy jolla se on noiden tolppien päällä. Kuvasta poiketen uppokannat on nyt jonkun satkun levyn pinnan alla (yli viilatessa ei enää osunt pultteihin) Keskellä levyä on 80mm reikä laippaa varten ja nuo pultit oli muistaakseni 100mm kehällä, vielä puuttuu reijät tolpille ja pitää koko pienentää oikeisiin mittoihin.

Jos lukee noiden hihnojen mitoitusohjeita, sisäpuolinen kiristyspyörä voi olla merkittävästi pienempi kuin ulkopuolinen. Sisäpuolinen voi olla noin 60mm, kun ulkopuolinen pitäisi olla 120mm halkasijaltaan.. Ainakin AT hammashihnoilla noin.. Jos siis mitoittaa ohjeiden mukaan. Tuo tuli aika epäintuitiivisena yllärinä joskus.

En sitten tiedä, mitä tuo oikeasti vaikuttaa hihnan elinikään tms..

jyrki.j.koivisto

Lainaus käyttäjältä: CNCpossu - 07.06.14 - klo:12:56
Jos lukee noiden hihnojen mitoitusohjeita, sisäpuolinen kiristyspyörä voi olla merkittävästi pienempi kuin ulkopuolinen. Sisäpuolinen voi olla noin 60mm, kun ulkopuolinen pitäisi olla 120mm halkasijaltaan.. Ainakin AT hammashihnoilla noin.. Jos siis mitoittaa ohjeiden mukaan. Tuo tuli aika epäintuitiivisena yllärinä joskus.

En sitten tiedä, mitä tuo oikeasti vaikuttaa hihnan elinikään tms..
Tämä on varmasti asia mitä pitää seurata, nyt tuossa kiristellään 47mm pyörylöillä. Joissain autoissahan nuo remmit kulkee vieläkin "huonommin" eli nokalla on semmonenkin käärmes ja käännöksiä on sinne ja tänne.... Onneksi nuo remmit on melko halpoja ja niitä on itellä parikin ylimäärästä, mutta jos tuosta nyt oikea ongelma tulee niin jottain pitää sitten muuttaa, ehkä isompi pinolin pyörä niin ei tarvi selkäpuolelta taittaa niin paljoa, ymmärtääkseni tuo "nitkuminen" on juuri se mikä syö remmiä, vähän samallatapaa kuin nitkuttais eestaas peltiä poikki.

EDIT: Tai sitten se ilmeisin vaihtoehto eli ostaa pidempi remmi ja heittää remmi laakereiden ulkopuolelta, miten en nyt tuota tajunnu... :)

Seppo K


Meinaatko saada yhdellä välityksellä riittävän laajan kierrosalueen ilman että moottorista loppuu teho alakerroksilla tai kierrokset nousee yläkierroksilla liian ylös?

Kun tein tuon oman 2-hihnamallin, yritin noita pähkäillä. Tilanpuutteen takia jäi kuitenkin alavälitys liian korkealle, joten pääsen jonnekin 450-500 kierroksen paikkeill, ja silloin on jo vääntö heikohko. Deltan vektoriasetus on päällä.  Tosin minulla on nimelliskierroksiltaan 3k motti - se toki näkyy.

Hihnojen vaihto on myös liian työläs kun tein turhan suljetun rakenteen.
Tuo sinun ajatus ripustaa motti tappien on hyvä idea. Sivut jää silloin avoimiksi.
Pitää vain jotenkin keksiä ratkaisu miten saan etuosan irrotuspainikkeen kiinnikkeille paikat. Mutta eiköhän se jotenkin tule ratkaistua kun vain olisi aikaa alkaa tehdä yläkerta uusiksi. Työt haittaa harrastusta  :(
Seppo Köngäs

jyrki.j.koivisto

#108
Aikalailla olen tähänkin asti oikeastaan ajanut yhdellä vaihteella, mulla tosin ei ole mitään hajua oikeista työstöarvoista ja millä vauhdilla mennään mihinkin materiaaliin. Mulla on nimelliskierroksiltaan 1500 rpm moottori mutta kyllä siitä väännön saa loppumaan jos vain laittaa tarpeeksi isokehästä terää, tämän huomaa varsinkin jos koittaa tehdä vähän isompaa reikää kuten tuohon moottorinlaippaan tuo 80mm. Kierteet saa kyllä konetapilla hienosti tehtyä, nopeus kun alkaa sieltä ihan nollista.

Välitys tuossa on nyt se 24:40 tai 40:24 miten tuon nyt haluaa ilmottaa ja taajarille on asetettu 100Hz maksimiksi, eli terä pyörii maksimissaan nyt siinä 1800 kierroksen paikkeilla, hiukan ali en muista moottorin todellista nopeutta, jotain 14xx rpm.

Sain tuon moottoritellinkin tehtyä mutta se tosiaan pitää tehdä uusiksi ja vähän isommin ja paremmin. (meni pulttien urat millin sivuun :( koneviilalla loput ) Remmin vaihto ei nyt ole mikään ylivaikea tehdä mutta johtuen tuosta moottorista mikä mulla on niin pulttien saaminen ohi jäähdytys ripojen on melko haasteellista, muuten oli aika simppeli kasata.

Laittelen kuvia ja videota jahka netti ne imee syövereihinsä.

Tuo isompi rimpulakokonaisuus pitäs vissiin tasapainottaa tai laittaa suorempaan akseliin kiinni, nyt vähän väpättää ja värisee. Kone resonoi 65Hz kohdalta aina sinne 92Hz saakka, tuosta lisää noissa videoissa. Auttaisko lisämassan valaminen tuohon jyrsimen päähän? Nyt sielä olis tilaa jahka saa tuon vanhan vaihteiston purettua.

http://youtu.be/jTT-G-Ztgnk
http://youtu.be/BStbG011KMI
http://youtu.be/o2Fbw_X--Gs

Jäi pöytä lukitsematta kun leikin tuolla raudan palalla... :)


jyrki.j.koivisto

Purin eilen tuon jyrsimen pään aivan osiin ja poistin vanhat muovirattaat akseleineen samalla pesin kaikki ryytteet pois. Vaihdoin myös pinolin ylemmän ja alemman laakerit. Valitettavasti tuo hitsattu holkki vipottaa aivan liikaa ja aiheuttaa tuon ison ja painavan rattaan kanssa turhan paljon värinöitä. Voi olla ettei tuo ratas ole ihan suora muutenkaan. Nyt värinät on välillä 40Hz-noin 50Hz. Poistin samalla vähän noita epoksointeja, oli melkosen kovaa tavaraa, taltalla ja vasaralla sai tosissaan naputtaa, nyt pitäs epoksoida osittain takasin. Poistin noita sen takia kun tuon pään pultit oli turhan ahtaasti väännettävissä.

Tuo pinolin veto pitää koittaa sorvata uudesta tavarasta, ei siinä nyt muu auta. Haikailin jos laittas tuplauralaakerin (http://www.bearingboys.co.uk/4209_ATN9_Double_Row_SKF_Ball_Bearing-80984-p) sinne ylös mutta valun paksuus yläosasta on vain 17mm-18mm kun taasen tuplauralaakeri on 23mm paksu. Jos tuohon päähän laittaa jonkun 8mm-10mm levyn päälle niin pitäs jotenkin saada se laakerin reikä täsmäämään... En tiedä muuta keinoa kuin linjaporaus näillä omilla vehkeillä mitä olisi, huoh...

jyrki.j.koivisto

#110
Kaveri sorvasi uuden vetoholkin tuolle jyrsimelle, pitäs ite koittaa vielä väkertää 6 vetouraa siihen. Alkuperäisessä booriurien pituus on 20mm ja leveys 5mm, tämä uusi on tehty tuplaurakuulalaakerille yläpäästä ja boorin pituus on noin 40mm. Tuo pituuden lisäys tulee ihan tuon jousen takia ja on heitetty ihan mututuntumalta. Tuon vanhan vetoholkin kanssa johon hitsasin tuon ylimääräsen holkin pätkän aiheutti sen ettei vanhaa jousen yläpään pidintä voinut enää käyttää (liian pieni halkaisija holkissa) ja jousen yläpää tuli sitten hieman korkeammalle ja jousella oli sitten vähän huonompi pänninki niin koitin tuota nyt kompensoida tuolta alapäästä. Joitain ideoita olisi noitten urien tekemiseen alkaen aivan sieltä käsin viilailusta (josko nyt ei sitten kuitenkaan), mutta pitänee nämä urat koittaa jyystää pikateräksestä tehdyllä vimpulalla hissukseen vaikka hydrauliprässissä tai tämän kaverin sorvissa (semmonen pikkuauton kokonen TOS:si).

ttontsa

Pitäneiskö tuo ymmärtää siten että sun tarvis tehdä sisäpuoliset boorit holkkiin kotikonstein?

Valmiita boori tumppejakin on markkinoilla jonkun näkösiä, esm ton näkösiä. Sorvaa Sovitteet ja lämpökrympillä kiinni:

http://www.konekorjaamo.com/product_info.php?cPath=44&products_id=34747
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

jyrki.j.koivisto

#112
Juu, semmoset pitäs saada aikaan. Suunniteltiin että jos ei muuta niin otetaan ne urat siitä vanhasta vimpulasta, mutta aika nätisti niitä tuola tuubissakin tehään niin pitäs koittaa ensin ne ite väkertää.

Tuossa olis uus ja vanha ja 5mm pikateräspala millä pitäs saada aikaan urat... Voi olla että hommaan 5mm jyrsintapin ja ajelen sillä nuo "urat", ei ne tuossa alkuperäisessäkään ole niin kummoset. Osa urista on jopa vinossa, en tiedä miten on siinäkin onnistuttu.

https://www.dropbox.com/sc/mbuddj56mb3nwiz/AADws6AsT-jVD58Tuwf3aTfHa

Tuosta pitäs jotain koittaa oppia...

http://youtu.be/kK6fokofuIQ

Tuon uuden vimpulan pituus on 140mm (vanha taitaa olla 95mm pitkä, vaikea enää sanoa tarkemmin) ja paksuimmasta kohdin 50mm halkasijaltaan. Jousen reikä on 30,7mm (jousi menee juuri ja juuri 30mm reikään niin tuo on hieman väljempi) Pituutta jousen reijällä on 110mm eli tuolle boorille jää sitten se 30mm eikä 40mm kuten aiemmin väitin, olin tuon kaverille määritellytkin noin 30-40mm. Ylempää laakerinkaulaa on tuotu alaspäin sen verran että 19mm paksun laakerin tilalle saa 23mm paksun tuplaurakuulalaakerin. Alapäästä laakerointi on sama mikä ennenkin ja holkin mitat myös, paitsi että alapäänlaakeri on löysällä sovitteella, joku taisi joskus kiroilla jossain ettei tuo ylempi ja alempi laakeri ole linjassa niin tuossa on vähän pelivaraa (pääsi käymään kuumana mutta sanoin että kyllä se mulle kelpaa). Pitää laittaa laakeriliimalla kiinni tai stanssata pisteillä. Ei se nytkään hölsky, mutta on käsin irrotettavissa. Tönäristä kun koittaa lukea noonioita niin näyttää olevan vähemmän kuin 5 satasta alamittainen.

jyrki.j.koivisto

#113
Kaihertelin nuo vetoboorit tuohon vimpulaan, ei niistä nyt mitkään kovin mallikkaat tullu... Olisi pitänyt vain painaa heti alussa ne sillä pikateräspalalla, mutta avitin lähtöä 6mm tapilla ja tietetenkin kiinnitys petti, ei mitään hirveetä vakinkoa tullu kuitenkaan. Pitäs vielä hieman väljentää booreja kun tuntuu että karanakseli saattaa olla vähän vino, siis tämä jyrsimen oma missä on tuo mk2 kartiokin.

Kasasin tuon kokoon yksirivisellä laakerilla kun ei sitä tuplauralaakeria vielä ole. Ylempi laakeri tais pysyä paikallaan sitten pyhällä hengelle, rautaa laakerin ympärillä ei ollut kuin joitain millejä niin syvällä... Tuossa taas järjettömän laadukasta videokuvaa, eipä sitä muutakaan tekemistä ollut. Meinaa hyytyä muutamaan otteeseen. Terä taitaa olla 2-leikkuinen ja olikohan 16mm paksu ja pitkä leikkaavalta osalta, ei ainakaan riittänyt pituus 20mm alupalalle.

http://youtu.be/6wIAjupACA0
http://youtu.be/0cPQ1151gbk

Pöytä pitäs korjata, nyt riippuen ajosuunnasta se saattaa teränvoimasta klapata sekä taajarin asetukset käydä läpi. Nyt tuon vois koittaa uskaltaa laittaa pyörimään voimavirralla, tiedä sitten onko siitä mitään sanottavaa etua.

jyrki.j.koivisto

#114
Pengoin töipaikan mustanromun lootia ja löysin pari kappaletta tuommoisia levyjä, mitat 600mm x 400mm x 25mm



Pitäisi noilla jotenkin tukevoittaa tuota pylvästä, nyt kun sen saa käsin taipumaan 5 sadasosaa joka suuntaan.
Ajattelin hitsailla nuo levyt suorakulmaan ja pylväs sitten kahden 25mm x 40mm latan väliin ja ruuveilla pylvääseen ne kiinni. pylvään ja tuon levyn taakse samanlaiset latat reunoille ja takaa iso levy myös ruuveilla pylvääseen.

Kymysys kuuluu että kannattaako? Kaiketi tuo jotain tukevoittaisi? Pulttaan jyrsimen tuohon levyyn kiinni ja väliin joku ohkainen kumi kun kuulemma tuo jyrsimen pohja ei ole kyllin suora vaan saattaa rikkoa jyrsimen alaosan jos vetää kieroon/pänninkiin.

EDIT: On se kyllä noin melkosen karun näköinen, olisiko ideoita miten tuon pylvään tukisi jos jättäisi vain tuon alalevyn?




EDIT: Uudet laakerit saapuivat BearingBoys:ilta. Alas 6007-2z ja ylös se tuplaura 4209 atn9, nämä pitäs asentaa ja samalla höllentää sitä booria.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk