Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

BF20, G0704, jne klooni jyrsinkoneet ja niiden parantelu.

Aloittaja -Ilkka-, 10.03.12 - klo:12:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

pomit

7005B laakerit saapuivat postissa tänään. Pitäisi se simmi sorvata niin mahtaako alumiininen kestää?
Kun eihän tuohon kovin kova paine taida tulla..

pomit

vähän tilanne tietoa, tein simmit alumiinista kuitenkin, laitan laakeri liimaa väliin joten pitäisi pysyä paikallaan ja kestää kyllä kun ei hankaa mihinkään.

piti kantapään kautta todeta kun en uskonut hossin tekstiin ja kasasin kuivana paikalleen ja akselia naputellessa levisi ylempi laakeri pitkin pajan pölyistä lattiaa  ::).
kuulat löytyivät lopulta kaikkia ja puristelin laakerin kasaan kylmässä joten sain pelastettua laakerin vielä.
eli sen ylemmän laakerin alta pitää hioa sen verran pois että laakeri menee paikalleen käsin painamalla. poistin 300 paperilla sorvissa pyörittämällä liiat pois että on kuitenkin vielä nihkeä.
 
simmit joutui tekemään kuitenkin niin että alapäähän tuli 3mm paksuinen ja ylös sitten jätin 4mm paksun, koska se 4millinen alemmassa otti kiristyslaippaan kiinni ja esti pyörimisen vaikka jätti laipan kuinka löysälle.
muutenkin simmien kanssa meni koomatessa kun ei meinannut tajuta miten se pitäisi kiristää, kiitos Seppo K:n, alkoi asia valjeta :)

kuvia :
https://plus.google.com/photos/116450613247181338832/albums/5716011307643182529?banner=pwa

pomit

Jyrsin tuli kasattua ja pelaakin vielä. Nyt se on parempi kuin uusi venäläinen  :P
Tosin vielä muovirattailla jotta saan jyrsittyä osat moottorin alle.
Pajan siivouksen jälkeen alkaa hihna vedon työstäminen.

pomit

jyrsin pelaa edelleen mitä nyt muoviratas huutaa kuin hinaaja.

kysymys laakeroinnin tehneille, pitäisikö löysätä vai tiukata niitä karan laakereita kun poratessa eli kun tulee painetta laakereille hieman pitää sellaista jurinaa?

pomit

pienen hiljaiselon jälkeen päivitystä. poratessa tullut murina lakkasi, ehkä jotain pskaa makkarassa...
hihna pyöriä pitäisi alkaa sorvailemaan mutta muut remontit ja harrastukset ovat vieneet aikaa.

mielenkiintoinen löytö mitä en ole ennen huomannutkaan.
taitaa tulla tämäkin Nova merkkinen jyrsin sieltä samasta Optimum tehtaasta  ;D
https://plus.google.com/photos/116450613247181338832/albums/5716011307643182529/5871211677036408578?banner=pwa

jyrki.j.koivisto

#95
Laitellaanpas tämä tänne jatkoksi, eli nyt sitten ruttaantu mullakin toinen noista muovirattaista ja tuli kiire tuon remmivedon kanssa...

Tuossa olisi oma yritys pelastaa konhe



Moottorina mulla on siis tuommoinen b14a laipallinen Bevi taajarin perässä ja se pitäs vielä tuohon jotenkin sovittaa. Lähtökohtana on 40x20mm lattarauta ja 8M HTD remmi (480) pyörittiminä 22 hampainen ja vielä postissa tulossa oleva 40 hampainen "ratas" 1610 taaperlokilla.

Töissä TIG:gasin 40mm ulkohalkasijaltaan olevan holkin tuohon pyörittimen päähän kun siinä ei sitä lihaa ole kiinnittää yhtään mitään, saas nähä pysyykö kiinni, heittoa tuli semmonen kymppi pari?. Pitänee sorvailla sitä paremmaksi jos vipottaa liikaa tai tuunailla taaperlokkia eri asentoon tai koittaa teettää tai ostaa tilalle pidempi.

Tuohon pitäs moottorin kiinnikkeen lisäksi vielä ahtaa remminkiristimet, tuota 8M remmiä kun ei taida saada lyhyempänä ja muutenkin se hankais noihin rautoihin ilman ohjausta, ajattelin painaa jollain vipusysteemillä rullia molemminpuolin remmiä.

http://youtu.be/REPdhlu1pJo

En ole TIG:giin koskenu aiemmin ja meni heti alussa viduilleen kun puikolla räkäsin kiinni, jäi kuonat lillumaan vaikka kuinka koitin messinkiharjalla sutia, josko tuo pysyis? Laitoin Kemppiin 70A, mutta en tiiä kuinka syvään sulatti, lilluttelin sitä sulaa molemmin puolin ja ainakin se lammikko aina yhisty.

Tuo postissa tulossa oleva 40 hampainen ratas on ulkopuolelta 106mm ja sen pitäs just ja just mahtua tuohon koloon (liki ainakin) jos ei sovi niin pitänee vaihtaa 38 hampaiseen.

Joku tuommoinen remmikiristin molemminpuolin jos vain mahtuu.

jyrki.j.koivisto

Tässä mallailin lisää tuota remminkiristintä niin ei taida tila riittää laittaa sitä tuohon kohtaan ja kiristäiskö tuo nyt sitte lainkaan...  :( Sais posti jo kiikuttaa Englannista sen 40-hampaisen rimpulan niin näkis paremmin.

Yksi toinen vaihtoehto olis käyttää tuota jyrsimen omaa päätä ja laittaa jonkin sortin kiristimet alakautta mutta menis sitte käsityökaluihin tuo värkkääminen, olis helpompi koittaa jyrsiä noihin palikoihin jotain. Ajattelinkin että laitan tuon remmin yläpuolelle kaksi tankoa poikittain joissa liukuisi nämä kaksi kiristintä ja kirin niitä yhteen pultilla, muuten olisivat vapaat kellumaan noiden tankojen varassa. Vaikeutena on vaan löytää tarpeeksi pienet rullat, halkasija ei saisi olla kuin jotain alta 20mm mutta sitten näitten rullien pyörimisnopeus saattaa kasvaa liiaksi.  >:(

jyrki.j.koivisto

#97
Piti vähän muutella tuota isomman rimpulan taskua, nyt pitäisi ehkä mahtua.

Moottorin vetopyörä pitäisi saada noiden kahden taaimmaisen pultin väliin, muuten osuu moottori pylvääseen. Kuten kuvista näkyy niin remminkiristimille ei ole hirmusesti tilaa, ehkä jos laittas nuo keskimmäisetkin pultit uppokannalla ja toisi ne tuohon taskuun. Jäisi keskimmöäisen pultin kohdat vapaaksi laittaa kiristintä.

Nyt tuossa mallailen noita kiristimiä hydraulipumpunmoottorin osilla, eli 16mm karkastuilla ja hiotuilla tapeilla. Jos en muuta keksi niin sitten nuo voisi olla liukupintoina ja jotenkin noilla kiristelen...

Alumiini rimpula on ulkopuolelta 100mm eli remmi tulee oikeasti oikealla rimpulalla vähän pienemmällä kehällä (remmin hampaan pohja oikeassa pyörittimessä noin 100mm kehällä), mutta kai tuo jonkinlaisen käsityksen antaa. http://www.bearingboys.co.uk/40-8M-20_Taperlock_Timing_Pulley-21483-p

Voi olla että moottorin vetopyörä pitää vaihtaa isompikehäseen että saa tuota 480mm pitkää remmiä hukattua tarpeeksi ettei moottori osu pylvääseen, nyt siinä on se 22 hampainen. 20mm jyrsin tappi on vain kahvana ja oikea 19mm taaperlokki moottoriin tallessa pöydällä...





Mittasin tuon holkin heiton ja se oli 15 sadasosaa ylhäältä että alhaalta, ihmeen hyvin on keskellä vaikka se systeemi millä sen keskitin oli melko askeettinen, eli 30mm halkasijainen jokin liukuvarsi jonka toisessa päässä oli kierteet pultille. Tuo hitsattu holkki on myös sisältä sen 30mm ja sillä ja tuolla liukutangolla oli semmonen uiva sovitus mutta ei missään nimessä kuitenkaan horo. Jyrsimen jousi sattuu menemään tuon 30mm reijän läpi mukavasti (ei tiukka). Alkuperänen reikä tuossa on joku 37mm jos oikein muistan. Keskitin sen 30mm liukuvarren sitten maalarinteipillä eli kieputin sitä sen varren ympäri kunnes meni naftisti sisään ja pultilla kiinni. Tuossa holkissa sattuu olemaan myös tuo nurkan pyöristys ja siinä jyrsimen vastapäässä on myös pyöristys niin siihen tuli semmoinen lievä kartiosovituskin ja ehkä se sillä onkin noinkin keskellä kun sitä pyöritteli ja kiristi pultin. Maalarinteippi lähti jarrusumutteella pois.

jyrki.j.koivisto

#98
Oli onnen päivä kun pääs töistä ja kotona odotti Bearing Boy:sin rimpula, samalla tuli postissa pari kappaletta noita DAD1000 piirejä jotka olin jo unohtanut tilanneeni (tuohon DLP 3D printteriin)

En ole noita vielä mittaillu mutta ihan laadukkailta nuo vaikuttaa, tosin siihen ei paljoa mulle vaadita, kiiltävä ja nätti pinta ja olen onnesta soikeena...  ;D

Melko painava kapistus, pitäs oikein punnita mutta arvaisko liki kilon tai puolen mötikkä? Tällä on jo jonkinverran hitausmomenttia niin tuon hitsatun holkin on syytä kans pysyä kiinni. Laitan sen kyllä varmuudenvuoksi peltien alle (5mm?) suojaan ettei lennä ottaan.

EDIT: Punnitsin tuon rimpulan ja keveyttä oli 1215 grammaa eli kyllä tämä nyt sitten menee jonkin suojan alle piiloon.

EDIT: Vielä pitäs ratkasta tuo remminkiristys ja mallailla tuo ratas paikalleen. Kiristimet pitäs saada kestämään jonkin verran pänninkiä ne kun pitäisi saada molemminpuolin eikä pelkästään löysänpuolelle. Sisäinen esteetikkoni vaatisi että ne kiristimet ei tulisi noiden rautojen ulkopuolelle mutta voi olla että laitan 47mm ulkohalkasijaltaan olevat tuplakuulauralaakerit (3204 a) molemmin puolin -> pitää jyrsiä kolot läpi ehkä.



PekkaNF

Saattaa olla sähkömiehen allergioita, mutta:
1) En todellakaan tykkää pienistä kiristinpyöristä hihnan selkäpuolella. Niillä sai ainakin vanhoilla hihnoilla siirtomomentin tippumaan rankasti, tosin en tiedä miten tiukille tässä on hihnan koko mitoitettu. Näyttää isolta.
2) Hieman parempi yksi iso kiristinpyörä löysälle puolelle, mutta se käynyt...esteettinen syy?
3) Jos hihna ei ole ihan tiukalle mitoitettu, niin mitäs laskuri kertois sisäpuolella olevasta kiristinpyöstästä (toki löysällä puolella.....se kyllä vähän vie maksimimomenttia, koska pienetää wräppiä, mutta jos hihna on just melkeen sopiva ja tarvitaan vaan vähän, niin se on ollut perinteisesti perusratkaisu.

Tämmöstä vaan mietin.

Pekka

jyrki.j.koivisto

#100
Kiitoksia näistä, ajattelin tuota kiristystä molemmin puolin ihan sen takia kun ajelen tuolla joskus väärinpäinkin niin ajattelin että tarvin sen kiristyksen molemmin puolin kun se löysäpuoli voi ollakin sillä toisella puolellakin... meninkö mettään? Sisäpuolelta ei voi kiristää remmi osuu muuten rautoihin ja remmiä ei saa lyhkäsempänä eli ainut keinut lähentää akseleita on kiristää remmiä selänpuolelta(tai isompi vetoratas), ei tarvi kuitenkaan kovin paljoa.

Tuossa lisää kuvia, tiukille menee tuon moottorin ja pylvään kanssa. 24 hampainen riittänee moottorissa että saan remminkiristyksen moottorin kiinnityksellä ja kiinteät rullat. Hassusti sopi nuo hydrailumoottorin palikat tuonne taskuun, mutta ei se noin voi toimia kunhan nyt leikin. Lisään videotakin jahka tuubi lataa ne sisuksiinsa.

http://youtu.be/hln_YahYf8k

Ikävästi tuossa yhdessä kohtaa videota alkaa rutisemaan ne omat muovirattaanrippeet tai vanhasta vetoakselista tippu kiila laakerin päälle, muuten olis hiljanen.

Juu ja remmi ja rattaat pitäs olla reilusti yläkanttiin. moottori on 750w ja tuon remmin pitäs kestää reilusti yli.

Tuossa joku toinenkin video

http://youtu.be/LR_VD1RYEGs (moottorin laakerit kaipais vähän rakkautta)




jyrki.j.koivisto

#101
Suunnitelmat meni uusiksi ja paljon yksinkertaisemmiksi, tuossa taas huippulaadukkaita ja mielenkiintosia videoita...  :)

Jompi kumpi noista rattaista pitäs olla hippusen isompi kehänen, en ole päättänyt kumpi, mutta toisen noista kyllä joutuu vaihtamaan.

Kokeilin tuota remmin kiristystä 22mm ulkohalkasijaisilla neulalaakereilla. Hylkäsin idean ne kun huus ku tapettava sika.

Pitää vielä väkertää tuo moottorin kiinnike eli levy jossa 80mm reikä ja uppokantapultit moottorille. Levynen pultataan sitten noitten tolppien päälle niiden pulteilla. Tuo remminkiristys pitäs sitten olla jotenkin tukeva kun epäkesko on jyrsimen pään ja moottorinkinnikelevyn välissä jumissa.

http://youtu.be/KovbtfNN3_Q
http://youtu.be/5j8PlZztDCk

mpr

Eikö tuota kiristystä saa tehtyä moottorin siirrolla jommalle kummalle sivulle, ei tarvitsisi kiristyspyörä virityksiä. Yhteensuuntaan pyörivässä kiristysrulla ok. mutta molempiin suuntiin pyöritettävissä suora moottorin siirto kiristys olis parempi.

jyrki.j.koivisto

Lainaus käyttäjältä: mpr - 05.06.14 - klo:20:55
Eikö tuota kiristystä saa tehtyä moottorin siirrolla jommalle kummalle sivulle, ei tarvitsisi kiristyspyörä virityksiä. Yhteensuuntaan pyörivässä kiristysrulla ok. mutta molempiin suuntiin pyöritettävissä suora moottorin siirto kiristys olis parempi.
Kokeilin tuota mutta se moottori tulisi aika paljon yli pään ja vaikka mulla on tuo 3-pultin päänkiristys ja vielä isommilla pulteilla niin epäilen että pää lähtis vielä herkemmin pois trammista jos moottori olisi sivulla.

jyrki.j.koivisto

#104
Hain Kentsolta 24 hampaisen vetopyörän ja remmin liika pituus ei enää ole ongelma. Nyt jyrsimessä on siis 24 ja 40 hampainen. (saatan tilata Englannista uuden isomman pyörylän tuohon pinolin vedolle, nyt kun ainut rajoittava tekijä on että mahtuuko kiristinlaakerit. Pitäs mahtua ainakin se 44 hampainen)

En enää viitsinyt laittaa tuota vanhaa tellinkiä takasin ja jyrsinkin moottorinkiinnikettä tuolla uudella remmivedolla ja kyllä oli nannaa vaikkei moottori ollut tolpissa kiinni kuin nippusiteillä ja sitä piti vähän varoa.
Niin älyttömän hiljanen ja tasanen käynti että!

Moottorin alle tulee nyt tuommoinen 120mm x 120mm x 10mm rautalevy jolla se on noiden tolppien päällä. Kuvasta poiketen uppokannat on nyt jonkun satkun levyn pinnan alla (yli viilatessa ei enää osunt pultteihin) Keskellä levyä on 80mm reikä laippaa varten ja nuo pultit oli muistaakseni 100mm kehällä, vielä puuttuu reijät tolpille ja pitää koko pienentää oikeisiin mittoihin.




EDIT: Näin jälkeenpäin aateltuna olis pitäny tehdä tuo moottorin kiinnikelevy täyspitkäksi ja leveämmäksi (130mm-150mm?) eli tommottiset 20mm tolpat myös tuohon eteen ja reikä levyyn vetopulttia varten. Vetopultille vois laittaa kiinteän avaussysteemin eli tanko jossa vetopultille hahlo ja pallo ja jousi avusteinen kaksiasentoinen napsu, ympärille sitte Tormach tyylinen peltikuori ja vetopultin avaustanko läpi. Pitää tehä tuo uusiksi. Laakereiden epäkeskot vaatisi myös jonkin vipusysteemin jolla ne saa helpommin kiristettyä, kyllä ne nytkin saa mutta olisi kätevämpää vaikka lenkkiavaimella vääntää se kohilleen ja sitten tiukata kiinni.

Tuohon vois väkertää myös aluslevyn niin voisi vapaammin sijoitella noita osasia eikä tarvitsisi tyytyä vain jo päässä oleviin pultinreikiin. (ei hirveästi tee mieli protoilla tuota jyrsimen valua reikiä täyteen... :) )

EDIT: Jos joku haluaa tietää niin nuo tolpat on 40,5mm korkeat, johtuen ihan noiden laakerien ja holkkien paksuudesta. Ite laakerit on 20mm paksut.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk